Byla vydána verze 1.91.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
Ministerstvo průmyslu a obchodu vyhlásilo druhou veřejnou soutěž v programu TWIST, který podporuje výzkum, vývoj a využití umělé inteligence v podnikání. Firmy mohou získat až 30 milionů korun na jeden projekt zaměřený na nové produkty či inovaci podnikových procesů. Návrhy projektů lze podávat od 31. října do 17. prosince 2025. Celková alokace výzvy činí 800 milionů korun.
Google v srpnu oznámil, že na „certifikovaných“ zařízeních s Androidem omezí instalaci aplikací (včetně „sideloadingu“) tak, že bude vyžadovat, aby aplikace byly podepsány centrálně registrovanými vývojáři s ověřenou identitou. Iniciativa Keep Android Open se to snaží zvrátit. Podepsat lze otevřený dopis adresovaný Googlu nebo petici na Change.org.
Byla vydána nová verze 18 integrovaného vývojového prostředí (IDE) Qt Creator. S podporou Development Containers. Podrobný přehled novinek v changelogu.
Cursor (Wikipedie) od společnosti Anysphere byl vydán ve verzi 2.0. Jedná se o multiplatformní proprietární editor kódů s podporou AI (vibe coding).
Google Chrome 142 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 142.0.7444.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 20 bezpečnostních chyb. Za nejvážnější z nich bylo vyplaceno 50 000 dolarů. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
Pro moddery Minecraftu: Java edice Minecraftu bude bez obfuskace.
Národní identitní autorita, tedy NIA ID, MeG a eOP jsou nedostupné. Na nápravě se pracuje [𝕏].
Americký výrobce čipů Nvidia se stal první firmou na světě, jejíž tržní hodnota dosáhla pěti bilionů USD (104,5 bilionu Kč). Nvidia stojí v čele světového trhu s čipy pro umělou inteligenci (AI) a výrazně těží z prudkého růstu zájmu o tuto technologii. Nvidia již byla první firmou, která překonala hranici čtyř bilionů USD, a to letos v červenci.
Po Canonicalu a SUSE oznámil také Red Hat, že bude podporovat a distribuovat toolkit NVIDIA CUDA (Wikipedie).
Už delší dobu jsem se chtěl seznámit s assemblerem, ale nějak jsem se nemohl stále odhodlat. Letos jsem nastoupil do 1. ročníku na FIT VUTBR. A dozvěděl se, že asm jsou jedním z mých předmětů. Což mě potěšilo, vždycky se mi z nečím začíná lépe, když mě stím seznámí někdo zkušený.
Ve cvičeních, jsem zjistil, že budeme pracovat pod DOSem, jelikož pro DOS mají knihovnu rw.asm, která umožnujě vstup, výstup... No sice jsem to nakonec pod dosbox a nakonec i pod dosemu rozjel, ale já chtěl psát assembler pod linuxem přímo. Tak jsem začal psát vlastní verzi rw.asm, pod linux. Narazil jsem hned na několik problémů, ale nakonec jsem zatím vše vyřešil. Ale včera jsem se díki Gruntovi dozvěděl, že krom přerušení int 0x80, existují i jíné způsoby jak zavolat jádro. Jde o instrukce sysenter, sysexit, syscall.
Snažil jsem se o tom něco vygooglit, ale nikde jsem nenašel jak tyto funkce použít. Nakonec jsem začal využívat objdump, a parametru -static při linkování, a zkoumat jak to vypadá tam. Mé zkoumání nakonec vedlo k tomu, že místo int 0x80 dokážu využívat instrukce syscall. Bohužel jestli to dobře chápu tak je jen v 64bit verzi, což mi je kničemu, takže jsem stále tam kde jsem byl. A proto se chci zeptat, je tu někdo, kdo mi je schopen nějak, jednoduše vysvětlit, základní rozdíli mezi int 0x80, sysenter, syscall? Protože já už v tom mám zmatek.
UPDATE!Prostě dejme tomu, že mám příklad pro získání pid:
mov eax,20 int 0x80A mě zajímá jak docílit toho samého pomocí instrukcí sysenter atd.
        Tiskni
            
                Sdílej:
                 
                 
                 
                 
                 
                 
            
    
 13.11.2008 19:15
kozzi             | skóre: 55
             | blog: vse_o_vsem
             | Pacman (Bratrušov)
        13.11.2008 19:15
kozzi             | skóre: 55
             | blog: vse_o_vsem
             | Pacman (Bratrušov)
         
             13.11.2008 21:07
kozzi             | skóre: 55
             | blog: vse_o_vsem
             | Pacman (Bratrušov)
        13.11.2008 21:07
kozzi             | skóre: 55
             | blog: vse_o_vsem
             | Pacman (Bratrušov)
         16.11.2008 15:58
Luk             | skóre: 47
             | blog: Kacířské myšlenky
             | Kutná Hora
        16.11.2008 15:58
Luk             | skóre: 47
             | blog: Kacířské myšlenky
             | Kutná Hora
        Kdyz pouzijete int80 tak se ocitnete v kernelu a nemuzete vlastne pouzivat stack ani menit hodnoty vetsiny registru. V kernelu musite nejdrive "odzalohovat" userspace veci a teprve potom muzete obslouzit userspace pozadavek. syscall nebo sysenter je implementovan tak, ze snad umoznite kernelu aby mohl alespon na chvili pouzit kus vaseho stacku, aby mel kam ulozit vase registry.Userspace registry se zálohují ještě před vyvoláním přechodu do kernelu. Pak už jsou v registrech jen parametry systémového volání (resp. u x86 je to v jednom případě mírně jinak, protože jeden registr chybí - tam se ten poslední parametr dává na stack). V kernelu se pak registry opět uloží. Rozdíl mezi metodou instrukce a int80 je v tom, že v prvním případě není potřeba nic explicitně nastavovat, postará se o to instrukce.
Nekde vysoko v pameti je namapovana stranka, na kterou se skace pokazde kdyz volate nejaky syscall. Ta stranka obsahuje vsechny instrukce/data potrebne pro komunikaci s kernelem.Ta stránka (VDSO) má dva významy. Jeden je kvůli problémů s nedostatkem registrů u x86 (je tam kód, který se stará o to, aby se správně nakládalo s registry ESP a EBP při hacku použitém na přenos šestého parametr syscallu). Druhý význam jsou virtuální volání (na x86_64), kde v některých případech (getpid(), getcpu()...) vůbec není potřeba zabíhat do jádra, lze to udělat v uživatelském prostoru.
int 0x80zavolas
syscallnice and simple
 
             13.11.2008 21:06
kozzi             | skóre: 55
             | blog: vse_o_vsem
             | Pacman (Bratrušov)
        13.11.2008 21:06
kozzi             | skóre: 55
             | blog: vse_o_vsem
             | Pacman (Bratrušov)
         15.11.2008 16:29
Grunt             | skóre: 23
             | blog: Expresivní zabručení
             | Lanžhot
        15.11.2008 16:29
Grunt             | skóre: 23
             | blog: Expresivní zabručení
             | Lanžhot
         15.11.2008 17:23
kozzi             | skóre: 55
             | blog: vse_o_vsem
             | Pacman (Bratrušov)
        15.11.2008 17:23
kozzi             | skóre: 55
             | blog: vse_o_vsem
             | Pacman (Bratrušov)
         15.11.2008 17:31
Grunt             | skóre: 23
             | blog: Expresivní zabručení
             | Lanžhot
        15.11.2008 17:31
Grunt             | skóre: 23
             | blog: Expresivní zabručení
             | Lanžhot
        $ ldd `find /bin/ -executable` | grep "linux-gate.so" | wc -l
93
$ find /bin/ -executable | wc -l
121
 15.11.2008 18:10
kozzi             | skóre: 55
             | blog: vse_o_vsem
             | Pacman (Bratrušov)
        15.11.2008 18:10
kozzi             | skóre: 55
             | blog: vse_o_vsem
             | Pacman (Bratrušov)
         15.11.2008 18:18
kozzi             | skóre: 55
             | blog: vse_o_vsem
             | Pacman (Bratrušov)
        15.11.2008 18:18
kozzi             | skóre: 55
             | blog: vse_o_vsem
             | Pacman (Bratrušov)
         15.11.2008 20:00
David Watzke             | skóre: 74
             | blog: Blog...
             | Praha
        15.11.2008 20:00
David Watzke             | skóre: 74
             | blog: Blog...
             | Praha
         Používá to jen mbchk z grubu...
 Používá to jen mbchk z grubu...