Byla vydána nová major verze 28.0 programovacího jazyka Erlang (Wikipedie) a související platformy OTP (Open Telecom Platform, Wikipedie). Přehled novinek v příspěvku na blogu.
Český telekomunikační úřad zveřejnil Výroční zprávu za rok 2024 (pdf), kde shrnuje své aktivity v loňském roce a přináší i základní popis situace na trhu. Celkový objem přenesených mobilních dat za rok 2024 dosáhl dle odhadu hodnoty přibližně 1,73 tis. PB a jeho meziroční nárůst činí zhruba 30 %. Průměrná měsíční spotřeba dat na datovou SIM kartu odhadem dosáhla 12,5 GB – v předchozím roce šlo o 9,8 GB.
Z novinek představených na Google I/O 2025: Přehledy od AI (AI Overviews) se rozšiřují do dalších zemí. Užitečné, syntetizované přehledy od generativní AI jsou nově k dispozici i českým uživatelům Vyhledávače.
Šestice firem označovaných jako „MAMAAN“ – tedy Meta (Facebook, Instagram), Alphabet (Google), Microsoft, Apple, Amazon a Netflix – je zodpovědná za více než padesát procent světového internetového provozu. Dalšími velkými hráči jsou TikTok a Disney+. Společně tak zásadně určují podobu digitálního prostředí, spotřebitelského chování i budoucích trendů v oblasti technologií. I přesto, že se podíl těchto gigantů od roku 2023 o něco snížil, jejich dominantní postavení zvyšuje volání po regulaci.
Evropská komise (EK) navrhuje zavést plošný poplatek ve výši dvou eur (zhruba 50 Kč) za každý malý balík vstupující do Evropské unie. Poplatek se má týkat balíků v hodnotě do 150 eur (zhruba 3700 Kč), které v EU nepodléhají clu. V loňském roce bylo do EU doručeno kolem 4,6 miliardy takovýchto balíků. Poplatek má krýt náklady na kontroly rostoucího počtu zásilek levného zboží, které pochází především z Číny.
Dnes a zítra probíhá vývojářská konference Google I/O 2025. Sledovat lze na YouTube a na síti 𝕏 (#GoogleIO).
V Bostonu probíhá konference Red Hat Summit 2025. Vybrané přednášky lze sledovat na YouTube. Dění lze sledovat na síti 𝕏 (#RHSummit).
Společnost Red Hat oficiálně oznámila vydání Red Hat Enterprise Linuxu 10. Vedle nových vlastností přináší také aktualizaci ovladačů a předběžné ukázky budoucích technologií. Podrobnosti v poznámkách k vydání.
Tuto sobotu 24. května se koná historicky první komunitní den projektu Home Assistant. Zváni jsou všichni příznivci, nadšenci a uživatelé tohoto projektu. Pro účast je potřebná registrace. Odkazy na akce v Praze a v Bratislavě.
Troy Hunt představil Have I Been Pwned 2.0, tj. nový vylepšený web služby, kde si uživatelé mohou zkontrolovat, zda se jejich hesla a osobní údaje neobjevily v únicích dat a případně se nechat na další úniky upozorňovat.
člověk začne trohu víc plánovat a méně improvizovat, tak.... uz neni prazak
všechno troje mi přijde dost náročné na fyzickou kondiciJá jsem zase rád, že jsem se díky velocipédování po Praze začal alespoň trochu hýbat :)
když po stejné trase jezdí autobus :)No a mně zase jezdí autobus a tramvaj s přestupem a oklikou, nehledě na to, že mám k DPP i spoustu jiných výhrad.
No, já těch 5km jedu autobusem 10-15 minut...No tak já to mám 5 minut na nejbližší zastávku a 5 minut ze zastávky, takže za 10 minut to půjde, až zprovozní teleporty.
zvláštní případ rozhodně neníTy se taky dostáváš tam kam potřebuješ rychleji na kole, jako Jenda?
Pokud se člověk po Praze přesouvá na vzdálenost menší než 5km, tak se vůbec městská doprava nevyplatí.Proč by se nevyplatila? Pro většinu pražáků je patří cena městské dopravy mezi fixní náklady.
Čas…Pokud to není zrovna od stanice metra na stanici metra nebo přes dva kopce, na kole je v cíli rychleji než MHD i netrénovaný Jenda.
Pokud to není zrovna od stanice metra na stanici metra nebo přes dva kopce, na kole je v cíli rychleji než MHD i netrénovaný Jenda.Skoro žádnou z mých běžných tras nedáš na kole rychleji než MHD. Jo... byla tu jedna výjimka, ode mně jednu dobu na pracovní schůzky do Záběhlic. Ale tam bylo natolik přátelské prostředí, že jsem si mohl dovolit na pracovní schůzku rovnou z kola (abych nezapomněl, nebylo to do kopce), a pro případ nouze tam měli i koupelnu. Ale taky je to napříč městskou dopravou. Pak ještě teoreticky k tátovi do strašnic, ale než abych tahal kolo ze schodů a do schodů, to jsem radši ty dvě minutky oželel. Leccos bych byl ochotný ještě jezdit se skládačkou, že bych se do metra nebo vlaku necpal s celým kolem. Pak by se daly používat různé kombinace dopravy. Jak sám říkáš, je to o pohodlí.
Ze svych vesnic jsou zvykli cekat na zastavce 1/2 hodiny nez vlak prijedeNo nevím, já jsem z vesnice a víc jak půl hodiny jsem na vlak/bus čekal dohromady asi třikrát - z toho jednou v Praze a jednou v Brně :) A ve všech třech případech byl vlak/bus zpožděný.
Kdo chce, hledá způsob; kdo nechce, hledá důvodAsi tak
To je prostě benefit, nebo chceš li třeba věrnostní program, který praktikují i jiné organizace (třeba Billa klub apod., tam taky mají někteří jiné ceny, než ten, kdo v klubu není).nějak jsem si nevšiml, že by člověk v těch Billa klubech apod. musel člověk vysolit litr za vystavení karty, navíc s omezenou platností, takže za tři roky znova a dráž a hlavně, věrnostní program bych si představoval tak, aby motivoval více využívat služeb, nikoli aby naprosto odrazoval jednorázové uživatele, a naopak nerozlišoval žádné další stavy na škále mezi uživatelem občasným a permanentním - ok, pravda, teď zavedli ještě IN-50, ale pořád to má na hony daleko k "čím více, tím levněji"
Kdo jede vlakem jednou ročně, tak ať si klidně zaplatí plné jízdné, protože kvůli jedné cestě si nebude zřizovat inkartu za 990Kč.to je úplně zvrhlá logika, tedy pokud to vůbec nějakou logiku má - ne že si tu kartu kvůli jedné cestě nebude zřizovat, ale naopak, proč by si vůbec kvůli cestování vlakem nějakou kartu zřizovat měl?
vlak aby člověk pohledal...Půl roku jsem jezdil 2x týdně vlakem na trase Praha-Tanvald (spoje R114x) a celkem bez problému (občas to bylo trochu zpožděné ale to se v těch 3h ztratí). Jo, trvá to delší dobu než autobus ale vlak je pohodlnější (pravda, na většině trasy nejsou svařované kolejnice takže to klasicky drkotá a když jednou policajti vyhnali cestující z jednoho vagónu u Boleslavi kvůli debilním fotbalovým fanouškům tak to taky moc pohodlné nebylo). Ale musím uznat, že se ČD DOST zlepšili.
jistě jste si všimli, že nám od 1.7. jízdné zase poněkud podražilo.
A taky P+R parkoviště; pro jistotu rovnou na dvojnásobek a k tomu navíc zrušení výhodnější ceny kombinace parkování se zpáteční nebo celodenní jízdenkou. Pominu-li pochybnost tohoto zdražení jako takového, zcela absurdní je (vezmeme-li v úvahu, proč se P+R parkoviště vlastně zaváděla) toto zdůvodnění:
"Kapacita parkovišť je nedostatečná, už od rána jsou všechna místa beznadějně plná. Není proto důvod parkování zvýhodňovat," řekl Filip Drápal ze společnosti Ropid, která v Praze a okolí organizuje MHD. Loni využilo parkoviště P+R více než 933.000 řidičů, což je podle Drápala oproti roku 2005 dvojnásobný počet.
Jinak řečeno: "Místo abychom byli rádi, že parkoviště plní svůj účel, a navýšili jejich kapacitu, zdražíme je, abychom z nich řidiče zase vyhnali zpátky do města."
Tiskni
Sdílej: