V úterý Google vydal Android 16. Zdrojové kódy jsou k dispozici na AOSP (Android Open Source Project). Chybí (zatím?) ale zdrojové kódy specifické pro telefony Pixel od Googlu. Projekty jako CalyxOS a GrapheneOS řeší, jak tyto telefony nadále podporovat. Nejistá je podpora budoucích Pixelů. Souvisí to s hrozícím rozdělením Googlu (Google, Chrome, Android)?
Byla vydána (𝕏) květnová aktualizace aneb nová verze 1.101 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.101 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
V Brně na FIT VUT probíhá třídenní open source komunitní konference DevConf.CZ 2025. Vstup je zdarma, nutná je ale registrace. Na programu je celá řada zajímavých přednášek, lightning talků, meetupů a workshopů. Přednášky lze sledovat i online na YouTube kanálu konference. Aktuální dění lze sledovat na Matrixu, 𝕏 nebo Mastodonu.
Vyloučení technologií, které by mohly představovat bezpečnostní riziko pro stát, má umožnit zákon o kybernetické bezpečnosti, který včera Senát schválil spolu s novelami navazujících právních předpisů. Norma, kterou nyní dostane k podpisu prezident, počítá rovněž s prověřováním dodavatelů technologií pro stát. Normy mají nabýt účinnosti od třetího měsíce po jejich vyhlášení ve Sbírce zákonů.
Open source platforma Home Assistant (Demo, GitHub, Wikipedie) pro monitorování a řízení inteligentní domácnosti byla vydána v nové verzi 2025.6.
Po Red Hat Enterprise Linuxu a AlmaLinuxu byl v nové stabilní verzi 10.0 vydán také Rocky Linux. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Bylo vydáno Eclipse IDE 2025-06 aneb Eclipse 4.36. Představení novinek tohoto integrovaného vývojového prostředí také na YouTube.
Americká filmová studia Walt Disney a Universal Pictures podala žalobu na provozovatele populárního generátoru obrázků pomocí umělé inteligence (AI) Midjourney. Zdůvodňují to údajným porušováním autorských práv. V žalobě podané u federálního soudu v Los Angeles označují firmu za „bezednou jámu plagiátorství“, neboť podle nich bez povolení bezostyšně kopíruje a šíří postavy z filmů jako Star Wars, Ledové království nebo Já, padouch, aniž by do nich investovala jediný cent.
Ultra Ethernet Consortium (UEC), jehož cílem je optimalizace a další vývoj Ethernetu s důrazem na rostoucí síťové požadavky AI a HPC, vydalo specifikaci Ultra Ethernet 1.0 (pdf, YouTube).
Francouzský prezident Emmanuel Macron chce zakázat přístup na sociální sítě pro děti do 15 let. Francie podle něj tento krok udělá sama do několika měsíců, i pokud se na něm neshodnou další státy Evropské unie. Reaguje tak na úterní vraždu vychovatelky, kterou ve východofrancouzském městě Nogent pobodal 14letý mladík. Jednotlivé sociální sítě podle něj mají možnost věk ověřit a vymáhat zákaz pomocí systémů na rozpoznávání tváří.
Jelikož jsem v pátek večer něměl vplánu žádnou akci, tak jsem zůstal doma a sledoval telku. Nejdřív jsem se díval na Prime na Nově a říkal si, že až to skončí tak půjdu spát bo sem šel v sobotu makat. Ale nakonec mě uchvátili ukázky na následující film. No víc než ukázky mě spíše uchvátil název. Film se jmenoval Python.
Tak jsem se na něho podíval. Nebyl sice nic moc, ale nejhorší to nebylo. Nejvíce mě uchvátilo to, že to bylo o stvůře, která se jmenovala Python a odehrávalo se to v blízkosti městečka Ruby (Asi už jsem trochu s těch počítačů zešílel, když si všímám takových kravin).
Když jsem si šel lehnout začal jsem přemýšlet o tom, že poslední dobou o ruby sliším hodně, a že jsem jej ještě nezkusil. Tak mě napadlo, že by nebylo naškodu zkusit si vněm něco malého napsat, a také jsem chtěl zjistit jak moc se liší od pythonu.
Jako priklad jsem se rozhodl, že přepíšu jeden svůj prográmek v pythonu a qt4 do ruby a qt4. Chvíli mi trvalo než jsem našel potřebný PKGBUILD pro můj arch. Po instalaci ruby-qt4 jsem se jal díla. Netrvalo to dlouho a progrímek byl předělanej. Moc mě překvapilo jak jednoduše to šlo.
Na první pohled se kód příliš neliší, ale pozornějším čtením si všimneme, že se ruby od pythonu liší v hodně směrech. Pro porovnání uvádím oba zdrojové kódy.
Ruby:
#!/usr/bin/env ruby $KCODE = 'UTF-8' require 'Qt4' class VedlejsiDialog < Qt::Dialog slots 'engine()' def initialize() super() vrstva = Qt::VBoxLayout.new(self) @prvkyOkna=[ typDrevaPopisek = Qt::Label.new("Typ Dřeva:"), typDreva = Qt::ComboBox.new(self), delkaKladyPopisek = Qt::Label.new('Délka klády(m):'), delkaKlady = Qt::LineEdit.new(self), prumerKladyPopisek = Qt::Label.new('Průměr klády(cm):'), prumerKlady = Qt::LineEdit.new(self), tlacitkoVypocti = Qt::PushButton.new('Vypočti') ] typDrevaList = ['smrk','borovice - kura', 'borovice - borka','buk','dub'] @prvkyOkna[1].addItems(typDrevaList) @prvkyOkna[6].connect(@prvkyOkna[6], SIGNAL( "clicked()" ), self, SLOT( "engine()" ) ) @prvkyOkna.each { |x| vrstva.addWidget(x) } end def ziskatPecka() peckaHash={'smrk' => [5.7723e-01, 6.8968e-03, 1.3123e+00], 'borovice - kura' => [2.5017e-01, 1.9147e-03,1.7866e+00], 'borovice - borka' => [1.7015e-00, 8.7620e-03, 1.4568e+00], 'buk' => [-4.0877e-02, 1.6634e-01, 5.6076e-01], 'dub' => [1.2474e+00, 4.2623e-02, 1.0623e+00]} return peckaHash[@prvkyOkna[1].currentText()] end def engine() dsk = @prvkyOkna[5].text().to_f pecka = ziskatPecka() pi = 3.141592654 l = @prvkyOkna[3].text().to_f vysledek = ((dsk - (pecka[0] + pecka[1] * (dsk ** pecka[2])))**2 * pi * l) /40000 Okno.pridatHodnotu([@prvkyOkna[3].text(),@prvkyOkna[5].text(), @prvkyOkna[1].currentText(),(vysledek * 100).round.to_s]) end end class HlavniOkno < Qt::MainWindow slots 'odeber()' def initialize() super() hlavniWidget = Qt::Widget.new(self) vrstva = Qt::GridLayout.new(hlavniWidget) pridatTlacitko = Qt::PushButton.new('Přidat') odebratTlacitko = Qt::PushButton.new('Odebrat') celkemLabel = Qt::Label.new('Celkem:') @celkemLineEdit = Qt::LineEdit.new() @celkemLineEdit.insert('0') @celkemLineEdit.setDisabled(true) @kubaturaList = Qt::TreeWidget.new() @kubaturaList.setColumnCount(4) headerLabels = ['Délka(m)', 'Průměr(cm)', 'Typ dřeva', 'Kubatura'] @kubaturaList.setHeaderLabels(headerLabels) @kubaturaList.setRootIsDecorated(false) vrstva.addWidget(@kubaturaList,0,0,1,4) vrstva.addWidget(celkemLabel,1,0,1,2) vrstva.addWidget(@celkemLineEdit, 1, 1,1,2) vrstva.addWidget(pridatTlacitko, 2,0,1,4) vrstva.addWidget(odebratTlacitko, 3,0,1,4) setCentralWidget(hlavniWidget) setWindowTitle('Výpočet kubatury') pridatTlacitko.connect(pridatTlacitko, SIGNAL('clicked()'), HlOkno,SLOT('exec()')) pridatTlacitko.connect(odebratTlacitko, SIGNAL('clicked()'), self ,SLOT('odeber()')) end def pridatHodnotu(retezecList) @tmpPrvek = Qt::TreeWidgetItem.new(@kubaturaList, retezecList) aktualizuj() end def aktualizuj() tmpCount = 0 0.upto(@kubaturaList.topLevelItemCount() - 1) { |i| tmpCount = tmpCount + (@kubaturaList.topLevelItem(i).text(3)).to_i } @celkemLineEdit.clear() @celkemLineEdit.insert((tmpCount/100.0).to_s) end def odeber() @kubaturaList.takeTopLevelItem(@kubaturaList.indexOfTopLevelItem(@kubaturaList.currentItem())) aktualizuj() end end App = Qt::Application.new(ARGV) HlOkno = VedlejsiDialog.new() Okno = HlavniOkno.new() Okno.show() App.exec()
Python:
#!/usr/bin/env python # -*- coding: utf-8 -*- from PyQt4 import QtCore, QtGui # import QtToolkit class import sys import math app = QtGui.QApplication(sys.argv) class vedlejsiDialog(QtGui.QDialog): def __init__(self): QtGui.QDialog.__init__(self) #hlavniVrstva = QtGui.QWidget(self) vrstva = QtGui.QVBoxLayout(self) typDrevaPopisek = QtGui.QLabel(u'Typ Dřeva:', self) self.typDreva = QtGui.QComboBox(self) typDrevaList = [u'smrk', u'borovice - kůra', u'borovice - borka', u'buk', u'dub'] self.typDreva.addItems(typDrevaList) delkaKladyPopisek = QtGui.QLabel(u'Délka klády(m):', self) self.delkaKlady = QtGui.QLineEdit(self) prumerKladyPopisek = QtGui.QLabel(u'Průměr klády(cm):') self.prumerKlady = QtGui.QLineEdit(self) tlacitkoVypocti = QtGui.QPushButton(u'Vypočti') app.connect(tlacitkoVypocti, QtCore.SIGNAL('clicked()'), self.engine) vrstva.addWidget(typDrevaPopisek) vrstva.addWidget(self.typDreva) vrstva.addWidget(delkaKladyPopisek) vrstva.addWidget(self.delkaKlady) vrstva.addWidget(prumerKladyPopisek) vrstva.addWidget(self.prumerKlady) vrstva.addWidget(tlacitkoVypocti) #self.setCentralWidget(hlavniVrstva) #self.setLayout(vrstva) self.setWindowTitle(u'Vypočet kubatury') def ziskatPecka(self): if self.typDreva.currentText() == u'smrk': p0 = 5.7723e-01 p1 = 6.8968e-03 p2 = 1.3123e+00 pecko = [p0, p1, p2] return pecko elif self.typDreva.currentText() == u'borovice - kůra': p0 = 2.5017e-01 p1 = 1.9147e-03 p2 = 1.7866e+00 pecko = [p0, p1, p2] return pecko elif self.typDreva.currentText() == u'borovice - borka': p0 = 1.7015e-00 p1 = 8.7620e-03 p2 = 1.4568e+00 pecko = [p0, p1, p2] return pecko elif self.typDreva.currentText() == u'buk': p0 = -4.0877e-02 p1 = 1.6634e-01 p2 = 5.6076e-01 pecko = [p0, p1, p2] return pecko elif self.typDreva.currentText() == u'dub': p0 = 1.2474e+00 p1 = 4.2623e-02 p2 = 1.0623e+00 pecko = [p0, p1, p2] return pecko def engine(self): dsk = float(self.prumerKlady.text()) pecka = self.ziskatPecka() Pi = math.pi L = float(self.delkaKlady.text()) vysledek = ((dsk - (pecka[0] + pecka[1] * (dsk ** pecka[2])))**2 * Pi * L) / 40000 #vysledekOkno.setText(unicode(str(int(round(vysledek * 100, 0))), "utf-8")) okno.pridatHodnotu([self.delkaKlady.text(), self.prumerKlady.text(), self.typDreva.currentText(), unicode(str(int(round(vysledek * 100, 0))), "utf-8")]) #vysledekOkno.show() class HlavniOkno(QtGui.QMainWindow): def __init__(self): QtGui.QMainWindow.__init__(self) hlavniWidget = QtGui.QWidget(self) vrstva = QtGui.QGridLayout(hlavniWidget) pridatTlacitko = QtGui.QPushButton(u'Přidat') celkemLabel = QtGui.QLabel(u'Celkem:') self.celkemLineEdit = QtGui.QLineEdit() self.celkemLineEdit.setEnabled(False) #print celkemLineEdit.isModified() self.celkemLineEdit.insert(u'0') self.kubaturaList = QtGui.QTreeWidget() #self.kubaturaListPrvek = [] self.kubaturaList.setRootIsDecorated(0) self.kubaturaList.setColumnCount(4) headerLabels = [u'Délka(m)', u'Průměr(cm)', u'Typ dřeva', u'Kubatura'] self.kubaturaList.setHeaderLabels(headerLabels) vrstva.addWidget(self.kubaturaList,0,0,1,4) vrstva.addWidget(celkemLabel,1,0,1,2) vrstva.addWidget(self.celkemLineEdit, 1, 1,1,2) vrstva.addWidget(pridatTlacitko, 2,0,1,4) self.setCentralWidget(hlavniWidget) #self.setLayout(vrstva) self.setWindowTitle(u'Vypočet kubatury') app.connect(pridatTlacitko, QtCore.SIGNAL('clicked()'), hlOkno.exec_) def pridatHodnotu(self, retezecList): self.tmpPrvek = QtGui.QTreeWidgetItem(self.kubaturaList, retezecList) self.aktualizuj() #self.kubaturaListPrvek.append(tmpPrvek) def aktualizuj(self): tmpCount = 0 for x in range(self.kubaturaList.topLevelItemCount()): tmpCount = tmpCount + int(self.kubaturaList.topLevelItem(x).text(3)) self.celkemLineEdit.clear() self.celkemLineEdit.insert(unicode(str(tmpCount/100.0) + str(' m3'), 'utf-8')) vysledekOkno = QtGui.QMessageBox(QtGui.QMessageBox.Information, u'Výsledek', str(u' ')) hlOkno = vedlejsiDialog() #hlOkno.exec_() okno = HlavniOkno() okno.show() sys.exit(app.exec_())
Tiskni
Sdílej:
irb(main):006:0> puts 'čečensko' čečensko => nil irb(main):007:0> puts 'čečensko'.length 10 => nil... a jak je to s tou jcode?
irb(main):001:0> require 'jcode' => true irb(main):011:0> $KCODE='u' => "u" irb(main):013:0> puts 'čečensko'.jlength 8 => nilJinak ja prave pisu projektik v Ruby on Rails, taky parada, na weby nevim o nicem lepsim. Jo a to unicode - v nejblizsi dobe snad uz konecne bude (v Ruby 1.9.x). Navic Ruby 2.0 ma byt totalni bomba, pobezi to ve virtualni masine a ma to bejt brutalne rychly. Jiz dnes Ruby beha naprosto paradne rychle, ale i tak se mluvi o 2 - 20tinasobnem zrychleni. Tesim se :) BTW s Ruby klidne rad helpnu, aspon v ramci svych moznosti ... :)
Jinak ja prave pisu projektik v Ruby on Rails, taky parada, na weby nevim o nicem lepsim.Ja jsem RoR nezkousel, ale jako webpythonistu by me zajimalo, s cim jsi RoR porovnaval (nechci slyset PHP
${}
bych obcas prskal...ale jinak nedam dopustit), ale lepsi uz zavedena J/PSP syntaxe, nez vymyslet kolo a nosit drivi do lesa.
Jinak ja prave pisu projektik v Ruby on Rails, taky parada, na weby nevim o nicem lepsim.K RoR se taky možná brzo dostanu, jsem zvědavý, jestli k tomu kromě tisíce a jednoho návodu Jak sobě zprasiti blog v deseti minutách a nechat se přitom vykouřit šestnáctiletou modelkou
Jiz dnes Ruby beha naprosto paradne rychle, ale i tak se mluvi o 2 - 20tinasobnem zrychleni. Tesim se :)Asi žiju na jiné planetě, ale aktuální implementace Ruby ho řadí jako jeden z nejpomalejších vůbec. Ani YARV na kterém má oficiálně běžet verze 2.0 ho moc neurychlí. Výrazně pomalejší než Python, ale dokonce i než Perl. O Javě ani nemluvě.
Škoda. Ruby je rozhodně pěkný jazyk s konzistentním návrhem, ale tímhle se diskvalifikuje pro spoustu nasazení, kde na rychlosti záleží.
$ ./pokus.py UnicodeDecodeError: 'utf8' codec can't decode byte 0xe9 in position 0: unexpected end of data $ ./pokus.rb ./pokus.rb:5:in `require': no such file to load -- Qt4 (LoadError) from ./pokus.rb:5
elif self.typDreva.currentText() == u'borovice - kůra': p0 = 2.5017e-01 p1 = 1.9147e-03 p2 = 1.7866e+00 pecko = [p0, p1, p2] return pecko elif ....oproti ulozeni do nejake struktury:
PECKA = { u'borovice - kůra' : ( 2.5017e-01, 1.9147e-03, 1.7866e+00 ), u'' : ...., }a volani:
typDrevaList = PECKA.keys() ... return PECKA[self.typDreva.currentText()]kdyz uz chces porovnavat dva jazyky, chtelo by to alespon respektovat styl programovani v danem jazyku... takoveto srovnani nema zadny smysl - neobsahuje temer zadnou logiku (a ta co tam je je implementovana prinejlepsim pochybne) a tak nakonec porovnavas pouze zapis Qt v pythonu a ruby, ktery se prekvapive lisi pouze v detailech a rozdily mezi ptyhonem a ruby tam prilis nepredvedes... a to nemluvim o konstrukcich typu:
str(' m3')
, int(round(...))
nebo str(u' ')
, skutecne by to chtelo si neco o pythonu precist (o ruby nic nevim, do toho se poustet nebudu) predtim nez se pokusim o jakekoliv srovnani...
netvrdim, ze to nemas delat, ale presentovat tohle jako seriozni srovnani muze dopadnout tak, ze to tak nekdo vezme a na zaklade toho si udela obrazek o pythonu ci ruby a ten bude naprosto spatny...