Byla vydána nová verze 2025.4 linuxové distribuce navržené pro digitální forenzní analýzu a penetrační testování Kali Linux (Wikipedie). Přehled novinek se seznamem nových nástrojů v oficiálním oznámení na blogu.
Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) zveřejnil Národní politiku koordinovaného zveřejňování zranitelností (pdf), jejímž cílem je nejen zvyšování bezpečnosti produktů informačních a komunikačních technologií (ICT), ale také ochrana objevitelů zranitelností před negativními právními dopady. Součástí je rovněž vytvoření „koordinátora pro účely CVD“, jímž je podle nového zákona o kybernetické … více »
Vývojáři KDE oznámili vydání balíku aplikací KDE Gear 25.12. Přehled novinek i s náhledy a videi v oficiálním oznámení.
Společnost System76 vydala Pop!_OS 24.04 LTS s desktopovým prostředím COSMIC. Videoukázky na YouTube.
Byla vydána verze 1.92.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
Free Software Foundation zveřejnila ocenění Free Software Awards za rok 2024. Oceněni byli Andy Wingo, jeden ze správců GNU Guile, Alx Sa za příspěvky do Gimpu a Govdirectory jako společensky prospěšný projekt.
Bylo vydáno Eclipse IDE 2025-12 aneb Eclipse 4.38. Představení novinek tohoto integrovaného vývojového prostředí také na YouTube.
U příležitosti oslav osmi let prací na debianím balíčku vyšlo GPXSee 15.6. Nová verze přináší především podporu pro geotagované MP4 soubory, včetně GoPro videí. Kdo nechce čekat, až nová verze dorazí do jeho distribuce, nalezne zdrojové kódy na GitHubu.
Monado, tj. multiplatformní open source implementace standardu OpenXR specifikujícího přístup k platformám a zařízením pro XR, tj. platformám a zařízením pro virtuální realitu (VR) a rozšířenou realitu (AR), bylo vydáno ve verzi 25.1.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Byla vydána listopadová aktualizace aneb nová verze 1.107 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.107 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Intel prodával do roku 1978 úspěšně svou 8-mi bitovou variantu 8008. Design pocházel od charismatického Federico Faggini, který později Intel opustil a založil Zilog a jeho Z80 dělal Intelu ohromnou koncurenci. A tento Federico Faggini už měl v šuplíku 16-ti bitovou variantui Z8000. Podobný tlak vyvíjela Motorola s procesorem M68000.
Intel tedy musel něco podniknout a výsledkem byl procesor 8086, praotec cele řady 80x86. Nic extra světoborného s 29000 transistory. Design Kit (790 $) ovšem na sebe nechal dloho čekat a proto se Intel rozhodl ve vetším uvést na trh levnější variantu 8088, procesor který byl navržen v Izraeli. Tato varianta, která komunikovala s okolím jen 8-mi bitově měla tu výhodu, že bylo mozno použít levné periferní čipy.
To byl také důvod, proč se tým IBM vedený Davidem Bradly rozhodl použít pro nově koncipovaný IBM-PC právě tento procesor. Vedení IBM dala týmu jen rok na vývoj a proto se vývojáři rozhodli použít pokud možno dostupné součástky na trhu. Pikantní je, že jako účel nasazení definovalo vedení IBM kalkulační a textové programy, malé databáze ale i hry. Jako příklad byly uvedeny "Colossal Cave" nebo "Donkey" , ta druhá hra od tehdy neznámého prográmatora jménem Bill Gates.
I vetšina klónů IBM PC pouzivala 8088, jen Armstrad a několik dalších 8086. Mnozi pamětníci si jistě vzpomenou, ze Intel tenkrát také prodával matematický koprocesor 8087, který ovšem komunikoval s procesorem přes I/O a tím dosahoval pouze nějakých 50 KFlops, což pro náročné aplikace zdaleka nestačilo. Autocad bylo možno rozumně používat až od doby, kdy Intel přišel s verzemi 80286/80287.
V roce 1985 pak Intel převzal světovládu za pomoci procesoru 80386. Mnozí se dodnes ptají, jak bylo možné, že se intelovské procesory prosadily proti Motorole s 68000. Zejména varianta 68020, která byl v každé pořádné unixovské workstation. Patrně to byla ta cena - tak jak se dnes důchodci rvou před Albertem o nabídky, přesně tak reagoval tým IBM a nadělil nám v poslední konsekvenci Windows. Například ty Windows 10, které se v minulém tydnu rozhodly , že nahrají update 1803 a počítač nebylo u mnohých známych možno poté nabootovat.
S volánim - ať žije A20-Gate - přeji čtenářům abíčka příjemný víkend.
Tiskni
Sdílej:
Intel prodával do roku 1978 úspěšně svou 8-mi bitovou variantu 8008.
Tady bych spíš jmenoval 8080. Nemůžu dohledat konkrétní čísla (jako třeba počty prodaných kusů), ale nevzpomínám si, že bych 8008 někdy někde viděl, zatímco 8080 se běžně používala ještě koncem 80. let (a pozůstatky její instrukční sady jsou patrné dodnes).
Tady bych spíš jmenoval 8080. Nemůžu dohledat konkrétní čísla (jako třeba počty prodaných kusů), ale nevzpomínám si, že bych 8008 někdy někde viděl, zatímco 8080 se běžně používala ještě koncem 80. let (a pozůstatky její instrukční sady jsou patrné dodnes).IIRC, 8008 byl tak do kalkulacek a jednoduchych veci. V (osobnich) pocitacich se zacal pouzivat az 8080(A). Verze 8085 pak byla takovy bugfix resici treba problem s druhym 12V napajenim. Jinak bez pochyby Z80 je oba strcil do kapsy. Jinak pri navrhu 8086 se pocitalo s kompatibilitou s 8080 (coz teda moc nevyslo) a proto byl zaveden pametovy model postaveny na segmentaci, a ten strasi v intelovskych procesorech dodnes.
Jinak bez pochyby Z80 je oba strcil do kapsy.
To ano, ale když přišel na trh, Intel už pracoval na 8086. Takže Zilog sice dokázal ukousnout zajímavou část osmibitového trhu, ale v době, kdy už to znamenalo v podstatě jen domácí "hračky".
pametovy model postaveny na segmentaci, a ten strasi v intelovskych procesorech dodnes
Na x86_64 už naštěstí ne a i v 32b režimu spíš jen teoreticky.
To ano, ale když přišel na trh, Intel už pracoval na 8086. Takže Zilog sice dokázal ukousnout zajímavou část osmibitového trhu, ale v době, kdy už to znamenalo v podstatě jen domácí "hračky".Ten 8bitovy trh byl trochu slozitejsi. I proto Intel prisel s 8088, kde se daly pouzivat vyrazne levnejsi soucastky, ktere se uz osvedcily v 8bitovych resenich.
Na x86_64 už naštěstí neI kdyz je vetsina bitu ignorovana, porad to tam strasi. Nechapu, proc to nevykopali uplne...
I kdyz je vetsina bitu ignorovana, porad to tam strasi. Nechapu, proc to nevykopali uplne...Zkoušeli vykopat reálný mód. Blbý bylo, že vykopli i stránkování, moc úspěšné to nebylo. Jinak divím se taky, na x86_64 není problém emulovat 8086 až 80386 i přes několik emulačních vrstev (například javaskript) a pořád to bude rychlejší než původní fyzické procesory.
Intel už pracoval na 8086V tu chvíli ale už motorola pracovala na 32bit 68k
No one was more surprised by this turn of events than I was. I never could have predicted this outcome in the mid-1970s when I wrote the architectural specifications for the 8086.
.
.