Byla vydána nová major verze 7.0 živé linuxové distribuce Tails (The Amnesic Incognito Live System), jež klade důraz na ochranu soukromí uživatelů a anonymitu. Nově je postavena je na Debianu 13 (Trixie) a GNOME 48 (Bengaluru). Další novinky v příslušném seznamu.
Společnost Meta na dvoudenní konferenci Meta Connect 2025 představuje své novinky. První den byly představeny nové AI brýle: Ray-Ban Meta (Gen 2), sportovní Oakley Meta Vanguard a především Meta Ray-Ban Display s integrovaným displejem a EMG náramkem pro ovládání.
Po půl roce vývoje od vydání verze 48 bylo vydáno GNOME 49 s kódovým názvem Brescia (Mastodon). S přehrávačem videí Showtime místo Totemu a prohlížečem dokumentů Papers místo Evince. Podrobný přehled novinek i s náhledy v poznámkách k vydání a v novinkách pro vývojáře.
Open source softwarový stack ROCm (Wikipedie) pro vývoj AI a HPC na GPU od AMD byl vydán ve verzi 7.0.0. Přidána byla podpora AMD Instinct MI355X a MI350X.
Byla vydána nová verze 258 správce systému a služeb systemd (GitHub).
Byla vydána Java 25 / JDK 25. Nových vlastností (JEP - JDK Enhancement Proposal) je 18. Jedná se o LTS verzi.
Věra Pohlová před 26 lety: „Tyhle aféry každého jenom otravují. Já bych všechny ty internety a počítače zakázala“. Jde o odpověď na anketní otázku deníku Metro vydaného 17. září 1999 na téma zneužití údajů o sporožirových účtech klientů České spořitelny.
Byla publikována Výroční zpráva Blender Foundation za rok 2024 (pdf).
Byl vydán Mozilla Firefox 143.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Nově se Firefox při ukončování anonymního režimu zeptá, zda chcete smazat stažené soubory. Dialog pro povolení přístupu ke kameře zobrazuje náhled. Obzvláště užitečné při přepínání mezi více kamerami. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 143 bude brzy k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Byla vydána betaverze Fedora Linuxu 43 (ChangeSet), tj. poslední zastávka před vydáním finální verze, která je naplánována na úterý 21. října.
Mám pár nápadů na projekty, ke kterým bych potřeboval komponentu WYSIWYM editoru (what you see is what you mean). Nikoli WYSIWYG (what you see is what you get).
Při tvorbě obsahu máme několik možností:
Výsledkem WYSIWYG editace je většinou nějaký prasecký výstup, nic hezkého, co byste třeba někdy chtěli revidovat či editovat ručně nebo si to uložit do verzovacího systému.
Psát zdrojový kód je pro většinu uživatelů problém, nechtějí učit další jazyk. A i pokročilým uživatelům bude chybět to, že při editaci nevidí na první pohled strukturu dokumentu. A taky jsou zde problémy s jednoznačností/spolehlivostí vs. stručností/jednoduchostí zápisu – různé „wiki“ syntaxe vypadají na první pohled lákavě, ale pak člověk narazí na různé nejednoznačnosti, problémy s escapováním a neintuitivní konstrukce. XML tyhle problémy sice nemá, ale většinu uživatelů tam zase bude otravovat, že musejí uzavírat elementy a že se tam pořád píší nějaké závorky a uvozovky. Bez podpory ze strany editoru to prostě není tak pohodlné (na nějaké delší psaní).
Z toho mi vychází, že ve většině případů je správná volba WYSIWYM editor. Uživatel zde vyjadřuje svoje myšlenky, sémantiku, nesoustředí se na vizuální stránku výsledku, přesto se ale nemusí učit programovací jazyk a vidí už při editaci strukturu dokumentu.
Tak se chci zeptat, jestli nevíte o hotové komponentě. Samozřejmě by to měl být svobodný software, jinak je to nepoužitelné. Znám WYMeditor, který je celkem dobrý, ale bohužel je to webová záležitost. A přijde mi nesmyslné pouštět v rámci desktopové aplikace jádro webového prohlížeče, což je nesmírně komplexní věc. Chtěl bych tedy něco pro Qt případně GTK, ale spíš asi Qt.
Takový WYSIWYM editor jsem zatím nenašel a myslím, že je to docela škoda. Našel jsem ale komponentu MRichTextEditor, která používá Qt5, rozšiřuje QTextEdit
a sama o sobě není moc složitá:
$ cloc-sql.sh MRichTextEditor/ ╭──────────────┬─────────┬───────────┬───────────┬──────┬────────┬──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────╮ │ jazyk │ souborů │ prázdných │ komentářů │ kódu │ celkem │ celkem_graf │ ├──────────────┼─────────┼───────────┼───────────┼──────┼────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤ │ C++ │ 3 │ 111 │ 49 │ 540 │ 700 │ ████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████ │ │ C/C++ Header │ 2 │ 17 │ 25 │ 76 │ 118 │ █████████████░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░ │ │ IDL │ 1 │ 3 │ 0 │ 12 │ 15 │ ██░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░ │ │ celkem │ 6 │ 131 │ 74 │ 628 │ 833 │ │ ╰──────────────┴─────────┴───────────┴───────────┴──────┴────────┴──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────╯ Record count: 4
Výsledkem bohužel je – jak už to u WYSIWYG editorů bývá – nějaké nechutné HTML:
Přitom ta nejtěžší práce na tom je IMHO už hotová. Nešlo by to upravit na WYSIWYM editor? Dokážete odhadnout, kolik by to tak bylo práce? Při pohledu na zdroják mi přijde, že asi nebude stačit udělat potomka QTextEdit
, ale bude to chtít vytvořit spíš jeho sémantického sourozence.
Moje představa je taková, že by to byla obecná komponenta, která by dostala jako konfiguraci seznam stylů pro blokové a řádkové elementy a nějakou jejich vizuální (pro režim editace) reprezentaci – např. že <aaa/>
bude modře a <bbb/>
bude tučně, aby se v textu dalo během editace vyznat. K tomu by bylo nějaké API, na které by si člověk napojil tlačítka a případně editor atributů (pro daný uzel, ve kterém je kurzor) a pak asi nějaká možnost zobrazit si hranice mezi elementy a strukturu + možnost třeba spojit dva elementy stejného typu hned za sebou do jednoho… to by se dalo vyvíjet postupně. Cílem je, aby uživatel napsal text, vyznačil v něm sémantiku a pak z toho vypadlo nějaké XML1 validní podle určitého schématu (což by bylo dané tou konfigurací). Dokumentem může být cokoli, článek, poznámky, e-mail, kniha, záznam v databázi… cokoli.
[1] BTW: když už je řeč o XML editorech – narazil jsem na QXmlEdit, což je tedy něco úplně jiného, ale svým způsobem taky zajímavé
Tiskni
Sdílej:
Vím o tom, udělám to teď přes Vánoce (stejně ty servery budu přeinstalovávat, tak to spojím).
Vidím to tak, klikneš na tag, do kóda sa vloží príslučný tag a zobrazí sa hotová forma a zdrojový kód zároveň.:DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD
Znám WYMeditor, který je celkem dobrý, ale bohužel je to webová záležitost. A přijde mi nesmyslné pouštět v rámci desktopové aplikace jádro webového prohlížeče, což je nesmírně komplexní věc. Chtěl bych tedy něco pro Qt případně GTK, ale spíš asi Qt.Čemu přesně jsi na tom nerozuměl? Nemluvě o tom, že to, co jsi navrhl, je v podstatě totéž jako formulář pro zadávání komentářů zde na Abclinuxu, jen by se náhled aktualizoval dynamicky namísto až po kliknutí na tlačítko. To není WYSIWYM, po kterém se xkucf03 ptal. Četl jsi ten blogpost vůbec?
BTW: jak funguje ten web Kernel ultras? Koukal jsem, že tam jde i vytvářet adresáře a soubory a je to persistentní – vytvořený obsah vidí i uživatel z jiného prohlížeče. To je celé nějak emulované nebo je pod tím normální operační a souborový systém, na který je to napojené?
Takový WYSIWYM editor jsem zatím nenašel a myslím, že je to docela škoda.Taky si to myslím, a to docela dlouho. Jenomže použít pro toto nějaký WSIYWYG paskvil je blbost. To je jako dělat rovnák na vohejbák...
To záleží, jak je uvnitř udělaná ta komponenta a jaký má objektový model – z dobře napsaného WYSIWYGu by měl jít ten základ vykuchat a použít. Ale často to asi bude bohužel prolezlé tím formátováním a HTML.
Koukal jsem trochu na ten LyX – v něm ten editor vypadá dobře, akorát je to obrovský projekt, takže vypreparovat z toho jen komponentu editoru asi taky nebude triviální.
Elementy nejsou jen HTML – elementy jsou v DOMu (Document Object Model). Je otázka, jestli je DOM nejlepší model pro WYSIWYM, ale docela bych i řekl, že ano – je to strom, v něm jsou uzly/elementy, které můžou mít i atributy. To na WYSIWYM perfektně pasuje. Mohl bys sice vymyslet nějaký ne-DOMový model sémantického dokumentu, ale pravděpodobně bys došel k něčemu velice podobnému, jako je DOM, akorát by se ty prvky a metody jmenovaly jinak.