Byla vydána (Mastodon, 𝕏) první RC verze GIMPu 3.2. Přehled novinek v oznámení o vydání. Podrobně v souboru NEWS na GitLabu.
Eugen Rochko, zakladatel Mastodonu, tj. sociální sítě, která není na prodej, oznámil, že po téměř 10 letech odstupuje z pozice CEO a převádí vlastnictví ochranné známky a dalších aktiv na neziskovou organizaci Mastodon.
Byla vydána nová major verze 5.0 svobodného 3D softwaru Blender. Přehled novinek i s náhledy a videi v obsáhlých poznámkách k vydání. Videopředstavení na YouTube.
Cloudflare, tj. společnost poskytující "cloudové služby, které zajišťují bezpečnost, výkon a spolehlivost internetových aplikací", má výpadek.
Letos se uskuteční již 11. ročník soutěže v programování Kasiopea. Tato soutěž, (primárně) pro středoškoláky, nabízí skvělou příležitost procvičit logické myšlení a dozvědět se něco nového ze světa algoritmů – a to nejen pro zkušené programátory, ale i pro úplné začátečníky. Domácí kolo proběhne online od 22. 11. do 7. 12. 2025 a skládá se z 9 zajímavých úloh různé obtížnosti. Na výběru programovacího jazyka přitom nezáleží – úlohy jsou
… více »Byla vydána nová verze 2.52.0 distribuovaného systému správy verzí Git. Přispělo 94 vývojářů, z toho 33 nových. Přehled novinek v příspěvku na blogu GitHubu a v poznámkách k vydání.
VKD3D-Proton byl vydán ve verzi 3.0. Jedná se fork knihovny vkd3d z projektu Wine pro Proton. Knihovna slouží pro překlad volání Direct3D 12 na Vulkan. V přehledu novinek je vypíchnuta podpora AMD FSR 4 (AMD FidelityFX Super Resolution 4).
Poštovní klient Thunderbird byl vydán v nové verzi 145.0. Podporuje DNS přes HTTPS nebo Microsoft Exchange skrze Exchange Web Services. Ukončena byla podpora 32bitového Thunderbirdu pro Linux.
U příležitosti státního svátku 17. listopadu probíhá na Steamu i GOG.com již šestý ročník Czech & Slovak Games Week aneb týdenní oslava a také slevová akce českých a slovenských počítačových her.
Byla vydána nová verze 9.19 z Debianu vycházející linuxové distribuce DietPi pro (nejenom) jednodeskové počítače. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Vypíchnout lze například nový balíček BirdNET-Go, tj. AI řešení pro nepřetržité monitorování a identifikaci ptáků.
Už delší dobu jsem se chtěl seznámit s assemblerem, ale nějak jsem se nemohl stále odhodlat. Letos jsem nastoupil do 1. ročníku na FIT VUTBR. A dozvěděl se, že asm jsou jedním z mých předmětů. Což mě potěšilo, vždycky se mi z nečím začíná lépe, když mě stím seznámí někdo zkušený.
Ve cvičeních, jsem zjistil, že budeme pracovat pod DOSem, jelikož pro DOS mají knihovnu rw.asm, která umožnujě vstup, výstup... No sice jsem to nakonec pod dosbox a nakonec i pod dosemu rozjel, ale já chtěl psát assembler pod linuxem přímo. Tak jsem začal psát vlastní verzi rw.asm, pod linux. Narazil jsem hned na několik problémů, ale nakonec jsem zatím vše vyřešil. Ale včera jsem se díki Gruntovi dozvěděl, že krom přerušení int 0x80, existují i jíné způsoby jak zavolat jádro. Jde o instrukce sysenter, sysexit, syscall.
Snažil jsem se o tom něco vygooglit, ale nikde jsem nenašel jak tyto funkce použít. Nakonec jsem začal využívat objdump, a parametru -static při linkování, a zkoumat jak to vypadá tam. Mé zkoumání nakonec vedlo k tomu, že místo int 0x80 dokážu využívat instrukce syscall. Bohužel jestli to dobře chápu tak je jen v 64bit verzi, což mi je kničemu, takže jsem stále tam kde jsem byl. A proto se chci zeptat, je tu někdo, kdo mi je schopen nějak, jednoduše vysvětlit, základní rozdíli mezi int 0x80, sysenter, syscall? Protože já už v tom mám zmatek.
UPDATE!Prostě dejme tomu, že mám příklad pro získání pid:
mov eax,20 int 0x80A mě zajímá jak docílit toho samého pomocí instrukcí sysenter atd.
Tiskni
Sdílej:
Kdyz pouzijete int80 tak se ocitnete v kernelu a nemuzete vlastne pouzivat stack ani menit hodnoty vetsiny registru. V kernelu musite nejdrive "odzalohovat" userspace veci a teprve potom muzete obslouzit userspace pozadavek. syscall nebo sysenter je implementovan tak, ze snad umoznite kernelu aby mohl alespon na chvili pouzit kus vaseho stacku, aby mel kam ulozit vase registry.Userspace registry se zálohují ještě před vyvoláním přechodu do kernelu. Pak už jsou v registrech jen parametry systémového volání (resp. u x86 je to v jednom případě mírně jinak, protože jeden registr chybí - tam se ten poslední parametr dává na stack). V kernelu se pak registry opět uloží. Rozdíl mezi metodou instrukce a int80 je v tom, že v prvním případě není potřeba nic explicitně nastavovat, postará se o to instrukce.
Nekde vysoko v pameti je namapovana stranka, na kterou se skace pokazde kdyz volate nejaky syscall. Ta stranka obsahuje vsechny instrukce/data potrebne pro komunikaci s kernelem.Ta stránka (VDSO) má dva významy. Jeden je kvůli problémů s nedostatkem registrů u x86 (je tam kód, který se stará o to, aby se správně nakládalo s registry ESP a EBP při hacku použitém na přenos šestého parametr syscallu). Druhý význam jsou virtuální volání (na x86_64), kde v některých případech (getpid(), getcpu()...) vůbec není potřeba zabíhat do jádra, lze to udělat v uživatelském prostoru.
int 0x80zavolas
syscallnice and simple
$ ldd `find /bin/ -executable` | grep "linux-gate.so" | wc -l
93
$ find /bin/ -executable | wc -l
121
Používá to jen mbchk z grubu...