Vláda Spojených států získala desetiprocentní podíl v americkém výrobci čipů Intel. Oznámili to podle agentur americký prezident Donald Trump a ministr obchodu Howard Lutnick. Společnost Intel uvedla, že výměnou za desetiprocentní podíl obdrží státní dotace v hodnotě 8,9 miliardy dolarů (zhruba 186 miliard Kč). Částka podle Intelu zahrnuje dříve přislíbené subvence 5,7 miliardy dolarů z programu CHIPS na podporu výroby čipů v USA,
… více »Organizace Apache Software Foundation (ASF) vydala verzi 27 integrovaného vývojového prostředí a vývojové platformy napsané v Javě NetBeans (Wikipedie). Přehled novinek na GitHubu. Instalovat lze také ze Snapcraftu a Flathubu.
Knihovna FFmpeg byla vydána ve verzi 8.0 „Huffman“. Přibyla mj. podpora hardwarově akcelerovaného kódování s využitím API Vulcan, viz seznam změn.
Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) vydal Zprávu o stavu kybernetické bezpečnosti ČR za rok 2024 (pdf). V loňském roce NÚKIB evidoval dosud nejvíce kybernetických bezpečnostních incidentů s celkovým počtem 268. Oproti roku 2023 se však jedná pouze o drobný nárůst a závažnost dopadů evidovaných incidentů klesá již třetím rokem v řadě. V minulém roce NÚKIB evidoval pouze jeden velmi významný incident a významných incidentů bylo zaznamenáno 18, což oproti roku 2023 představuje pokles o více než polovinu.
Byl publikován aktuální přehled vývoje renderovacího jádra webového prohlížeče Servo (Wikipedie). Servo mimo jiné nově zvládne animované obrázky APNG a WebP.
Na chytré telefony a počítačové tablety v Rusku bude od začátku příštího měsíce povinné předinstalovávat státem podporovanou komunikační aplikaci MAX, která konkuruje aplikaci WhatsApp americké společnosti Meta Platforms. Oznámila to dnes ruská vláda. Ta by podle kritiků mohla aplikaci MAX používat ke sledování uživatelů. Ruská státní média obvinění ze špehování pomocí aplikace MAX popírají. Tvrdí, že MAX má méně oprávnění k přístupu k údajům o uživatelích než konkurenční aplikace WhatsApp a Telegram.
Společnost PINE64 stojící za telefony PinePhone nebo notebooky Pinebook publikovala na svém blogu srpnový souhrn novinek. Kvůli nedostatečnému zájmu byla ukončena výroba telefonů PinePhone Pro.
Po pěti měsících vývoje byla vydána nová verze 0.15.1 programovacího jazyka Zig (GitHub, Wikipedie). Verze 0.15.0 byla přeskočena. Přispělo 162 vývojářů. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Před sedmi lety společnost Valve představila fork projektu Wine s názvem Proton umožňující v Linuxu přímo ze Steamu hrát počítačové hry do té doby běžící pouze ve Windows. Aktuální přehled podporovaných her na stránkách ProtonDB
Společnost DuckDuckGo rozšířila svůj AI chat Duck.ai o GPT-5 mini (𝕏). Duck.ai umožňuje anonymní přístup bez vytváření účtů k několika modelům umělé inteligence. Aktuálně k GPT-4o mini, GPT-5 mini, Llama 4 Scout, Claude Haiku 3.5 a Mistral Small 3.
cez ktore musim jazditNěkdo vám drží u hlavy pistoli? Nebo přes něj jezdíte, protože je to pro vás výhodné, a jakmile někdo chce tuto výhodnost byť jen zmírnit (protože je to výhodné pro vás, ale na úkor ostatních), začnete prskat a dožadovat se vyšších práv, protože vy přece nejste nějaký obyčejný občan, vy jste řidič?
filter do nosa a hlavne drzat hubu.Filter do nosa si budu musiet davat dokym tranzit neprestane jazdit centrom mesta, bez ohladu na to, ci pojde 80,70,60,50,40,30 alebo 20 kmh ( cim nizsie cislo, tym silnejsi filter ).
Dopravní infrastrukturu takovou, aby pohltila všechny kokoty, prostě nejde postavit, tak je potřeba je nějak omezit.Ale snížením rychlosti se požadovaného výsledku asi nedosáhne…
Jasne, tak treba na jizni spojce fakt zadna tranzitni doprava problemy nedelaNe, nedělá. Problémy tam dělá vnitropražská doprava - ta narostla.
Souhlasim s vami, ze druhy krok nastane, ale nerekl bych, ze v takove mire jako tvrdite.A jak to odůvodňujete? Zajímalo by mne, co podle vás způsobí, že se při tom znovunaplňování uvolněné silnice zahušťování zastaví na nižší úrovni hustoty dopravy, než je to dnes.
Ne, nedělá. Problémy tam dělá vnitropražská doprava - ta narostla.Jiste, problemy tam dela doprava.
A jak to odůvodňujete? Zajímalo by mne, co podle vás způsobí, že se při tom znovunaplňování uvolněné silnice zahušťování zastaví na nižší úrovni hustoty dopravy, než je to dnes.Třeba konečným počtem aut, konečným počtem lidí kteří mohou autem jet. Konečným počtem cílů, kam lze jet. Omezeným počtem parkovacích míst v centru. Nemyslím si, že časová úspora bude tak velká, aby se zkrátka našlo dost lidí, pro které to bude znamenat takové zvýšení komfortu, aby jeli autem.
Třeba konečným počtem aut, konečným počtem lidí kteří mohou autem jet.A z čeho usuzujete, že aktuální počet aut je blízko tomu konečnému?
Konečným počtem cílů, kam lze jet.Pokud berete cíl jako místo, pak ano. Ve skutečnosti jde ale o cíl jako účel, a počet účelů jízdy autem konečný není.
Omezeným počtem parkovacích míst v centru.Už jste někdy slyšel o omezování počtu parkovacích míst nebo kapacity silniční sítě? Já vždycky slyším pravý opak – když je kapacita silniční sítě větší, než kapacita parkovišť, volá se po zvětšení kapacity parkovišť. Když je větší kapacita parkovišť, volá se po zvětšení kapacity silniční sítě. Dorovnat to omezením té nadbytečné kapacity je takřka nemyslitelné. Navíc předělat silnice na parkoviště není žádný problém.
Nemyslím si, že časová úspora bude tak velká, aby se zkrátka našlo dost lidí, pro které to bude znamenat takové zvýšení komfortu, aby jeli autem.To si myslí spousta lidí, že zrovna teď je systém automobilové dopravy v Praze blízko rovnovážného stavu, a že zvětšování kapacity silniční sítě už nebude znamenat růst objemu dopravy. Zvláštní je, že si to samé mysleli i před rokem, před pěti, před deseti – a objem dopravy od té doby pořád roste. Není to tak, že časová úspora třeba 1 minuta znamená tisíc dalších jízd denně, ale úspora 59 sekund neznamená nic. Ten systém není diskrétní, ale spojitý – takže sebemenší změna v nabídce (třeba ta časová úspora) znamená i změnu v realizovaném množství.
No pokud tedy prijmu vasi myslenku, ze kazda postavena silnice se (temer instantne zaplni)Kde jsem něco takového napsal?
Jinak rust dopravy samozrejme bude i nadale. A obavam se, ze bez ohledu na to kolik silnic se postavi.Samozřejmě jen v případě, kdy se budou silnice stavět. Když se silnice stavět nebudou, dospěje to do takové rovnováhy, kdy vše, co se vyplatí po silnicích (v daném stavu) přepravovat, se po nich přepravuje, takže objem přepravy už neporoste (což neznamená, že nebudou tlaky na zvětšování kapacity).
kazda postavena silnice se (temer instantne zaplni)Tohle není pravda, a IMHO to nikdo netvrdí. Co se říká je, že při zvětšení kapacity nebo např. zvýšení rychlosti se doprava nesníží. Dá se to srovnat s obchodníkem, který také neprodá méně, pokud sníží cenu.
Jinak rust dopravy samozrejme bude i nadale. A obavam se, ze bez ohledu na to kolik silnic se postavi.Skutečnost vám ale nedává za pravdu - např. na SJM u koně se intenzita za posledních 20 let prakticky nesnížila.
Tohle není pravda, a IMHO to nikdo netvrdí. Co se říká je, že při zvětšení kapacity nebo např. zvýšení rychlosti se doprava nesníží. Dá se to srovnat s obchodníkem, který také neprodá méně, pokud sníží cenu.Vycházím z: To si myslí spousta lidí, že zrovna teď je systém automobilové dopravy v Praze blízko rovnovážného stavu, a že zvětšování kapacity silniční sítě už nebude znamenat růst objemu dopravy. Zvláštní je, že si to samé mysleli i před rokem, před pěti, před deseti – a objem dopravy od té doby pořád roste. IMAO to je zevšeobecnění tohoto tvrzrní.
Počkejte já tvrdím, že by se měla zvýšit. A vy mi oponujete tím, že se nesnížila? Nechápu.Jinak rust dopravy samozrejme bude i nadale. A obavam se, ze bez ohledu na to kolik silnic se postavi.Skutečnost vám ale nedává za pravdu - např. na SJM u koně se intenzita za posledních 20 let prakticky nesnížila.
IMAO to je zevšeobecnění tohoto tvrzrní.Chyba je ovšem v tom zevšeobecnění, ne v tom původním tvrzení.
tak treba na jizni spojce fakt zadna tranzitni doprava problemy nedelaTak na JS je transitní dopravy mezi 10-20 % (vozidel v nejzatíženějším místě). V celkovém objemu dopravy v Praze do 10 %. 95 % řidičů používajících SJM jako spojnici tří krajů je opravdu mimo realitu (s ohledem na to, že obecně doprava z krajů mimo StČ přes Prahu do jiných krajů mimo StČ je obecně malá, a kamiony mají na SJM zákaz to bude v řádu jednotek % maximálně).
Snížení rychlosti o něco zvedne propustnostAsi mám nedostatečnou fantazii - jak?
A jinak: kolem Prahy se dá postavit spousta dálnic a obchvatů. Jenže to bude nejen zbytek republiky řvát a plakat, že zase další zbytečný pragocentrismus, ale taky na to nejsou prachy. Jako na spoustu věcí v našem absurdistánu.
za ktorym nasleduje ostra lavotociva zatackaNikoliv, okruh pokračuje rovně na Smíchov. Máte ten místopis nějak špatně nastudovaný.
ako z ucebnice.A jak byste to postavil vy? Ne, že by tam nešlo něco vylepšit (IMHO by dost problémů zmizelo, kdyby se postavila navíc rampa od Smíchova na Barrandov, která by umožnila odstranění semaforu za myší dírou), ale ta Barrandovská skála tam jaksi zavází.
Nikoliv, okruh pokračuje rovně na Smíchov.Ano, druha vetva pokracuje na Smichov. A z tade pokracuje kam? Aha, nikam, on tam konci ( dobre, konci az v Stresovicich, 2 km dalej )...
za mesto povazujem aj vsetky vnutorne okruhy, pretoze tento zapisok je o znizovani rychlosti prave na nichNikoliv, na městském okruhu se rychlost na 50 snižovat nebude.
maj prazakum dat extra dan z autaProč?
Tiskni
Sdílej: