abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 02:22 | Komunita Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    včera 23:22 | Komunita

    Ubuntu plánuje v budoucích verzích nahradit tradiční nástroje pro synchronizaci času (chrony, linuxptp a gpsd) novým, v Rustu napsaným ntpd-rs, který nabídne vyšší bezpečnost a stabilitu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    včera 22:33 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 7.6 živé linuxové distribuce Tails (The Amnesic Incognito Live System), jež klade důraz na ochranu soukromí uživatelů a anonymitu. Správce hesel KeePassXC byl nahrazen správcem hesel GNOME Secrets. Bitcoinová peněženka Electrum byla povýšena na verzi 4.7.0. Tor Browser byl povýšen na verzi 15.0.8. Další novinky v příslušném seznamu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 11:33 | Zajímavý článek

    Chris Down v obsáhlém článku „vyvrací mýty o zswap a zram“, vysvětluje, co vlastně dělají a jaké jsou mezi nimi rozdíly. Doporučuje vyhýbat se zram na serveru a bez OOM.

    |🇵🇸 | Komentářů: 1
    včera 11:22 | IT novinky

    Porota v Los Angeles shledala firmy Google a Meta odpovědnými v přelomovém soudním sporu, který se týká závislosti na sociálních sítích; firmy musí zaplatit odškodné tři miliony dolarů (63,4 milionu Kč). Společnosti, které s verdiktem nesouhlasí, čelily obvinění, že své sociální sítě a platformy záměrně navrhly tak, aby si na nich děti vypěstovaly závislost. Porota došla k závěru, že technologické společnosti při navrhování a

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 9
    25.3. 19:11 | Komunita

    Jelikož vývojáři editorů Vim a Neovim začali při vývoji využívat LLM, Drew DeVault se rozhodl forknout Vim a vytvořil projekt Vim Classic. Vychází z Vimu 8.2.0148, tj. těsně před zavedením Vim9 skriptování.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 6
    25.3. 16:11 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 0.56 open source počítačové hry Unvanquished (Wikipedie), forku počítačové hry Tremulous. Instalovat ji lze také z Flathubu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    25.3. 14:11 | Nová verze

    FreeCAD (Wikipedie), tj. svobodný multiplatformní parametrický 3D CAD, byl vydán ve verzi 1.1 (YouTube). Po roce a čtyřech měsících od předchozí verze 1.0. Přehled novinek i s náhledy v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    25.3. 13:11 | IT novinky

    Společnost OpenAI oznámila [𝕏], že ukončí aplikaci Sora pro generování krátkých videí pomocí umělé inteligence. Podrobné informace a harmonogram pro aplikaci a API budou brzy zveřejněny.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 11
    25.3. 12:22 | IT novinky

    Evropská směrnice NIS2 přináší nové požadavky v oblasti kybernetické bezpečnosti, které se promítají také do správy doménových jmen. Do českého právního řádu je směrnice implementována prostřednictvím nového zákona o kybernetické bezpečnosti. Jedním z praktických důsledků této legislativní změny je posílení požadavků na dostupnost a správnost kontaktních údajů držitelů domén. Správce registru domény .cz, sdružení CZ.NIC, je v

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 32
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (15%)
     (7%)
     (1%)
     (12%)
     (30%)
     (2%)
     (5%)
     (1%)
     (13%)
     (24%)
    Celkem 1161 hlasů
     Komentářů: 27, poslední 17.3. 19:26
    Rozcestník

    Chroot instalovaný pomocí virtuální mašiny

    26.6.2009 14:44 | Přečteno: 1461× | Výběrový blog

    Spojení instalace virtuální mašiny a následný provoz jejího "image" v chrootu spojuje výhody obou přístupů. Může se to zdát jako triviální pokrok, ale až donedávna jsem netušil jaké výhody tato kombinace poskytuje. O co jde?

    1. Pomocí kvm nebo čistého qemu nainstalujeme linuxovou distribuci do viruální mašiny (v nejjednodušším případě do souborového image disku)
    2. VM zavřeme a dále už nespouštíme
    3. Připojíme image např. pomocí mount -o loop,offset=nnn
    4. Do připojeného adresáře namountujeme kopii /proc /sys a tak dále
    5. Provedeme něco jako env -i chroot /mnt/mojevm su - user

    Nyní máme k dispozici prostředí z virtuální mašiny, které ale běží přímo na našem hardware. Jaké že jsou výhody? Stručně řečeno dostáváme soběstačný chroot bez útrap s jeho sestavováním:

    1. V první řadě je to blesková instalace čehokoliv co chceme provozovat v chrootu. Tradiční instalace chrootových prostředí je poměrně úmorná pokud se dělá ručně a ani s dedikovaným instalátorem chrootu nedosáhneme takového pohodlí jako když prostě instalujeme distribuci.
    2. Takzvaný 32-bitový chroot v 64-bitovém systému pro aplikace typu wine a další. Pokud nechceme provozovat oboje v jednom systému, je tradiční řešení instalace 32-bitového systému do chrootu. Klasický postup je opět úmorný nebo vyžaduje speciální instalátor; v našem případě prostě nainstalujeme 32-bitovou distribuci.
    3. Celý chroot žije pouze v jednom souboru. Lze ho tak pohodlně stěhovat, klonovat, snapshotovat, zbavit se ho, ...
    4. Není důležité jakou distribuci instalujeme! Většina chrootových řešení využívá pro chrootované prostředí stejné prostředí jako pro hlavní systém. V našem případě můžeme instalovat cokoliv - od vyzkoušení si nové verze naší distribuce po různé speciální.
    5. Podstatně vyšší výkon proti virtuální mašině - chroot má přímý přístup k harware (např. k 3D akceleraci). A tudíž větší "integrace" (z pohledu uživatele) nového systému než u VM.
           

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    26.6.2009 15:01 Aleš Kapica | skóre: 52 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Chroot instalovaný pomocí virtuální mašiny
    Asi jsem tento objev nějak nepochopil.

    Já jsem přes image namountovaný skrz loopback poměrně elegantně vyřešil nastavení kvóty. nehrozilo pak, že by uživatelé zaprali celý disk.
    Max avatar 26.6.2009 15:26 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Chroot instalovaný pomocí virtuální mašiny
    Elegantně? Hmm ...
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    26.6.2009 16:20 Aleš Kapica | skóre: 52 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Chroot instalovaný pomocí virtuální mašiny
    Jistě. Měl bys snad lepší řešení v situaci, kdy je vše nainstalováno na jednom raidu, v jedné partition? Ostatně, je to už tak čtyři roky nazpátek, dnes bych celý ten stroj řešil jinak.
    Max avatar 26.6.2009 20:49 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Chroot instalovaný pomocí virtuální mašiny
    Ano, přes klasické quoty. Ale asi jsem se unáhlil. Myslel jsem, že jsi chrootval uživatele kvůli kvótám do virtuálního systému/chrootu, kdežto ty jsi použil asi zřejmě jen prázdný image čistě jen pro data, že? V takovém případě ok :)
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    xkucf03 avatar 27.6.2009 21:44 xkucf03 | skóre: 50 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Chroot instalovaný pomocí virtuální mašiny

    Pomocí XFS a jeho „projektových kvót“ – ale to by pravděpodobně vyžadovalo změnu souborového systému.

    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    29.6.2009 20:52 xHire | skóre: 21 | blog: Linuxovník
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Chroot instalovaný pomocí virtuální mašiny
    To jsem kdysi zkoušel, ale nepodařilo se mi to rozchodit. Dnes už XFS nemám, ale pokud by tohle fungovalo, tak bych byl ochoten uvažovat nad jeho návratem v budoucnosti. :-)
    Kryptoměny a bločenka.
    26.6.2009 16:03 pht | skóre: 48 | blog: pht
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Chroot instalovaný pomocí virtuální mašiny
    Asi jsem tento objev nějak nepochopil.
    V jakém smyslu?
    In Ada the typical infinite loop would normally be terminated by detonation.
    26.6.2009 16:23 Aleš Kapica | skóre: 52 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Chroot instalovaný pomocí virtuální mašiny
    V tom nejširším. Proč bych měl pro chroot využít virtuálního stroje, když si do image mohu ten systém nainstalovat rovnou.
    26.6.2009 17:41 pht | skóre: 48 | blog: pht
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Chroot instalovaný pomocí virtuální mašiny
    když si do image mohu ten systém nainstalovat rovnou
    Jak?
    In Ada the typical infinite loop would normally be terminated by detonation.
    26.6.2009 20:01 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Chroot instalovaný pomocí virtuální mašiny
    Připojím image, použiju instalátor určený pro instalaci z jiného unixového systému (např. tohle http://www.debian.org/releases/stable/amd64/apds03.html.cs)
    Quando omni flunkus moritati
    26.6.2009 20:52 pht | skóre: 48 | blog: pht
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Chroot instalovaný pomocí virtuální mašiny
    Ne, tím nainstalujete jen ten debian. Navíc tam jsou nějaké dodatečné kroky po instalaci. A o tom mluvím.
    In Ada the typical infinite loop would normally be terminated by detonation.
    26.6.2009 21:09 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Chroot instalovaný pomocí virtuální mašiny
    No samozřejmě že instalátorem Debianu nainstaluju Debian. A když budu chtít jiné distro, tak se zase podívám po instalátoru jiného distra... co je na tom složitého?
    Quando omni flunkus moritati
    26.6.2009 21:19 pht | skóre: 48 | blog: pht
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Chroot instalovaný pomocí virtuální mašiny
    A když budu chtít jiné distro, tak se zase podívám po instalátoru jiného distra... co je na tom složitého?

    V podstatě to dívání se. Nevím jestli každé distro (včetně různých speciálních) obsahuje (jednoduše dostupný) chroot-instalátor, ale vím určitě, že každé obsahuje obyčejný instalátor.
    In Ada the typical infinite loop would normally be terminated by detonation.
    27.6.2009 15:58 Aleš Kapica | skóre: 52 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Chroot instalovaný pomocí virtuální mašiny
    Žádný instalátor není nutný. Stačí zkopírovat systém, pochopitelně s výjimkou adresářů co se jim obsah mountuje po startu (proc, sys) a lehce upravit par konfiguraku s nastavením hostname, ip atp.
    27.6.2009 16:00 pht | skóre: 48 | blog: pht
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Chroot instalovaný pomocí virtuální mašiny
    Stačí zkopírovat systém,
    A odkud? Z té virtuálky? :-D
    In Ada the typical infinite loop would normally be terminated by detonation.
    27.6.2009 19:36 Aleš Kapica | skóre: 52 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Chroot instalovaný pomocí virtuální mašiny
    To je úplně putna. Klidně to může být i ten systém ve kterém pak chroot poběží, nebo i jiný stroj na síti. Atd. Ale co hlavně - proč k tomu vůbec používat virtuální disk.
    28.6.2009 13:19 pht | skóre: 48 | blog: pht
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Chroot instalovaný pomocí virtuální mašiny
    Asi jsme se nepochopili - říkal jste že stačí do chrootu skopírovat systém a já se ptám kde ho vezmete. Máte asi tyto možnosti:
    1. Skopírujete svůj vlastní systém nebo jiný systém z jiného fyzického PC - v tom případě děláte defacto totéž co já, ale místo virtuálky jste použil skutečné železo
    2. Použijete nějaký specifický vytvářeč chrootu, který do chrootu ale nainstaluje specifickou distribuci
    3. Skompilujete nebo nějak jinak ručně vytvoříte chroot
    4. Nainstalujete virtuálku a soubory vezmete z ní, což je můj přístup. Není nutné mít věci v image, můžete je klidně vykopírovat ven, nebo instalovat virtuálku do oddílu disku ale IMHO je to zbytečné, pokud nemáte extra nároky na rychlost souborového systému
    In Ada the typical infinite loop would normally be terminated by detonation.
    26.6.2009 18:06 Zdenek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Chroot instalovaný pomocí virtuální mašiny
    6. Bezpecnost takoveho reseni je na nic, tudiz je to maximalne jen pro Vas na hrani.
    26.6.2009 20:54 pht | skóre: 48 | blog: pht
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Chroot instalovaný pomocí virtuální mašiny
    Bezpečnost je úplně stejná jako při normálním chrootu. Pokud instalujete sshd do chrootu, můžete využít tento postup. Případně můžete bez námahy nainstalovat spoustu věcí, které normálně chroot neumí, do svých vlastních chlívků.
    In Ada the typical infinite loop would normally be terminated by detonation.
    xkucf03 avatar 27.6.2009 21:48 xkucf03 | skóre: 50 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Virtualizace

    Není ale pak lepší použít nějakou lehkou virtualizaci typu OpenVZ? Režie je minimální, ale bezpečnost a oddělení systémů znatelně lepší.

    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    frEon avatar 26.6.2009 18:27 frEon | skóre: 40 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Chroot instalovaný pomocí virtuální mašiny
    na debianu je jeste jednodussi postup:
    debootstrap --arch amd64 lenny /cesta/k/chrootu
    
    Pripadne se tomu dat parametr, ktery z toho udela velmi minimalni instalaci (tak minimalni, ze tam ani veci jako treba ping nejsou), ktery staci pro nabootovani - pridame-li jadro. Ve virt masine mi pak po nabootovani bezi s cca 20mb pameti.
    Talking about music is like dancing to architecture.
    28.6.2009 00:19 Robertek | skóre: 5
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Chroot instalovaný pomocí virtuální mašiny
    Co takhle zkusit OpenVZ, to za tebe udělá přesně to co tady popisuješ, jen s tim že když se podíváš do openvz repozitáře s templatama, zjistíš že je tam velký množstvý používaných distribucích a počítám že si nějakou najdeš (debian,ubuntu,arch,fedora,centos,...)

    Jediné na čem je toto závislé je openvz kernel, ale ten je ve většině distribucí které mají ambice být serverem (debian, ubuntu, gentoo, pravděpodobně i fedora a centos).

    Vyřeší ti to síťování, quoty, nice, pamětové omezení apod.

    tvorba takového virtuálu je pak otázkou několika příkazů protože openvz má chytrý nástroj vzctl který v podstatě vše zařídí. Stejnak jako se ti initscript postará o to aby se ti mašiny spouštěly po bootu apod.

    Jinak pro zajímavost, ubuntu 9.04 základní template využívá po spuštění asi 10M paměti se spuštěným apache.

    Plný virtualizace jsou dobrý když to člověk potřebuje fakt instalovat jako na zkutečnym pc, potřebuje Xka, nebo něco jiného než linux, ale jinak je kontejner jako openvz ideální řešení.

    Ale na druhou stranu pokud si jednou potřeboval vytvořit virtuál v chrootu a jinak never more, tak proč ne.
    28.6.2009 13:22 pht | skóre: 48 | blog: pht
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Chroot instalovaný pomocí virtuální mašiny
    Virtuozzo je sice dobré virtualizační řešení, ale já v tomto případě nic virtualizovat (ani omezovat kvótama) nechtěl.
    In Ada the typical infinite loop would normally be terminated by detonation.

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.