V Lucemburku byly oznámeny výsledky posledního kola výzev na evropské továrny pro umělou inteligenci neboli AI Factories. Mezi úspěšné žadatele patří i Česká republika, potažmo konsorcium šesti partnerů vedené VŠB – Technickou univerzitou Ostrava. V rámci Czech AI Factory (CZAI), jak se česká AI továrna jmenuje, bude pořízen velmi výkonný superpočítač pro AI výpočty a vznikne balíček služeb poskytovaný odborníky konsorcia. Obojí bude sloužit malým a středním podnikům, průmyslu i institucím veřejného a výzkumného sektoru.
Byla vydána (𝕏) zářijová aktualizace aneb nová verze 1.105 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.105 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Ve Firefoxu bude lepší správa profilů (oddělené nastavení domovské stránky, nastavení lišt, instalace rozšíření, uložení hesla, přidání záložky atd.). Nový grafický správce profilů bude postupně zaváděn od 14.října.
Canonical vydal (email) Ubuntu 25.10 Questing Quokka. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Jedná se o průběžné vydání s podporou 9 měsíců, tj. do července 2026.
ClamAV (Wikipedie), tj. multiplatformní antivirový engine s otevřeným zdrojovým kódem pro detekci trojských koní, virů, malwaru a dalších škodlivých hrozeb, byl vydán ve verzi 1.5.0.
Byla vydána nová verze 1.12.0 dynamického programovacího jazyka Julia (Wikipedie) určeného zejména pro vědecké výpočty. Přehled novinek v příspěvku na blogu a v poznámkách k vydání. Aktualizována byla také dokumentace.
V Redisu byla nalezena a v upstreamu již opravena kritická zranitelnost CVE-2025-49844 s CVSS 10.0 (RCE, vzdálené spouštění kódu).
Ministr a vicepremiér pro digitalizaci Marian Jurečka dnes oznámil, že přijme rezignaci ředitele Digitální a informační agentury Martina Mesršmída, a to k 23. říjnu 2025. Mesršmíd nabídl svou funkci během minulého víkendu, kdy se DIA potýkala s problémy eDokladů, které některým občanům znepříjemnily využití možnosti prokázat se digitální občankou u volebních komisí při volbách do Poslanecké sněmovny.
Společnost Meta představila OpenZL. Jedná se o open source framework pro kompresi dat s ohledem na jejich formát. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu.
Google postupně zpřístupňuje českým uživatelům Režim AI (AI Mode), tj. nový režim vyhledávání založený na umělé inteligenci. Režim AI nabízí pokročilé uvažování, multimodalitu a možnost prozkoumat jakékoliv téma do hloubky pomocí dodatečných dotazů a užitečných odkazů na weby.
Boze, boze...
Pretizeni operatoru [] je udelano takto kvuli tomu, ze std::vector ma modelovat plain pole z C. V C se [] nekontroluje, takze to same je i v STL. Kazdy to vi (a nebo to ma vedet), a proto pokud mu nezalezi na rychlosti, pouziva at, pokud naopak pozaduje maximalni vykon, ma tu [].
To mate z toho, ze nectete dokumentaci.
at()
, která kontrolu provádí. Nevidím na tom nic nelogického.
for (unsigned i = myVector.size() -1; i <= 0; i--) { }Selže, protože přeteče unsigned, když je kontejner prázdný. A které pako tam dalo unsigned? No já, protože
for (int i = 0; i < myVector.size(); i++)hází warning na porovnávání znamínkových a neznamínkových typů, pač size() vrací unsigned. No a když pak náhodou chci předělat pořadí, chyba je na světě.
uint i;
uint count = myVector.size();
for (i = count - 1; i != uint(-1); i--) {}
for (i = 0; i != count; i++) {}
for (uint i = count - 1; i != uint(-1); i--) {}Nezlobte se na mě, ale tohle považuji za hackerství. Triky nebrat.
var I: Word; begin for I := Count - 1 downto 0 do begin { něco } end; end;
char array[100]; uint i; uint count = sizeof(array) / sizeof(array[0]); for (i = 0; i != count; i++) { if (i < count) array[i] ... neco; } neznamenkove by to mohlo vypadat treba takto: char array[100]; int i; int count = sizeof(array) / sizeof(array[0]); for (i = 0; i != count; i++) { if (i >= 0 && i < count) array[i] ... neco; }
typedef vector<int> vector_t; typedef vector_t::size_type vec_size; vector_t vec; ... .. vec_size count = vec.size(); ... ..Jinak nemam pochopeni pro autora blogu. Necetl jste dokumentaci a navic si stezujete. K tomu jsem taky nachylny. Je lepsi pred zapisem do blogu hledat problem mezi zidli a klavesnici:)
std::vector<int> x; // .... int c = x.size(); int* t = &x[c-1]; for(int i = c; i; i--, t--) { printf("%d\n", *t); }... a jede to krasne bez zbytecnejch kontrol, bez varovani a bez chyb... PS: pokud nekdo propaguje kontrolu mezi poli, tak by mel zemrit na mucidlech
Nemyslim si, ze to je to pravy vorechovy. Co kdyz bude nahodou, ale jenom nahodou vektor prazdny. Navic popirate to, k cemu kontejnery slouzi: typ prvku uz znate. Ve vasem pripade bude kdokoliv muset prohlizet cely kod, aby ho updatoval. Konverzi velikosti kontejneru na int muzeme prijit k urazu. Ale jak pisete, asi vam to vzdycky projde:/
vector_t::iterator first = vec.begin(); const vector_t::iterator last = vec.end(); while(first != last) cout << *first++ << endl;
t
bude neplatny ukazatel. To ale nevadi, protoze se stejne nepouzije...
> Konverzi velikosti kontejneru na int muzeme prijit k urazu.
To jako kdyby v nem bylo vic nez 2**31 polozek ????
> Ale jak pisete, asi vam to vzdycky projde:/
jj. a sem presvedcenej, ze muj zpusob je rychlejsi...
Tak mi trochu pomozte. Rikate, neplatny ukazatel nevadi, resp. kdyz
int c = x.size(); int* t = &x[c-1];c bude 0, tak volani &x[-1] asi nevyjde nebo ano? > Konverzi velikosti kontejneru na int muzeme prijit k urazu.
Z principu. Proc proste nepouzit vector<int>::size_type, ktery se pouziva i pri kontrole mezi u at()?
t = &x[-1]
vyjde. Prvek se totiz necte, jen se zjisti jeho ukazatel. Klidne to vyzkousej. samozrejme nesmis pouzit *t
...
> Z principu. Proc proste nepouzit vector<int>::size_type, ktery se pouziva i pri kontrole mezi u at()?
nechapu kde je problem. A abych se priznal tak moc nemam rad tyhle typy jako size_t, size_type a tak podobne. Proc proste nepouzit int?
int & operator [] (int index) { return pole[index]; }pokud neni ve vektoru zadnej prvek, tak
pole
je pravdepodobne NULL
. To ale nevadi, protoze navratovej typ funkce je int &
. Takze se z pole nic necte, ale vrati se adresa pole + index
. V nasem pripade 0 - sizeof(int)
, coz je sice neplatna adresa, ale nicemu to nevadi, protoze ji stejne nepouzijem...
Nac tak slozite, tohle je priklad na jednu radku:
std::copy(x.begin(), x.end(), std::ostream_iterator<int>(std::cout, "\n"));
-O3
a nekdo muze zkusit jeste -funroll-loops
nebo -funroll-all-loops
#include <stdio.h> #include <stdlib.h> typedef unsigned long long uint64; typedef unsigned int uint; static __inline__ uint64 rdtsc(void) { uint64 x; __asm__ volatile (".byte 0x0f, 0x31" : "=A" (x)); return x; } #define SIZE (1024*16) #define OUTER_LOOP_SIZE (1024*256) /* * Benchmark optimalizace smycky */ int main(int argc, char *argv[]) { uint tmp = 0; uint a; uint x; char *str = (char *)malloc(SIZE); char *ptr; uint64 t; if (!str) return EXIT_FAILURE; t = rdtsc(); for (a = OUTER_LOOP_SIZE; a; a--) /* Velky cyklus, neni co optimalizovat */ { /* maly cyklus, uvidime */ ptr = str; for (x = 0; x != SIZE; x++) { tmp += ptr[x]; } } t = rdtsc() - t; printf("Test pro pristup pres index pole: %llu cycles\n", t); t = rdtsc(); for (a = OUTER_LOOP_SIZE; a; a--) /* Velky cyklus, neni co optimalizovat */ { /* maly cyklus, uvidime */ ptr = str; for (x = 0; x != SIZE; x++) { tmp += *ptr++; } } t = rdtsc() - t; printf("Test pro pristup pres pointery: %llu cycles\n", t); printf("\n\nVypiseme tmp, protoze kompiler by mohl smycky vypustit %u\n", tmp); free(str); return EXIT_SUCCESS; }
Korektnost programu je pro mě důležitější než pár instrukcí navíc.
Pokud pozadujete kontrolu, tak pouzivejte at - jak proste :).
Já bych operátor [] udělal tak, aby emuloval _funkčnost_ jeho obdoby z plain C, ne nutně i jeho nedostatky.
Nic vam nebrani v tom, abyste si s vyuzitim standardniho vytvoril vlastni, patricne upraveny kontejner.
Predstavte si, ze existuji exoti, kteri to nepovazuji za nedostatek, ale za vyhodu.
This method is public as an implementation side effect. do not call or override.
Já asi napíšu zápis Miluju C++, protože C++ je jazyk, který považuji za nejlepší staticky typovaný kompilovaný jazyk, se kterým jsem se kdy setkal.Neviem, či toto mal byť vtip, ale ak nie, tak si pozri haskell. Je to najlepší staticky typovaný kompilovaný jazyk, s ktorým som sa stretol
Reseni neni hledat tu spravnou implementaci, kde to delaji, tak "jak to vyhovuje memu zpusobu programovani". Co prenositelnost? Ale precist si dokumentaci. Chovani [] pri prekroceni mezi neni definovane. Tzn. ze kontrola muze byt provadena, ale nemusi.
Ze standardu je to proste nedefinovane, a tak by se mel clovek k tomu postavit.
Tiskni
Sdílej: