Byla vydána nová major verze 28.0 programovacího jazyka Erlang (Wikipedie) a související platformy OTP (Open Telecom Platform, Wikipedie). Přehled novinek v příspěvku na blogu.
Český telekomunikační úřad zveřejnil Výroční zprávu za rok 2024 (pdf), kde shrnuje své aktivity v loňském roce a přináší i základní popis situace na trhu. Celkový objem přenesených mobilních dat za rok 2024 dosáhl dle odhadu hodnoty přibližně 1,73 tis. PB a jeho meziroční nárůst činí zhruba 30 %. Průměrná měsíční spotřeba dat na datovou SIM kartu odhadem dosáhla 12,5 GB – v předchozím roce šlo o 9,8 GB.
Z novinek představených na Google I/O 2025: Přehledy od AI (AI Overviews) se rozšiřují do dalších zemí. Užitečné, syntetizované přehledy od generativní AI jsou nově k dispozici i českým uživatelům Vyhledávače.
Šestice firem označovaných jako „MAMAAN“ – tedy Meta (Facebook, Instagram), Alphabet (Google), Microsoft, Apple, Amazon a Netflix – je zodpovědná za více než padesát procent světového internetového provozu. Dalšími velkými hráči jsou TikTok a Disney+. Společně tak zásadně určují podobu digitálního prostředí, spotřebitelského chování i budoucích trendů v oblasti technologií. I přesto, že se podíl těchto gigantů od roku 2023 o něco snížil, jejich dominantní postavení zvyšuje volání po regulaci.
Evropská komise (EK) navrhuje zavést plošný poplatek ve výši dvou eur (zhruba 50 Kč) za každý malý balík vstupující do Evropské unie. Poplatek se má týkat balíků v hodnotě do 150 eur (zhruba 3700 Kč), které v EU nepodléhají clu. V loňském roce bylo do EU doručeno kolem 4,6 miliardy takovýchto balíků. Poplatek má krýt náklady na kontroly rostoucího počtu zásilek levného zboží, které pochází především z Číny.
Dnes a zítra probíhá vývojářská konference Google I/O 2025. Sledovat lze na YouTube a na síti 𝕏 (#GoogleIO).
V Bostonu probíhá konference Red Hat Summit 2025. Vybrané přednášky lze sledovat na YouTube. Dění lze sledovat na síti 𝕏 (#RHSummit).
Společnost Red Hat oficiálně oznámila vydání Red Hat Enterprise Linuxu 10. Vedle nových vlastností přináší také aktualizaci ovladačů a předběžné ukázky budoucích technologií. Podrobnosti v poznámkách k vydání.
Tuto sobotu 24. května se koná historicky první komunitní den projektu Home Assistant. Zváni jsou všichni příznivci, nadšenci a uživatelé tohoto projektu. Pro účast je potřebná registrace. Odkazy na akce v Praze a v Bratislavě.
Troy Hunt představil Have I Been Pwned 2.0, tj. nový vylepšený web služby, kde si uživatelé mohou zkontrolovat, zda se jejich hesla a osobní údaje neobjevily v únicích dat a případně se nechat na další úniky upozorňovat.
Povodne som sa to tu chcel spytat, no k rieseniu som medzitym dosiel.
Co je vo veci? Mam doma stary crep (PPro 200MHz, 256kb L2 cache; 128MB RAM; 40GB HDD; Chipset - i440FX (Natoma); S3 Trio64+; Realtek 8139C - 100MB/s; Debian ETCH 2.6.18) a nic ineho, ako firewall ci *server (web, file, print) ma nenapadalo. Lenze na toto by som si zohnal aj 486...
Medzicasom som mal zopar subojov s kamaratom v CS, co mi vnuklo myslienku na to, aby som skusil vymacknut z kraksne co najvacsi vykon prostrednictvom Half-Life dedicated servera (s CS modom, of course :)) Slapalo to celkom obstojne; po pripojeni sa z druheho PC na de_dust2 po nahodeni 7 botov mi obcas skocil ping na 60, co je znesitelne. Co viac - na nete je server vytazovany menej, ako na LAN, pretoze na 1 hraca pripada menej paketov (pretoze nebyvaju caste 100MB/s nety).Pani z Valve tvrdia, ze minimalne poziadavky su 266MHz, optimum 400MHz. Pritom vravia, ze treba 50 MHz na 1 hraca. Neverim tomu, 400MHz urcite staci aj na 20 hracov. Mne ich staci 8.Takze, ak to nikomu nebude vadit, popisem tu postup na spojazdnenie HLDS servera na Linuxe.
Ako som postupoval:
V adresari /server mam namountovanu particiu hdb7 (mam tam adresare zdiel, hlds, www). Vytvoril som si adresar /server/hlds a prepol som sa donho.
Stiahol som HLDS Update Tool:
wget http://www.steampowered.com/download/hldsupdatetool.binDalej autorizacne non-steamove enginy
wget http://www.cstrike.ro/cstrike_files/engine.v15.tgzA potom AdminMod a Metamod
wget http://ovh.dl.sourceforge.net/sourceforge/halflifeadmin/halflife-admin-2.50.60-linux.tar.gzInstalacia:
chmod +x hldsupdatetool.bin ./hldsupdatetool.bin ./steam -command update -game valve -dir . ./steam -command update -game valve -dir . //ano, ma sa spustit 2x ./steam -command update -game cstrike -dir . rm -rf engine_amd.so //a teraz patchovanie na nonsteam rm -rf engine_i486.so rm -rf engine_i686.so tar xfvz engine.v15.tgz //Toto skopneme do cstrike/server.cfg (mozeme ho najprv cely vymazat) hostname "Server - nazov" mp_autokick 0 mp_autocrosshair 0 mp_autoteambalance 0 mp_buytime 2 mp_consistency 1 mp_c4timer 35 mp_fadetoblack 0 mp_falldamage 0 mp_flashlight 1 mp_forcecamera 3 mp_forcechasecam 2 mp_friendlyfire 1 mp_freezetime 3 mp_fraglimit 0 mp_hostagepenalty 0 mp_limitteams 6 mp_logfile 1 mp_logmessages 1 mp_logdetail 3 mp_maxrounds 0 mp_playerid 0 mp_roundtime 3 mp_startmoney 800 mp_timelimit 35 mp_tkpunish 0 mp_winlimit 0 sv_aim 0 sv_airaccelerate 10 sv_airmove 1 sv_allowdownload 1 sv_clienttrace 1.0 sv_clipmode 0 sv_allowupload 1 sv_cheats 0 sv_gravity 800 sv_lan 1 sv_maxrate 7000 sv_maxspeed 320 sv_maxupdaterate 101 sys_ticrate 10000 decalfrequency 60 pausable 0 log on decalfrequency 60 edgefriction 2 host_framerate 0 exec listip.cfg exec banned.cfg rcon_password RCONHESLO //V cstrike/liblist.gam zmenime secure z 1 na 0 //teraz nahodime AdminMod export LD_PRELOAD=./hlshield.so tar zxvf halflife-admin-2.50.60-linux.tar.gz cd Adminmod ./install_admin //AMX sa tiez hodi, www.amxmod.net... navod na amx sa mi uz nexce pisat ;) //Aby som nezabudol, boti sa tiez hodia (a funguju aj s AMX): cd /server/hlds wget http://papa.vbios.com/files/server/zbot150_2693_papa_edition_linux.tar.gz tar xvzf zbot150_2693_papa_edition_linux.tar.gzPrirucka na AdminMod Odporucam si vytvorit skriptik na spustanie servera; po spusteni ziskate konzolu a do nej si piste, co treba ;)
cd /server/hlds && ./hlds_run -game cstrike -console +ip IPADRESA +port PORT +sv_lan 1 -nomaster +maxplayers 16 +map de_dust2
TCP 7002 von TCP 5273 von UDP 27010 von UDP 27012 dnu aj von UDP 27015 dnu (zmente podla toho, na akom porte server spustate) cele to vyzera takto /usr/sbin/ipmasqadm autofw -A -v -r udp 27015 27015 -h LAN_IPADRESA_SERVERU /sbin/ipchains -A output -p udp -s $ANY 27012 -j ACCEPT /sbin/ipchains -A output -p udp -s $ANY 27010 -j ACCEPT /sbin/ipchains -A input -p udp -s $ANY 27015 -j ACCEPT /sbin/ipchains -A output -p tcp -s $ANY 7002 -j ACCEPT /sbin/ipchains -A output -p tcp -s $ANY 5273 -j ACCEPT
Tiskni
Sdílej: