O víkendu probíhá konference OpenAlt 2025. Na programu je spousta zajímavých přednášek. Pokud jste v Brně, stavte se. Vstup zdarma.
Josef Průša představil novou velkoformátovou uzavřenou CoreXY 3D tiskárnu Prusa CORE One L a nový open source standard chytrých cívek OpenPrintTag i s novou přepracovanou špulkou.
Na GOG.com běží Autumn Sale. Při té příležitosti je zdarma hororová počítačová hra STASIS (ProtonDB: Platinum).
Ubuntu 25.10 má nově balíčky sestavené také pro úroveň mikroarchitektury x86-64-v3 (amd64v3).
Byla vydána verze 1.91.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
Ministerstvo průmyslu a obchodu vyhlásilo druhou veřejnou soutěž v programu TWIST, který podporuje výzkum, vývoj a využití umělé inteligence v podnikání. Firmy mohou získat až 30 milionů korun na jeden projekt zaměřený na nové produkty či inovaci podnikových procesů. Návrhy projektů lze podávat od 31. října do 17. prosince 2025. Celková alokace výzvy činí 800 milionů korun.
Google v srpnu oznámil, že na „certifikovaných“ zařízeních s Androidem omezí instalaci aplikací (včetně „sideloadingu“) tak, že bude vyžadovat, aby aplikace byly podepsány centrálně registrovanými vývojáři s ověřenou identitou. Iniciativa Keep Android Open se to snaží zvrátit. Podepsat lze otevřený dopis adresovaný Googlu nebo petici na Change.org.
Byla vydána nová verze 18 integrovaného vývojového prostředí (IDE) Qt Creator. S podporou Development Containers. Podrobný přehled novinek v changelogu.
Cursor (Wikipedie) od společnosti Anysphere byl vydán ve verzi 2.0. Jedná se o multiplatformní proprietární editor kódů s podporou AI (vibe coding).
Google Chrome 142 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 142.0.7444.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 20 bezpečnostních chyb. Za nejvážnější z nich bylo vyplaceno 50 000 dolarů. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.

Překlady xkcd vycházejí se svolením původního autora. © Randall Munroe.
Překlad: Robert Krátký, písmo: Martin Stiborský
![]()
Uvedená práce (dílo) podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně 2.5
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej:
Původní rychlost ruských eskalátorů v Praze byla podle mluvčí Dopravního podniku hl. m. Prahy a. s. 0,9 m/s, podle radního Radovana Šteinera a podle Novinek.cz dokonce 2,5 m/s.
PS: 0,9 m/s = 3,24 km/h - tedy rychlost chuze
P.S. Duchodci at si jezdi vytahem, ja bych eskalatory zrychlil alespon trikratOny stačí dvě berle nebo tři malé děti, aby člověk viděl rychlost eskalátoru jinak. Tak jsem si taky zkusil výtahy: nejdříve se z tebe stane důchodec než se výtahu dočkáš, pak stihneš zemřít dřív, než tě tento doooopppprrrraaaavvvvvíííí nahoru, jako každé (polo)uzavřené prostory v Praze i tyto výtahy jsou často posprejované a smrdící jak tlupa bezdomovců, a ve finále se objevíš na nějakém velmi vtipném místě, nejlépe za rušnou silnicí od klasických výlezů z metra. Doporučuji zkusit Nádraží Holešovice, směr od autobusů, Muzeum a jiné vtipné. Zkrátka: jsem rád, že když jsme měli malé děti, tak žena přes můj počáteční odpor pořídila šátek na nošení dětí. Kočárky jsme pak měli jen na cesty bez MHD. Ale vzpomněl jsem si, že v Amsterdamu na letišti byly pojízdné chodníky o několika rychlostech naráz: na levém kraji nejpomalejší a postupně směrem doprava se zrychloval (plynule). To kdyby bylo v metru... ...teda pokud by se tam pak nezačly objevovat davy s nákupními vozíky
Nic proti nemohoucim lidem, ale prijde mi zbytecne zdrzet tisic lidi o dve minuty, aby jeden clovek neztratil tech minut 5.Nejde o zdržení: jde o nemožnost. Asi jsem to napsal zbytečně zdlouhavě. Prostě si vem s sebou tři děti ve věku 0-2 roky (bez manželky či jiné pomoci) nebo si zasádruj nohu a běž o berlích - a pak zkus výtah. Prostě to nejde - na hodně stanicích tě (po tom čekání) výtah zaveze někam, kde to nejdřív ani nepoznáš a vzápětí se tam odtud budeš horko těžko dostávat "zpátky do civilizace". Naopak i když mě současná rychlost nevyhovuje, už roky funguje slušnost mezi lidmi, že stojící jsou vpravo. Téměř nikdy jsem neměl problém se "urychlit" vlastní chůzí. Proč by mi to měl někdo ulehčovat rychlejšími eskalátory, když jsem relativně mladý, zdravý a bez jiných přítěží či obtíží? Já si to rád vyběhnu, alespoň si tak otestuju, jak moc jsem zase "shnil" u počítače
Naopak i když mě současná rychlost nevyhovuje, už roky funguje slušnost mezi lidmi, že stojící jsou vpravo. Téměř nikdy jsem neměl problém se "urychlit" vlastní chůzí. Proč by mi to měl někdo ulehčovat rychlejšími eskalátory, když jsem relativně mladý, zdravý a bez jiných přítěží či obtíží? Já si to rád vyběhnu, alespoň si tak otestuju, jak moc jsem zase "shnil" u počítačeMůžu se zeptat v jaké zemi bydlíš? :D V Praze kdykoliv vlezu v metru do nějaké více používané stanice, tak si nějaké tele doleva stoupne, neuhne a případně když mu člověk řekne, tak je na něj ještě sprostý... a nejvíc se mi líbil nedávno jeden mládenec, který svojí samičku i s kočárkem nechal na ten eskalátor najet a držet ten kočárek a člověku, který opovážlivě kolem toho kočárku prošel, aby mohl jít dál, začal nadávat a dole se za ním hrdinsky rozběhl a začal se s ním prát.
a člověku, který opovážlivě kolem toho kočárku prošelJak se da na eskalatoru projit kolem kocarku? Byl to snad hobit? Nebo by bylo lepsi pouzit slovo procpat?
Můžu se zeptat v jaké zemi bydlíš? :D V Praze kdykoliv vlezu v metru do nějaké více používané stanice, tak si nějaké tele doleva stoupne, neuhne a případně když mu člověk řekne, tak je na něj ještě sprostý...Blbec se najde všude, ale že by to byl statisticky významný vzorek? To se mi nezdá. Já mívám spíš opačné problémy a bojím se, že bude čím dál hůř: jak děti rostou, tak už to dávno nejsou "maličká nemohoucí nic" a musejí si zvykat, že teď musejí dávat oni pozor na ostatní - párkrát měli tendenci, že když chceme stihnout metro, tak se vyřítíme všichni 4 plnou rychlostí a "ostatní nějak uhnou"
No a když jdu/běžím Prahou sám, tak v drtivé většině případů nemám žádné výrazné problémy, samozřejmě s uvážením možností v dané situaci (šestá večerní na I.P.Pavlova). Nejčastější problém mám s dechem na konci těch schodů, když přepálím začátek
No, zase nezvládám po Praze jezdit na kole. Lépe řečeno se dost bojím. Každý má něco...
P.S.: Kde všude ještě zůstaly dlouhé rychlé schody? Národní třída? Dlouho sním o závodech v protisměru - než je všechny předělají.
Cestujícímu při přepravě v zájmu zajištění bezpečnosti jeho i ostatních osob není zejména dovoleno jíst nebo pít ve vozidlech nebo v přepravním prostoru.
Cestujícímu není dovoleno brát s sebou do vozidla ani do přepravního prostoru
- nebezpečné látky a předměty, které mohou způsobit výbuch, oheň, poškození vozidla, úraz, otravu, popálení a onemocnění lidí a zvířat, vyjma látek uvedených v odst. 7. (PB lahev)
- jakékoli motorové vozidlo včetně jízdních kol, koloběžek apod. s pomocným motorkem
Zakoupením SMS jízdenky cestující souhlasí s tím, že k ověření platnosti této jízdenky předloží k nahlédnutí přepravnímu kontrolorovi nebo jiné pověřené osobě dopravce mobilní komunikační zařízení pro ověření veškerých přijatých dat SMS jízdenky (tj. nejen samotného textu přijaté SMS zprávy, ale též i jejích dalších detailů).Nemůžu si pomoct, ale z těch několika zážitků, které s DPP mám, se mi zdá, že přepravní podmínky nikdo nečte nebo na ně úmyslně kašle.
V Praze kdykoliv vlezu v metru do nějaké více používané stanice, tak si nějaké tele doleva stoupne, neuhne a případně když mu člověk řekne, tak je na něj ještě sprostý...Buď žiješ v jiné Praze než já (my), nebo generalizuješ jeden dva případy na stálou zkušenost.
Buď žiješ v jiné Praze než já (my), nebo generalizuješ jeden dva případy na stálou zkušenost. ... anebo jezdíš metrem někdy hluboko v noci a přehlídnul jsi podmínku "více používané stanice"V Praze kdykoliv vlezu v metru do nějaké více používané stanice, tak si nějaké tele doleva stoupne, neuhne a případně když mu člověk řekne, tak je na něj ještě sprostý...Buď žiješ v jiné Praze než já (my), nebo generalizuješ jeden dva případy na stálou zkušenost.
tím ovšem neodpovídáš na otázku ... proč zdržet tisíc lidí kvůli jednomu?Nic proti nemohoucim lidem, ale prijde mi zbytecne zdrzet tisic lidi o dve minuty, aby jeden clovek neztratil tech minut 5.Nejde o zdržení: jde o nemožnost. Asi jsem to napsal zbytečně zdlouhavě. Prostě si vem s sebou tři děti ve věku 0-2 roky (bez manželky či jiné pomoci) nebo si zasádruj nohu a běž o berlích - a pak zkus výtah.
Prostě to nejde - na hodně stanicích tě (po tom čekání) výtah zaveze někam, kde to nejdřív ani nepoznáš a vzápětí se tam odtud budeš horko těžko dostávat "zpátky do civilizace".popíráš sám sebe nejprv že to "nejde", a pak že "horko těžko"? - ale v našich krajích "horko těžko" znamená, že to jde ...
Naopak i když mě současná rychlost nevyhovuje, už roky funguje slušnost mezi lidmi, že stojící jsou vpravo. Téměř nikdy jsem neměl problém se "urychlit" vlastní chůzí.nemohu jinak než kolega - a to žiješ ve které zemi a ve kterém městě jezdíš po eskalátorech?
směrem doprava se zrychloval (plynule)Jako že když si na něj stoupneš, tak se to za chvilku rozjedou nohy, a když vedle sebe položíš tašku, tak ti ujede?
přepravoval kolo. I když o něco vyšší rychlost bych zvládl.To jako, že jsi sjížděl ty schody?
„Pane hlídači, vždyť to jsou přece jezdící schody.“
Jako že když si na něj stoupneš, tak se to za chvilku rozjedou nohy, a když vedle sebe položíš tašku, tak ti ujede?No když jsem jel naposled schodama v metru, tak přesně tohle to dělalo se zábradlím
. Jestli pak ruské eskalátory měly stejnou feature, a byly nastavený na 2m/s, tak klidně to držadlo mohlo jet 2.5
třeba jim ty schody blbě brzdily při jízdě směrem dolů. Ale taky bych, řekl, že si trochu vymýšlí. Osobně bych ale 2.5m/s zvládl. Navíc u mě bude rychlost chůze větší.
Ad chodníky: mě okamžitě napadly chodníky z povídek ze zlatých časů sci-fi (Clark apod.). Tam byly popisovány jako x pásů, kde měl každý o jednu jednotku jinou rychlost. Když například člověk přestupoval doleva, tak se jeho rychlost zvětšovala. V nějaké takové povídce pak byla zápletka, že dělnící stávkovali a jeden z těch rychlejších vypli
.
Zábradlí je o něco rychlejší snad na každém - ale ne výrazně…Mně to tedy přijde celkem dost, když musím několikrát během jízdy přehmatávat (když už se tedy držím), abych se nenakláněl směrem dopředu a neválel se po zádech tomu přede mnou – to pak člověk vypadá jako úchyl nebo zloděj.
Tak jsem si taky zkusil výtahy: nejdříve se z tebe stane důchodec než se výtahu dočkáš, pak stihneš zemřít dřív, než tě tento doooopppprrrraaaavvvvvíííí nahoru, jako každé (polo)uzavřené prostory v Praze i tyto výtahy jsou často posprejované a smrdící jak tlupa bezdomovců, a ve finále se objevíš na nějakém velmi vtipném místě, nejlépe za rušnou silnicí od klasických výlezů z metra. Doporučuji zkusit Nádraží Holešovice, směr od autobusů, Muzeum a jiné vtipné.takze protoze vytahy funguji spatne, tak udelame jeste spatne fungujici eskalatory. A taky bychom je meli po vzoru vytahu posrat, aby smrdely stejne, to by bylo nejlepsi.
Hrazdu by mělo stačit rozepřít, ale netuším, jestli by to ten nával udrželo.
Potom co jsem tohle viděl jsem koukal... Na Náměstí míru má eskalátor dokonce 83m. Ale není kam tam strčit tu hrazdu :)Dá se úplně stejně jako v tom komixu.
Ano, "hat" neznamená jen klobouk, ale také čepice (zejména v am. angl.). A já tu variantu vybral proto, že Black Hat podle mě plácne první věc, která ho napadne, aby nějak odpověděl na Cueballovu otázku. A protože v daném rámečku jede naproti těm dvěma kluk v čepici, usoudil jsem, že to bylo inspirací pro Back Hatovu odpověď.
Každopádně, Black Hat určitě Cueballovi nenaznačuje, že kdyby měl klobouk jako on, tak by pochopil, o co mu jde. To nedává smysl, protože by pak nepokračoval tím "And I'm not really a not-carrying-a-chin-up-bar person".
tudíž naznčit, že Cueball nemůže pochopit, proč má hrazdu, když klobouky nenosíTakový význam tam IMO není.
Používat schody je kontraproduktivní. Schody se tak rychleji opetřebovávají a musejí být častěji opravovány.