abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
dnes 01:11 | Zajímavý článek

Na webu Libre Graphics World vyšel dvoudílný rozhovor s Paulem Davisem, hlavním vývojářem DAW Ardour. První část se zabývá především vývojem právě Ardouru a přepisem jeho částí, druhá část se věnuje jednak zvuku na Linuxu (PipeWire, PulseAudio, JACK) a jednak interoperabilitě s jinými DAW.

Fluttershy, yay! | Komentářů: 0
včera 15:55 | Komunita

V oblasti informačních a komunikačních technologií probíhají změny v názvosloví. Ke změnám se tento týden oficiálně vyjádřil CTO Red Hatu Chris Wright: nahrazením problematických slov se open source stane inkluzivnější. Také vývojáři Linuxu diskutují o inkluzivní terminologii. Do jádra se dostane soubor inclusive-terminology.rst.

Ladislav Hagara | Komentářů: 31
včera 13:55 | Nová verze

MaXX Interactive Desktop (navazující na projekt 5dwm.org) je linuxový port IRIX Interactive Desktop, desktopového prostředí z pracovních stanic Silicon Graphics. Vzniká s vědomím a svolením SGI, ale proto je také licence částečně proprietární. Aktuální, nově vydaná verze je 2.1. Do konce roku je plánováno přepracování grafické konfigurace, správce plochy a správce souborů.

Fluttershy, yay! | Komentářů: 3
3.7. 19:44 | Nová verze

Byla vydána nová verze 1.7.0 svobodného multiplatformního Markdown editoru Zettlr postaveného na platformě Electron. Podrobný přehled novinek na GitHubu.

Ladislav Hagara | Komentářů: 1
3.7. 08:00 | Humor

Linus Torvalds se v květnu v rámci oznámení o vydání Linuxu 5.7-rc7 pochlubil svým novým hlavním počítačem: Poprvé za 15 let není uvnitř Intel, není to ještě ARM, je to AMD Threadripper 3970x, allmodconfig je třikrát rychlejší. Následně v rozhovoru pro server ZDNet svůj nový počítač podrobně popsal. Linus Sebastian z YouTube kanálu Linus Tech Tips na základě tohoto rozhovoru včera na YouTube publikoval video s názvem Linus staví Linusův nový počítač.

Ladislav Hagara | Komentářů: 16
2.7. 23:55 | IT novinky

Společnost Purism představila svůj nový notebook Librem 14 s předinstalovaným PureOS. Předobjednat jej lze za cenu od 1 199 dolarů. Dle Purism o 300 dolarů levněji než o několik měsíců. Expedice je plánována na čtvrté čtvrtletí letošního roku.

Ladislav Hagara | Komentářů: 10
2.7. 16:44 | Zajímavý článek

Bylo vydáno 2. číslo magazínu NODE věnovanému zajímavým open source softwarovým a hardwarovým projektům. Elektronická verze ve formátu pdf (180 stránek, 98,5 MiB) je volně k dispozici. Tištěnou verzi lze do zítra 3. července předobjednat za £18.50.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
2.7. 15:11 | Komunita

Společnost Valve aktualizovala přehled o hardwarovém a softwarovém vybavení uživatelů služby Steam. Podíl uživatelů Linuxu aktuálně činí 0,88 %. Nejčastěji používanou linuxovou distribucí je Ubuntu 20.04 LTS 64 bit. Přehled her oficiálně podporujících SteamOS a Linux na stránkách Steamu. Přehled her pro Windows běžících na Linuxu díky Protonu na stránkách ProtonDB.

Ladislav Hagara | Komentářů: 8
2.7. 14:00 | Nová verze

Bylo vydáno openSUSE Leap 15.2. Přehled novinek v nejnovější verzi této linuxové distribuce v do češtiny přeloženém oznámení o vydání a v poznámkách k vydání.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
2.7. 12:44 | Nová verze

Apache Guacamole, řešení pro vzdálený přístup k počítačům pomocí protokolů VNC, RDP a SSH z webového prohlížeče, bylo vydáno ve verzi 1.2.0. Přehled novinek v oficiálním oznámení. Zdůraznit lze podporu SAML 2.0, Wake-on-LAN, nové rozhraní pro přepínání mezi sezeními nebo překlad webového rozhraní do češtiny.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
Používáte některé open-source řešení [protokol] pro šifrovaný instant messaging?
 (23%)
 (30%)
 (4%)
 (11%)
 (18%)
 (6%)
 (13%)
 (26%)
Celkem 298 hlasů
 Komentářů: 32, poslední 28.6. 17:51
Rozcestník

Co přinese Opera 10

27.10.2008 23:55 | Přečteno: 1861× | Internet | Výběrový blog

Na internetu se začínají množit příspěvky na téma Opery 10. První veřejné verze by mohly vyjít ještě letos a to kolem vánoc. Jestli se tak stane, na to si budeme muset počkat.

Mezi novinkami nebude určitě chybět vylepšené vykreslovací jádro, vylepšený javascript engine a bude prý zpracováno na rychlosti. Tyto vlastnosti se avšak mění skoro s každým buildem. Další novinky nejsou známy, ale šušká se o vylepšení (na fóru operačesky.net se dokonce píše o radikálních změnách) emailového klienta. Mohlo by se změnit i uživatelské prostředí, čemuž nasvědčuje přijetí Jona Hickse do řad zaměstnanců. Objevilo se také flashové video od člověka jménem Zhunusov Ruslan, ve kterém ukazuje, jak by si představoval „NextGen Browser“ (stahuj z této stránky). Na tom by nebylo nic až tak divného, ale ve videu je představena hodně upravená Opera. Doufám tedy, že takto nová Opera vypadat nebude, ale vize je to zajímavá. Ve videu je také vidět předělaný emailový klient, který mi připomíná spíše Outlook. Na blogu vývojářů jádra Opery se objevily také 2 nová videa. To druhé ukazuje hardwarovou akceleraci pro animaci načítání stránek. Hardwarová akcelerace bude avšak nejspíše použita pro vykreslování grafiky pomocí prvku canvas, který by měl být součástí HTML 5.

Další zmínky o Opeře 10 lze najít na operačesky.net fóru.

Seznam změn bude určitě dlouhý a toto je výčet jen mála změn, které by mohly být v nové verzi. Možná je to jen snůška nesouvisejících článků a videí, ale myslím si, že již si můžeme udělat obrázek jak bude Opera vypadat. Co byste chtěli v nové Opeře vy?

       

Hodnocení: 60 %

        špatnédobré        

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

Komentáře

Vložit další komentář

Luboš Doležel (Doli) avatar 28.10.2008 00:16 Luboš Doležel (Doli) | skóre: 98 | blog: Doliho blog | Kladensko
Rozbalit Rozbalit vše Re: Co přinese Opera 10
Hlavně by měli Operu stabilizovat. Mám dojem, že jim začalo téct do bot a tak to valí bez pořádného testování. Občas se něco zblázní a i když zavřu všechny taby, žere Opera stále 100 % CPU. Někdy se to začně donekonečna timeoutovat na nějakém serveru a do restartu programu odmítá se k tomu serveru připojit, prostě to pořád někde drží. Pak to všude možně padá, na Facebooku se to ze skriptů zase málem zasekne. Ach jo, takhle to dřív nebylo :-(
28.10.2008 00:23 mstarman | skóre: 15 | blog: mstarman
Rozbalit Rozbalit vše Re: Co přinese Opera 10
Mě občas spadne když použiji vícekrát gesto zpět. Ale jinak jede celkem v pohodě, ikdyž řada 9.5 je slabší. Snad to bude lepší.
frEon avatar 28.10.2008 14:44 frEon | skóre: 40 | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Co přinese Opera 10
musim to zatukat, zadne pady jsem uz _velmi_ dlouho nezaznamenal. Mozna je to tim, ze nemam zadny plugin na flash...
Talking about music is like dancing to architecture.
Luboš Doležel (Doli) avatar 28.10.2008 14:48 Luboš Doležel (Doli) | skóre: 98 | blog: Doliho blog | Kladensko
Rozbalit Rozbalit vše Re: Co přinese Opera 10
Mně občas vycrashuje Opera i na tom rozbalení dalších dotazů na úvodní stránce Abc.
Luk avatar 28.10.2008 16:54 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
Rozbalit Rozbalit vše Re: Co přinese Opera 10
Já aktuálně zažívám pády v situaci, kdy dám stahovat nějaký větší soubor a ještě před dokončení stažení zavřu stránku, kde byl odkaz. Ale dělá to jen někdy. Horší ale je, že určitých okolností (nastane velmi zřídka, ale občas přece jen) dokáže Opera vyčerpat veškerou paměť a dotlačit systém do OOM. Kdysi tohle dělal X Server (kvůli Opeře), ale to je naštěstí minulostí - dnes to dělá Opera sama. Nejhorší není samotné spuštění oom-killeru, ale fakt, že to před tím swapuje jak divé a není šance s tím moc udělat (a trvá to i řadu minut, než se paměť vyčerpá úplně).
LinuxMarket - linuxový e-shop | LinuxEXPRES - linuxový magazín | OpenOffice.cz - portál uživatelů OpenOffice/LibreOffice
Heron avatar 28.10.2008 19:04 Heron | skóre: 52 | blog: root_at_heron | Olomouc
Rozbalit Rozbalit vše Re: Co přinese Opera 10
Ano, ty pády při stahování potvrzuji.

Btw děje se ti také toto?: pomocí fce Links vyberu odkazy na soubory (mnoho), které pak dám uložit. Ve stahování mám ovšem jen libovolné čtyři soubory soubory (ty se také uloží) a zbytek ne. Podle squidu se to stahuje všechno, a když potom ručně vyberu ty nestažené, je to hned - ale netahá se to ze squidu, Opera to asi ukládá lokálně do nějakého tempu.
Luk avatar 28.10.2008 20:30 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
Rozbalit Rozbalit vše Re: Co přinese Opera 10
Ano, a už jsem to před hodně dlouhou dobou reportoval. Zatím to zjevně nevyřešili. Konkrétně jde o tyto případy:
  1. Stahuji soubory (typicky pomocí "Uložit do složky pro stahování"). Většina se stáhne správně, některé ale v cílovém adresáři chybí.
  2. Z některého souboru se stáhne část, zbytek chybí (podle "Přenosů" by mělo být staženo všechno).
  3. Stahování souboru se přeruší (výpadek sítě apod.). Při navázání stahování (ručně) se to tváří, že to stahuje, ale soubor nenarůstá.
  4. Při použití "Přenést znovu" (čemuž případně předchází smazání staženého souboru) se to opět jen tváří, že to stahuje.
Ve všech případech je to skutečně tak, že se soubor stahuje do dočasného adresáře (prokázáno pozorováním). Jenže není jasné, proč. Nastává to jen málokdy, ale podle mých pozorování tím pravděpodobněji, čím je pomalejší a méně spolehlivé připojení.
LinuxMarket - linuxový e-shop | LinuxEXPRES - linuxový magazín | OpenOffice.cz - portál uživatelů OpenOffice/LibreOffice
28.10.2008 23:22 Zdeněk Zikán | skóre: 14
Rozbalit Rozbalit vše Re: Co přinese Opera 10
Flash je v Opeře spouštěný ve wrapperu jako samostatný proces, takže se mi už dlouho nestalo, že by Opera spadla kvůli němu (i když jinak občas padá). Akorát je v ní Flash pomalejší než ve FF a občas se cuká. Ale když se mi nelíbí, tak ho můžu odstřelit aniž by to Opeře nějak vadilo.
30.10.2008 15:38 Kuk!
Rozbalit Rozbalit vše Re: Co přinese Opera 10
Opera bezi naprosto stabilne, skutecne pada pouze kdyz je zapnuty flash. Nejhorsi je, kdyz je na strance vice flashovych prvku a jeste k tomu v jinem tabu dalsi. Pokud se flash vypne, tak jsem zadne spadnuti nezaznamenal. Flash je zly pro Operu :(
30.10.2008 15:44 Zdeněk Zikán | skóre: 14
Rozbalit Rozbalit vše Re: Co přinese Opera 10
Tak to potom nechápu proč, protože když udělám killall operapluginwrapper, tak se mi ještě nikdy nestalo, že by to shodilo i Operu. Tak mi nějak není jasné, jak by mohla spadnout kvůli flashi. Ale nevidím do toho, takže nepopírám, že to je možné. No, schválně ho zkusím doma na nějakou dobu vypnout, jestli se chování Opery (padavost, rychlost) nějak znatelně změní.
30.10.2008 19:29 Zdeněk Zikán | skóre: 14
Rozbalit Rozbalit vše Re: Co přinese Opera 10
Tak zrovna spadla při pokusu změnit jazyk spellcheckingu. Takže jen flashem to nebude.
28.10.2008 15:59 Semo | skóre: 45 | blog: Semo
Rozbalit Rozbalit vše Re: Co přinese Opera 10
Obcas stretnem link (aj tu to uz bolo nejaky odkaz na znenie spravicky, iba v ramci ABCL), ktory opera odmietne natiahnut. Podla chytania paketov dokonca ani neodosle request. Proste nic. Kliknem na neho, cele to "blikne" a nic sa nestane. Vedlajsi link funguje ok. Serveromani sietou to nebude, pretoze to by aspon odoslalo request. Mozem restartovat operu, pocitac nic. Proste ten link sa nikdy v opere nenacita. Musim v Konqeurore. Akokeby pri urcitej kombinacii textu v linku zblblo parsovanie a URL alebo co a to deterministicky.
If you hold a Unix shell up to your ear, you can you hear the C.
otula avatar 28.10.2008 00:45 otula | skóre: 45 | blog: otakar | Adamov
Rozbalit Rozbalit vše Re: Co přinese Opera 10
Mne by potěšilo, kdyby něco udělali s postupným "zahleňováním" Opery. Když se vyčistí adresář ~/.opera, tak program startuje velmi svižně. Jenže po nějaké době používání trvá start déle a déle, a mám vždy pocit, že se mi během toho zadře disk, jak zběsile chroupe data.
Kdo vám tvrdí, že jste paranoidní, ten v tom spiknutí s největší pravděpodobností jede taky.
28.10.2008 00:53 mstarman | skóre: 15 | blog: mstarman
Rozbalit Rozbalit vše Re: Co přinese Opera 10

To by možná mohla vyřešit menší cache nebo vyprazdňování cache po ukončení. 9.5 udělala v tomto bych řekl veliký pokrok a na disk už se hrabe co nejmíň.

Heron avatar 28.10.2008 07:52 Heron | skóre: 52 | blog: root_at_heron | Olomouc
Rozbalit Rozbalit vše Re: Co přinese Opera 10
Tím to není. Diskovou cache mám vypnutou a také to startuje pomalu. Dle mého je to DB fulltext vyhledávání, RSS, emailů apod. To ale mazat nechci, zrychluje to práci.
Luboš Doležel (Doli) avatar 28.10.2008 00:59 Luboš Doležel (Doli) | skóre: 98 | blog: Doliho blog | Kladensko
Rozbalit Rozbalit vše Re: Co přinese Opera 10
Přesně tak, pomalé je i ukončování. Radši Operu sestřelím, to je hned.
28.10.2008 10:05 Filip Jirsák | skóre: 67 | blog: Fa & Bi
Rozbalit Rozbalit vše Re: Co přinese Opera 10
A nemůže ono zasekávání souviset se sestřelováním? Třeba po sestřelení zůstanou nějaká pomocná data Opery v nekonzistentním stavu a když pak na ně Opera při používání narazí, zblbnou ji.
Luboš Doležel (Doli) avatar 28.10.2008 11:14 Luboš Doležel (Doli) | skóre: 98 | blog: Doliho blog | Kladensko
Rozbalit Rozbalit vše Re: Co přinese Opera 10
Naopak, mám dojem, že po sestřelení se to i rychleji pouští.
28.10.2008 17:53 Andrtalec | skóre: 15 | Trnava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Co přinese Opera 10
Když se vyčistí adresář ~/.opera, tak program startuje velmi svižně. Jenže po nějaké době používání trvá start déle a déle, a mám vždy pocit, že se mi během toho zadře disk, jak zběsile chroupe data.
Veru tak. Ja to už dlhšie pozorujem, že Opera s vekom (s dobou používania, rádovo v mesiacoch) spomaľuje a pravidelné čistenie proti tomu účinkuje/pomáha len málo.
SomaFM commercial-free internet radio
28.10.2008 01:35 Zdeněk Večeřa | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Co přinese Opera 10
Po zkouknutí videa mám hned několik pocitů:

- Nastavení (preferences) se mi líbí.
- E-mailový klient také vypadá dobře (ano, připomíná Otulook, což je dobře, ne?), ale pořád bude hrát "druhé housle". Kdyby se raději vývojáři zaměřili na standardy, JS a výkon.
- Opera jde v designu cestou minimalizace, takže nevěřím, že takto bude final vypadat (jsou to jen screeny, nic funkčního). Pokud by ale takto vypadala, byl by to krok zpět. Připomíná mi Operu 6/7. Už jen chybí reklama.

btw, nevíte, co je to za hudbu? Je fajn.
28.10.2008 11:23 mstarman | skóre: 15 | blog: mstarman
Rozbalit Rozbalit vše Re: Co přinese Opera 10
Taky si nemyslím, že takto bude vypadat nová Opera, ani bych to nechtěl, ostatně jak píšu ve článku. Ale to nastavení a email se mi líbí. To by si Opera mohla vypujčit.
28.10.2008 08:39 e | skóre: 10
Rozbalit Rozbalit vše Re: Co přinese Opera 10
Mně by stačila synchronizace feedů. Ať mám přehled, co už mám přečteno, ať jsem v práci nebo doma.
JA RAD PORADM KDYZ VIM vic (hebmilo.cz)
28.10.2008 11:12 mstarman | skóre: 15 | blog: mstarman
Rozbalit Rozbalit vše Re: Co přinese Opera 10
Sync feedů bych chtěl taky. Mimochodem už jsem to nahlásil do bugzilly.
29.10.2008 17:17 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
Rozbalit Rozbalit vše Re: Co přinese Opera 10
Čtu tu diskusi a nestačím se divit... kdysi (v placených dobách) jsem Operu používal jako jediný rozumně použitelný prohlížeč na Linuxu a nepamatuji, že bych měl potíže s padáním nebo rychlostí. V poslední době už ji mám jen na testování a pomalosti jsem si všiml, ale připisoval jsem to nějaké chybě u sebe. Z této debaty to vypadá, jako kdyby to byl zcela nepoužitelný zmetek...
29.10.2008 18:02 hydrandt | skóre: 35 | blog: Kanál | Ko Pha-ngan
Rozbalit Rozbalit vše Re: Co přinese Opera 10
To máš tak - vždy se ozývají hlavně ti, kterým to nefunguje. Já si na žádné pády nevzpomínám, na rychlost si nestěžuju - nemám s ní zkrátka žádný problém. Jen jsem líný to jen tak napsat do diskuse :)
I am Jack's wasted life.
29.10.2008 19:11 mstarman | skóre: 15 | blog: mstarman
Rozbalit Rozbalit vše Re: Co přinese Opera 10

Asi tak. Mě Opera padla asi před měsícem. A to všechny verze jenom upgraduji přes staré. I přechod na 9.5. A vše běží v poho. Akorát ten pád s tim gestem zpět přetrvává od starších verzí.

Luk avatar 29.10.2008 20:32 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
Rozbalit Rozbalit vše Re: Co přinese Opera 10
Z této debaty to vypadá, jako kdyby to byl zcela nepoužitelný zmetek...
To samozřejmě není. Já Operu používám tak v 95 % (zbytek zhruba rovnoměrně Firefox a IE, výjimečně Konqueror), a to v Linuxu i Windows, a téměř bez problémů. Trápí mě vlastně jen to občasné padání (ale to padají i ostatní browsery, např. IE nejméně řádově častěji), občasné potíže s downloadem a samozřejmě již několikrát zmiňované neduhy Flashe.
LinuxMarket - linuxový e-shop | LinuxEXPRES - linuxový magazín | OpenOffice.cz - portál uživatelů OpenOffice/LibreOffice
Luboš Doležel (Doli) avatar 30.10.2008 00:15 Luboš Doležel (Doli) | skóre: 98 | blog: Doliho blog | Kladensko
Rozbalit Rozbalit vše Re: Co přinese Opera 10
V těch dobách byla Opera vážně dobrá, teď rychle letí dolů...
Heron avatar 30.10.2008 09:43 Heron | skóre: 52 | blog: root_at_heron | Olomouc
Rozbalit Rozbalit vše Re: Co přinese Opera 10
Tak to rozhodně není. Ano, jsou tam nějaké chybky, ale stabilní to je (nepamatuji si, kdy mi naposled Opera řachla a když už, tak díky ukládání session jsem hned tam kde před pádem). Stále je bleskurychlá. Pokud to někdo používá jako browser (většina mých kámošů) a nikoliv i jako RSS a Mail klienta (s x set tisíci emaily jako já), je to stále nejrychlejší prohlížeč. A jak jsem psal, pomalé spouštění mi neva, protože fulltext index (který to dle mého zpomaluje), využívám pořád. Takže se ten čas zase rychle vrátí.
30.10.2008 13:18 Zdeněk Zikán | skóre: 14
Rozbalit Rozbalit vše Re: Co přinese Opera 10
S řečmi o nejrychlejším prohlížeči bych byl opatrný. Operu i Firefox jsem používal střídavě několik let. Teď bohužel používám obojí protože na některé věci je prostě Firefox výrazně rychlejší (třeba různé Google apps - tam Opera dost silně zaostává), na jiné je zas Opera rychlejší (třeba na prohlížení logů z Continua je Firefox otřesně pomalý když se pokusím změnit velikost fontu nebo scrollovat). Pak třeba ve Firefoxu mi jede rychleji flash (ale v Opeře je zas ve wrapperu, takže ho můžu kdykoliv zabít). A většina operací mi sice přijde v Opeře plynulejší, ale pak se vždycky při načítání něčeho většího na chvíli zasekne, což FF nedělá. Používám to na dvou počítačích, jeden Pentium M @ 1,5 GHz, 1,5 GB RAM, druhý desktop C2D @ 3 GHz, 4 GB RAM, takže žádné předpotopní stroje. Na tom druhém mám navíc téměř novou instalaci OS a téměř nový profil, takže argumentace bordelem v profilu taky padá.

Nemám s nima moc zkušeností na Windows, jen z Fedory a Ubuntu. Stejné zkušenosti mám i z jiných počítačů, ale ne tak moc.

Ukládání session má jak FF, tak Opera, ale to je workaround, který neřeší problémy se stabilitou. Pokud mám ve formuláři nějaká data nebo mám otevřenou stránku, která se po reloadu načte jinak (třeba zdejší diskuse a zvýraznění nových příspěvků), tak mi obnovení session po pádu moc nepomůže.

Navíc jak Opera, tak FF mají funkce, které mě na druhém silně chybí (je jich pár, často drobnosti, ale takové, které u mě hodně ovlivňují použitelnost), ale to už jsem off-topic.
14.11.2008 13:27 Mira
Rozbalit Rozbalit vše Re: Co přinese Opera 10
Opera je výborná a není to jen browser! Že je to i Rss čtečka a mail klient je výborná věc. Ov šemmi chbí taková základní věc jako kalendář, či nějakej organizér, ktrý by se mohl synchronizovat službou OperaLink™. To bych pak nemusel na několika strojích mít několik programů a stačila by opera.

Opeře zdar!!
20.11.2008 13:17 Roman
Rozbalit Rozbalit vše Re: Co přinese Opera 10
Kalendář do sidebaru FF i Opery - http://cal.webkitchen.cz/
20.11.2008 20:33 mstarman | skóre: 15 | blog: mstarman
Rozbalit Rozbalit vše Re: Co přinese Opera 10

Tak na tohle jsem uplně zapoměl. Díky

Založit nové vláknoNahoru

ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
© 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.