Ministerstvo průmyslu a obchodu vyhlásilo druhou veřejnou soutěž v programu TWIST, který podporuje výzkum, vývoj a využití umělé inteligence v podnikání. Firmy mohou získat až 30 milionů korun na jeden projekt zaměřený na nové produkty či inovaci podnikových procesů. Návrhy projektů lze podávat od 31. října do 17. prosince 2025. Celková alokace výzvy činí 800 milionů korun.
Google v srpnu oznámil, že na „certifikovaných“ zařízeních s Androidem omezí instalaci aplikací (včetně „sideloadingu“) tak, že bude vyžadovat, aby aplikace byly podepsány centrálně registrovanými vývojáři s ověřenou identitou. Iniciativa Keep Android Open se to snaží zvrátit. Podepsat lze otevřený dopis adresovaný Googlu nebo petici na Change.org.
Byla vydána nová verze 18 integrovaného vývojového prostředí (IDE) Qt Creator. S podporou Development Containers. Podrobný přehled novinek v changelogu.
Cursor (Wikipedie) od společnosti Anysphere byl vydán ve verzi 2.0. Jedná se o multiplatformní proprietární editor kódů s podporou AI (vibe coding).
Google Chrome 142 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 142.0.7444.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 20 bezpečnostních chyb. Za nejvážnější z nich bylo vyplaceno 50 000 dolarů. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
Pro moddery Minecraftu: Java edice Minecraftu bude bez obfuskace.
Národní identitní autorita, tedy NIA ID, MeG a eOP jsou nedostupné. Na nápravě se pracuje [𝕏].
Americký výrobce čipů Nvidia se stal první firmou na světě, jejíž tržní hodnota dosáhla pěti bilionů USD (104,5 bilionu Kč). Nvidia stojí v čele světového trhu s čipy pro umělou inteligenci (AI) a výrazně těží z prudkého růstu zájmu o tuto technologii. Nvidia již byla první firmou, která překonala hranici čtyř bilionů USD, a to letos v červenci.
Po Canonicalu a SUSE oznámil také Red Hat, že bude podporovat a distribuovat toolkit NVIDIA CUDA (Wikipedie).
TrueNAS (Wikipedie), tj. open source storage platforma postavená na Linuxu, byl vydán ve verzi 25.10 Goldeye. Přináší NVMe over Fabric (NVMe-oF) nebo OpenZFS 2.3.4.
S recenzí této knihy začnu netradičně - od konce, tedy od zadní strany
obálky. Je zde graficky vyjádřeno, pro koho je tato kniha určena. Zde bych
udělal hned tři korekce, a to že všechny tři kategorie bych změnil na
"začátečník". S kategorizací "pokročilý" nesouhlasím. Sám se v žádném
případě nepovažuji za odborníka, a přesto jsem se z knihy dozvěděl jen
velmi málo nového.
Kniha má velmi příznačný název: "Digitální fotografie - jak je to snadné" a vkusnou obálku. Při prvním letmém prolistování jsem však ke svému údivu zjistil, že se zde nevyskytují žádné barevné obrázky, a to ani jako příloha. To je z mého hlediska u fotografické publikace v 21. století zcela neodpustitelné.
Kniha je rozdělena do tří částí a třinácti kapitol.
1. část "Základy: co byste měli vědět"
2. část "Staňte se kreativní a nespoutaní"
3. část "Sdílení obrázků"
První část knihy je nejobsáhlejší a pojednává o teorii fotografie jako takové (snímková technika, makrofotografie, fotografie z různých vzdáleností, panorama, pravidlo třetin, kompozice záběru ...). Dále tato část popisuje rozdíly mezi klasickou a digitální fotografií, jakou snímkovou techniku zvolit a jaký fotoaparát si vybrat. Také jsou zde popsány jednotlivé díly fotoaparátu (objektiv, CCD chip, blesk ...) a příslušenství (filtry, baterie, paměťová média ...).
Druhá část se zabývá praktickými radami základního nastavení fotoaparátu (rozlišení, komprese, motivové programy, manuální režim...). Jsou zde probrány základní i pokročilejší úpravy fotografií ve foto-editoru (ořez, natočení, rozlišení, kontrast, barevnost, efekt červených očí ...). A na závěr specifické úpravy fotografií (přidání rámečku, tvorba blahopřání, kalendáře, spořiče či tapety...).
Třetí část hovoří o finalizaci či uplatnění fotografií (tisk, e-mail, web, výstupy na obrazovku, video či DVD...)
Závěr každé kapitoly tvoří "klíčové body", kde je celá kapitola shrnuta do několika bodů.
V textu se vyskytuje velké množství nesrovnalostí, překlepů a slovních patvarů. Například v jedné tabulce se počítá s jednotkou míry 1 palec = 3 cm, dále je v textu odkazováno na neexistující obrázek nebo je popisován zcela jiný, v knize se nevyskytující obrázek. Je zde hodně (ne)fotografických výrazů (uzávěrka, zaostřování na ohniskovou vzdálenost, telefoto, obdélníkový pixel ...). Velmi kusá je zmínka o plošných a hlavně filmových scannerech jako možnosti digitalizace fotografie pořízené klasickou cestou. Autor na mnoha místech knihy stále opakuje některé části textu např. vyhledávače www stránek. Není zde zmíněn ani jediný český softwarový produkt. Odkazy na www stránky jsou všechny (kromě jediné výjimky) do ciziny.
Jednoznačným kladem této knihy je snaha obsáhnout problematiku digitální fotografie v širším kontextu. Toto širší pojetí je bráno od základů, ale není to strohá a těžkopádná teorie. Naopak, snahou autora bylo co nejvíce tuto oblast zpopularizovat a přiblížit se běžnému uživateli.
Knihu bych doporučil hlavně mladým, začínajícím fotografům. Pokročilým a starším fotografům, kteří již přečetli nějakou tu fotografickou publikaci, doporučuji poohlédnout se po něčem jiném.
| Název | Digitální fotografie - jak je to snadné |
| Autoři | M.David Stone, Ron Gladis |
| Překlad | A.Karešová, K.Smrček, Z.Andělová |
| Vydal | Computer press |
| Datum vydání | 2003 |
| Počet stran | 278 |
| Doporučená cena | 279 Kč / 419 Sk |
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej: