Byla vydána nová verze 24.04.28 s kódovým názvem Time After Time svobodného multiplatformního video editoru Shotcut (Wikipedie) a nová verze 7.24.0 souvisejícího frameworku MLT Multimedia Framework. Nejnovější Shotcut je vedle zdrojových kódů k dispozici také ve formátech AppImage, Flatpak a Snap.
Byla vydána verze 5.30 dnes již open source operačního systému RISC OS (Wikipedie).
V aktuálním příspěvku na blogu počítačové hry Factorio (Wikipedie) se vývojář s přezývkou raiguard rozepsal o podpoře Linuxu. Rozebírá problémy a výzvy jako přechod linuxových distribucí z X11 na Wayland, dekorace oken na straně klienta a GNOME, změna velikosti okna ve správci oken Sway, …
Rakudo (Wikipedie), tj. překladač programovacího jazyka Raku (Wikipedie), byl vydán ve verzi #171 (2024.04). Programovací jazyk Raku byl dříve znám pod názvem Perl 6.
Společnost Epic Games vydala verzi 5.4 svého proprietárního multiplatformního herního enginu Unreal Engine (Wikipedie). Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Byl vydán Nextcloud Hub 8. Představení novinek tohoto open source cloudového řešení také na YouTube. Vypíchnout lze Nextcloud AI Assistant 2.0.
Vyšlo Pharo 12.0, programovací jazyk a vývojové prostředí s řadou pokročilých vlastností. Krom tradiční nadílky oprav přináší nový systém správy ladících bodů, nový způsob definice tříd, prostor pro objekty, které nemusí procházet GC a mnoho dalšího.
Microsoft zveřejnil na GitHubu zdrojové kódy MS-DOSu 4.0 pod licencí MIT. Ve stejném repozitáři se nacházejí i před lety zveřejněné zdrojové k kódy MS-DOSu 1.25 a 2.0.
Canonical vydal (email, blog, YouTube) Ubuntu 24.04 LTS Noble Numbat. Přehled novinek v poznámkách k vydání a také příspěvcích na blogu: novinky v desktopu a novinky v bezpečnosti. Vydány byly také oficiální deriváty Edubuntu, Kubuntu, Lubuntu, Ubuntu Budgie, Ubuntu Cinnamon, Ubuntu Kylin, Ubuntu MATE, Ubuntu Studio, Ubuntu Unity a Xubuntu. Jedná se o 10. LTS verzi.
Na YouTube je k dispozici videozáznam z včerejšího Czech Open Source Policy Forum 2024.
Na Připravto používáme mnoho různých formátů dat. Jako hlavní pracovní formát používáme pickle modul (ukládání dat) + shelve (slovník pro ukládání), který je dobře použitelný právě pro Python. Vzhledem k tomu, že aplikace vytváří množství rozdílných dat, tak je potřeba mít dostatečně pružnou databázi. Data se váží pro jednotlivé produkty - nábytek, kde jsou informace o rozměrech, materiálech, kování, dílcích a apod po zakázky, zpracované kalkulace a podobně.
Minulý týden jsme měli takovou rychlo akci právě o aplikacích pro navrhování a přípravu nábytku. No a téma navrhni si vlastní kuchyň se docela ujalo (minule tu byla i diskuze a někdo zmínil i něco o bydlení), tak jsem se rozhodl se ho pokusit vytvořit tady na blogu. Může to pak někomu zde do budoucna pomoci. V dnešní části si ukážeme základy a vytvoříme si spodní část kuchyně. V následujícím příspěvku pak kuchyň dokončíme. Dnešní díl nám zabere tak 15-20 minut a následný tak dalších 20 minut. Projekt budeme připravovat na aplikaci pripravto.cz. Úvod je na blogu.
Zdravím, dnešním prvním zápiskem bych rád představil projekt Připravto.cz. Projekt www.pripravto.cz (a původní projekty předtím) začal několik let před zápisem zde v poradně. Cílem bylo vytvořit systém pro podporu nábytkářské výroby a navrhování přímo pro jednotlivé truhláře, řemeslníky a další subjekty, které se většinu času věnují výrobě nábytku. Aplikace se již používá pro některý nábytek a pro různé projekty. Na ukázkové stránce jsou dostupné některé výrobky a videa. Brzo plánujeme další ukázky a zpracování.