Byla vydána nová verze 1.54.0 sady nástrojů pro správu síťových připojení NetworkManager. Novinkám se v příspěvku na blogu NetworkManageru věnuje Jan Václav.
Knižní edice správce české národní domény přináší novou knihu zkušeného programátora Pavla Tišnovského s názvem Programovací jazyk Go. Publikace nabízí srozumitelný a prakticky zaměřený pohled na programování v tomto moderním jazyce. Nejedná se však o klasickou učebnici, ale spíše o průvodce pro vývojáře, kteří s Go začínají, nebo pro ty, kdo hledají odpovědi na konkrétní otázky či inspiraci k dalšímu objevování. Tištěná i digitální verze knihy je již nyní k dispozici u většiny knihkupců.
OpenAI zpřístupnila (en) nové nenáročné otevřené jazykové modely gpt-oss (gpt-oss-120b a gpt-oss-20b). Přístupné jsou pod licencí Apache 2.0.
Byla vydána RC verze openSUSE Leap 16. S novým instalátorem Agama, Xfce nad Waylandem a SELinuxem.
Google Chrome 139 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 139.0.7258.66 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 12 bezpečnostních chyb. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře. S verzí 139 přestal být podporován Android 8.0 (Oreo) a Android 9.0 (Pie).
Společnost JetBrains se stala platinovým sponzorem multiplatformního open source herního enginu Godot. K vývoji her lze používat Rider for Godot. Zdarma pro nekomerční účely.
Byla vydána verze 9.0 open source virtualizační platformy Proxmox VE (Proxmox Virtual Environment, Wikipedie) založené na Debianu. Verze 9.0 je založena na Debianu 13 Trixie. Přehled novinek v poznámkách k vydání a informačním videu.
Operátor O2 dává všem svým zákazníkům s mobilními službami poukaz v hodnotě 300 Kč na nákup telefonu nebo příslušenství jako omluvu za pondělní zhoršenou dostupnost služeb.
Společnost NVIDIA vydala verzi 13.0 toolkitu CUDA (Wikipedie) umožňujícího vývoj aplikací běžících na jejich grafických kartách. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Byly vyhlášeni vítězové a zveřejněny vítězné zdrojové kódy (YouTube, GitHub) již 28. ročníku soutěže International Obfuscated C Code Contest (IOCCC), tj. soutěže o nejnepřehlednější (nejobfuskovanější) zdrojový kód v jazyce C.
Docela jsem přemýšlel, co vymyslet. Nakonec mi nezbylo nic jiného než vzít si tam s sebou multimetr a několik tranzistorů s tím, že budeme měřit jejich hFE.V tomto príbehu ti chýba zdroj a aspoň nejaký trimer.
McD Jižní spojka ITak jsem se podíval do mapy (s tím, že mi pomůže rozhodnout, který je Jižní spojka I a který je Jižní spojka II, což nepomohla) a zjistil jsem, že k tomu u nádraží se nově nedokážu dostat. Jak to děláte? To tam všichni jezdíte autem? Ještě před pár lety podle mě začínala silnice pro motorová vozidla až za odbočkou do McD (mám pocit, že jsem tam byl jednou na kole), teď je ale už před ní, takže se tam nedá dostat.
Když jsem řekl: "Dnes tě naučím měřit proudové zesílení bipolárního tranzistoru," dostala dotyčná záchvat smíchu.Trochu jsem se bál, že řekne, že to naučit nepotřebuje
Když jsem řekl: „Dnes tě naučím měřit proudové zesílení bipolárního tranzistoru,“ dostala dotyčná záchvat smíchu. A když jsem se ještě zeptal: „Co je tak vtipného na bipolárních tranzistorech?“, dostali záchvat smíchu i všichni ostatní.
Ani se jim nedivím Měl sis vzít příklad třeba z Lenina:
Aby se dosáhlo velkého, je třeba začít s menším.
Pokud neví, co jsou bipolární tranzistory, tak nemá smysl ji učit, jak je měřit – jinak to skončí leda u toho, že zastrčí tranzistor do multimetru a z displeje přečte číslo… ale k ničemu jí to není a jako učitel jsi selhal.
To už bych radši měřil tu elektrickou zásuvku a vysvětlil u toho, že (a proč) tam měříme napětí a ne proud. To by se ještě v tom krátkém čase mohlo dát naučit.
P.S. případně kdybys měl fakt strach z napětí v zásuvce, tak si vzít nějaké diody a odpory a ukázat, jak dioda svítí s různou intenzitou v závislosti na použitém odporu, který můžeš předtím změřit. Nebo si ukázat rozdíl mezi paralelním a sériovým zapojením odporů.
Pokud neví, co jsou bipolární tranzistory, tak nemá smysl ji učit, jak je měřit – jinak to skončí leda u toho, že zastrčí tranzistor do multimetru a z displeje přečte číslo… ale k ničemu jí to není a jako učitel jsi selhal.To zalezi na uhlu pohledu a tom, co od takovych lidi ocekavas. Pokud dotycna ma byt cvicena opice, ktera strka tranzistor do meraku nebo hranolky do fritaku, tak to staci. (Odin z takovych lidi bude nadseny.) Pokud dotycna ma byt inteligentni osoba premyslejici nad tim, co dela, schopna i nejake inovace, tak je to selhani. (Odin z takovych lidi bude deprimovany.)
Tiskni
Sdílej: