Google postupně zpřístupňuje českým uživatelům Režim AI (AI Mode), tj. nový režim vyhledávání založený na umělé inteligenci. Režim AI nabízí pokročilé uvažování, multimodalitu a možnost prozkoumat jakékoliv téma do hloubky pomocí dodatečných dotazů a užitečných odkazů na weby.
Programovací jazyk Python byl vydán v nové major verzi 3.14.0. Podrobný přehled novinek v aktualizované dokumentaci.
Bylo oznámeno, že Qualcomm kupuje Arduino. Současně byla představena nová deska Arduino UNO Q se dvěma čipy: MPU Qualcomm Dragonwing QRB2210, na kterém může běžet Linux, a MCU STM32U585 a vývojové prostředí Arduino App Lab.
Multiplatformní open source voxelový herní engine Luanti byl vydán ve verzi 5.14.0. Podrobný přehled novinek v changelogu. Původně se jedná o Minecraftem inspirovaný Minetest v říjnu loňského roku přejmenovaný na Luanti.
Byla vydána nová stabilní verze 6.10 (YouTube) multiplatformního frameworku a GUI toolkitu Qt. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Netwide Assembler (NASM) byl vydán v nové major verzi 3.00. Přehled novinek v poznámkách k vydání v aktualizované dokumentaci.
Linuxová distribuce Frugalware (Wikipedie) ke konci roku 2025 oficiálně končí.
Byla vydána nová verze 3.0.6 svobodné aplikace pro úpravu a vytváření rastrové grafiky GIMP (GNU Image Manipulation Program). Přehled novinek v oznámení o vydání a v souboru NEWS na GitLabu. Nový GIMP bude brzy k dispozici také na Flathubu.
Americký výrobce čipů AMD uzavřel s americkou společností OpenAI smlouvu na několikaleté dodávky vyspělých mikročipů pro umělou inteligenci (AI). Součástí dohody je i předkupní právo OpenAI na přibližně desetiprocentní podíl v AMD.
Na průmyslovce sem většinu výkresů kreslil pomocí počítače. Pak jsem se dostal do pracovního poměru, kde jsem mimo jiné též čáral na PC. Nikdy bych neřekl, že se to tak rychle omrzí. Jako všechny věci, co musím dělat povinně. V prvním ročníku vysoké (který snad budu mít za pár dní uzavřený) sem proto všechno čmáral od ruky, maximálně pomocí pravítka. Nikdy bych neřekl, že to jde tak ukrutně rychle. Sice tomu pak odpovídá hodnocení, ale na to nehraju, páč mě zajímá jen prolezl/neprolezl. V dalších ročnících to už ale takhle praktikovat nepůjde, proto jsem se začal shánět po nějakém full-size free opensource cadu pro GNU/_inux.
Free cadů je dost. 3D OS free cadů však žalostně málo. Popravdě řečeno, narazil jsem jen na jeden. Vývoj BRL-CADu byl započat ve vojenských laboratorařích (BRL = balistické výzkumné laboratoře) v roce 1979. Kecy o historii si každý může přečíst na daných stránkách. Důležité je, že tento software byl uvolněn. Méně důležité už je, že tento program sloužil k vojenským účelům a svým způsobem tak zabil mnoho lidí.
Program kopíruje unixovou filozofii, což znamená, že bez dvěstěstránkového manuálu nevytvoříte ani kostičku a vzhledově vypadá asi tak z roku razdva. Leč to mi nevadí, první cady v kterých sem měl možnost pracovat vypadaly zrovna tak přitažlivě.
Program tedy má filozofii. Má logiku. Tedy alespoň z toho, co jsem stačil pochopit. Ne jak klikací AutoCAD který (doplňte kecy nenávisti). Autoři nechávají většinu funkcí malým prográmkům, které se volají příkazy z řádku, ne nepodobného těm v Catii a ProE. Program má také jakési GUI menu.
No a protože si s tím hraju teprve dvě hodinky, nemám zatím jediné tušení, co to dokáže. Zatím zvládnu oteřít soubor a vyrenderovat jakýsi obrázek . Každopádně nehodlam krást kvůli škole linuxové verze káťi či proéčka a pokusím se tento program pochopit a naučit. Už jen proto, že nemám žádný kradený softvér v PC či na médiu doma. Třeba se mi jeho znalost bude hodit v cizineckých legiích až se to tady bla bla bla...
Blog má v titulku číslovku 1, až se něco málo z toho naučím, napíšu.
No a samozřejmě přidávám tři celé screenshoty
Tiskni
Sdílej:
dir=/home/jouda/bin/brlcad PATH="$dir/bin:$PATH" LD_LIBRARY_PATH=$dir/lib/ \ TCL_LIBRARY=$dir/lib/tcl8.4/ ITCL_LIBRARY=$dir/usr/lib/itcl3.3/ \ BRLCAD_DATA=$dir/share/brlcad/7.8.0/ BRLCAD_ROOT=$dir $dir/bin/archerale take to nic neotevre ... v mgedu jsem neco zkousel, vytvorit veci umim, ale uz je pak neumim editovat ... zapichnul jsem to nekde v druhe kapitole prirucky ;)