Byla vydána listopadová aktualizace aneb nová verze 1.107 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.107 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Pornhub zveřejnil podrobné statistiky za rok 2025. V části věnované zařízením a technologiím se lze dočíst, že 87 % přenášených dat směrovalo na telefony, 2 % na tablety a 11 % na desktopy. Operační systém Linux běžel na 6,3 % desktopů. O 22,4 % více než před rokem. Firefox má na desktopu 8,4 % podíl.
Chcete vědět, co se odehrálo ve světě techniky za poslední měsíc? Nebo si popovídat o tom, co zrovna bastlíte? Pak dorazte na prosincovou Virtuální Bastlírnu s mikrofonem a kamerou, nalijte si něco k pití a ponořte se s strahovskými bastlíři do diskuze u virtuálního piva o technice i všem možném okolo. O čem budou tentokrát strahováci referovat? Téměř každý už si všiml významného zdražení RAM a SSD, jsou zde ale i příjemnější zprávy. Průša uvádí
… více »Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) podporuje vyjádření partnerů ze Spojeného království, kteří upozorňují na škodlivé aktivity společností Anxun Information Technology (též „I-S00N“) (pdf) a Beijing Integrity Technology (též „Integrity Tech“) působících v kyberprostoru a sídlících v Čínské lidové republice (ČLR). Tyto společnosti jsou součástí komplexního ekosystému soukromých subjektů v ČLR,
… více »Společnost Pebble představila (YouTube) prsten s tlačítkem a mikrofonem Pebble Index 01 pro rychlé nahrávání hlasových poznámek. Prsten lze předobjednat za 75 dolarů.
Společnost JetBrains v listopadu 2021 představila nové IDE s názvem Fleet. Tento týden oznámila jeho konec. Od 22. prosince 2025 již nebude možné Fleet stáhnout.
Byl vydán Mozilla Firefox 146.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 146 bude brzy k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Před rokem převzala Digitální a informační agentura (DIA) vlastnictví a provoz jednotné státní domény gov.cz. Nyní spustila samoobslužný portál, který umožňuje orgánům veřejné moci snadno registrovat nové domény státní správy pod doménu gov.cz nebo spravovat ty stávající. Proces nové registrace, který dříve trval 30 dní, se nyní zkrátil na několik minut.
IBM kupuje za 11 miliard USD (229,1 miliardy Kč) firmu Confluent zabývající se datovou infrastrukturou. Posílí tak svoji nabídku cloudových služeb a využije růstu poptávky po těchto službách, který je poháněný umělou inteligencí.
Nejvyšší správní soud (NSS) podruhé zrušil pokutu za únik zákaznických údajů z e-shopu Mall.cz. Incidentem se musí znovu zabývat Úřad pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ). Samotný únik ještě neznamená, že správce dat porušil svou povinnost zajistit jejich bezpečnost, plyne z rozsudku dočasně zpřístupněného na úřední desce. Úřad musí vždy posoudit, zda byla přijatá opatření přiměřená povaze rizik, stavu techniky a nákladům.
nice pouzivam casto (renice jakbysmet)
A jestli kompiluji o 5 minut vic nebo min... to je fuk.
proc, prioritu portage de nastavit i v make.conf ...
(load se dostává ke 100 % na obou jádrech)
load se dostává ke 100 % na obou jádrech
A to je špatně? Pro mne by spíš bylo špatně, pokud by to tak nebylo.
nice, na což padl argument, že je dobré, když se dá během kompilace i pracovat, nacož Heron argumentoval, že se mu na relativně starém jednojádru nepřehoupne load přes 15 %. Tak jsem jen napsal, že mívám vytížena 2 jádra na 100 % a pracovat při tom nejde (takže také považuji použití nice za normální)
takže snad Heron opravdu myslel 15 %.
Nemyslel. Heron myslel load 15, tedy 15 procecesů ve stavu Run, každý schopný samostatně vytížit (jednojádrový) procesor na 100%. Ostatně, je to POVRay, že.
Zkus si to. Stačí ti xkrát pustit cat /dev/zero | bzip2 > /dev/null a load bude => x.
ab. Měl jsem na dva dny k dispozici Sun Fire V20z a nemohl jsem odolat. :-)
Pokud má Load 15, tak by si měl pořídit silnější stroj.
To není tak jednoduchá odpověď. Samozřejmě, pokud má někdo trvalý load při běžné práci větší, než je počet procesorů (jader, výpočetních jednotek, nebo jak k tomu chceme říkat), tak je rychlejší HW na místě. Na druhou stranu budou vždy existovat úlohy, které vytíží jakýkoliv HW. Myslel jsem si, že ten příklad s POVRay bude dostatečně výmluvný.
Na jednojádře (AthlonXP) jsem míval bez problémů load 15 (nechtěla se mi řešit fronta pro render v PovRAY, tak jsem to pustil současně) a šlo tam dál normálně pracovat.Asi taky záleží na typu zátěže. Pokud se jenom něco počítá, tak to celkem jde. Ale pokud se moc seekuje po disku, tak už je to horší.
Conův alternativní návrh je ve větší míře vložit řízení interaktivity do rukou uživatelského prostoru. Ke každému procesu by přidal parametr, který bude popisovat jeho potřeby, co se latence týče. Aplikace by poté mohly svoje požadavky sdělit jádru; aplikace přehrávající zvuk by od jádra žádalo co nejmenší latence, zatímco make by jádro informovalo o tom, že na latenci záleží jenom málo. K tomu by se přidalo globální nastavení udávající, jestli by procesy s nízkými latencemi také měly dostat více času CPU. Výsledkem by podle Cona bylo to, že by se explicitně preferovaly procesy „na popředí“ (za předpokladu, že to budou ty, které vyžadují nižší latenci). Distributoři by pro tyto parametry mohli nastavit výchozí hodnoty; uživatelé by je potom mohli změnit.
Kde jsou ty doby, kdy se Linuxáři smáli Windows, že plánuje podle toho, jestli je okno aplikace má fokus nebo ne. Teď už se tato prasárna diskutuje i v JN.
Kde jsou ty doby, kdy se Linuxáři smáli Windows, že plánuje podle toho, jestli je okno aplikace má fokus nebo ne.Špatně čteš - o fokusu okna tam není ani zmínka.
že plánuje podle toho, jestli je okno aplikace má fokus nebo neNo, ono to je v podstate velmi smysluplna featura. Samozrejme je nesmysl takovou heuristiku rvat primo do planovace, ale kdyby muj window manager nabizel dynamickou zmenu priorit procesu podle fokusu, tak bych si to urcite zapnul. Samozrejme, implementace takove featury by vyzadovala asi nejake dalsi zmeny v Linuxu (napr. zminene group schedulovani podle sessions a moznost prirazeni a uzivatelske zmeny priorit tem skupinam).
Pokud bude scheduler potřebovat, aby programy říkaly, jak moc interaktivní jsou, tak to zákonitě někdo do všech programů musí dodělat.Ale proč by to bylo potřeba? Od toho jsou výchozí hodnoty a není problém, aby byly stejné jako doteď. Když program nebude chtít specifikovat, že potřebuje malou latenci, tak to neudělá; a hádal bych, že programy na přehrávání hudby/videa se adaptují hodně rychle, protože tam to dává smysl.
Nedosti na tom, interaktivita programů se mění v čase: ledasjaká klikací aplikace se občas na pár sekund zamyslí a tou dobou ji opravdu nechci upřednostňovat.Opět nevidím problém - jestliže je aplikace udělaná tak, že si specifikuje požadavek na interaktivitu, pak si ho taky bude moci změnit předtím, než začne chroustat.
#include <pthread.h>
#include <stdio.h>
#include <unistd.h>
void* th_main(void* a)
{
printf("T2: %u\n", getpid());
return NULL;
}
int main()
{
pthread_t t;
printf("T1: %u\n", getpid());
pthread_create(&t, NULL, th_main, NULL);
pthread_join(t, NULL);
return 0;
}
Ono je to celé ještě o něco složitější. Jak to říkal Shrek s tou cibulí...
https://lkml.org/lkml/2010/10/17/181
Předseda má pravdu - v kernelu má každý task svůj vlastní "task id" - často deklarovaný jako "pid_t tid;" To co v user space vnímáte jako vlákno, je v kernelu prostě task. Rozvlákněnému user-space procesu odpovídá kernelová "task group". To co v user space zjistíte knihovní funkcí Glibc::NPTL zvanou "getpid()", je vlastně TID/PID kernelového "task group leadera".
Kernelový TID/PID jednotlivého vlákna lze zjistit syscallem gettid(), který pravda ve starších verzích glibc nebyl přítomen ve veřejných hlavičkách standardní knihovny, a "není posixly correct".
User-space glibc/NPTL typ pthread_t (vrací ho pthread_create()) sice vypadá na první pohled dál jako integer, ale uvnitř pod haubnou NTPL je to ve skutečnosti "struct pthread*" = ukazatel na struct, ve kterém si NPTL drží data o daném jednotlivém vlákně... V tomhle structu je jaderný TID/PID taky poznamenán, ale bohužel "struct pthread" není deklarován ve veřejných hlavičkách Glibc/NPTL...
User-space glibc/NPTL typ pthread_t (vrací ho pthread_create()) sice vypadá na první pohled dál jako integer, ale uvnitř pod haubnou NTPL je to ve skutečnosti "struct pthread*" = ukazatel na struct, ve kterém si NPTL drží data o daném jednotlivém vlákně...
V jakési starší verzi to bylo o to pikantnější, že na 32-bitových systémech byl pthread_t pointer, zatímco na 64-bitových integer. Velmi praktické, hlavně když ho člověk potřeboval vypsat do logu…
Tiskni
Sdílej: