abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 17:11 | Zajímavý článek

    Stanislav Fort, vedoucí vědecký pracovník z Vlčkovy 'kyberbezpečnostní' firmy AISLE, zkoumal dopady Anthropic Mythos (nový AI model od Anthropicu zaměřený na hledání chyb, který před nedávnem vyplašil celý svět) a předvedl, že schopnosti umělé inteligence nejsou lineárně závislé na velikosti nebo ceně modelu a dokázal, že i některé otevřené modely zvládly v řadě testů odhalit ve zdrojových kódech stejné chyby jako Mythos (například FreeBSD CVE-2026-4747) a to s výrazně nižšími provozními náklady.

    MakeIranBombedAgain❗ | Komentářů: 5
    včera 12:44 | IT novinky

    Federální návrh zákona H.R.8250 'Parents Decide Act', 13. dubna předložený demokratem Joshem Gottheimerem a podpořený republikánkou Elise Stefanik coby spolupředkladatelkou (cosponsor), by v případě svého schválení nařizoval všem výrobcům operačních systémů při nastavování zařízení ověřovat věk uživatelů a při používání poskytovat tento věkový údaj aplikacím třetích stran. Hlavní rozdíl oproti kalifornskému zákonu AB 1043 a kolorádskému SB26-051 je ten, že federální návrh by platil rovnou pro celé USA.

    MakeIranBombedAgain❗ | Komentářů: 12
    včera 12:33 | Nová verze

    Qwen (čínská firma Alibaba Cloud) představila novou verzi svého modelu, Qwen3.6‑35B‑A3B. Jedná se o multimodální MoE model s 35 miliardami parametrů (3B aktivních), nativní kontextovou délkou až 262 144 tokenů, 'silným multimodálním vnímáním a schopností uvažování' a 'výjimečnou schopností agentického kódování, která se může měřit s mnohem rozsáhlejšími modely'. Model a dokumentace jsou volně dostupné na Hugging Face, případně na čínském Modelscope. Návod na spuštění je už i na Unsloth.

    MakeIranBombedAgain❗ | Komentářů: 1
    včera 11:00 | Nová verze

    Sniffnet, tj. multiplatformní (Windows, macOS a Linux) open source grafická aplikace pro sledování internetového provozu, byl vydán ve verzi 1.5. V přehledu novinek je vypíchnuta identifikace aplikací komunikujících po síti.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    včera 02:22 | Nová verze

    V programovacím jazyce Go naprogramovaná webová aplikace pro spolupráci na zdrojových kódech pomocí gitu Forgejo byla vydána ve verzi 15.0 (Mastodon). Forgejo je fork Gitei.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 01:11 | Pozvánky

    Současně se SUSECON 2026 proběhne příští čtvrtek v Praze také komunitní Open Developer Summit (ODS) zaměřený na open source a openSUSE. Akce se koná ve čtvrtek 23. 4. (poslední den SUSECONu) v Hilton Prague (místnost Berlin 3) a je zcela zdarma, bez nutnosti registrace na SUSECON. Na programu jsou témata jako automatizace (AutoYaST), DevOps, AI v terminálu, bezpečnost, RISC-V nebo image-based systémy. Všichni jste srdečně zváni.

    lkocman | Komentářů: 1
    16.4. 15:44 | Humor

    Český úřad zeměměřický a katastrální zavedl u anonymního nahlížení do katastru nemovitostí novou CAPTCHA ve formě mapové puzzle: nepřihlášení uživatelé musí nově správně otočit devět dlaždic v 3x3 poli tak, aby dohromady daly souvislý obrázek výseče reálné mapy, přičemž na to mají pouze jeden časově omezený pokus. Test je podle uživatelů i odborníků příliš obtížný a na sociálních sítích pochopitelně schytává zaslouženou kritiku a

    … více »
    MakeIranBombedAgain❗ | Komentářů: 34
    16.4. 15:33 | Nová verze

    Byla vydána verze 1.95.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    16.4. 15:22 | Zajímavý software

    Mozilla prostřednictvím své dceřiné společnosti MZLA Technologies Corporation představila open-source AI klienta Thunderbolt. Primárně je určený pro firemní nasazení.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    16.4. 14:00 | IT novinky

    Firma Cal.com oznámila, že přesouvá svůj produkční kód z otevřeného do uzavřeného repozitáře z důvodu bezpečnostního rizika umělé inteligence, která prý dokáže vyhledávat a zneužívat zranitelnosti rychleji, než by je jejich vývojářský tým stíhal opravovat. Zároveň zveřejnila samostatnou, open-source verzi Cal.diy pod licencí MIT, ovšem bez řady původních funkcí. O tom, zda je toto opatření rozumné, existují pochyby. … více »

    MakeIranBombedAgain❗ | Komentářů: 6
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (14%)
     (8%)
     (1%)
     (12%)
     (30%)
     (3%)
     (6%)
     (2%)
     (15%)
     (25%)
    Celkem 1354 hlasů
     Komentářů: 30, poslední 3.4. 20:20
    Rozcestník
    Štítky: není přiřazen žádný štítek


    Vložit další komentář
    10.1.2015 08:54 TT
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1112: Vem si to logicky
    Tak tomuhle jsem se opravdu zasmal :) mozna taky proto, ze mi to pripomelo situaci se systemd a diskuse s Lennartem. Ciste logicky ma prece pravdu (ten na obrazku, zadny flejm :) )
    Petr Tomášek avatar 10.1.2015 09:08 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1112: Vem si to logicky
    Obávám se, že Lennart nemá pravdu ani „čistě“ ani „špinavě“ logicky...
    multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
    Petr Tomášek avatar 10.1.2015 09:07 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1112: Vem si to logicky
    A není náhodou „Šach mat“ v češtině jenom „Mat“?
    multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
    10.1.2015 10:53 qw11
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1112: Vem si to logicky
    Myslim ze nie. Mat je ked ohrozujes krala a on sa moze branit, sach mat je koniec hry ked kral uz nema sancu na zachranu. Ak sa nemylim.
    10.1.2015 10:54 qw11
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1112: Vem si to logicky
    Alebo to nieje mat ale sach? :D
    xvasek avatar 10.1.2015 11:09 xvasek | skóre: 21 | blog: | Zlín
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1112: Vem si to logicky
    Jedno z toho určitě. :-)

    K původní otázce - "šach mat" je v češtině správně, není matu bez šachu. Samotné "mat" je taky dobře, ale trochu méně. Něco jako "prací prášek" vs. "prášek".
    Petr Tomášek avatar 10.1.2015 14:36 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1112: Vem si to logicky
    Nesouhlasím. Šach je jeden krok - potom táhne soupeř - a potom teprve přijde mat. V jiných jazycích to poslední není "mat", ale "šach-mat".
    multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
    10.1.2015 15:02 Ovoce | skóre: 16 | blog: Vyplizlo_ze_zivota
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1112: Vem si to logicky
    On mat je zároveň i šach, ale takový, když už se z něj nelze dostat. Čili ta sémantika je cosi jako šach plus mat a tuším jsem to viděl i v češtině (a myslím, že se to používalo už v dobách, než jsme začali být víc ovlivňovaný angličtinou).
    Josef Kufner avatar 14.1.2015 03:34 Josef Kufner | skóre: 70
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1112: Vem si to logicky
    Mat může nastat i bez předchozího šachu. Tedy šach i mat může nastat současně v jediném tahu.
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
    pavlix avatar 14.1.2015 08:41 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1112: Vem si to logicky
    Šach je jeden krok - potom táhne soupeř - a potom teprve přijde mat.
    Co je to za nesmysl? Kolikrát jsi tu hru hrál?
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    Petr Tomášek avatar 10.1.2015 14:39 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1112: Vem si to logicky
    Ne. Šach je, když ohrožuješ krále (viz perské „Šáh“) a mat je, když se král nemůže hnout...
    multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
    10.1.2015 15:02 Vtipnéř | skóre: 39 | blog: Vtipnéřův blog | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1112: Vem si to logicky
    Myslím, že výraz „šach mat“ pro porážku soupeře se v našich zemích používal spíš v minulosti (odhaduji tak do šedesátých let minulého století), dnes se s ním setkáme jen výjimečně a používá se jen „mat“.

    Jirka
    Opening Windows is better than washing them. Clearing Windows (e.g. erasing or deleting) is even much better.
    Slavko avatar 10.1.2015 20:05 Slavko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1112: Vem si to logicky
    Myslím, že to bolo inak. V dobe mojej mladosti sme vraveli "A je to!", teraz sa používa "Pat & Mat" :-P
    10.1.2015 22:38 Tomáš
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1112: Vem si to logicky
    Tuším, že v ruštině se celá hra jmenuje šachmaty (ша́хматы).
    10.1.2015 16:49 jozka | skóre: 19 | blog: jozkovo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1112: Vem si to logicky
    Ono to hlavne neco znamena (شاه مات).
    Petr Tomášek avatar 10.1.2015 17:41 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1112: Vem si to logicky
    Heh, zní to jako by to bylo arabsky :-)

    Nj, ale podstatný není, co to původně znamená, ale jak se to v Češtině užívá...
    multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
    ⧠ A = 0 avatar 11.1.2015 08:15 ⧠ A = 0 | skóre: 11 | blog: Technokratovo_zrcadlo | Helsinki
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1112: Vem si to logicky
    Ano. A to závisí na jednotlivém mluvčí, který to v češtině používá. Pokud někdo používá „šach mat“, podle původního významu, těžko mu může ten, který si to přiohnul a udělal z toho pouhé „mat“, vyčítat, že to používá špatně.

    A není to arabsky. Mám pocit, že arabština ani nemá nadpoloviční většinu v užívání arabského písma.
    Nevolte zmrdy.
    Petr Tomášek avatar 11.1.2015 12:22 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1112: Vem si to logicky
    A není to arabsky. Mám pocit, že arabština ani nemá nadpoloviční většinu v užívání arabského písma.

    Je ti znám rozdíl mezi „být arabsky“ a „znět arabsky“? Ale chápu, že jestli neumíš arabsky, tak jsi mojí poznámce nemohl porozumnět...

    multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
    Petr Tomášek avatar 11.1.2015 12:26 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1112: Vem si to logicky
    Abych to vysvětlil: arabsky māta (مات) znamená „zemřel“... Nikde jsem netvrdil, že to je arabsky, jenom mě to pobavilo... asi jako když člověka pobaví, že německý výraz pro „zákazníka“ zní podobně jako české sprosté slovo nebo tak něco...
    multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
    ⧠ A = 0 avatar 11.1.2015 13:45 ⧠ A = 0 | skóre: 11 | blog: Technokratovo_zrcadlo | Helsinki
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1112: Vem si to logicky
    Psal jsem, že to nezní arabsky?
    Nevolte zmrdy.
    Petr Tomášek avatar 11.1.2015 22:14 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1112: Vem si to logicky
    E? Nějak nechápu, co řešíte.
    multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
    11.1.2015 11:00 camenic
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1112: Vem si to logicky
    Šach mat je v češtine Pat a Mat 8-()
    12.1.2015 07:15 Michal
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1112: Vem si to logicky
    Pat a Mat se odstěhovali ... patmat.co.nz
    10.1.2015 22:57 sim
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1112: Vem si to logicky
    Ve skutečnosti je to až úděsně jednoduché.
    Šach - protivníkova figura ohrožuje krále.
    Mat - není možný žádný další tah. Hra končí.
    Šach-mat - ať hráč potáhne jakkoliv, v dalším kole o krále přijde. Hra končí. Cíl hry.
    (Ještě může dojít k plichtě, kdy nelze danou sestavou figur dojít k matu.)
    pavlix avatar 11.1.2015 00:03 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1112: Vem si to logicky
    Nevím jak jinde, ale takto se to minimálně v českém prostředí nepoužívá.
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    11.1.2015 11:07 camenic
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1112: Vem si to logicky
    XP,Vista,7,Ubuntu,Quiana,Rebeca,taky muj vlastní názor.
    pavlix avatar 11.1.2015 11:19 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1112: Vem si to logicky
    A česky?
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    11.1.2015 09:46 jas | skóre: 13 | blog: blag
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1112: Vem si to logicky

    Pri mat by som len dodal, ze hra potom konci remizou (pokial nejde zaroven o sach, samozrejme).

    Pouziva sa to takto celkom casto. Celkom casta je dokonca aj fraza 'Sach a mat' s pauzou za a, aby si hrac overil ci ide skutocne aj o mat.

    11.1.2015 11:02 johniez | skóre: 17 | blog: xyz | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1112: Vem si to logicky
    Pat
    pavlix avatar 11.1.2015 11:18 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1112: Vem si to logicky
    +1
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    12.1.2015 10:02 Dochy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1112: Vem si to logicky
    "Mat - není možný žádný další tah. Hra končí" pokud se nemýlím, pak toto tvrzení je nepravdivé. Pokud není možný žádný další tah a král není přímo ohrožen, pak jde o PAT - remíza. "MAT" a "ŠACH - MAT" jsou u nás synonyma
    pavlix avatar 12.1.2015 14:51 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1112: Vem si to logicky
    +1
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    12.1.2015 16:25 KStanely
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1112: Vem si to logicky
    ŠACH = král, MAT = mrtev, ŠACH-MAT = král mrtev, tj. konec hry, v našich končinách se používá obvykle pouze MAT, samotné ŠACH znamená upozornění, že král je napaden, není povinností toto hlásit, stejně tak se v minulosti používalo GARDE, pokud byla napadena dáma, ale to se již vůbec nepoužívá.
    pavlix avatar 12.1.2015 16:27 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1112: Vem si to logicky
    Context error.
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    12.1.2015 16:36 KStanely
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1112: Vem si to logicky
    Čemu nerozumíš?
    Conscript89 avatar 12.1.2015 21:25 Conscript89 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1112: Vem si to logicky
    Citation needed. To jsem asi vazne ze stare skoly kdyz pouzivam "garde" a to je mi 26. Navic "sach" imho je stale povinne oznamit.
    I can only show you the door. You're the one that has to walk through it.
    13.1.2015 09:44 SPM | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1112: Vem si to logicky
    Otázka je, proč to oznamovat, ať už ten výraz někdo zná nebo ne... narozdíl od šachu na tohle nemusí hráč nijak reagovat. Naopak je IMHO dost vhodné využít chyby, kdy by si toho nevšiml a dámu mu sebrat :-)
    pavlix avatar 13.1.2015 10:42 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1112: Vem si to logicky
    Pokud vím, tak když jsem byl naposledy v nějakém oranizovaném šachovém uskupení, a to už nějaký ten rok bude, tak se nemuselo vůbec nic. A pokud se něco hlásilo, bylo to „stojíš na hovno“ a podobné.
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    13.1.2015 12:58 SPM | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1112: Vem si to logicky
    Tak šach hlásíš. Někdy ho hlásíš posměšně až po tom, co si protihráč toho nevšim a táhne něčim jinym (což nesmí) :-D
    pavlix avatar 13.1.2015 13:36 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1112: Vem si to logicky
    Ne. Možná kdybych učil nějakého začátečníka.
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    Petr Tomášek avatar 13.1.2015 15:41 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1112: Vem si to logicky
    ŠACH = král, MAT = mrtev, ŠACH-MAT = král mrtev,

    To je právěže jen taková arabská lidová etymologie...

    multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
    Conscript89 avatar 12.1.2015 21:37 Conscript89 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1112: Vem si to logicky
    +1
    I can only show you the door. You're the one that has to walk through it.
    pavlix avatar 14.1.2015 09:05 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1112: Vem si to logicky
    Mě fascinuje, kolik lidí tady radši s naprostou suverenitou prezentuje bláboly o hře, která je online už tisíckrát popsaná. To je nějaká nová móda?
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    mirefek avatar 16.1.2015 11:15 mirefek | skóre: 6 | blog: proc_dalsi_nazev
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1112: Vem si to logicky
    Zrovna u tohoto komiksu mi to dava smysl, snazi se to vzit logicky... :-)
    pavlix avatar 16.1.2015 12:52 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1112: Vem si to logicky
    Asi :).
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.