abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 17:22 | IT novinky

    Josef Průša oznámil zveřejnění kompletních CAD souborů rámů tiskáren Prusa CORE One a CORE One L. Nejsou vydány pod obecnou veřejnou licenci GNU ani Creative Commons ale pod novou licencí OCL neboli Open Community License. Ta nepovoluje prodávat kompletní tiskárny či remixy založené na těchto zdrojích.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    dnes 17:00 | Komunita

    Nový CEO Mozilla Corporation Anthony Enzor-DeMeo tento týden prohlásil, že by se Firefox měl vyvinout v moderní AI prohlížeč. Po bouřlivých diskusích na redditu ujistil, že v nastavení Firefoxu bude existovat volba pro zakázání všech AI funkcí.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 10:11 | IT novinky

    V pořadí šestou knihou autora Martina Malého, která vychází v Edici CZ.NIC, správce české národní domény, je titul Kity, bity, neurony. Kniha s podtitulem Moderní technologie pro hobby elektroniku přináší ucelený pohled na svět současných technologií a jejich praktické využití v domácích elektronických projektech. Tento knižní průvodce je ideální pro každého, kdo se chce podívat na současné trendy v oblasti hobby elektroniky, od

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    dnes 03:11 | Komunita

    Linux Foundation zveřejnila Výroční zprávu za rok 2025 (pdf). Příjmy Linux Foundation byly 311 miliónů dolarů. Výdaje 285 miliónů dolarů. Na podporu linuxového jádra (Linux Kernel Project) šlo 8,4 miliónu dolarů. Linux Foundation podporuje téměř 1 500 open source projektů.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 02:11 | Zajímavý článek

    Jean-Baptiste Mardelle se v příspěvku na blogu rozepsal o novinkám v nejnovější verzi 25.12.0 editoru videa Kdenlive (Wikipedie). Ke stažení také na Flathubu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 02:00 | Nová verze

    OpenZFS (Wikipedie), tj. implementace souborového systému ZFS pro Linux a FreeBSD, byl vydán ve verzi 2.4.0.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 01:00 | IT novinky

    Kriminalisté z NCTEKK společně s českými i zahraničními kolegy objasnili mimořádně rozsáhlou trestnou činnost z oblasti kybernetické kriminality. V rámci operací OCTOPUS a CONNECT ukončili činnost čtyř call center na Ukrajině. V prvním případě se jednalo o podvodné investice, v případě druhém o podvodné telefonáty, při kterých se zločinci vydávali za policisty a pod legendou napadeného bankovního účtu okrádali své oběti o vysoké finanční částky.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    včera 14:44 | IT novinky

    Na lepší pokrytí mobilním signálem a dostupnější mobilní internet se mohou těšit cestující v Pendolinech, railjetech a InterPanterech Českých drah. Konsorcium firem ČD - Telematika a.s. a Kontron Transportation s.r.o. dokončilo instalaci 5G opakovačů mobilního signálu do jednotek Pendolino a InterPanter. Tento krok navazuje na zavedení této technologie v jednotkách Railjet z letošního jara.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 6
    včera 12:22 | Bezpečnostní upozornění

    Rozšíření webového prohlížeče Urban VPN Proxy a další rozšíření od stejného vydavatele (např. 1ClickVPN Proxy, Urban Browser Guard či Urban Ad Blocker) od července 2025 skrytě zachytávají a odesílají celé konverzace uživatelů s AI nástroji (včetně ChatGPT, Claude, Gemini, Copilot aj.), a to nezávisle na tom, zda je VPN aktivní. Sběr probíhá bez možnosti jej uživatelsky vypnout a zahrnuje plný obsah dotazů a odpovědí, metadata relací i

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 5
    včera 05:22 | Zajímavý software

    QStudio, tj. nástroj pro práci s SQL podporující více než 30 databází (MySQL, PostgreSQL, DuckDB, QuestDB, kdb+, …), se stal s vydáním verze 5.0 open source. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí Apache 2.0.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 6
    Kdo vám letos nadělí dárek?
     (9%)
     (0%)
     (0%)
     (0%)
     (9%)
     (0%)
     (27%)
     (27%)
     (27%)
    Celkem 11 hlasů
     Komentářů: 10, poslední dnes 12:54
    Rozcestník

    IPv6: adresy počítačů v praxi

    5.3.2010 21:44 | Přečteno: 1960× | poslední úprava: 5.3.2010 21:44

    Podle nějaké "košér" metodiky má mít každá IPv6 síť prefix /64 a adresy jednotlivých zařízení mají mít v dolních 64 bitech MAC adresu (nebo náhodné číslo). Zdá se, že to opravdu všichni velcí provideři dodržují...
    traceroute to ..., 30 hops max, 80 byte packets                                                                             
    ...                 
     2  te8-2.v0702.hd-core01.ip6.mtl.iweb.com (2607:f748:0:1:0:9:1:2)  1.537 ms  1.609 ms  1.736 ms                                                                
     3  te8-1.v0709.cl-core04.ip6.mtl.iweb.com (2607:f748:0:1:0:1:4:2)  1.981 ms  2.123 ms  2.240 ms                                                                
     4  ix-9-1.icore1.MTT-Montreal.ipv6.as6453.net (2001:5a0:300:300::1)  2.558 ms  3.146 ms  3.160 ms                                                              
     5  if-10-0-0.19.mcore3.MTT-Montreal.ipv6.as6453.net (2001:5a0:300:100::19)  3.123 ms  3.107 ms  3.459 ms                                                       
     6  if-3-0.mcore4.MTT-Montreal.ipv6.as6453.net (2001:5a0:300:200::1)  3.460 ms  2.028 ms  2.145 ms                                                              
     7  POS3-0.core2.NTO-NewYork.ipv6.as6453.net (2001:5a0:300:200::6)  43.711 ms  44.804 ms  44.893 ms                                                             
     8  if-11-0-0.core3.NTO-NewYork.ipv6.as6453.net (2001:5a0:a00::9)  9.587 ms * * 
     9  2001:5a0:600:300::46 (2001:5a0:600:300::46)  10.034 ms  10.272 ms  10.430 ms
    10  vl-51.car1.NewYork2.Level3.net (2001:1900:38:1::3)  18.292 ms vl-52.car1.NewYork2.Level3.net (2001:1900:38:2::3)  17.667 ms  17.900 ms                      
    11  vl-4061.car2.Washington1.Level3.net (2001:1900:4:1::105)  18.386 ms  18.041 ms  18.496 ms                                                                   
    12  vl-4085.sar1.Washington1.Level3.net (2001:1900:4:1::251)  17.021 ms  16.248 ms  16.971 ms                                                                   
    13  tu-645.sar1.London1.Level3.net (2001:1900:6:1::9)  86.016 ms  85.977 ms  85.400 ms                                                                          
    14  tu-613.sar1.Amsterdam1.Level3.net (2001:1900:5:1::a)  94.077 ms  93.775 ms  93.863 ms                                                                       
    15  Volny.tu-658.sar1.Amsterdam1.Level3.net (2001:1900:5:2::13a)  118.709 ms  118.679 ms  118.249 ms                                                            
    16  ge1-1.bb3.prg2.ipv6.vol.cz (2001:1508:1:16::2)  138.995 ms  136.063 ms  119.343 ms                                                                          
    17  e2-1.c10.prg.ipv6.vol.cz (2001:1508:1000::12)  126.377 ms  122.932 ms  122.950 ms                        
    ...
    
           

    Hodnocení: 40 %

            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    5.3.2010 22:25 fissie | skóre: 12 | blog: One little blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: IPv6: adresy počítačů v praxi
    Podle jake presne koser metodiky to je? Takhle funguje autokonfigurace podle EUI64, ale nikde se nerika, ze je to povinne. Adresni plan si muzes preci zvolit jaky chces, pokud nechces pouzivat autokonfiguraci. Nikdo nerika, ze musis zredukovat sve adresy z 2^64 na 2^48 jen kvuli EUI, nikdo nerika ze to vzdycky bude ethernet a ze to tudiz nejaky MAC adresy vubec bude mit... Pokud autokonfiguraci mas, tak je asi moudre mit na danem subnetu _jenom_ EUI64 kvuli pripadnym kolizim, ale na peer to peer spojich routeru autokonfigurace? To preci ne :-)
    6.3.2010 00:32 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: IPv6: adresy počítačů v praxi
    Nikdo nerika, ze musis zredukovat sve adresy z 2^64 na 2^48 jen kvuli EUI,
    MAC adresu (nebo náhodné číslo)
    Quando omni flunkus moritati
    6.3.2010 00:35 fissie | skóre: 12 | blog: One little blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: IPv6: adresy počítačů v praxi
    Znovu, kde se to pise? :-).
    thingie avatar 6.3.2010 01:31 thingie | skóre: 8
    Rozbalit Rozbalit vše Re: IPv6: adresy počítačů v praxi
    Hele, a kde se podle tebe píše jak by ty adresy vůbec měly vypadat a jaká je politika pro jejich přidělování a utváření?

    (Pak si otevři RFC 4291.)
    Růžové lži.
    6.3.2010 08:38 pht | skóre: 48 | blog: pht
    Rozbalit Rozbalit vše Re: IPv6: adresy počítačů v praxi
    Neříkám, že to je povinnost; i když ten /64 subnetting povinnost je a co jiného s tím. Pouze to je všude zdůrazňováno jako že to tak "má být" a dokonce se hovoří i o tom, že díky tomu se zamezí horizontálnímu scannování sítí (i když o tom pochybuju). Jo a nejsou to jen peer to peer spojení.
    www.isc.org.            600     IN      AAAA    2001:4f8:0:2::d
    ftp.sh.cvut.cz.         86400   IN      AAAA    2001:718:2::222
    ipv6.l.google.com.      275     IN      AAAA    2a00:1450:8001::67
    ...
    
    Pokud to každej používá takhle tak je povinný /64 subnetting zbytečný (a spousta lidí ho i obchází).
    In Ada the typical infinite loop would normally be terminated by detonation.
    6.3.2010 12:24 danysek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: IPv6: adresy počítačů v praxi
    Zbytecne to urcite neni. EUI64 samo o sobe nerika, ze adresa nutne musi byt odvozena z MAC, zpusob ziskani identifikatoru muze byt i jiny. Samotne "setreni" muze vest k rozbiti dalsich veci.
    6.3.2010 21:52 pht | skóre: 48 | blog: pht
    Rozbalit Rozbalit vše Re: IPv6: adresy počítačů v praxi
    EUI64 samo o sobe nerika, ze adresa nutne musi byt odvozena z MAC
    Neříkám že to tak je nutně, viz příspěvek, na který reagujete...
    Samotne "setreni" muze vest k rozbiti dalsich veci.

    Např.?
    In Ada the typical infinite loop would normally be terminated by detonation.
    6.3.2010 07:15 xurfa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: IPv6: adresy počítačů v praxi
    Dobrej unik informaci: aspon budeme vedet, jakou sitovku pouziva druha strana...
    6.3.2010 08:33 pht | skóre: 48 | blog: pht
    Rozbalit Rozbalit vše Re: IPv6: adresy počítačů v praxi
    A budeme zase o krok před nimi. Bude to stačit myslíš?
    In Ada the typical infinite loop would normally be terminated by detonation.
    houska avatar 6.3.2010 12:37 houska | skóre: 41 | blog: HW
    Rozbalit Rozbalit vše Re: IPv6: adresy počítačů v praxi
    tak tohle me fakt dost rozesmalo ... moc pekne :D
    6.3.2010 10:54 fissie | skóre: 12 | blog: One little blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: IPv6: adresy počítačů v praxi
    A bude nam to k cemu presne? :-)
    6.3.2010 15:57 xurfa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: IPv6: adresy počítačů v praxi
    noo.. třeba teroreticky když bude nějaká díra třeba v driveru pro příslušnou síťovku :). nebo abych odhad, jak moc nadupaná mašina to je, tj. jestli je to síťovka za 300,- nebo za 3000,-? ;) nevím, kreativitě se meze nekladou ;-)
    6.3.2010 23:23 fissie | skóre: 12 | blog: One little blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: IPv6: adresy počítačů v praxi
    To je security through obscurity a ta jak znamo moc v realnym prostredi nefunguje. Je proste mnohem jednodussi rovnou sypat nejakej exploit, kterej se bud chyti (deravej driver) nebo ne (jinej driver), nez nejdriv testovat, jestli vubec ten exploit zabere a pak ho bud poslat nebo ne. To by ostatne bylo neefektivni pro utocnika, protoze by pak "obrance" mel snadnou cestu, jak se i s deravym driverem utoku vyhnout. A btw, musel bych hodne vzpominat, abych si vybavil jediny bug popisovaneho druhu.

    V jednom obdobi bylo treba hodne popularni menit reportovanou verzi BINDu, protoze si nekdo myslel, ze ta verze snad nekoho zajima. Nezajima, vubec. Proste se to tam nasype a ceka se co z toho vypadne. Jinak jo, odhalit ze clovek ma crappy sitovku se da, ale uzitecnost te informace je take dost nizka.
    7.3.2010 00:02 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: IPv6: adresy počítačů v praxi
    A btw, musel bych hodne vzpominat, abych si vybavil jediny bug popisovaneho druhu.
    V jádře 2.4 byl IIRC nedávno opraven ovladač e1000 pro síťovky Intel, chyba umožňovala obejít netfilter.
    Quando omni flunkus moritati
    Limoto avatar 6.3.2010 11:58 Limoto | skóre: 32 | blog: Limotův blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: IPv6: adresy počítačů v praxi
    Přesněji spíš výrobce základní desky...
    6.3.2010 12:47 Jary | skóre: 30 | blog: Jary má blog | Dům
    Rozbalit Rozbalit vše Re: IPv6: adresy počítačů v praxi
    Myslím, že ta část IPv6 s MAC adresou by neměla obsahovat přímo MAC, ale jen její nějak upravenou, řekněme, hash tak, aby nebylo možné podle IPv6 jednoznačně říct, o kterého výrobce karty a myslím ani o kterou MAC jde.
    .sig virus 3.2_cz: Prosím, okopírujte tento text do vaší patičky. GitHub
    6.3.2010 12:53 fissie | skóre: 12 | blog: One little blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: IPv6: adresy počítačů v praxi
    Vyborne. Jeste jednou, cim presne je tohle nebezpecne? :-)
    Vašek Lorenc avatar 6.3.2010 14:07 Vašek Lorenc | skóre: 27
    Rozbalit Rozbalit vše Re: IPv6: adresy počítačů v praxi
    Obvykle se uvádí, že nebezpečné je to tím, že můžeš sledovat uživatele -- prefix se mu měnit bude, posledních 64 bitů ne. Seznam, Google či někdo, ke komu chodí víc uživatelů, tak následně teoreticky může zkoušet zjistit, jak kdo s notebookem pochoduje v rámci různých IPv6 sítí.

    Ostatně z toho pochází i doporučení dávat tam náhodné číslo, které se případně ještě časem (či po protočení určitého množství dat) mění.
    ...včetně majestátného loosa
    6.3.2010 23:25 fissie | skóre: 12 | blog: One little blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: IPv6: adresy počítačů v praxi
    Ano, tohle je popsano v RFC 4941 (privacy extensions) a vsechny podstatne operacni systemy vcetne windows to podporuji. Jen je trochu opruz, kdyz ti kvuli tomu kazdou chvili maji uhnivat konekce (ssh, jabber, ...).
    7.3.2010 00:03 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: IPv6: adresy počítačů v praxi
    kdyz ti kvuli tomu kazdou chvili maji uhnivat konekce (ssh, jabber, ...).
    Pravděpodobně by neměl být problém nahodit novou adresu, preferovat ji pro všechna nová spojení a starou adresu zahodit ve chvíli, kdy ji už žádné staré spojení nepoužívá. Tím neříkám, že jsem to viděl implementované, ale soudím, že by to nemělo být tak těžké.
    Quando omni flunkus moritati
    Josef Kufner avatar 7.3.2010 00:13 Josef Kufner | skóre: 70
    Rozbalit Rozbalit vše Re: IPv6: adresy počítačů v praxi
    IMHO by bylo efektivnější přemigrovat existující spojení na novou adresu. Podobně jako se zavírá spojení by se poslalo "měním svou IP". Jak a jestli se něco takového používá, nevím.
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
    7.3.2010 08:03 pht | skóre: 48 | blog: pht
    Rozbalit Rozbalit vše Re: IPv6: adresy počítačů v praxi
    Aneb únos spojení v nové dimenzi ;)
    In Ada the typical infinite loop would normally be terminated by detonation.
    the.max avatar 6.3.2010 15:05 the.max | skóre: 46 | blog: Smetiště
    Rozbalit Rozbalit vše Re: IPv6: adresy počítačů v praxi
    Ne, primo MAC adrsa se tam primo nepise. Nechce se mi to ted hledat, ale je to tak, ze se vezme MAC adresa, neco se v ni prehodi, doplni se tam nejakej FF a to se pouzije. Tohle je doporuceni popsane v RFC. ale je to DOPORUCENI, takze to jeste neznamena ze se to tak MUSI BEZPODMINECNE pouzivat. Treba mykro$oft to resi nejak jinak, odduvodnuji to (tusim) tim, ze se prave podle toho da zjistit puvodni MAC adresa, podle ktere se da zjistit jeji vyrobce a typ. Proto pry zavedli jiny system pro pridelovani adres pro autokonfiguraci.
    KERNEL ULTRAS Fan Team || Sabaton - nejlepší učitel dějepisu || Gentoo - dokud nás systemd nerozdělí.
    6.3.2010 10:15 snajpa | skóre: 20 | blog: snajpuv_blocek | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: IPv6: adresy počítačů v praxi
    Ať si doporučujou, co chtěj. Já si vždycky z toho rozsahu, co máme, přidělím něco, u čeho mám aspoň trochu reálnou šanci na zapamatování.
    --- vpsFree.cz --- Virtuální servery svobodně
    6.3.2010 11:29 Opičák
    Rozbalit Rozbalit vše Re: IPv6: adresy počítačů v praxi
    konečně něco s čím se ztotožňuji :)
    the.max avatar 6.3.2010 15:05 the.max | skóre: 46 | blog: Smetiště
    Rozbalit Rozbalit vše Re: IPv6: adresy počítačů v praxi
    asi tak nejak;-)
    KERNEL ULTRAS Fan Team || Sabaton - nejlepší učitel dějepisu || Gentoo - dokud nás systemd nerozdělí.
    6.3.2010 15:31 Ondrej 'SanTiago' Zajicek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: IPv6: adresy počítačů v praxi
    Pridelovani adresy zpusobem, ktery jsi popsal, je jenom jedna z moznosti, vhodna tak akorat pro uzivatelske stanice s autokonfiguraci. Pro servery nebo routery je mnohem rozumnejsi pridelovat pevne (na MAC adrese nezavisle) adresy.

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.