Nevidomý uživatel Linuxu v blogu upozornil na tristní stav přístupnosti na linuxovém desktopu (část první, druhá, závěr), přičemž stížnosti jsou podobné jako v roce 2022. Vyvolal bouřlivou odezvu. Následně např. Georges Stavracas shrnul situaci v GNOME. Debata o jiném aspektu přístupnosti, emulaci vstupu pod Waylandem, také proběhla na Redditu.
DevConf.CZ 2025, tj. open source komunitní konference sponzorovaná společností Red Hat, proběhne od 12. do 14. června v Brně na FIT VUT. Publikován byl program a spuštěna byla registrace.
Byla vydána nová major verze 28.0 programovacího jazyka Erlang (Wikipedie) a související platformy OTP (Open Telecom Platform, Wikipedie). Přehled novinek v příspěvku na blogu.
Český telekomunikační úřad zveřejnil Výroční zprávu za rok 2024 (pdf), kde shrnuje své aktivity v loňském roce a přináší i základní popis situace na trhu. Celkový objem přenesených mobilních dat za rok 2024 dosáhl dle odhadu hodnoty přibližně 1,73 tis. PB a jeho meziroční nárůst činí zhruba 30 %. Průměrná měsíční spotřeba dat na datovou SIM kartu odhadem dosáhla 12,5 GB – v předchozím roce šlo o 9,8 GB.
Z novinek představených na Google I/O 2025: Přehledy od AI (AI Overviews) se rozšiřují do dalších zemí. Užitečné, syntetizované přehledy od generativní AI jsou nově k dispozici i českým uživatelům Vyhledávače.
Šestice firem označovaných jako „MAMAAN“ – tedy Meta (Facebook, Instagram), Alphabet (Google), Microsoft, Apple, Amazon a Netflix – je zodpovědná za více než padesát procent světového internetového provozu. Dalšími velkými hráči jsou TikTok a Disney+. Společně tak zásadně určují podobu digitálního prostředí, spotřebitelského chování i budoucích trendů v oblasti technologií. I přesto, že se podíl těchto gigantů od roku 2023 o něco snížil, jejich dominantní postavení zvyšuje volání po regulaci.
Evropská komise (EK) navrhuje zavést plošný poplatek ve výši dvou eur (zhruba 50 Kč) za každý malý balík vstupující do Evropské unie. Poplatek se má týkat balíků v hodnotě do 150 eur (zhruba 3700 Kč), které v EU nepodléhají clu. V loňském roce bylo do EU doručeno kolem 4,6 miliardy takovýchto balíků. Poplatek má krýt náklady na kontroly rostoucího počtu zásilek levného zboží, které pochází především z Číny.
Dnes a zítra probíhá vývojářská konference Google I/O 2025. Sledovat lze na YouTube a na síti 𝕏 (#GoogleIO).
V Bostonu probíhá konference Red Hat Summit 2025. Vybrané přednášky lze sledovat na YouTube. Dění lze sledovat na síti 𝕏 (#RHSummit).
Společnost Red Hat oficiálně oznámila vydání Red Hat Enterprise Linuxu 10. Vedle nových vlastností přináší také aktualizaci ovladačů a předběžné ukázky budoucích technologií. Podrobnosti v poznámkách k vydání.
Včera som navštívil svoju zdravotnú poisťovňu pretože som tam chcel niečo vybaviť. To by jeden neveril, ako môže (ne)fungovať informatizácia v praxi.
Podmienkou celého vybavenia danej záležitosti je to, že si človek na internetovej stránke poisťovne nájde žiadosť, vyplní ju a vytlačí (2x). Už to bol oriešok. Blúdil som na tých stránkach niekoľko desiatok minút než som prišiel na to, že sa treba zaregistrovať (zadáva sa aj rodné číslo) a skúšať kliknúť aj tam kde to nevyzerá ako linka či button. Ale podarilo sa.Pokračovanie príbehu sa odohráva priamo v budove poisťovne. Predstavte si miestnosť tak 7x7 metrov. 3 steny (na 4. je okno) od podlahy po strop obložené regálmi s papierovými spismi a fasciklami. V strede miestnosti 5 stolov (4 pracovníčky) obložených ďalšími spismi do výšky 5-10 cm. Ledva je tam miesto kam položiť šálku kávy. Pani, ktorá sa ma ujala vraví "počkáte chvíľu?". Asistovala kolegyni pri vypĺňaní intranetového formuláru. Počkám. Za chrbtom im sedela klientka a trpezlivo čakala (za celú dobu nepovedala ani slovo). Kolegyňa mala vedľa klávesnice ťahák. Formát A4 s popisom v štýle: Vyplniť meno, Kliknúť na "Dalej", ... . Začal som som tušiť prečo som ja mal problém donavigovať sa ku žiadosti. Po pár minútach formulár odoslali a ... dostali chybovú hlášku. Návrat na predchádzajúcu stránku zafungoval, ale pracne vyplnený formulár bol prázdny. Pracovníčka si povzdychla, dvihla telefón a vytočila klapku (asi výpočtové stredisko): "Môžete mi sem poslať Martina?".
Prišiel mladý chalan. Tak do 25 rokov. Chvíľu hľadel na obrazovku a vraví: "Počkaj prinesiem si poznámky". Behom minúty bol naspäť. V ruke držal dve A-štvorky popísané rukou. Skontroloval to, čo medzčasom nanovo vyťukala pracovníčka niečo dopísal, poklikal a vraví: "Teraz môžeš pokračovať podľa toho svojho postupu." Tým pádom bola klientka vybavená. Hurá som na rade.
Podávam pracovníčke svoje dve kópie žiadosti. Tá si sadá za počítač, prihlasuje sa do intrantu a kým s ten loadne vytiahne zo šuplíka (to sa dalo čakať) ďalší ťahák. A4. Samozrejme iný ako predtým. Vyplní podľa neho formulár. Nemá 600 úderov za minútu a tak po odoslaní formuláru odstane "Session timeout". Na druhý pokus to už zafunguje a z tlačiarne vylezú 4 papiere. Dvojmo. Jedna kópia pre mňa, jedna pre nich. Pár podpisov. "Počkajte chvíľku, dám to podpísať vedúcej". Ostávam pri počítači sám. Vedľa klávesnice bliká čítačka čipovej karty na elektronický podpis. Samozrejme s kartou vnútri. Po minúte sa pracovníčka vracia a ja odchádzam s vybavenou žiadosťou. No nie je to fantázia?
Tiskni
Sdílej:
Zajímavé je, že instituce, kde se ještě stále pracuje na starém MS-DOSu s nějakými rádoby grafickými aplikacemi pro DOS, fungují naprosto spolehlivě a rychle.Uz davno pozoruji (i na sobe), ze pro zvysovani efektity prace se softwarem je tak ze 3/4 urcujici, jak se ho naucim ovladat, a jen z 1/4 nove funkce v novych verzich (a to jeste, kdyz je opravdu potrebuju). V oblasti kancelarskych nastroju pohlti podstatne inovace hlavne prizpusobovani se stale vice formatum a odchytavani blbosti uzivatele. Ale tezko verit, ze by nynejsi agenda nefungovala stejne dobre (spatne :P) se software z doby pred 10 lety ... na to se meni lidske zvyky a navyky prilis pomalu. Prikladem za vsechny budiz dosud vseobecne oblibene psani v textovem procesoru stejnym stylem jako na virtualnim psacim stroji.