Steve Jobs a superpočítač Cray-1 budou vyobrazeny na pamětních jednodolarových mincích vyražených v příštím roce v rámci série Americká inovace. Série má 57 mincí, tj. 57 inovací. Poslední 4 mince budou vyraženy v roce 2032.
Byl zveřejněn průběžně aktualizovaný program konference OpenAlt 2025 o otevřeném softwaru a datech, IT bezpečnosti, DIY a IoT. Konference proběhne o víkendu 1. a 2. listopadu v prostorách FIT VUT v Brně. Vstup je zdarma.
Senát včera opětovně nepřijal návrh ústavního zákona, který měl do Listiny základních práv a svobod zakotvit právo občanů platit v hotovosti nebo být off-line. Návrh předložila skupina senátorů již v roce 2023. Senát dnes návrh neschválil, ale ani nezamítl. Pokud by ho přijal, dostala by ho k projednání Sněmovna a vyjádřila by se k němu vláda.
V programovacím jazyce Go naprogramovaná webová aplikace pro spolupráci na zdrojových kódech pomocí gitu Forgejo byla vydána ve verzi 13.0 (Mastodon). Forgejo je fork Gitei.
Společnost Eclypsium se na svém blogu rozepsala o bezpečnostním problému počítačů Framework. Jedná se o zranitelnost v UEFI umožňující útočníkům obejít Secure Boot.
Editor kódů Zed (Wikipedie) po macOS a Linuxu s verzí 0.208.4 už běží také ve Windows.
Apple dnes představil 14palcový MacBook Pro, iPad Pro a Apple Vision Pro s novým čipem M5.
Debian pro mobilní zařízení Mobian (Wikipedie) byl vydán ve verzi 13 Trixie. Nová stabilní verze je k dispozici pro PINE64 PinePhone, PinePhone Pro a PineTab, Purism Librem 5, Google Pixel 3a a 3a XL, OnePlus 6 a 6T a Xiaomi Pocophone F1.
Operátor O2 představil tarif Datamanie 1200 GB . Nový tarif přináší 1200 GB dat s neomezenou 5G rychlostí, a také možnost neomezeného volání do všech sítí za 15 Kč na den. Při roční variantě předplatného zákazníci získají po provedení jednorázové platby celou porci dat najednou a mohou je bezstarostně čerpat kdykoli během roku. Do 13. listopadu jej O2 nabízí za zvýhodněných 2 988 Kč. Při průměrné spotřebě tak 100 GB dat vychází na 249 Kč měsíčně.
Byly publikovány informace o útoku na zařízení s Androidem pojmenovaném Pixnapping Attack (CVE-2025-48561). Aplikace může číst citlivá data zobrazovaná jinou aplikací. V demonstračním videu aplikace čte 2FA kódy z Google Authenticatoru.
Poloprostor je zvláštní případ prostorového úhlu, ale to necháme stranou. Pokud do prostoru umístíme libovolnou rovinu, máme na každé její straně jeden poloprostor. Konkrétní poloprostor určíme touto rovinou a pomocným bodem, který v ní neleží. Pokud si něco takového chceme vyrobit v BRL-CADu (hodí se to hlavně na řezy celých modelů, a podklady pod autíčka) budeme potřebovat normálový vektor roviny orientovaný ven z poloprostoru a vzdálenost roviny od počátku souřadného systému.
mged> in half1.s half Enter X, Y, Z of outward pointing normal vector: 1 1 0 Enter the distance from the origin: 5
Samotný poloprostor není příliš fotogenický, proto doporučuji vyzkoušet si ho na nultém modelu.
mged> in part1.s part Enter X, Y, Z of vertex: 0 0 0 #střed první podstavy Enter X, Y, Z, of vector H: 0 0 5 #střed druhé podstavy Enter v end radius: 2 #poloměr první podstavy Enter h end radius: 1 #poloměr druhé podstavy
BRL-CAD má klikací nástroj pro kreslení rovinných útvarů. Podporuje úsečky, oblouky, kružnice a beziérovy křivky. Je šikovný jako hrábě do kapsy a zavšivený jak vandrácká ubytovna, zhruba 50 % kliknutí při snaze vytvořit nějakou tu kružnici je odměněno chybovou hláškou; dál než k sestrojení středu jsem se nedostal. Pokud potřebujete pracovat s rovinným útvarem, jest lépe importovat ho z jiného formátu, nebo se zamyslet a vyrobit těleso ze základních tvarů. Většinou to jde a nejspíš proto taky editor stojí za houby. Není totiž moc potřeba.
Rovinné útvary jsou základem pro odvozená tělesa, vysunutou plochu a otočenou plochu. Pro následující dva příklady jsem použil importy pomocí nástroje dxf-g. Jak už název říká, konvertuje dxf výkres do nativního formátu BRL-CADu. Podobně jako jiné konverzní nástroje se nepouští v MGEDu, ale přímo z shellu. Funguje jednoduše:
user@machine:/path/to/my/brlcadorgy$ dxf-g file.dxf file.g
Pokud máte data ve formátu Shapefile, bude se vám hodit nástroj shp-g, používá se stejně.
U každého rovinného útvaru je dobré znát polohu bodů V, A, B. Bod V určuje pravý dolní roh kresby a body A B (spolu s bodem V) určují rovinu, v níž útvar leží. Tyto informace získáte v MGEDU výpisem detailů pomocíl jmeno.kresby
.
Občas je přece jenom lepší mít v databázi rovinný útvar a ten si vytáhnout na požadovanou délku. Hodí se to u těles složitějšího řezu a různé délky. Jako demonstrační příklad použijeme profil I 140.
mged> in nosnik1.s extrude Enter X, Y, Z of vertex: 0 0 0 Enter X, Y, Z of H: 0 0 1000 Enter X, Y, Z of A: 1 0 0 Enter X, Y, Z of B: 0 1 0 Enter name of sketch: I140.profil
Pro základ otočené plochy použijeme uzavřenou lomenou čáru, která připomíná profil eneolitické amfory. Postup je v zásadě jednoduchý, nejprve dvěma body určíme osu otáčení, udáme jeden bod ve výchozí rovině, zadáme, o kolik stupňů útvar otočíme, a pak už jen povíme, který útvar v databázi chceme otáčet.
mged> in nadoba.s revolve Enter X, Y, Z of vertex: 0 0 0 #první bod osy Enter X, Y, Z of revolve axis: 0 1 0 #druhý bod osy Enter X, Y, Z of vector in start plane: 1 0 0 #bod ve výchozí rovině Enter angle: 360 Enter name of sketch: profil
Vysunutá bitmapa je základní tvar vzniklý trasováním rastrového obrázku a následným vytažením takto získaného rovinného útvaru o danou hodnotu. Nemusí se jednat o jeden diskrétní útvar. Obrázek může mít pouze dvě barvy, černou a bílou, přičemž černou zvolte pro pozadí a bílou pro vlastní objekt.
Obrázek je nejprve potřeba konvertovat do bw formátu, a to v závislosti na vstupu buď utilitou png-bw (asi netřeba komentovat), nebo tobw (pro RLE obrázky). Pak už si jen připomenout šířku a výšku původního obrázku (třeba pomocí identify)a směle do toho:
user@machine:/path/to/my/brlcadorgy$ png-bw ebm.png > ebm.bw mged> in skinnypuppy.ebm ebm Enter name of bit-map file: ebm.bw Enter width of bit-map (number of cells): 1600 Enter height of bit-map (number of cells): 800 Enter extrusion distance: 100
I výškové pole podobně jako ebm na vstupu pracuje s rastrem, ale výsledkem je pravoúhlý šestistěn s jednou nerovnou stěnou. Nejlépe si ho představit jako model terénu.
Nejprve si připravíme vstupní data ve formátu png. Pokud modelujeme terén, hodí se GIS, v němž lze nastavit rozlišení rastru (GRASS) a černobílou škálu výšek. Poté nejprve převedeme obrázek z png do bw.
user@machine:/path/to/my/brlcadorgy$ png-bw brdy.png > brdy.bw
Pak je tu ještě jedno zaklínadlo, s jehož pomocí data upravíme.
user@machine:/path/to/my/brlcadorgy$ cv huc nus brdy.bw brdy.dsp
A nyní už můžeme data předhodit MGEDu.
mged> in brdy.dsp dsp Take data from file or database binary object [f|o]:f #zdrojová data budeme brát ze souboru Enter name of file/object: brdy.dsp #z tohoto souboru Enter width of displacement-map (number of values): 949 #šířka obrázku Enter length of displacement-map (number of values): 612 #výška obrázku Normal Interpolation? 0=no 1=yes: 1 Cut direction [ad|lR|Lr] ad Cell size: 30 Unit elevation: 20
Představte si, že potřebujete vymodelovat potrubí, třeba rozvody teplé užitkové vody. A máte na to CSG. Rovná trubka, to přeci není problém, do MGEDu prskneme jeden válec (rcc) požadované délky a daném vnějším průměru. Do něj vyrobíme dutinu, čili druhý válec o vnitřním světlém průměru, odečteme druhý od prvního a je to. Pak nám ale roura zatáčí, takže budeme potřebovat prstenec, teda vlastně dva prstence a k tomu nějaký útvar, kterým rozdíl prstenců osekneme do požadovaného tvaru. Dělat tímto způsobem jednu zatáčku je práce pro vraha a udělat rozvody v celém domě, to je vstupenka do blázince. A proto tu máme primitiva jménem <pipe>.
Celý problém je redukován na několik proměnných: kde trubka začíná a končí, v kolika bodech se ohýbá, jaký má v těchto bodech vnější a vnitřní průměr a jaký je poloměr ohnutí. Nemusíme nutně dělat trubku, vnitřní průměr může být nulový a tak je možné udělat třeba spirálové vinutí. Je tu několik omezení: vnitřní průměr nemůže být větší než vnější, poloměr ohnutí nesmí být menší než vnější poloměr a dva uzlové body nemohou být na stejné souřadnici.
Zadání potom vypadá třeba nějak takto:
mged> in pipe.s pipe Enter number of points: 4 Enter X, Y, Z, inner diameter, outer diameter, and bend radius for first point: 0 0 0 1 2 2 Enter X, Y, Z, inner diameter, outer diameter, and bend radius for point 2 : 0 10 0 1 2 2 Enter X, Y, Z, inner diameter, outer diameter, and bend radius for point 3 : 10 10 0 1 2 5 Enter X, Y, Z, inner diameter, outer diameter, and bend radius for point 4 : 10 20 0 1 2 2
Průměry lze průběžně měnit:
mged> in trychtyr.s pipe Enter number of points: 3 Enter X, Y, Z, inner diameter, outer diameter, and bend radius for first point: 0 0 0 1 2 2 Enter X, Y, Z, inner diameter, outer diameter, and bend radius for point 2 : 0 0 10 1.5 2.5 2.5 Enter X, Y, Z, inner diameter, outer diameter, and bend radius for point 3 : 0 0 20 19 20 20
Renderování je v BRL-CADu velmi komplexní, pomocí modelování paprsků můžeme dostat klasický renderovaný obrázek, vykreslené viditelné hrany modelu, ale i informace o hmotnosti a objemu jednotlivých dílů. Renderovací ulitility poznáte podle jejich názvu, začínají písmeny rt
Dnes si projdeme uživatelsky nejpříjemnější renderovací nástroj, totiž rtwizard.
Jak název napovídá, jedná se o střechovou čarodějnou utlitu, která integruje základní program rt a rtedge a polidšťuje jejich nastavení pomocí grafického rozhraní. Program můžete pustit buď přímo, nebo za něj připojit jméno souboru, který chcete renderovat. V druhém případě jste ušetřeni klikání cesty k danému souboru (nultý krok). Pozor na tlačítka, ve výchozí velikosti okna jsou deformovaná, mrkněte na screenshot.
V prvním kroce volíte, jaký typ obrázku chcete. Normální render, vykreslení hran, kombinace renderu a hran, některé části průhledné a jiné a plnou barvu atd. Podle vaší volby se vymění obrázek vpravo, takže velmi rychle získáte představu o typu výsledného renderu. Pro začátek vybereme Simple Full Color Image. Nyní se zobrazí stručný anglický návod, jak postupovat dál. Pomocí nabídky File v horní liště, lze typ obrázku kdykoliv změnit.
Nyní pokračujeme nastavením plně vykreslených elementů. Z horní lišty vybereme Steps > Configure Full-Color Elements. Okno máme rozdělené do dvou polovin. Nalevo vidíme vrcholové úrovně stromu modelu a vpravo jejich vykreslení. Pravá polovina okna se ovládá stejně jako grafické okno MGEDu, čili prostředním myšítkem určíte nový střed, ctrl + levá tažená myš otáčí pohledem atd. Pro začátek zvolíme položku all.g a pohled zepředu. Pokud chcete nastavit další paramatry pohledu přesně, vyberte si z horního menu odpovídající položky. Na výběr máte azimut, výškový úhel, perspektivu a velikost výřezu. Pak už zbývá jen vybrat z položky Render buď Preview, nebo Fullsize a pokochat se výsledným obrázkem.
Pro kombinované obrázky jsou nastavení podobná, ale volíte zvlášť prvky plně renderované a prvky vytažené linií. Podle toho se taky rozroste nabídka Steps. Poslední důležitá položka je Steps > Configure Framebuffer Zde můžete nastavit dvě věci: velikost vykreslovacího Full size okna (nativně 1024 × 1024, Preview okno je poloviční) a výstup do souboru. Soubor bude zapsán v formátu pix a pro použití v normálním světě ho tedy bude ještě potřeba konvertovat pomocí pix-png.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej:
poměrně hodně si kreslím v LibreCAD. FreeCAD jsem zkoušel, ale příliš mne neoslovil uživatelským rozhraním a stabilitou. OPENSCAD vypadá velmi zajímavě, vyzkouším ho. Třeba z toho časem vyleze nějaké porovnání svobodných 2D a 3D cadů :)
Pod linuxem nativně běhalo PTC Pro/E WF 3, ale na současném systému (Ubuntu 12.04) se mi ho zatím nepodařilo rozběhnout.