Byl publikován přehled vývoje renderovacího jádra webového prohlížeče Servo (Wikipedie) za uplynulé dva měsíce. Servo zvládne už i Gmail. Zakázány jsou příspěvky generované pomocí AI.
Raspberry Pi Connect, tj. oficiální služba Raspberry Pi pro vzdálený přístup k jednodeskovým počítačům Raspberry Pi z webového prohlížeče, byla vydána v nové verzi 2.5. Nejedná se už o beta verzi.
Google zveřejnil seznam 1272 projektů (vývojářů) od 185 organizací přijatých do letošního, již jednadvacátého, Google Summer of Code. Plánovaným vylepšením v grafických a multimediálních aplikacích se věnuje článek na Libre Arts.
Byla vydána (𝕏) dubnová aktualizace aneb nová verze 1.100 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.100 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Open source platforma Home Assistant (Demo, GitHub, Wikipedie) pro monitorování a řízení inteligentní domácnosti byla vydána v nové verzi 2025.5.
OpenSearch (Wikipedie) byl vydán ve verzi 3.0. Podrobnosti v poznámkách k vydání. Jedná se o fork projektů Elasticsearch a Kibana.
PyXL je koncept procesora, ktorý dokáže priamo spúštat Python kód bez nutnosti prekladu ci Micropythonu. Podľa testov autora je pri 100 MHz približne 30x rýchlejší pri riadeni GPIO nez Micropython na Pyboard taktovanej na 168 MHz.
Grafana (Wikipedie), tj. open source nástroj pro vizualizaci různých metrik a s ní související dotazování, upozorňování a lepší porozumění, byla vydána ve verzi 12.0. Přehled novinek v aktualizované dokumentaci.
Raspberry Pi OS, oficiální operační systém pro Raspberry Pi, byl vydán v nové verzi 2025-05-06. Přehled novinek v příspěvku na blogu Raspberry Pi a poznámkách k vydání. Pravděpodobně se jedná o poslední verzi postavenou na Debianu 12 Bookworm. Následující verze by již měla být postavena na Debianu 13 Trixie.
Richard Stallman dnes v Liberci přednáší o svobodném softwaru a svobodě v digitální společnosti. Od 16:30 v aule budovy G na Technické univerzitě v Liberci. V anglickém jazyce s automaticky generovanými českými titulky. Vstup je zdarma i pro širokou veřejnost.
Překlady xkcd vycházejí se svolením původního autora. © Randall Munroe.
Překlad: R. K., písmo: Martin Stiborský
Uvedená práce (dílo) podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně 2.5
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej:
sed -i s/svatá trojice/svatá dvojice" bible.txt
, znamená to zredukovat počet božských osob ze tří na dvě (eliminovat Ducha svatého).
Haha a kde se v Bibli mluvi o "svate trojici"?To je dobrá otázka. Koukal jsem na wiki (Bibli tu teď u ruky nemám) a zdá se, že se to tam nikde vážně nevyskytuje...
Uceni o trojici je zalozeno na techto bodech, pricemz kazdy lze dokazat z bible. Jedna se o nauku odvozenou z Bible.A k tomu aby se z 1. a 3. nedokázal spor s 2. je potřeba značná argumentační akrobacie...
- Jezis, Jahve a Duch svaty jsou ruzne osoby
- Existuje jen jeden Buh
- Jezis je Buh, Jahve je Buh a Duch svaty je Buh
Neni. Soucasti krestanske viry jsou jen vyse uvedena fakta. V bibli je napsano ze proklet je ten kdo z ni neco ubere nebo neco k ni prida.
Trojjediny buh je lidska nauka ktera neni s bibli v konfliktu jako vetsina lidskych nauk co cirkve vyucuji. Stejne tak neni soucasti krestanstvi nauka o tom ze jedine spodni pradlo ktere muzeme nosit je bile abychom se prokazali jako svati. S bibli to take neni v konfliktu protoze bila barva v ni symbolizuje cistotu.
Neni. Soucasti krestanske viry jsou jen vyse uvedena fakta.A jsou to právě tato "fakta", která tu akrobacii představují. Ale církve obecně nikdy neměly moc smyslu pro logiku, takže jim to asi nepřipadá divné...
V bibli je napsano ze proklet je ten kdo z ni neco ubere nebo neco k ni prida.A neměli by tedy být prokleti všichni ti křesťani, kteří vykládají o trojjedinosti? Sice to, jak říkáš, není s biblí v konfliktu, ale rozhodně si tam něco přidávají...
Nepredstavuji myslenkovou akrobacii. Jsou to udaje ktere predal Jahve prorokum. Stejne jako jim oznamil kuprikladu nesmilnit, tak jim oznamil i tyto fakta.
Vzdyt jsou prokleti, nabozenstvi odjakziva pritahovalo velke mnozstvi podvodniku. Srovnejte si jejich skutky s tim co se v Bibli nazyva "ovoce ducha" a uvidite ze to proste nejen nedelaji ale ani delat nechteji. Nabozenstvi je veda o Bohu, neni to slepa vira.
22 Ovoce Božího Ducha však je láska, radost, pokoj, trpělivost, laskavost, dobrota, věrnost, tichost a sebeovládání. Proti tomu se zákon neobrací. 24 Ti, kteří náležejí Kristu Ježíši, ukřižovali sami sebe se svými vášněmi a sklony. 25 Jsme-li živi Božím Duchem, dejme se Duchem také řídit. 26 Nehledejme prázdnou slávu, nebuďme jeden k druhému vyzývaví, nezáviďme jeden druhému.
PrincipielněPrincip je právě to, co se velmi liší. Zatímco u částic a vln jde o odpozorovaný fyzikální jev, u svaté trojice jde o lidský výmysl naroubovaný na mustr, ze kterého vychází skoro všechna náboženství na světě...
že můžete věřit jak „ve vědu“ tak „v Boha“ zároveň.Ona většina náboženských lidí, co znám nevěří ani tak v boha (jo, jasně, hodně o něm mluví, protože je to dobrá autorita, která se hezky cituje), ale hlavně věří v nějakou specifickou věc na zemi. Někteří se vyznačují silnou vírou v církev... příslušnost k nějakému společenství... a to už je v podstatě klasický sektářství, nebo některá z rozšířených křesťanských odnoží. O boha jim zas až tak nejde, toho se nebojí, víc se bojí, co si o nich pomyslí spoluvěřící :). Možná někde... daleko... existují výjimky :).
Věda - vím a jsem schopen to dokázat že teď a tady to platíS tímhle přístupem je astrologie nebo hádání z ruky taky dobrá věda. Skutečná věda je ale založena na víře, že když tady a teď platí třeba Newtonovy zákony, že ty samé zákony budou platit i o tisíc km dál nebo za sto let. Později třeba zjistíme, že Newtonovy zákony ve skutečnosti neplatí a je to trochu jinak, ale pořád vědci věří tomu, že nějaké takové univerzální zákony existují.
Vědci takto dokážou předvídat budoucnost. Ví kde bude naše planeta zítra (když pominou malou pravděpodobnost nehody).Nedokážou a neví. Pokud platí to, čemu věří, pak to tak bude. Ale zda to platí, to nemohou dokázat.
Nemůžete víru a vědu míchat, to nejde.Obávám se, že naopak vy mícháte náboženskou víru a víru. Náboženská víra je (zjednodušeně), když někdo věří v Boha, věda je, když někdo věří v platnost univerzálních přírodních zákonů. Obojí je víra, liší se to jenom tím, v co dotyčný věří.
Vy vůbec nechápete princip experimentu a schopnost potvrzení teorie praxí :-0 Pak bohužel ani nejste schopen odlišit víru od vědy :(Ale chápu. Jenom se vám celou dobu snažím vysvětlit, platnost tohohle experimentu je předmětem víry. To, že vytváření hypotéz a jejich testování je způsob, jak poznávat pravdu, je hypotéza, kterou nelze potvrdit ani vyvrátit – můžete jí jen věřit či nevěřit.
vědci ne, ti předpokládajíVědci, kteří jsou hodni toho pojmenování, věří. Vědec, který se bojí přiznat si, že celá věda je postavena na víře, není žádný vědec, protože se bojí poznat pravdu.
Když někoho budu chtít přesvědčit o platnosti fyzikálních zákonů (třeba jako že nesmí při mazání chleba tento pustit, jinak mu spadne na zem) tak si to ten člověk může experimentálně potvrdit, nemusí mi věřit.Musí vám věřit, že experiment je způsob, jak prokázat platnost fyzikálních zákonů.
Když nekoho budu chtít přesvědčit, že po smrti půjde do pekla, tak si to potvrdit nemůže a musí (nebo nemusí) mi věřit.A nebo si to potvrdí jiným způsobem, než je věda. Pořád zapomínáte na to, že to, že svět lze nejlépe poznat vytvářením hypotéz a jejich testováním experimenty, je pouze hypotéza, kterou nelze nijak ověřit – můžete jí akorát věřit. Ale také nemusíte a můžete věřit něčemu jinému.
Bohužel je diametrální rozdíl věřit něčemu co vidím a tvrdit, že jiná možnost (které jaksi nic nenasvědčuje) neplatí, oproti tomu tvrdit, že něco co jsem si totálně z fleku vymyslel platí (i když tomu nic nenasvědčuje) a to co vidím označit za neplatné.Je v tom diametrální rozdíl pro někoho, kdo věří tomu, že poznávat lze nejlépe podle toho, co vidím. Někdo tomu ale nevěří. A vy nemáte žádný způsob, jak tu vaši hypotézu dokázat, obhajujete ji jenom (nevyřčeným) „má víra je lepší“.
Stavět se na tu druhou stranu vyžaduje opravdu silnou víru, protože ověření není možné, ale to první podle mne víra prostě není nebyla a nebude a vy si tu ze mě děláte srandu.Ověření jako jediná možnost poznání je ale součást vaší víry, ne mojí.
Nesouhlasím jen s tím, že to, že je svět alespoň částečně poznatelný experimentálními důkazy je předmětem víry, toť vše.No právě. Takhle se ale bohužel většinou projevují nesoudní nebo fanatičtí věřící – v něco věří, ale odmítají připustit, že je to víra. Jako by snad víra byla něco méněcenného.
Ano, pro vědu to byl jistě impuls, když tomu lidé "uvěřili", ale věda se podle mne nyní bez víry objede.Neobejde. Ten předpoklad, že svět je poznatelný experimentálními důkazy, nejde nijak ověřit ani vyvrátit, můžete mu jen věřit nebo nevěřit.
Říkat tomuto předpokladu víra se mi zdá divné, ale možná je to jen slovíčkaření. Podle mne je člověk schopen bádat i když v poznatelnost nevěří, pouze ji považuje za více pravděpodobnou než nepoznatelnostTo, že něco bez důkazů považuji za více pravděpodobné, nebo že to prohlásím za předpoklad, který se neověřuje, je právě ta víra.
Pokud se zjistí, že hypotéza neplatí, vědec prostě začne ověřovat jinou hypotézu (vyším slovníkem asi konvertuje na jinou víru nebo já nevím jak si to představujete:)Nikoli, víra je pod těmi všemi hypotézami. Pokud se jedna hypotéza ukáže jako neplatná, navrhne jinou hypotézu – ale pořád věří, že má smysl svět popisovat pomocí hypotéz a experimentů.
Ano, pochopil, dle jeho definice jsou ovšem všichni věřící.Já jsem ještě žádného nevěřícího, tedy člověka, který nevěří vůbec ničemu a nemá tedy v sobě vůbec žádnou víru, párkrát viděl... ale vždycky kolem něj stála skupinka tmavě oblečených a nešťastně se tvářících lidí :). Fakt, živého nevěřícího člověka jsem ještě nepotkal. Maximálně jsem potkal bandu křesťanů, kteří si mysleli, že jejich víra je lepší než moje, a tudíž jsem nevěřící... ale víme, že, pro křesťana nevěřící muslim a pro muslima nevěřící křesťan, akorát nenábožensky založené lidi nemají křesťani a muslimové rádi úplně stejně... s výjimkou těch, co je zase mají tak rádi, že je musí nutně před jejich pohanskou nevědomostí zachránit :). Nevím, co je horší.
Pravděpodobnost je procentuálně vyjádřená víra :)
Nesouhlas. Vira je absolutni - znate snad nekoho, napr. krestana, kteri na Vas dotaz zda veri odpovi, ze veri dejme tomu na 76% ze existuje Buh? Bud veri, nebo neveri, nebo pochybuje (tedy chvili veri, chvili neveri). Obvykle podle toho jak je silna jeho vira a jak se mu zrovna v zivote dari, apod...
Pravdepodobnost je metoda kvantifikace (zde vyskytu jevu), vychazejici z praktickeho zjisteni, ze nic neni absolutni. Obvykle se vycisluje v procentech.
Vira se da kvantifikovat pouze binarne. Verim - Neverim. Nicmene muze existovat vedec, si vsimne, ze onen krestan vaha dokaze zmerit ci odhadnout, ze 76% casu veri a 24% casu neveri.
-----Jeste k te debate veda/vira: kdyz verim, nemusim nic dokazovat (=nepotrebuji vedu) Dokazovat z pozice viry, ze veda je zalozena na vire... to mi pripada dobre leda tak
1) v pripade ze verici se snazi zviklat vedce s cilem ziskat ho pro viru.
Pokud jde
2) o pouhe slovickareni typu "vira"/"nabozenska vira"
- pak je i ten duvod 1) smysluplnejsi (tedy samozrejme z pohledu presvedcujiciho vericiho...)
-----Prispevatel obhajujici nazor, ze veda je zalozena na vire, se zrejme nedokaze srovnat s tim, ze jeden clovek nedokaze za svuj zivot obsahnout a pochopit veskere vedecke poznatky, a uz vubec ne vcetne dukazu, tzn. odvodit si veskere vedeni od zakladu. Tuto svou neschopnost pojmenovava virou. Nezbyva nez dodat, ze dle teto uvahy jsou vsichni - vcetne vedcu, at uz chteji ci nikoliv (samozrejme s vyjimkou Boha ktery vi vse a rozumi vsemu) odsouzeni k tomu byt verici.
Verici tuto uvahu muze brat jako dukaz, vedec jako zajimave logicke cviceni ktere nicemu neuskodi...
Nesouhlas. Vira je absolutni - znate snad nekoho, napr. krestana, kteri na Vas dotaz zda veri odpovi, ze veri dejme tomu na 76% ze existuje Buh? Bud veri, nebo neveri, nebo pochybuje (tedy chvili veri, chvili neveri). Obvykle podle toho jak je silna jeho vira a jak se mu zrovna v zivote dari, apod...Nesouhlasím :). Ty sis zadefinoval víru pouze jako náboženské zařazení. Víra je podstatné jméno vyjadřující jev, že věří, že je něco pravda. Ve speciálním případě věří absolutně, ale může si taky myslet, že je to pravda a přitom si být vědom určité míry nejistoty. Stejně tak může mít zcela neutrální postoj, tedy fifty-fifty, nebo připouštět jen nepravděpodobnou možnost. Navíc víra má trochu víc významů... některé mají pravděpodobností charakter, některé mají charakter touhy.
Pravdepodobnost je metoda kvantifikace (zde vyskytu jevu), vychazejici z praktickeho zjisteni, ze nic neni absolutni. Obvykle se vycisluje v procentech.V procentech se vyčísluje, aby tomu rozuměl obyčejný lid, který neumí příliš používat desetinná čísla a zlomky.
Vira se da kvantifikovat pouze binarne. Verim - Neverim. Nicmene muze existovat vedec, si vsimne, ze onen krestan vaha dokaze zmerit ci odhadnout, ze 76% casu veri a 24% casu neveri.Zřejmě tomuto svému tvrzení věříš :).
Prispevatel obhajujici nazor, ze veda je zalozena na vire, se zrejme nedokaze srovnat s tim, ze jeden clovek nedokaze za svuj zivot obsahnout a pochopit veskere vedecke poznatky, a uz vubec ne vcetne dukazu, tzn. odvodit si veskere vedeni od zakladu.Mně to zřejmé není. Přispěvatel obhajující tento názor si prostě všiml, že věda nelze stavět ve vákuu a vychází z dojmů a názorů člověka. Ty si člověk vytváří na základě víry.
Nezbyva nez dodat, ze dle teto uvahy jsou vsichni - vcetne vedcu, at uz chteji ci nikoliv (samozrejme s vyjimkou Boha ktery vi vse a rozumi vsemu) odsouzeni k tomu byt verici.Člověk vycházející z toho, že tito lidé věřící nejsou, je obvykle náboženský fanatik, a je jedno jestli křesťan, ateista nebo jiný. Teď nemluvím o tom, že se v běžné řeči řekne, že je někdo nevěřící. To je běžné označení pro člověka, který se neřadí ke stejné nebo dostatečné náboženské skupině jako já (podobnost posuzuje ten, kdo toto označení používá). Je úplně jedno, jestli označuje muslim za bezvěrce křesťana, křesťan muslima, nebo třeba křesťan ateistu. Ve všech těchto případech je to označení, které má navodit dojem, že daný člověk je neúplný a že mu něco chybí, konkrétně víra. Pokud se člověk vymezuje vůči křesťanství a třeba i islámu, v běžné řeči o sobě řekne, že je nevěřící. Tím ale nemyslí, že je zcela nevěřící, ale že nesdílí tu víru, o které se mluví ani žádnou jí podobnou (zase podle něj). Vzniklo to při komunikaci ateistů s teisty, jinak by se tak sami sebe ateisté nenazývali. Ani agnostici nebo stoupenci dalších podobných směrů. Takže vyvracet tvrzení, že věda je postavená z části i na víře, implikací, že by každý vědec musel být věřící, a označením tohoto za spor... je jenom matení a přetěžování slova víra. Argument snad na úrovni kočka má čtyři nohy, kráva má čtyři nohy, tedy kráva je kočka.
víra má trochu víc významů... některé mají pravděpodobností charakter, některé mají charakter touhyHledani dalsich vyrazu slova vira povazuji za (s prominutim) odbihani od tematu stripu, s nimz je spojena vira nabozneska. Touhu bych to toho uz vubec nemontoval, jestli muzu prosit. Staci ze mame pretizenou tu viru.
Člověk vycházející z toho, že tito lidé [asi mineno vedci] věřící nejsou...A heleme! Tedy clovek, ktery si mysli, ze ne vsichni lide museji byt verici, je fanatik?
Takže vyvracet tvrzení, že věda je postavená z části i na víře, implikací, že by každý vědec musel být věřící, a označením tohoto za spor...Tedy takovato sporna interpretace toho "dukazu" me opravdu nenapadla. Ze by tu byla nejaka podoba s tzv. Mohawkovou singularitou?. Ani jsem tim "dukazem" tak vysoko nemiril - jedine co snad mohlo byt dokazano je, ze vira ma ze subjektivniho pohledu mnoho vyznamu - kdyz nektere z vyznamu spojime do myslenkove kostrukce, muze tato konstrukce byt predmetem sporu pri interpretaci.
je jenom matení a přetěžování slova víra.Tedy kolego diskutere, uz opravdu nevim, kdo tu zacal s pretezovanim slova vira
Jen doufam (a ano, dokonce i verim!), ze vira i nadale zustava predevsim osobni zalezitosti... A ze na tom nejspise neco bude, o tom svedci tato dlouhatanska diskuse pod stripem, z niz se da mimo jine odpozorovat, ze ruzni lide vnimaji viru odlisne. [pro jistotu: toto neni zadny dukaz sporem]
A heleme! Tedy clovek, ktery si mysli, ze ne vsichni lide museji byt verici, je fanatik?Člověk, který si myslí, že jen on a jeho spoluvěrci mají jediní patent na víru, se hlavně strašně ochuzuje. Fanatik je hodně silné slovo, ale osobně tyto lidi za fanatiky považuju. To není přesně to, co mi podsouváte vy, vážený diskutére :), protože vy se snažíte být absolutní, ano, existují na světě lidi, kteří víru už úplně ztratili a přitom naživu ještě jsou.
Tedy kolego diskutere, uz opravdu nevim, kdo tu zacal s pretezovanim slova viraTak starý zase nejsem :), aby se to dalo shodit na mě. :).
Jen doufam (a ano, dokonce i verim!), ze vira i nadale zustava predevsim osobni zalezitosti...Vidíte a já myslel, že se to snažíte vyvrátit :).
proto, že se jedá o kritiku něčeho (celkem jedno, že křesťanství) neplatným (nekonzistentním - alespoň, v tomto případě, ve srovnání s kvantovou fyzikou) argumentem.Srovnání s fyzikou jsem nenavrhl já - já pouze tvrdím, že to je srovnání nevhodné a nepovedené. Kromě toho - i kdybychom to srovnání považovali za platné, tak to nic neříká o tom, jestli trojjedinost je, či není nesmysl. Maximálně bychom tak došli k tomu, že je nesmysl i ve fyzice.
Kromě toho - i kdybychom to srovnání považovali za platné, tak to nic neříká o tom, jestli trojjedinost je, či není nesmysl.O to mi nejde, je to předmět víry, je na každém, jestli to za nesmysl bude považovat nebo ne. A to je mi celkem jedno (tedy pokud to zůstane na rovině názoru).
Maximálně bychom tak došli k tomu, že je nesmysl i ve fyzice.A přesně o tohle mi jde
Cokoli jiného je nekonzistetní.S tím nesouhlasím, protože podle mě se nejedná o platné přirovnání - a proto nelze tvrdit, že když je nesmysl jedno, je nesmysl i druhé. Já tu možnost uvedl jen proto, abych nastínil, že křesťanskou trojjedinost (tedy povídání o bohu, božském synu a sv. duchovi) považuji za nesmysl bez ohledu na to, k čemu ji přirovnáš.
2Kor,13: Milost našeho Pána Ježíše Krista a láska Boží a přítomnost Ducha svatého se všemi vámi.Písmo svaté dává smysl, když se čte, ne když se v něm hledá Ctrl+F. :)