Vojtěch Polášek představil Vojtux, tj. linuxovou distribuci pro zrakově postižené uživatele. Vychází ze spinu Fedory 43 s desktopovým prostředím MATE. Konečným cílem je, aby žádný Vojtux nebyl potřeba a požadovaná vylepšení se dostala do upstreamu.
Byla vydána (Mastodon, 𝕏) druhá RC verze GIMPu 3.2. Přehled novinek v oznámení o vydání. Podrobně v souboru NEWS na GitLabu.
Nové číslo časopisu Raspberry Pi zdarma ke čtení: Raspberry Pi Official Magazine 160 (pdf).
Izrael od února zakáže dětem používat v prostorách základních škol mobilní telefony. Podle agentury AFP to uvedlo izraelské ministerstvo školství, které zdůraznilo negativní dopady, které na žactvo používání telefonů má. Izrael se tímto krokem přidává k rostoucímu počtu zemí, které dětem ve vzdělávacích zařízeních přístup k telefonům omezují.
Internetová společnost Google ze skupiny Alphabet pravděpodobně dostane příští rok pokutu od Evropské komise za nedostatečné dodržování pravidel proti upřednostňování vlastních služeb a produktů ve výsledcích vyhledávání. V březnu EK obvinila Google, že ve výsledcích vyhledávání upřednostňuje na úkor konkurence vlastní služby, například Google Shopping, Google Hotels a Google Flights. Případ staví Google proti specializovaným
… více »Byl oznámen program a spuštěna registrace na konferenci Prague PostgreSQL Developer Day 2026. Konference se koná 27. a 28. ledna a bude mít tři tracky s 18 přednáškami a jeden den workshopů.
Na webu československého síťařského setkání CSNOG 2026 je vyvěšený program, registrace a další informace k akci. CSNOG 2026 se uskuteční 21. a 22. ledna příštího roku a bude se i tentokrát konat ve Zlíně. Přednášky, kterých bude více než 30, budou opět rozdělené do tří bloků - správa sítí, legislativa a regulace a akademické projekty. Počet míst je omezený, proto kdo má zájem, měl by se registrovat co nejdříve.
Máirín Duffy a Brian Smith v článku pro Fedora Magazine ukazují použití LLM pro diagnostiku systému (Fedora Linuxu) přes Model Context Protocol od firmy Anthropic. I ukázkové výstupy v samotném článku obsahují AI vygenerované nesmysly, např. doporučení přeinstalovat balíček pomocí správce balíčků APT z Debianu místo DNF nativního na Fedoře.
Projekt D7VK dospěl do verze 1.0. Jedná se o fork DXVK implementující překlad volání Direct3D 7 na Vulkan. DXVK zvládá Direct3D 8, 9, 10 a 11.
Byla vydána nová verze 2025.4 linuxové distribuce navržené pro digitální forenzní analýzu a penetrační testování Kali Linux (Wikipedie). Přehled novinek se seznamem nových nástrojů v oficiálním oznámení na blogu.
Je tu nový měsíc, tak je třeba přidat nový zapis do deníčku, netvařte se všichni tak nadšeně
Koupil sem si Fávo na plyn,tak se Vám chci pochlubit, nebo spíš politovat...
Chtěl sem nějake auto na plyn, protože představa laciného provozu mě jako studenta velice uspokojovala. Rozhodl sem se tedy pro favorita, dostupné vozidlo i z hlediska nahradních dílu a pak už sem jedno Fávo měl, takže sem věděl do čeho du. Měl sem požadavky favorit minimalně rok 90 na plyn do 20tisíc. Pročítal sem inzeráty, prohledaval net, až sem nalezl Škoda Favorit na LPG 19000Kč.
Uvedené vozidlo sme propídily a nenarazily na nic zavažnějšího, jak je koroze, je to prostě favorit
jediny nedostatek byl že nemělo technickou. Cenu sme tedy usmlouvali na 15 tisíc korun.
Již první pocity s vozidlem byli rozporuplne, pří jizdě kdy sem si ho vezl domů,nespolupracoval otačkoměr,strašně rád ukazoval nulu i při 90km/h bohužel síla motoru taky nic moc,na 4. rychlostní stupen 90 bez problému ale pětka se vůbec nechytala...
Doma u garáže sem cítil smradek obložení, ano pravé přední kolo blokovalo,destičky se škvařily až se disky teplotou kroutily. 1. vážná oprava
Oprava se zdála jednoduchá a po vzoru "čím větší kladivo tím větší opravař" sme poklepali cely brzdovy system pravého předního kola až rez opadala. ani po několikátem pokusu se však brzda řádně nevracela, bylo třeba vyměnit ten valeček. ( či co tam je
)
Další problém, protože sem potřeboval STK bylo nutné na emise, haček nastal až po té, co sme zjistili že se vozidlo na benzín nechce rozjet ( bez toho se emise neobejdou ) 2. vážná oprava ( to se ukazalo jako opravdový oříšek )
původně sme mysleli že je tam málo benzínu,tak sem k puvodním 6litrům benzínu za 200Kč koupil ještě benál za 5OOkč bohužel benzín nezabral. Chyba bude asi ve filtru benzinu ( zvaný kalíšek ) ale benzín přes kališek tekl jak "blbý". Pak sou tam takové spinače, které spouští bud plyn nebo benzín do karbecu asi je špatny sme mysleli, proto sme celý okruch přepojili, aby nešel přes spinač, opět bez vysledně
následovala demontáž celého karburátoru ( čuměl sem že je tam plovák, jak na "fechtlovi"
) ) naštěstí to byla ucpaná triska
Emise tedy proběhli i na benzín a dokonce uspěšně ( emise benzin, plyn + revize plynu 800Kč ), tak alou na technickou, kde nasledovala spařa největší, nebrzdily obě zadní kola... ( STK 450Kč )
v nebezbečných bylo doslova: souměrnost brzd, učinost brzd, učinnost ruční alternativní
brzdy
v závažných: brzdové rozvody a koroze rámu
v lehkých klasická těsnost motoru
jak sem byl s toho rozhozeny no neztratil sem někde malí techničák
koupil sem nové rozvody 1090Kč celkem šupa, v dílně sem to hodil na špalky a koumali sme závadu. Byl to brzdový valeček, tekl... takže nový brzdový váleček 180Kč + Obložení 280Kč pustil sem se do opravy a vyměny rozvodu, ale co nezjistím, že na rozvodech je jen povrchová rez jinak sou, jak nové kua
litr v p....
koupil sem jestě brzdovou kapalinu 100Kč odvzdušníme odzkoušíme a zjistíme, že levé zadní kolo stále nebrzdí, že by taky špatný valeček? Na pohled se však zdál naprosto v pořadku, vyměnil sem brzdové destičky ( doposud tam byli původní ) a stejnak to nepomohlo kolo dál nebrzdí. Vyměnily sme brzdovou pumpu, kopím novou kapalinu zase "kilo" učinek ovšem nepřichází. Nakonec byla chyba v takovém šroubu na brzdové pumpě, který ma spoždovací funkci, aby zadek brzdil až po předku ) nový stojí 480Kč vybrakoval sem ten starý ( už nema spoždovací funkci ) a brzdí to, jak blbé
Hodil sem na slabší místa plech a zatřel tlumexem a včera znovu na technickou a světe div-se udělal sem ( opravná STK 100Kč )
))))))) a měli tam i ten můj ztracený techničák prej jim ho tam někdo přinesl ( jak pršelo ) celý od bahna
takže včera byl krasný den. Zaplatil sem si i pojistku na pul roku ( 1440Kč )
Dneska sem byl na brigadě poprve svojim autem, spátky sem jel dvěma autama
teda jenom v jednom ale to první mě táhlo na laně...
zlničeho nic to přestalo hazet jiskru, zkoušeli sme měnit indučku a nic, zitra mrknem na rozdělovač, mě s toho už jebne
Tiskni
Sdílej:
když si toho všimnu já, tak už je to hardcore, veř mi
))
jinak sem tam byl s někým kdo si už par desitek aut za život koupil
To že to nejelo na benzin, to je moje chyba, nikdy sem auto na LPG nekupoval,takže když sem viděl že to šlape na plyn tak sem očekával že pojede i na benzín, ted už su chytřejší
No a nová zavada... podle mě to bylo v pořádku a rozbylo se to až ted. Přece jen už je to 16roků stará kára, takže nějaké ty poruchy se dají očekávat
ale mohlo by to aspon měsíc jezdit bez poruch
Hochu no nevím na co by mi ten mechanik byl, to auto brzdilo a nevim jak by od oka poznal že nebrzdí zadekMýlíš se. Že nebrzdí zadek lze orientačně poznat velmi snadno. Nejdřív se zkusí ruční brzda. Pokud ta brzdí (což, upřímně řečeno, není pravidlem), pak stačí porovnat reakci (tvrdost) pedálu bez zatažené brzdy a s ní. Pokud se neliší, zadek nebrzdí. Když nebrzdí ruční brzda a nejde zatáhnout, i to může signalizovat problém na zadku (i když to může být i v bowdenech). Tato kontrola je samozřejmě jen orientační, ale základní vodítko poskytne. Dále třeba přibrzďování se pozná už po krátké jízdě (teplota kol). Samozřejmě úplně nejlepší je domluvit se s prodávajícím na tom, že se to nechá zkontrolovat v servisu (kde to lze zvednout atd.). Lepší zaplatit tisícovku servisu za pořádnou kontrolu než koupit a pak do toho nacpat x-krát víc.
inak sem tam byl s někým kdo si už par desitek aut za život koupil To že to nejelo na benzin, to je moje chyba, nikdy sem auto na LPG nekupoval,takže když sem viděl že to šlape na plyn tak sem očekával že pojede i na benzín, ted už su chytřejšíNo, jestli ten někdo zapomněl zkontrolovat tohle, tak se obávám, že by neodhalil ani záludnější věci.
Přece jen už je to 16roků stará kára, takže nějaké ty poruchy se dají očekávatDají se sice očekávat, ale je obrovský rozdíl mezi udržovaným a neudržovaným autem. Jde hlavně o to, že když prodávající řekne, že tam jsou nové tlumiče, tak aby tam nebyly ty původní atd.
Měl sis raději koupit kolo .-)
Hehe, to mi připomíná, jak jsem kupoval Garde. Já jsem ale skoro o všech závadách věděl (díra v podlaze, nešla řadit 1-čka, shnilé prahy ...) takže mě nic nepřekvapilo.
Auto mě tehdy stálo 4000Kč, ale do zavaření jsem dal 8000Kč a od té doby jsem udělal GO brzd, přední nápravy, nacpal jsem tam pětikvalt, atd. Ted mě čeká ještě GO zadní nápravy, zástavba motoru z favorita, centrál, lak, alarm ...
Výhoda těchto aut spočívá v rozumné ceně náhradních dílů a v tom, že průměrně šikovný člověk si dokáže spoustu věcí udělat sám .... takže přeju hodně štěstí.
BTW...jinak co se týká zapalování, tipuju to na ETZ (ta krabička mezi rozdělovačem a cívkou). Snímací cívka v rozdělovači vyhoří málokdy ...
jinak bych byl davno v kroměříži ( nebo bohnicích )
Mě to celkem baví se v tom hrabat, máme dílnu v ní C02, Elektriku, Plyn, 2x soustruh, frezu, ... takže no problem,ale auto sem koupil 6. srpna jednou vyjelo z dílny a už je tam zas a ja potřebuju dělat ještě něco jíneho, máme rozdělanou kuchyň + přišel podzim tak se sbírají trnky
Za volantem auta, které pořádně nebrzdí, má sjeté gumy, ještě původní tlumiče, čepy a kašírovaný rám, může sedět i samotný pánbůh a stejně mu to bude nahovno.Pánbůh je vševědoucí a proto by si do toho nikdy nesedl
A co se týče prasení, tak v mém žebříčku bezkonkurenčně vedou majitelé fábií.Já mám zkušenost jinou. Ne nadarmo dostal Prasát svoji přezdívku