V březnu loňského roku přestal být Redis svobodný. Společnost Redis Labs jej přelicencovala z licence BSD na nesvobodné licence Redis Source Available License (RSALv2) a Server Side Public License (SSPLv1). Hned o pár dní později vznikly svobodné forky Redisu s názvy Valkey a Redict. Dnes bylo oznámeno, že Redis je opět svobodný. S nejnovější verzí 8 je k dispozici také pod licencí AGPLv3.
Oficiální ceny Raspberry Pi Compute Modulů 4 klesly o 5 dolarů (4 GB varianty), respektive o 10 dolarů (8 GB varianty).
Byla vydána beta verze openSUSE Leap 16. Ve výchozím nastavení s novým instalátorem Agama.
Devadesátková hra Brány Skeldalu prošla portací a je dostupná na platformě Steam. Vyšel i parádní blog autora o portaci na moderní systémy a platformy včetně Linuxu.
Lidi dělají divné věci. Například spouští Linux v Excelu. Využít je emulátor RISC-V mini-rv32ima sestavený jako knihovna DLL, která je volaná z makra VBA (Visual Basic for Applications).
Revolut nabídne neomezený mobilní tarif za 12,50 eur (312 Kč). Aktuálně startuje ve Velké Británii a Německu.
Společnost Amazon miliardáře Jeffa Bezose vypustila na oběžnou dráhu první várku družic svého projektu Kuiper, který má z vesmíru poskytovat vysokorychlostní internetové připojení po celém světě a snažit se konkurovat nyní dominantnímu Starlinku nejbohatšího muže planety Elona Muska.
Poslední aktualizací začal model GPT-4o uživatelům příliš podlézat. OpenAI jej tak vrátila k předchozí verzi.
Google Chrome 136 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 136.0.7103.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 8 bezpečnostních chyb. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
Homebrew (Wikipedie), správce balíčků pro macOS a od verze 2.0.0 také pro Linux, byl vydán ve verzi 4.5.0. Na stránce Homebrew Formulae lze procházet seznamem balíčků. K dispozici jsou také různé statistiky.
Už pěknou řádku let mi doma leží CD s Need for Speed III HP, poslední dva měsíce jsme se snažil danou hru rozchodit v Linuxu přes wine, ale moc se mi to nedařilo, až před pár dny jsem narazil na stránku kde byl návod jak rozchodit NFS 4 HS pod Wine a toho jsem se chytil.
Jak tedy rozchodit Glide ve wine? Stačí mít funkční OpenGL akceleraci, která je ve wine velmi dobře implementována, dále aktuální verzi a nakonec program který nahraje knihovny pro překládání Glide na OpenGL, nejlepší který jsem našel (většina překládá Glide na Direct3D, jehož pdpora ve wine není tak dobrá) je Zeckensack's Glide wrapper. Ještě jedno doporučení, tento wrapper využívá i funkcí karet s pixel shadery 2.X, dokonce bez nich nejsou některé hry funkční, nebo hezké, takže honem do krámu koupit nějakou GeForce 6600GT, nebo 7600GT :)
Instalace je velmi jednoduchá. Po instalaci je dobré ještě wrapper nastavit, doporučuji standardní nastavení, jen změnit parametry "Limit feauture set" na "Most fancy shaders" a pouze pro NFS 3 a 4 změnit "Thread policy" na "Use system thread", snad ještě změnit limit rozlišení například na 1600x1200.
Pro demonstraci přikládám i obrázek:
Dále nainstalujeme hru NFS 3 z CD, ideálně dokopírujeme nějaké ty video soubory a audio soubory aby bylo vše na disku, podle toho přepíšeme soubor install.win do hry adresáře se hrou nahrajeme aktualizovaný ovladač voodoo2a.dll, který umožní hru spouštět i v rozlišení 1600x1200!!! Pro hru doporučuji používat nastavení zvuku ve wine na OSS (Alsa se mi hrozně sekala) a verzi Windows na Win98 (jinak se mi neukládalo nastavení a hlásí při startu nějakou chybu s místem, prozměnu se ale nespustí 3Dsetup.exe, který při nastavení na WinXP jde, naštěstí editace registru je ve wine velmi snadná).
Samotnou hru spouštím takto:
nice -n 19 cvswine nfs3.exe -nomovie -voodoo2Pokud jsem nepoužíval parametry nice, hra se neuvěřitelně sekala a to i v případě použití softwarového renderování. Doporučuji nemít spuštěnou žádnou další náročnou aplikaci v pozadí, jinak se mi hodně divně posouvala myš.
Rozchození NFS 4 je dost podobné, jen je nutné editovat registry pro nastavení hry. Můj registr vypadá takto (část souboru system.reg).
[Software\\Electronic Arts\\Need For Speed High Stakes] 1156088360 "3D Card"="3Dfx Voodoo 3" "3D Device Description"="3Dfx Voodoo 3" "D3D Device"=dword:00000000 "Group"="3dfx" "Hardware Acceleration"=dword:00000001 "InstallPath"="c:\\Games\\Need For Speed High Stakes" "Thrash Driver"="voodoo2a" "Thrash Resolution"="1600x1200" "Triple Buffer"=dword:00000001 "Version"="4.00"Zároveň doporučuji aplikovat patch 4.5 a no-cd patch. Vše by mělo být v tomto souboru.
Co vše dále skrze glide ve wine funguje? Nebudu vás napínat a uvedu seznam těch her které jsem doma z dávné doby Win95 a Voodoo 1 našel.
NFS 3 - naprosto plynule a bez artefaktů (při parametru nice -n 19 a s novým souborem voodoo2a.dll), nejdou videa (jdou pouze se starým voodoo2a.dll), hra chodí v rozlišení 1600x1200 na mém PC tak v cca 80-100 FPS, tedy příjemně hratelně. Při vypnutí se zasekává, musí se tedy killnout.
NFS 4 - naprosto plynule bez artefaktů (při parametru nice -n 19), hra chodí v rozlišení 1600x1200 obdobně jako NFS 3.
Pandemonium 2 - naprosto plynule, občas špatně spojené textury, nic vážného (Thread polici na default jako všechny ostatní hry mimo NFS 3 a 4).
Diablo II LOD - naprosto čistě (opět Thread policy na default), videa jsou zobrazena trochu špatně, rozlišení max. 800x600.
Carmageddon 2 - uplně plynule, rozlišení pouze 640x480, je nutné předem nastavit pomocí xrandr stejné rozlišení na ploše, jinak mi myš nechtěla jezdit na některé části obrazovky.
Turok - uplně plynule, rozlišení 1600x1200, je nutné předem nastavit pomocí xrandr stejné rozlišení na ploše, jinak mi zlobila klávesnice, dále doporučuji upravit manuálně soubor Data/config.ned, mě se zdálo že hra vypadá nejlépe pokud vypadal takto:
Acclaim\Turok\Driver 3Dfx Custom Driver^ Acclaim\Turok\Video3Dfx\Fog 0^ Acclaim\Turok\Video3Dfx\Full^Sky 1^ Acclaim\Turok\Video3Dfx\Fancy^Plant 1^ Acclaim\Turok\Video3Dfx\Mipmapping 1^ Acclaim\Turok\Video3Dfx\Filtering 1^ Acclaim\Turok\Video3Dfx\Screen^tint 1^ Acclaim\Turok\Video3Dfx\Ignore^VBlank 0^ Acclaim\Turok\Video3Dfx\320^x^240 0^ Acclaim\Turok\Video3Dfx\512^x^384 0^ Acclaim\Turok\Video3Dfx\640^x^480 0^ Acclaim\Turok\Video3Dfx\800^x^600 1^
Ignition - uplně plynule, rozlišení pouze 800x600, pro softwarový režim je nutné mít možnost nastavit rozlišení 320x200 a 640x400(výpis z xrandr ho musí zahrnovat), pro 3Dfx stačí jen 640x400, jinak hra nejde spustit. Do svého xorg.conf jsem musel pro rozlišení 320x200 přidat tento modeline:
Modeline "320x200" 12.588 320 336 384 400 200 204 205 225 DoublescanDále musíte mít patch pro 3Dfx.
Croc - uplně plynule, rozlišení pouze 800x600, je nutné nahrát soubor GLIDE2X.DLL do adresáře jako GLIDE2X.VOO a pak teprve hru spustit a vybrat grafickou kartu Voodoo, jinak hra nejde spustit.
Update1: Přidal jsem Croca :)
Tiskni
Sdílej:
Rád bych poslal texty Robertovi aby to vydal, ale je potřeba adjustace na kterou nemám čas a chuť. ... Co s tím?Už delší dobu zde lobuji :) za institut spoluautorství (v technicky vědních oborech více než obvyklé). K domluvě může sloužit např. konference autorů (kam jsem námět také poslal), případně redakce jako zprostředkovatel. Zatím to ale není možné technicky (připsat článek více autorům) a nějaké procedurální záležitosti (např. míra spolupráce) by asi taky bylo třeba standardizovat, čili stanovit pro spoluautorství nějaká pravidla. Efektivitu spoluautorství si představuju zejména pro situace kdy jeden člověk má téma (problém) a vědomosti a možnost ho prakticky vyřešit, ale už mu pak chybí čas a inspirace převést praxi z poznámek do uceleného článku a druhý má např. objektivnější širší pohled z hlediska běžného čtenáře či uživatele, stylistické schopnosti a chuť do psaní, ale už nemá možnosti nebo vědomosti pro kvalitní testování a potřebuje kvalifikované rady v konkrétních odborných jednotlivostech. V ideálním případě by měl toho druhého nahradit asi redaktor, to by ovšem nesměl být na celé abíčko jen jeden. Podle mého názoru asi není jiná cesta ke zvýšení počtu a zároveň kvality článků v médiu jako je abclinuxu. Strohé a špatně čitelné (a proto čtenářsky neatraktivní) zápisky "fachidiotů" (v dobrém slova smyslu) anebo naopak povrchní, plytké a "senzační" slohová cvičení "pisálků" (též v dobrém slova smyslu) úroveň ani atraktivitu celkově nezvednou, i kdyby se jejich frekvence zvýšila. (Jako jisté varování může sloužit root.cz, některé články, dokonce z pera šéfredaktora, zavánějí bulvárem a nutností naplnit vatou vydání stůj co stůj, např. tento, což je jen jakási roztažená zprávička; jiné např. ty od P. Tišnovského se zase týkají jen velmi speciálních témat a jsou to vlastně jakési části speciální příručky pro velmi úzký okruh čtenářů než články zajímavé pro široké publikum. Zřejmě jako snahu vzdorovat tomuto vývoji připustil root.cz tématiku týkající se Microsoftu a jeho produktů, čímž patrně chce nachytat další čtenáře... Výsledkem je dost podivná směsice, já ačkoliv nejsem žádný IT odborník, tak jsem root.cz kdysi rád četl, teď už tam zabloudím pouze nepoučitelným kliknutím na nějaký atraktivně znějící titulek článku, z něhož se vyklube zpravidla těžké zklamání - root.cz zamířil evidentně na jiné publikum. Což nevím, jestli je také dlouhodobým cílem abclinuxu...)
Tišnovského články vůbec nejsou pro nějaké velmi úzké publikum. Naopak. Lidem, kteří se v oblasti počítačové grafiky a jiných vůbec nepohybují, nechává nahlédnout do problematiky a přitom není povrchní. Zároveň ovšem nepředpokládá žádné velké znalosti. Myslím, že po takových článcích tu existuje velký hlad.Svým charakterem jsou to encyklopedická hesla, popř. části příručky. To znamená, že takový "článek" ocením ve chvíli, kdy mě toto téma momentálně zajímá, a budu vděčný za srozumitelný, strohý, ale pokud možno ucelený pohled do problematiky ve stylu učebnice. Ale nebudu ho chtít číst (a taky skutečně nečtu), abych se o něčem poprvé informoval nebo něčím inspiroval - ze stejného důvodu, proč si takto nečteme učebnice. Nechtěl bych tu podrobně rozebírat konkrétního autora, protože nejde o něj, šlo o příklad (ostatně nijak pejorativně míněný) druhu publikace, jako protiklad k povrchním "rozkecávacím" článkům s atraktivním nadpisem. A to celé v kontextu média sdružujícího autorské příspěvky komunity, jako jsou root.cz nebo abclinuxu.cz, a jako příklad tendence, kdy na jedné straně články suplují jakýsi manuál, a to i formou, a na druhé straně bulvár, a to včetně úrovně zpracování. První druh zkrátka je pro velmi úzké publikum (totiž to, které momentálně potřebuje daný druh manuálu) a ten druhý zase rychle snižuje úroveň a míru vkusu. Nezdá se mi tedy, že prohloubení oběma směry ve snaze o vyrovnaný obsah je ideální náplň IT-portálu, spíš naopak, tyto tendence by měly konvergovat v jednotlivých článcích, proto se mi zdá programová instituce spoluautorství, která by mohla nahradit dříve v tištěných médiích obvyklé odborné redakce.