Společnost Meta na dvoudenní konferenci Meta Connect 2025 představuje své novinky. První den byly představeny nové AI brýle: Ray-Ban Meta (Gen 2), sportovní Oakley Meta Vanguard a především Meta Ray-Ban Display s integrovaným displejem a EMG náramkem pro ovládání.
Po půl roce vývoje od vydání verze 48 bylo vydáno GNOME 49 s kódovým názvem Brescia (Mastodon). S přehrávačem videí Showtime místo Totemu a prohlížečem dokumentů Papers místo Evince. Podrobný přehled novinek i s náhledy v poznámkách k vydání a v novinkách pro vývojáře.
Open source softwarový stack ROCm (Wikipedie) pro vývoj AI a HPC na GPU od AMD byl vydán ve verzi 7.0.0. Přidána byla podpora AMD Instinct MI355X a MI350X.
Byla vydána nová verze 258 správce systému a služeb systemd (GitHub).
Byla vydána Java 25 / JDK 25. Nových vlastností (JEP - JDK Enhancement Proposal) je 18. Jedná se o LTS verzi.
Věra Pohlová před 26 lety: „Tyhle aféry každého jenom otravují. Já bych všechny ty internety a počítače zakázala“. Jde o odpověď na anketní otázku deníku Metro vydaného 17. září 1999 na téma zneužití údajů o sporožirových účtech klientů České spořitelny.
Byla publikována Výroční zpráva Blender Foundation za rok 2024 (pdf).
Byl vydán Mozilla Firefox 143.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Nově se Firefox při ukončování anonymního režimu zeptá, zda chcete smazat stažené soubory. Dialog pro povolení přístupu ke kameře zobrazuje náhled. Obzvláště užitečné při přepínání mezi více kamerami. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 143 bude brzy k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Byla vydána betaverze Fedora Linuxu 43 (ChangeSet), tj. poslední zastávka před vydáním finální verze, která je naplánována na úterý 21. října.
Multiplatformní emulátor terminálu Ghostty byl vydán ve verzi 1.2 (𝕏, Mastodon). Přehled novinek, vylepšení a nových efektů v poznámkách k vydání.
Crew Trainer Course, aneb pracovní školení.
Jak první věta napovídá, v uplynulých dvou dnech jsem se za naši restauraci zúčastnil kurzu (školení) pro Crew Trenéry. Tenhle kurz fungoval prý v minulosti, potom byl několik let zrušený, a teď byl obnovený. Z naší pobočky jsem tam byl jediný, protože jsem jednak služebně nejmladší CT (od prosince - na to že jsem nastoupil teprve v březnu 2015 je celkem úspěch to za devět měsíců dotáhnout to z vystresované zelené jmenovky až na bílou placku), a druhak asi jediný CT na plný úvazek.
Školení probíhalo na centrále McD ČR & SK ve školícím centru. Byly to dva dny, první den se jela teorie, tzn. jak správně trénovat (čtyři kroky tréningu), jak komunikovat se spolupracovníky i hosty (hospitality). Jaké otázky pokládat, jak je pokládat, kdy a proč. Jak vysvětlit tomu druhému vše podstatné a zároveň ho motivovat. Jak všechno vysvětlit tak aby to ten druhý pobral. Ono se to nezdá, ale je to celkem věda, když potřebujete někoho něco naučit pokud možno rychle a přesně. A zároveň nechcete, aby vám ten člověk utekl. Osobně si myslím že věci co jsem se zde dověděl využiji i mimo McD (mám na mysli hlavně ten tréning - ono to nemusí být jen tréning toho, jak správně dávat housky do toasteru, ale jakýkoli jiný obor, i IT).
Čtyři kroky tréningu:
Druhý den pak bylo praktické procvičování. Už den předem jsme byli rozdělení náhodně do dvojic (já byl ve dvojici s nějakou slečnou z McD Hradce Králové I) s tím, že do druhého dne si máme připravit něco, co toho druhého budeme učit. Docela jsem přemýšlel, co vymyslet. Nakonec mi nezbylo nic jiného než vzít si tam s sebou multimetr a několik tranzistorů s tím, že budeme měřit jejich hFE. Původně jsem chtěl měřit síťové napětí v zásuvce, ale nakonec jsem shledal že by to asi nebyl nejlepší nápad. Ovšem problém nastal, když jsem dotyčné slečně vysvětlil, co jí vlastně budu dnes učit. Když jsem řekl: "Dnes tě naučím měřit proudové zesílení bipolárního tranzistoru," dostala dotyčná záchvat smíchu. A když jsem se ještě zeptal: "Co je tak vtipného na bipolárních tranzistorech?", dostali záchvat smíchu i všichni ostatní. Takže nakonec jsme si museli udělat přestávku na uklidnění, a vrátit se k tomu až potom v druhém kole.
Na kurzu jsem jinak probírali i další věci s McD související, včetně přechodu na systém SPA. Ve zkratce se jedná o úplně nový koncept restaurace. Koho by to zajímalo, nechť se jede podívat do McD Jižní spojka I nebo McD Štěrboholy (obojí je v Praze). Ve Štěrboholech jsem se byl na jednu směnu podívat a moje dojmy z té věci jsou u mne takové rozpačité (i když to bude určitě dáno do jisté míry tím, že to je něco úplně nového a jiného než na co je člověk zvyklý). Docela mě štval vyhřívaný garnýr, protože o takový se celkem blbě opírá... No nebudu vás zatěžovat technickými detaily, pro zákazníka to má hlavní význam v tom, že všechno co si objedná bude připraveno až v ten okamžik, tzn. už žádná nahřívací skříň na cheeseburgery a BigMacy. Po stránce kvality je to rozhodně zlepšení. Jen mi to přijde ze své podstaty pomalejší a ve velkých hužvách se budou blbě vykrývat špičky (přece jen 20 cheeseburgerů navařených do zásoby funguje jako buffer, ale tady nic v zásobě není, resp. nemá být). Ale třeba se mýlím.
To je v podstatě všechno, co se na kurzu dělo. Jak jsem psal, myslím že mi to dalo celkem dost. A alespoň to může být další položka do životopisu. Akorát jedno zklamání bylo. Sice jsme všichni nakonec dostali diplom absolventa kurzu, ale nedostali jsme CTC samolepku na jmenovku.
Tiskni
Sdílej:
Docela jsem přemýšlel, co vymyslet. Nakonec mi nezbylo nic jiného než vzít si tam s sebou multimetr a několik tranzistorů s tím, že budeme měřit jejich hFE.V tomto príbehu ti chýba zdroj a aspoň nejaký trimer.
McD Jižní spojka ITak jsem se podíval do mapy (s tím, že mi pomůže rozhodnout, který je Jižní spojka I a který je Jižní spojka II, což nepomohla) a zjistil jsem, že k tomu u nádraží se nově nedokážu dostat. Jak to děláte? To tam všichni jezdíte autem? Ještě před pár lety podle mě začínala silnice pro motorová vozidla až za odbočkou do McD (mám pocit, že jsem tam byl jednou na kole), teď je ale už před ní, takže se tam nedá dostat.
Když jsem řekl: "Dnes tě naučím měřit proudové zesílení bipolárního tranzistoru," dostala dotyčná záchvat smíchu.Trochu jsem se bál, že řekne, že to naučit nepotřebuje
Když jsem řekl: „Dnes tě naučím měřit proudové zesílení bipolárního tranzistoru,“ dostala dotyčná záchvat smíchu. A když jsem se ještě zeptal: „Co je tak vtipného na bipolárních tranzistorech?“, dostali záchvat smíchu i všichni ostatní.
Ani se jim nedivím Měl sis vzít příklad třeba z Lenina:
Aby se dosáhlo velkého, je třeba začít s menším.
Pokud neví, co jsou bipolární tranzistory, tak nemá smysl ji učit, jak je měřit – jinak to skončí leda u toho, že zastrčí tranzistor do multimetru a z displeje přečte číslo… ale k ničemu jí to není a jako učitel jsi selhal.
To už bych radši měřil tu elektrickou zásuvku a vysvětlil u toho, že (a proč) tam měříme napětí a ne proud. To by se ještě v tom krátkém čase mohlo dát naučit.
P.S. případně kdybys měl fakt strach z napětí v zásuvce, tak si vzít nějaké diody a odpory a ukázat, jak dioda svítí s různou intenzitou v závislosti na použitém odporu, který můžeš předtím změřit. Nebo si ukázat rozdíl mezi paralelním a sériovým zapojením odporů.
Pokud neví, co jsou bipolární tranzistory, tak nemá smysl ji učit, jak je měřit – jinak to skončí leda u toho, že zastrčí tranzistor do multimetru a z displeje přečte číslo… ale k ničemu jí to není a jako učitel jsi selhal.To zalezi na uhlu pohledu a tom, co od takovych lidi ocekavas. Pokud dotycna ma byt cvicena opice, ktera strka tranzistor do meraku nebo hranolky do fritaku, tak to staci. (Odin z takovych lidi bude nadseny.) Pokud dotycna ma byt inteligentni osoba premyslejici nad tim, co dela, schopna i nejake inovace, tak je to selhani. (Odin z takovych lidi bude deprimovany.)