abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 02:22 | Nová verze

    V programovacím jazyce Go naprogramovaná webová aplikace pro spolupráci na zdrojových kódech pomocí gitu Forgejo byla vydána ve verzi 15.0 (Mastodon). Forgejo je fork Gitei.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    dnes 01:11 | Pozvánky

    Současně se SUSECON 2026 proběhne příští čtvrtek v Praze také komunitní Open Developer Summit (ODS) zaměřený na open source a openSUSE. Akce se koná ve čtvrtek 23. 4. (poslední den SUSECONu) v Hilton Prague (místnost Berlin 3) a je zcela zdarma, bez nutnosti registrace na SUSECON. Na programu jsou témata jako automatizace (AutoYaST), DevOps, AI v terminálu, bezpečnost, RISC-V nebo image-based systémy. Všichni jste srdečně zváni.

    lkocman | Komentářů: 1
    včera 15:44 | Humor

    Český úřad zeměměřický a katastrální zavedl u anonymního nahlížení do katastru nemovitostí novou CAPTCHA ve formě mapové puzzle: nepřihlášení uživatelé musí nově správně otočit devět dlaždic v 3x3 poli tak, aby dohromady daly souvislý obrázek výseče reálné mapy, přičemž na to mají pouze jeden časově omezený pokus. Test je podle uživatelů i odborníků příliš obtížný a na sociálních sítích pochopitelně schytává zaslouženou kritiku a

    … více »
    » FIDESZ🧡! « | Komentářů: 15
    včera 15:33 | Nová verze

    Byla vydána verze 1.95.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 15:22 | Zajímavý software

    Mozilla prostřednictvím své dceřiné společnosti MZLA Technologies Corporation představila open-source AI klienta Thunderbolt. Primárně je určený pro firemní nasazení.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 14:00 | IT novinky

    Firma Cal.com oznámila, že přesouvá svůj produkční kód z otevřeného do uzavřeného repozitáře z důvodu bezpečnostního rizika umělé inteligence, která prý dokáže vyhledávat a zneužívat zranitelnosti rychleji, než by je jejich vývojářský tým stíhal opravovat. Zároveň zveřejnila samostatnou, open-source verzi Cal.diy pod licencí MIT, ovšem bez řady původních funkcí. O tom, zda je toto opatření rozumné, existují pochyby. … více »

    » FIDESZ🧡! « | Komentářů: 6
    včera 13:55 | Nová verze

    Vývojáři KDE na Mastodonu oznámili vydání balíku aplikací KDE Gear 26.04. Přehled novinek i s náhledy a videi v oficiálním oznámení.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    15.4. 23:00 | Nová verze

    Kryptografická knihovna OpenSSL byla vydána v nové verzi 4.0. Přehled změn v souboru CHANGES.md na GitHubu. Odstraněna byla podpora SSLv2 Client Hello a SSLv3. Ve výchozím nastavení byla zakázána podpora odmítnutých eliptických křivek v TLS dle RFC 8422. Přibyla například podpora Encrypted Client Hello (ECH, RFC 9849).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    15.4. 20:55 | Komunita

    curl up 2026, tj. setkání vývojářů a uživatelů curlu, proběhne opět v Praze. O víkendu 23. a 24. května v Pracovně.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    15.4. 15:55 | IT novinky

    Aplikace pro ověřování věku uživatelů on-line platforem je technicky hotová a brzy bude k dispozici pro občany EU, oznámila dnes předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová. Půjde podle ní o bezplatné a snadno použitelné řešení, které pomůže chránit děti před škodlivým a nelegálním obsahem. Aplikace bude podle ní fungovat na jakémkoli zařízení a bude zcela anonymní.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 15
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (14%)
     (8%)
     (1%)
     (12%)
     (30%)
     (3%)
     (6%)
     (2%)
     (15%)
     (25%)
    Celkem 1344 hlasů
     Komentářů: 30, poslední 3.4. 20:20
    Rozcestník

    Sazba Abíčka - potřebuji pomoc I.

    2.7.2006 22:24 | Přečteno: 1568× | Různé

    Obracím se na plainTeXisty s žádostí o pomoc.

    PDF Abíčko sice už dělám nějaké to úterý, ale bohužel jsou tam věci, které se mi nelíbí. Kupodivu si za ty roky nikdo nestěžoval, ale mi to vadí. Některé věci samozřejmě nejsou vidět a čtenář (i když TeXista) o nich nemůže nic vědět.

    Jedná se hlavně o to, že znaky, jako jsou $#_& a podobné, jsou v makrech jako např. \code{} aktivní. \code{} vypíše zdrojový kód, např. jméno proměnné, jedná se o mou rutinu, takže její definici nikde nehledejte. V podstatě jenom změní pozadí a písmo. Je bohužel nutné je "escapovat" pomocí backslashe, což je zhovadilost. Nějak jsem ovšem nepřišel na řešení, jak jim nastavit kategorii 11 nebo jinou, tj. aby se jenom vypsaly. Teď to všechno nemám v hlavě, takže píšu spíše obecně - hledám univerzální řešení, jak přepnout kategorie těchto znaků. Není to nic těžkého, ale prostě mi to nešlo.

    Když jsem použil \dospecials, aplikovalo se to na celý dokument, i když jsem to uzavřel do \bgroup a \egroup. Nevím prostě, jak to čapnout. Matouš sice už před časem něco nadhodil, ale nedokončil. :-( Poradíte?

    Mám pak v záloze ještě jeden problémek... ;-) Díky za tipy.

    Samozřejmě uvítám kritiku nebo pochvaly, připadá mi, že pdfko nikdo nečte - žádné reakce na zpracování nejsou.

           

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    eXces avatar 2.7.2006 23:05 eXces | skóre: 15 | blog: i hate mondays;) | Jihlava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sazba Abíčka - potřebuji pomoc I.
    Já PDF občas čtu, přijde mi to jako velmi dobrá věc. Četl jsem teda starší čísla, teď jsem zase spoustu věcí stihl přečíst jako článek, ale plánuji, že asi budu číst jen to PDF. RSS jsem si moc nezamiloval... PDFka mi vždycky přišla kvalitně udělaná, takže díky za ně!
    Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former. --Albert Einstein
    3.7.2006 00:29 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sazba Abíčka - potřebuji pomoc I.
    Jestli to dobře chápu, nestačilo by prostě přiohnout klasický \verbatim (ten plainový, ne ten LaTeXový)?
    3.7.2006 11:07 Honza | skóre: 7 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sazba Abíčka - potřebuji pomoc I.
    Já bych taky navrhoval použít prostředí verbatim. Ale to ti možná nevyhovuje. Změna kategorie znaku je velmi jednoduchá:

    \catcode`\$=12

    A pak už můžes symbol $ používat jako běžný znak. Samozřejmě nesmíš zapomenout vrátit kategorii zase zpět (kat. 3), pokud budeš například chtít použít sazbu matematiky. Pěkně je to popsáno v Olšákově TeXBook naruby nebo v Knuthově The TeXBook.
    3.7.2006 11:12 Honza | skóre: 7 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sazba Abíčka - potřebuji pomoc I.
    Jo a mimochodem, nechápu, proč ti zápis s použitím zpětného lomítka připadá jako zhovadilost. Používá se naprosto běžně a autor TeXu – Donald Knuth – to uvádí jako vhodný způsob.
    3.7.2006 11:16 Vlastimil Ott | skóre: 66 | blog: Plastique | Opava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sazba Abíčka - potřebuji pomoc I.
    No, ono z toho asi nevyplývá, že to dělám u 150kb zdrojáku několikatisíckrát. To asi přeháním, ale často jsou to adresy, které obsahují ampersandy a podtržítka.
    Práce: Liberix, o.p.s. | Blog: OpensourceBlog.cz | Online kurz Zlatý WordPress
    3.7.2006 11:29 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sazba Abíčka - potřebuji pomoc I.
    Pokud se to aplikuje na samostatný soubor, je tu možnost napsat si na to filtr, to je práce na pár minut.
    3.7.2006 11:33 Vlastimil Ott | skóre: 66 | blog: Plastique | Opava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sazba Abíčka - potřebuji pomoc I.
    Ne, o to vůbec nejde. Jde mi o koncepční řešení, tohle je jenom lepení vlaštovčích hnízd. Já to chci konečně dopsat tak, jak to funguje v LaTeXu, tj. transparentně, bez zásahů. Akorát mi to dlouho nešlo. Teď to zkusím znovu a ozvu se. Zatím díky.
    Práce: Liberix, o.p.s. | Blog: OpensourceBlog.cz | Online kurz Zlatý WordPress
    3.7.2006 11:48 Dan Ohnesorg | skóre: 29 | blog: Danuv patentovy blog | Rudná u Prahy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sazba Abíčka - potřebuji pomoc I.
    Ukazal jsem to koalovi a pravil:

    at zkusi si pred \dospecials predefinovat \do: \def\do#1{\catcode`#1=12}

    toz snad to k necemu bude.
    I'm an Igor, thur. We don't athk quethtionth. Really? Why not? I don't know, thur. I didn't athk. TP -- Making Money
    3.7.2006 11:51 Vlastimil Ott | skóre: 66 | blog: Plastique | Opava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sazba Abíčka - potřebuji pomoc I.
    Přesně tak. Akorátže to mám v definici makra, takže se musí zdvojit ##, což je právě ta věc, která mi nefungovala. Nemůže to být globálně, protože \do už na jednom místě globálně předefinovávám.
    Práce: Liberix, o.p.s. | Blog: OpensourceBlog.cz | Online kurz Zlatý WordPress
    3.7.2006 13:21 Honza | skóre: 7 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sazba Abíčka - potřebuji pomoc I.
    Myslím, že není potřeba stále něco globálně předefinovávat. Co si do toho prostředí cite{} zadat lokální změnu kategorií inkriminovaných znaků. Bude to změněno pouze v tom prostředí a vše by mělo být podle vašich představ.
    3.7.2006 13:23 Vlastimil Ott | skóre: 66 | blog: Plastique | Opava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sazba Abíčka - potřebuji pomoc I.
    Ale jo, vždyť právě to mi nejde.
    Práce: Liberix, o.p.s. | Blog: OpensourceBlog.cz | Online kurz Zlatý WordPress
    3.7.2006 13:55 Honza | skóre: 7 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sazba Abíčka - potřebuji pomoc I.
    OK, tak já to zkusím podrobněji. Nepoužiju plain ale LaTeX, snad to nevadí:
    \newenvironment{moje}{\catcode`\$=12}{\catcode`\$=3}
    
    \begin{moje}
    $$$$$$$$$$$$$$    % zde se jedna o bezny znak
    \end{moje}
    
    $$$               % zde je to znak specialni
    
    Toto jsem osobně zkoušel a funguje to.
    3.7.2006 13:59 Vlastimil Ott | skóre: 66 | blog: Plastique | Opava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sazba Abíčka - potřebuji pomoc I.
    Právě že vadí, v tomhle je ten rozdíl. Ale dík.
    Práce: Liberix, o.p.s. | Blog: OpensourceBlog.cz | Online kurz Zlatý WordPress
    3.7.2006 12:00 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sazba Abíčka - potřebuji pomoc I.
    Koncepční řešení už jsem tu napsal: podívat se na verbatim.tex a upravit si, co je potřeba.

    Ale teď koukám, že verbatim.tex, který mám nainstalovaný z distribuce je nějaký omezený. Myslel jsem tenhle Ulrychův.

    3.7.2006 15:04 Vlastimil Ott | skóre: 66 | blog: Plastique | Opava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sazba Abíčka - potřebuji pomoc I.
    Takže tohle nejede, nevím proč. :-(
    \def\code#1{\begingroup
    \catcode`\#=12
    \catcode`\_=12
    \catcode`\$=12
    \catcode`\&=12
    #1\endgroup}
    
    
    
     Volba \code{CONFIG_SECURITY_CAPABILITIES} musí být nastavena jako modul.
    Poté stačí provést \code{$ make} a~jako root pak \code{make install}
    a~\code{depmod}. vytvořil se modul s~názvem realtime. Nyní můžete vytvořit
    skupinu, která bude mít práva pro operace v~reálném čase. V~některých
    distribucích je už vytvořena skupina audio. Do paměti se zavede modul
    s~parametrem gid, který určuje identifikátor skupiny, například:
    \code{modprobe realtime gid=29}.
    
    \bye
    
    
    
    ! Missing $ inserted.
    <inserted text>
                    $
    <to be read again>
                       _
    <argument> CONFIG_
                      SECURITY_CAPABILITIES
    \code ...`\_=12 \catcode `\$=12 \catcode `\&=12 #1
                                                      \endgroup
    l.15  Volba \code{CONFIG_SECURITY_CAPABILITIES}
                                                    musí; být nastavena jako modul.
    ? x
    No pages of output.
    Transcript written on priklad.log.
    
    
    Asi bude lepší použít ten verbatim, kdybych ale já nebyl tak tvrdohlavý. Třeba mě zajímá, jak se to chová, když v prvním řádku předefinuji #, který pak ale volám jako hodnotu argumentu. Měl by se vypsat jenom #, ale viditelně se vypisuje hodnota. Takže než začnu používat ten verbatim, může mi to někdo objasnit? :-D Díky.
    Práce: Liberix, o.p.s. | Blog: OpensourceBlog.cz | Online kurz Zlatý WordPress
    3.7.2006 15:10 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sazba Abíčka - potřebuji pomoc I.
    Už jsem trochu vypadl z cviku, ale myslím, že tohle si pamatuji. Problém je IIRC v tom, že parser TeXu konvertuje vstupní text na tokeny, tj. páry charcode-catcode už v okamžiku, kdy načítá parametr. Takže vaše definice \code nemůže fungovat, protože přecatcodování speciálních znaků se neaplikuje na znaky, které už byly jednou načteny. Proto to obvykle implementace \verbatim a spol. řeší tak, že nadefinují makro bez parametru, které přepne TeX do "verbatim-modu" a zadefinuje ukončovací značku (buď zvolený znak nebo \endverbatim), která ho přepne zpět. Pro podrobnější (a přesnější) výklad bych asi doporučil Olšáka (TeXbook naruby).
    3.7.2006 17:54 Vlastimil Ott | skóre: 66 | blog: Plastique | Opava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sazba Abíčka - potřebuji pomoc I.
    Jo, dík. takže ten verbatim. :-D Ostatně pro blokový výpis něco takového používám, halt to budu muset nějak upravit pro řádkový výpis. Tam jsem zas měl problém s dělením na konci řádku... Mno, uvidím.
    Práce: Liberix, o.p.s. | Blog: OpensourceBlog.cz | Online kurz Zlatý WordPress

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.