abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 20:22 | IT novinky

    Google v pátek spustil v Česku Vyhledávání Live. Tato novinka umožňuje lidem vést plynulou konverzaci s vyhledávačem v češtině. A to prostřednictvím hlasu, nebo prostřednictvím toho, na co ukážou svým fotoaparátem či kamerou v mobilu. Rozšíření této multimodální funkce je možné díky nasazení Gemini 3.1 Flash Live, nového hlasového a audio modelu, který je od základu vícejazyčný, takže umožňuje lidem po celém světě mluvit na vyhledávač přirozeně a v jazyce, který je jim nejbližší.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 12:55 | Zajímavý software

    Jsongrep je open-source nástroj, který efektivně prohledává JSON dokumenty (editovat je neumí). Kompiluje regulérní jazyk dotazu do podoby deterministického konečného automatu (DFA), díky čemuž prochází strom JSON dokumentu pouze jednou a je v tom tedy rychlejší než jiné nástroje jako jsou například jq, JMESPath nebo jql. Jsongrep je napsaný v programovacím jazyce Rust, zdrojový kód je dostupný na GitHubu.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 2
    včera 05:55 | Komunita

    O víkendu probíhá v Praze na Karlově náměstí 13 konference Installfest 2026. Na programu je celá řada zajímavých přednášek a workshopů. Vstup na konferenci je zcela zdarma, bez nutnosti registrace. Přednášky lze sledovat i online na YouTube.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 10
    včera 05:22 | Komunita

    Mozilla a společnost Mila oznámily strategické partnerství za účelem rozvoje open source a suverénní AI. Cílem je ukázat, že open source AI může konkurovat uzavřeným systémům. Obě organizace chtějí posílit technologickou suverenitu a snížit závislost na hrstce velkých technologických firem.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    včera 04:00 | Humor

    Adam Rice předvedl, že pomocí DNS lze distribuovat a spustit kompletní hru DOOM. Rozdělil WAD soubory a binárky do téměř 2000 DNS záznamů v Cloudflare zóně (jeden TXT záznam v DNS může nést okolo 2000 znaků textu). Ty pak stáhl PowerShellem, dekomprimoval a spustil přímo v paměti počítače bez nutnosti zápisu na disk, což prakticky dokazuje, že DNS může sloužit jako distribuované úložiště dat a možný kanál pro načítání kódu. Repozitář projektu je na GitHubu.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 7
    27.3. 13:00 | Komunita

    Dnes a zítra probíhají Arduino Days 2026. Na programu je řada zajímavých přednášek. Sledovat je lze od 17:00 na YouTube. Zúčastnit se lze i lokálních akcí. Dnes v Poličce v městské knihovně a zítra v Praze na Matfyzu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 10
    27.3. 12:11 | Nová verze

    Byla vydána beta verze Ubuntu 26.04 LTS s kódovým názvem Resolute Raccoon. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Dle plánu by Ubuntu 26.04 LTS mělo vyjít 23. dubna 2026.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    27.3. 02:22 | Komunita Ladislav Hagara | Komentářů: 11
    26.3. 23:22 | Komunita

    Ubuntu plánuje v budoucích verzích nahradit tradiční nástroje pro synchronizaci času (chrony, linuxptp a gpsd) novým, v Rustu napsaným ntpd-rs, který nabídne vyšší bezpečnost a stabilitu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    26.3. 22:33 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 7.6 živé linuxové distribuce Tails (The Amnesic Incognito Live System), jež klade důraz na ochranu soukromí uživatelů a anonymitu. Správce hesel KeePassXC byl nahrazen správcem hesel GNOME Secrets. Bitcoinová peněženka Electrum byla povýšena na verzi 4.7.0. Tor Browser byl povýšen na verzi 15.0.8. Další novinky v příslušném seznamu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (15%)
     (7%)
     (1%)
     (12%)
     (30%)
     (2%)
     (5%)
     (1%)
     (14%)
     (24%)
    Celkem 1181 hlasů
     Komentářů: 27, poslední 17.3. 19:26
    Rozcestník


    Vložit další komentář
    to zni rozumne. nicmene za clanek na rootu jako takovy bych se proste nepostavil.
    FSF: “screw you for not wanting the stuff we produce”, People: “screw you for not producing the stuff we want."
    19.9.2005 10:59 coccyx
    Rozbalit Rozbalit vše kludny spanok?
    aha takze ked je program opensource a vsetci vieme ze program posiela nezasifrovane udaje, tak vsetci spavame kludnejsie ... :o) a este by ma zaujimalo, kolko ludi si patchuje pravidelne programy, alebo este lepsie kolko ludi sa vobec stara o to ci ma nejaky program bezpecnostne chyby? to ako mi kamarat minule povedal nainstaloval som si Mandrake a po spusteni mi to chcelo stahovat nieco z internetu, tak som to zastavil ...
    19.9.2005 11:09 Dan Ohnesorg | skóre: 29 | blog: Danuv patentovy blog | Rudná u Prahy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: kludny spanok?
    O tom to vobec nieje.
    I'm an Igor, thur. We don't athk quethtionth. Really? Why not? I don't know, thur. I didn't athk. TP -- Making Money
    19.9.2005 12:50 1 | blog: 1
    Rozbalit Rozbalit vše Re: kludny spanok?
    Ehm - proprietárnost formátu neznamená, že je jsou data kryptována! A kryptování můžete dělat nástroji svobodného software (zkuste googlit hesla jako gnu security, gnu crypting, gnu hash). Proprietárnost znamená, že data nedostanete v podobě, která je přenositelná. Pak nutíte druhou stranu užívat uzavřený (Váš) software - ano - nutíte. To že OpenOffice umí .doc, .xls považujte prosím za malý zázrak možný jen díky free software.

    Ad ta druhá věc - o tom, že silná firma znamená bezpečí uživatelů, pravidelnost a rychlost záplat...
    1. Je třeba aby chyb bylo co nejméně (viz free BSD klony)
    2. Aby chyba nebyla tutlaná a odkládaná. Pak se může stát, že např. MS nereaguje TÝDNY na kritické chyby. Tam free software není lepší, ale KDOKOLI jej může opravit (tedy i bezpečnostní expert, kterému by chybka vadila v jeho systémech - nejste vázáni na vůli shora).
    Pls zkuste to pochopit. V bodě 2 si nejsem jistý co je lepší a co funguje lépe. Ovšem uznáte že ne každá firma je bezpečností posedlá stejně.
    1
    19.9.2005 13:23 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: kludny spanok?
    Ad 1: problém je v tom, že v praxi je požadavek na minimalizaci chyb v protikladu s požadavkem rychlého vývoje. Bohužel uživatelé dávají přednost spíše tomu druhému, a to v některých případech velmi výrazně. Vývojáři se tomu pochopitelně většinou přizpůsobují, tedy ti, kteří píší software především pro uživatele a ne pro vlastní potěchu.
    19.9.2005 13:23 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: kludny spanok?
    Ad 1: problém je v tom, že v praxi je požadavek na minimalizaci chyb v protikladu s požadavkem rychlého vývoje. Bohužel uživatelé dávají přednost spíše tomu druhému, a to v některých případech velmi výrazně. Vývojáři se tomu pochopitelně většinou přizpůsobují, tedy ti, kteří píší software především pro uživatele a ne pro vlastní potěchu.
    19.9.2005 13:23 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: kludny spanok?
    Uff, double-click… :-( Omlouvám se.
    19.9.2005 16:09 juice | blog: dzusoviny
    Rozbalit Rozbalit vše Re: kludny spanok?
    double-click ? to už je patentované, tak zaplať ! :)
    19.9.2005 16:20 juice | blog: dzusoviny
    Rozbalit Rozbalit vše Re: kludny spanok?
    Bohužel uživatelé dávají přednost spíše tomu druhému, a to v některých případech velmi výrazně

    áno, je to tak, užívatelia výrazne preferujú rýchlosť vývoja, inými slovami ich najviac zaujíma počet pridaných funkcií za danú časovú jednotku, stíhanie termínov atď.

    to ako vyzerá kód nikoho bohužiaľ nezaujíma a to ani vtedy, keď vysvetlíš, že to do budúcna môže ušetriť čas (menej chýb, väčšia flexibilita, rozšíriteľnosť)

    ťažko sa niekomu (najmä manažérovi) vysvetľuje, že teraz treba týždeň, či dva výhradne čistiť kód, bez toho aby pribudla jediná funkcia, ktorú by mohol ukázať zákazníkovi :-(
    19.9.2005 13:29 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: kludny spanok?
    aha takze ked je program opensource a vsetci vieme ze program posiela nezasifrovane udaje
    Podle tvojí logiky je potom telnet lepší než ssh, nebo plaintext hesla v /etc/passwd lepší jak hashe v /etc/shadow.
    kolko ludi si patchuje pravidelne programy, alebo este lepsie kolko ludi sa vobec stara o to ci ma nejaky program bezpecnostne chyby?
    Minimálně každý slušný (znovu opakuju slušný) administrátor ano. A my ostatní využíváme prostředky naší distribuce, které se o update starají, tudíž to nemusíme sledovat.
    nainstaloval som si Mandrake a po spusteni mi to chcelo stahovat nieco z internetu, tak som to zastavil ...
    To má být argument k čemu? Pokud někdo nechce updatovat, je to jeho svobodná volba a jeho problém, když se něco stane. Pokud to nepotřebuje tvůj kamarád, tak to nepotřebuje nikdo na světě? Nesmysl, podstata věci je v tom, že lidé, co updatovat potřebují/chtějí, tak tu možnost mají.
    When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
    19.9.2005 14:11 coccyx
    Rozbalit Rozbalit vše Re: kludny spanok?
    no ja som sa tiez cudoval, ked mi program uklada hesla na pristup k emailom v plain texte, a by som povedal ze vela programov a web aplikacii uklada hesla este stale ako plain text a vsetci kludne spia lebo o tom nevedia alebo im to je jedno(urcite neobhajujem ukladanie hesiel ako plaintext)

    a k tomu protokolu, no ja si myslim, ze ked firma investuje cas a peniaze do nejakeho projektu tak by bola aspon rada aby sa tieto prostriedky vratili a pokial viem tak existuju aj nejake OS alternativy samozrejme pouzivaju vlastny protokol, no ale asi problemom OS je ze vacsinou ak nestoji za nejakym projektom neaka firma ktora ho podporuje a financuje tak tie projekty "nerastu" tak rychlo ale samozrejme su aj vynimky....
    Valoun avatar 19.9.2005 18:16 Valoun | skóre: 30 | blog: Psavec | Středočeský kraj
    Rozbalit Rozbalit vše Re: kludny spanok?
    Jenze skype nevydelava na protokolu, protoze ho nikomu neprodava. Dokonce ani klientovi, tedy zakladni sluzbu neprodava, ale rozdava. Na cem Skype vydelava jsou pridane sluzby SkypeOut a SkypeIn, ktere nemuzete "zkopirovat" i kdyby jste mel pristup k popisu protokolu.
    19.9.2005 19:19 Jiří Veselský | skóre: 30 | blog: Jirkovo | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: kludny spanok?

    Jenomže uvolněním popisu protokolu by na službách SkypeIn a SkypeOut (jakože je neznám, protože Skype nepoužívám, ale dokážu si to domyslet) přestal vydělávat také - respektive, ztratil by na nich monopol. Jakmile bych znal protokol, mohl bych si napsat vlastní Skype bránu s rozhraním do JTS a mohl bych následně prodávat svoje telekomunikační služby.

    Jiří Němec avatar 19.9.2005 19:31 Jiří Němec | skóre: 22 | blog: BluPix | Horní Smrčné
    Rozbalit Rozbalit vše Souhlas
    Plně s vámi souhlasím. V tom článku na rootu bylo pár zajímavých bodů, ale trápila by mě ani ne polovina toho článku. To, co píšete vy je přesné.

    Na druhou stranu si je dobře, že vzniknul ten článek na rootu. Jinak byste tohle nesepsal a hromada lidí by tu netestovali jiné VoIP služby. Můj názor je, že každý článek nemusí být dokonalý, ale pokud z něj využiju třeba jen 1%, nebo se v komentářích dozvím o jiném a lepším řešení, tak se jeho čtení vyplatilo.
    Spock: "Logic, logic, logic. Logic is the beginning of wisdom, not the end.
    Ravensun avatar 22.9.2005 13:55 Ravensun | skóre: 11 | blog: Ravensun's blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Skype hmm. mam anebo nemam odinstalovat?
    Zajimavy clanek a i zajimave nazory na nej. Pokud mohu neco rict, tak me by nejvice vadilo to pokud by se muj seznam kontaktu objevil na inetu (pochopitelne s ohledem na ostatni v nem) a pak a to asi vic, ze dle toho clanku jsem supernode a pokud jsem to spravne pochopil, zbytecne stahuji a odesilam nektera data... S tim spozdenim si ani hlavu nelamu nebot to muze znamenat vselicos. Takze co ted? Mam se tedy obratit na msn messenger? Tot tezka otazka nebot neznam clanek, ktery by popisoval nevyhody a vyhody msn messengera... Zasadni, faktem zustava ze Skype je nastro pro VOIP zdarma (myslim tim Stahni a spust) a to pro koncove uzivatele znamena nekdy vic nez nejake nevyhody. Proste to riziko podstoupi tak jako dennodene miliony uzivatelu podstupujou riziko napadeni OS viry, spamy, hackrem. Pokud nekdo vite o jinem lepsim free VoIP programu tak jste zavodou a priznam se ze bych asi zavidel. Ja vsak krome MSN Messengera a Skype o dalsim free VoIP programu nevim.. Bohuzel Howgh domluvil jsem. Diky za pozornost :D
    Gentoo je můj poslední velký linux test...
    Mikos avatar 25.9.2005 02:16 Mikos | skóre: 34 | blog: Jaderný blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Skype hmm. mam anebo nemam odinstalovat?
    Free VoIP řešení založená na otevřených protokolech samozřejmě existují, viz. např. můj nedávný článek VoIP: Telefonování přes internet pro každého.

    Pokud by vám šlo o řešení pro uplná BFU (ala Skype), tak se zkuste kouknout na OpenWengo nebo PhoneGaim (nicméně já osobně žádný z těchto klientů moc nedoporučuji). Pro Windows pak taktéž na OpenWengo a nebo pokud vám nezáleží na tom, zda je software opensource, pak na Gizmo (který se jeví jako velmi slušná konkurence Skype). Všechny tyto klienty používají otevřený protokol SIP.
    CETERUM CENSEO DRM ESSE DELENDAM Ostatně soudím, že DRM musí být zničeno!
    21.9.2006 11:32 free
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Co je tak špatného na Skype?
    blábol

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.