Homebrew (Wikipedie), správce balíčků pro macOS a od verze 2.0.0 také pro Linux, byl vydán ve verzi 4.5.0. Na stránce Homebrew Formulae lze procházet seznamem balíčků. K dispozici jsou také různé statistiky.
Byl vydán Mozilla Firefox 138.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 138 je již k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Šestnáctý ročník ne-konference jOpenSpace se koná 3. – 5. října 2025 v Hotelu Antoň v Telči. Pro účast je potřeba vyplnit registrační formulář. Ne-konference neznamená, že se organizátorům nechce připravovat program, ale naopak dává prostor všem pozvaným, aby si program sami složili z toho nejzajímavějšího, čím se v poslední době zabývají nebo co je oslovilo. Obsah, který vytvářejí všichni účastníci, se skládá z desetiminutových
… více »Richard Stallman přednáší ve středu 7. května od 16:30 na Technické univerzitě v Liberci o vlivu technologií na svobodu. Přednáška je určená jak odborné tak laické veřejnosti.
Jean-Baptiste Mardelle se v příspěvku na blogu rozepsal o novinkám v nejnovější verzi 25.04.0 editoru videa Kdenlive (Wikipedie). Ke stažení také na Flathubu.
TmuxAI (GitHub) je AI asistent pro práci v terminálu. Vyžaduje účet na OpenRouter.
Byla vydána nová verze R14.1.4 desktopového prostředí Trinity Desktop Environment (TDE, fork KDE 3.5, Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy v poznámkách k vydání. Podrobný přehled v Changelogu.
Bylo vydáno OpenBSD 7.7. Opět bez písničky.
V Tiraně proběhl letošní Linux App Summit (LAS) (Mastodon). Zatím nesestříhané videozáznamy přednášek jsou k dispozici na YouTube.
Jádro verze 3.5 vyšlo 21. července; pro podrobnosti vizte Linusovo oznámení. Hlavní novinky jsou algoritmus CoDel pro správu front (část řešení problému bufferbloat), mechanismus sandboxu skrze filtry seccomp, autosleep (alternativa k oportunistickému uspávání na Androidu), subsystém uprobes, alokátor souvislé paměti, nové systémové volání kcmp(), kontrolní součty metadat v ext4 a ještě více. Více naleznete na příslušné stránce na KernelNewbies.
Stabilní aktualizace: verze 3.0.38 a 3.4.6 vyšly 19. července s obvyklou dávkou důležitých oprav. Aktualizace 3.2.24 se aktuálně reviduje.
Policie magických konstant a bílých znaků představují v linuxovém jádře obdobu letištních kontrolorů. Teoreticky tu jsou proto, abychom byli v bezpečí, ale všichni si potají myslí, že to dřív byli malí kluci, na které si ve školce ostatní akorát dovolovali, a tohle je jejich odplata zbytku populace.
Ať už to nakonec smysl má, nebo ne, tak jsem pro backportování výkonnostních vylepšení. Mají ale jednu nevýhodu (kromě rizika zavlečení chyb nebo vyvolání skrytých chyb).
Když se sestavuje další verze enterprise jádra, tak se markeťáci ptají na čísla, nad kterými potenciální zákazníci budou slintat, jenže vy nemůžete žádná vyrobit, protože jste všechny výkonnostní úpravy už nacpali do toho přestárlého jádra.
Na blogu OpenVZ vyšlo oznámení vydání CRtools 0.1. Našim hlavním cílem je dostat všechny kousky OpenVZ do hlavní řady jádra. Není tajemstvím, že jsme se začleňováním funkčnosti checkpoint/restore (CPT) naprosto selhali (a ano, zkusili jsme to vícekrát). Skutečnost, že se to nepovedlo ani jiným, nás trochu utišuje, ale ničemu to nepomáhá. Důvod je prostý: kód CPT je obrovský, komplexní a zasahuje do mnoha míst v jádře. Takže jsme přišli s nápadem implementovat většinu funkčnosti CPT v uživatelském prostoru, tedy jako program nezávislý na linuxovém jádře. Prakticky je to nemožné, protože sem a tam jsou stále nezbytné nějaké ty jaderné triky, ale cílem bylo omezit zásahy do jádra na naprosté minimum. A to byste nevěřili, dopadlo to líp, než jsme čekali. Dnes, asi tak po roce vývoje, je až 90 % nutných věcí v jádře a zbytek je na cestě a mělo by být relativně snadné jej začlenit.
Linus obvykle čeká asi tak den po velkém vydání, než začne začleňovat patche v dalším cyklu, ale v případě 3.6 začal rovnou. V době psaní textu se do hlavní řady dostalo už nějakých 4300 neslučovacích změn; většina se zatím týkala sítí a ARMu. Významné změny viditelné uživatelům zahrnují:
Routovací cache IPv4 je co do výkonnosti nedeterministická a dá se snadno zneužít k útokům DoS. Routovací cache pracuje správně s dobře se chovajícím provozem a svět byl mnohem přátelštějším místem, když se zvažovaly kompromisy, které určily podobu routovací cache.
Následkem je to, že výsledný výkon routovací cache je tvarován chováním síťového provozu, jak jej vidí systém, namísto obrazem obsahu routovacích tabulek.
Náhradní kód zjednodušuje síťový subsystém a snad i přináší vyšší výkon na systémech s vysokou zátěží.
Změny viditelné vývojářům jádra zahrnují:
Dá se očekávat, že toto začleňovací okno potrvá asi až do 4. srpna, takže se do něj dostane docela dost kódu, než vyjde -rc1. Příští týden se dozvíte o dalších věcech, co se do 3.6 dostaly.
Teď, když vyšlo jádro 3.5, je čas se podívat na to, kdo za ním stál. Nyní následuje souhrn toho, kdo odvedl všechnu tu dřinu, která se do tohoto vydání dostala.
Jádro 3.5 vyšlo o den dříve než 3.4, tedy během 62 dnů. Jádro vyšlo takhle rychle naposledy v roce 2005, to byla verze 2.6.14 (61 dnů).
Během těchto 62 dnů vývojáři dodali rekordních 176,73 změny za den (7,36 změny za hodinu). To je nejvyšší rychlost od doby, co to je (autorem původního textu) od řady 2.5 sledováno.
Tyto změny daly v součtu tento výsledek:
Změny v 3.5 | |
---|---|
571987 | řádek přidáno |
358836 | řádek odstraněno |
135848 | řádek změněno |
Jádro vytrvale roste s docela konstantní rychlostí 1,37 %, co do růstu počtu řádek a souborů, což je podobné rychlosti růstu tří předchozích jader.
1195 různých vývojářů přispělo patchi do jádra 3.5; tito vývojáři pracují pro přinejmenším 194 různých firem.
Nejaktivnější vývojáři verze 3.5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
|
Všechny patche jsou revidovány a podepsány („Signed-off-by“) správcem subsystému před tím, než jsou začleněny do jádra. Vývojáři, kteří toho pro jádro 3.5 podepsali nejvíc, jsou tito:
Vývojáři s co nejvíce podpisy (celkem 20391) | ||
---|---|---|
Greg Kroah-Hartman | 1216 | 6.0% |
David S. Miller | 922 | 4.5% |
Mauro Carvalho Chehab | 605 | 3.0% |
Mark Brown | 549 | 2.7% |
John W. Linville | 493 | 2.4% |
Linus Torvalds | 424 | 2.1% |
Andrew Morton | 373 | 1.8% |
Daniel Vetter | 268 | 1.3% |
Dave Airlie | 255 | 1.3% |
Al Viro | 197 | 1.0% |
Axel Lin | 191 | 0.9% |
Trond Myklebust | 173 | 0.8% |
Arnaldo Carvalho de Melo | 165 | 0.8% |
James Bottomley | 164 | 0.8% |
Artem Bityutskiy | 157 | 0.8% |
Kyungmin Park | 156 | 0.8% |
Samuel Ortiz | 154 | 0.8% |
Linus Walleij | 153 | 0.8% |
Ingo Molnar | 150 | 0.7% |
Wey-Yi W Guy | 146 | 0.7% |
Thomas Gleixner | 139 | 0.7% |
Stephen Warren | 136 | 0.7% |
H. Hartley Sweeten | 135 | 0.7% |
Shawn Guo | 131 | 0.6% |
Paul Mundt | 128 | 0.6% |
Tato čísla odráží obraz toho, co se událo v posledních několika vydáních jádra, většina změn se stala v oblastech staging a síťování.
Zde je seznam firem, které zaplatily vývojáře pracující na této verzi jádra (a k tomu počty změn).
Největší přispěvatelé dle zaměstnavatelů | ||
---|---|---|
(None) | 1343 | 12.3% |
Red Hat | 1123 | 10.2% |
Intel | 1061 | 9.7% |
(Unknown) | 860 | 7.8% |
Linaro | 519 | 4.7% |
Novell | 440 | 4.0% |
Texas Instruments | 313 | 2.9% |
IBM | 282 | 2.6% |
Linux Foundation | 279 | 2.5% |
265 | 2.4% | |
Samsung | 251 | 2.3% |
Oracle | 204 | 1.9% |
Renesas Electronics | 201 | 1.8% |
MiTAC | 191 | 1.7% |
NVIDIA | 188 | 1.7% |
Wolfson Microelectronics | 187 | 1.7% |
(Consultant) | 160 | 1.5% |
NetApp | 153 | 1.4% |
Vision Engraving Systems | 135 | 1.2% |
Qualcomm | 121 | 1.1% |
Dlouholetí čtenáři si jistě všimli, že se Linaro objevilo v top 5 firmách poprvé. To je kvůli zvýšenému počtu patchů, kterými Linaro přispívá, stejně tak ale i kvůli tomu, že členské firmy chtějí, aby se příspěvky kódu počítaly pod Linaro a ne pod členskou firmu, jako to bylo dřív.
Nováčkem v top 20 je Vision Engraving Systems, a to díky práci na Comedi od H. Hartleyho Sweetena. Díky jeho práci se tento subsystém snad konečně dostane ze staging.
Kromě velkého skoku Linaro jsou ostatní firmy v top 25 dobře známé. Dokonce i NVIDIA – navzdory medializované kritice od Linuse Torvaldse – je nadále velkým přispěvovatelem do jádra v oblasti embedded procesorů (pro své produkty). Texas Instruments, Samsung, MiTAC, Wolfson Microelectronics, Qualcomm, Renesas a Nokia jsou také zaměřeny na oblast embedded Linuxu.
S vydáním verze 3.5 zůstává počet příspěvků stejně velký jako u ostatních vydání, rychlost příspěvků je ale větší než kdy předtím (dle počtu patchů za den) a rychlost růstu velikosti jádra zůstává za poslední rok stejný. To ukazuje, že jaderná komunita vytrvale roste a udržuje svůj neuvěřitelně rychlý vývojový cyklus, což znamená, že Linux je nadále největším softwarovým projektem, co kdy byl.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej:
když při uspání zahodím klíč k LUKS, tak to kromě vzbuzení nic neuděláZahazuješ i klíč k /? Používáš ten Mrkvův patch, nebo jsi to vyřešil nějak jinak?
co když se to probudí v tašce, kde to má i během hibernace velkou šanci se přehřát?No, horsi asi bude, kdyz se probudi zrovna ve chvili, kdy s nim v batohu na zadech nekde bezim nebo jedu na horskem kole krajinou (a notebook ma klasicky HDD).
baterii podle mého zabije trvalé připojení notebooku do el. sítěProč proboha?