abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
dnes 15:33 | Nová verze

Počítačová hra Factorio (Wikipedie) běžící také na Linuxu dospěla do verze 1.0. Oficiální oznámení v příspěvku na blogu. Ukázky na YouTube. Hra byla představena v roce 2013 na Indiegogo.

Ladislav Hagara | Komentářů: 10
dnes 09:00 | Bezpečnostní upozornění

Národní bezpečnostní agentura (NSA) a Federální úřad pro vyšetřování (FBI) upozorňují na linuxový malware Drovorub. Odpovědi na nejčastěji kladené dotazy ve FAQ. Detaily v pětačtyřicetistránkové analýze.

Ladislav Hagara | Komentářů: 8
dnes 08:00 | Nová verze

Interaktivní výpočetní prostředí Jupyter Notebook (zobecnění dřívějšího IPython Notebook) má také variantu Jupyter Book pro vytváření rozsáhlejších dokumentů. To je nově přepracované – používá systém pro správu obsahu (dokumentace) Sphinx se značkovacím jazykem MyST založeným na Markdownu a nový systém sestavení dokumentu namísto původního Jekyll.

Fluttershy, yay! | Komentářů: 5
dnes 07:00 | Nová verze

Bylo vydáno Ubuntu 18.04.5 LTS, tj. páté opravné vydání Ubuntu 18.04 LTS s kódovým názvem Bionic Beaver (poznámky k vydání a přehled změn) a také Ubuntu 16.04.7 LTS, tj. sedmé opravné vydání Ubuntu 16.04 LTS s kódovým názvem Xenial Xerus (poznámky k vydání a přehled změn).

Ladislav Hagara | Komentářů: 7
dnes 06:00 | Nová verze

Byla vydána nová verze 1.48 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a animovanými gify v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.48 bude vydáno také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
včera 19:11 | Zajímavý projekt

Neziskové technologické konsorcium Linux Foundation a společnosti Grillo a IBM společně představili projekt OpenEEW (GitHub) neboli open source systém včasného varování před zemětřeseními (earthquake early-warning).

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
včera 16:33 | Nová verze

Byla vydána nová verze 5.1.0 otevřeného emulátoru procesorů a virtualizačního nástroje QEMU (Wikipedie). Přispělo 235 vývojářů. Provedeno bylo více než 2 500 commitů. Přehled úprav a nových vlastností v seznamu změn.

Ladislav Hagara | Komentářů: 2
včera 16:11 | Nová verze

Byla vydána nová verze 20.08.0 KDE Aplikací (KDE Applications). Přehled novinek i s náhledy v oficiálním oznámení (sk), v kompletním seznamu změn a na stránce s dalšími informacemi.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
12.8. 13:55 | Komunita

Nadace The Document Foundation (TDF) zastřešující vývoj svobodného kancelářského balíku LibreOffice zveřejnila čtyřiapadesátistránkovou výroční zprávu za rok 2019. K dispozici je v nízkém (6,4 MB) i vysokém (53,2 MB) rozlišení. Nadace také publikovala statistiky související s LibreOffice 7.0. Před týdnem vydaná verze byla z oficiálních stránek stažena již 423 tisíckrát.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
12.8. 13:33 | Zajímavý článek

Když se řekne „jmenný prostor“ hodně lidí si představí xmlns v XML nebo balíčky v Javě odvozené od internetových domén. Jmenné prostory jsou ale obecný koncept se kterým se setkáme prakticky všude a odvozovat je můžeme i jinak. Článek Jména a jmenné prostory dává toto téma do souvislostí a ukazuje různé způsoby tvorby jmenných prostorů. Nahlédneme i do zajímavého světa RDF a ukážeme si, jak vytvářet URI, která budou globálně unikátní jednou provždy.

xkucf03 | Komentářů: 10
Dokážete si představit, že by váš hlavní počítač (desktop, notebook) byl v současné době založen na architektuře jiné než x86 (x86_64)? Například ARM, POWER, RISC-V,…
 (13%)
 (12%)
 (56%)
 (14%)
 (5%)
Celkem 260 hlasů
 Komentářů: 16, poslední dnes 04:55
Rozcestník

CakePHP: tvoríme CMS - 2 (začíname pracovať)

8. 4. 2008 | Tibor Piňo | Programování | 8555×

Počnúc touto časťou bude každý diel venovaný tvorbe redakčného systému a na konkrétnych ukážkach si predstavíme jednotlivé prednosti a vlastnosti tohto frameworku.

V minulej časti sme si niečo málo povedali o základných vlastnostiach a prednostiach CakePHP. Pokračujeme v našom seriály a tentokrát začneme pracovať priamo s frameworkom.

1. krok – získavame framework

Základný balík si môžete stiahnuť priamo zo stránok CakePHP – download sekcia. V dobe písania tejto časti je aktuálna vývojová verzia 1.2.0.6311-beta. Po stiahnutí balíka rozbalíme príslušné súbory do adresára cakephp a umiestníme ho do zložky, kde bude prístupný webovému serveru (v mojom prípade je to zložka ~/www/cakephp, a následne sa môžeme po spustení webového servera, napr. Apache, odkazovať na adresár prostredníctvom adresy http://localhos­t/cakephp). Týmto máme všetky potrebné súbory skopírované a framework pripravený k použitiu.

2. krok – prvé kroky

Medzi prvé kroky patrí nastavenie práv pre zápis pre adresár app/tmp/cache a zmena predvoleného hashovacieho stringu v súbore app/config/co­re.php

Configure::write('Security.salt', 'DYhG93b0asdf97473qyJfIxfs2guVoUubWwvniR2G0FgaC9mi');

Po zadaní adresy do webového prehliadača, v našom prípade http://localhos­t/cakephp, môžeme vidieť úvodnú obrazovku, ktorou nás CakePHP privíta a ktorá zároveň indikuje, že sa nám framework podarilo úspešne nainštalovať.

cakephp 02-1

Ako môžeme vidieť na obrázku, Cake nám taktiež oznamuje, že nemáme nastavený prístup k databáze, a to oznámením Your database configuration file is NOT present. Treba nám premenovať súbor app/config/da­tabase.php.de­fault na app/config/da­tabase.php a v ňom upraviť nasledovnú časť (jednotlivé položky sú dosť intuitívne a nemusím ich predstavovať):

var $default = array(
        'driver' => 'mysql',
        'persistent' => false,
        'host' => 'localhost',
        'port' => '',
        'login' => 'user',
        'password' => 'password',
        'database' => 'database_name',
        'schema' => '',
        'prefix' => '',
        'encoding' => ''
);

Ak doplníme správne hodnoty a Cake bude schopný pripojiť sa do databázy, oznámi nám to nasledovnou hláškou: Your database configuration file is present. Cake is able to connect to the database.

3. krok – upravujeme vzhľad

Na obrázku vyššie môžeme vidieť výchozí vzhľad CakePHP po prvom spustení. My si chceme však vzhľad prispôsobiť podľa vlastných potrieb. Na to, aby sme chápali, ako sa vykresľuje celý vzhľad, pozrime si nasledujúci obrázok:

LAYOUT
VIEW
LAYOUT

Modrou farbou je vykreslený tzv. layout stránky, ktorý sa vkladá do každej zobrazenej stránky a ak neurčíme inak, je pre všetky zobrazené stránky rovnaký (môžeme si to predstaviť, že na každej stránke so zobrazí napr. logo a práve dané logo bude umiestnené v jednom jedinom súbore, ktorý sa nazýva layout). Žltou farbou môžeme vidieť konkrétny view, pod ktorým si môžeme predstaviť napr. zoznam článkov, komentárov, noviniek atď.

Keď už vieme, ako celý zobrazovací mechanizmus pracuje, môžeme sa pustiť do prvých úprav. Najprv si zmeníme text úvodnej stránky v samotnom view, a to vytvorením súboru app/views/pages/ho­me.ctp a vložením skúšobného textu do novovytvoreného súboru. Po úprave môžeme vidieť niečo obdobné:

cakephp 02-2

Výchozí layout necháme nezmenený a pre tento seriál budeme používať pôvodný priamo z CakePHP. Ak by sme sa ho však rozhodli zmeniť, vytvorili by sme súbor **app/views/la­youts/default­.ctp, do ktorého by sme umiestnili napr. nasledovný kód

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">

<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
<head>
<?p echo $html -> charset("utf-8"); ?>
<title><?php echo $title_for_layout?></title>
<? echo $html -> css("stylesheet"); ?>
<? echo $javascript -> link("scriptaculous/prototype.js"); ?>

</head>

<body>
<div id="container">
<div id="header">
    <div id="menu">
    </div>
</div>

<?
        if ($session->check('Message.flash')):
                        $session->flash();
        endif;
?>
<div id="content">
        <?php echo $content_for_layout ?>
</div>

<div id="footer">
        <a href="mailto:tibor.pino@gmail.com">Vyrobil Tibor Piňo</a>

</div>
</div>
</body>
</html>

Jednotlivé časti layoutu si vysvetlíme neskôr, ale už aj teraz môžete vidieť, ako sa vkladajú CSS súbory a javascript súbory, ako sa zobrazuje view (pohľad) v layoute pomocou direktívy <?php echo $content_for_layout ?> atď.

A to by bolo pre túto časť zhruba všetko. V tejto časti sme sa už dostali k prvým úpravám vzhľadu, vysvetlili sme si, ako funguje celý princíp zobrazovanie v Cake a taktiež ako si správne nakonfigurovať prístup do databázy. Týchto pár krokov nám stačí k plnohodnotnej práci a v ďalšej časti si správne vytvoríme databázové tabuľky, vysvetlíme si vzťahy medzi jednotlivými tabuľkami a celý návrh otestujeme pomocou tzv. lešenia alebo scaffolding

       

Hodnocení: 64 %

        špatnédobré        

Nástroje: Tisk bez diskuse

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

Komentáře

Vložit další komentář

8.4.2008 22:57 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: CakePHP: tvoríme CMS - 2 (začíname pracovať)
Je tu nějaký mišmaš s příponami, já mám teda na těch zmíněných místech ne .ctp ale .thtml ... ale asi je to jedno ne?

A taky by to chtělo více vysvětlit tu stránku /app/views/pages/home, člověku který k tomu právě přišel asi z článku nedojde že to je stránka která se zobrazí na /
Přidej se k odporu proti eko-fanatismu! Konzumuj prémiové informace plné zdravého rozumu a vyhýbej se těm nevhodným!
9.4.2008 15:22 Tibor Piňo | skóre: 26 | blog: Iron_Maiden
Rozbalit Rozbalit vše Re: CakePHP: tvoríme CMS - 2 (začíname pracovať)

No s priponami je to jedno. Starsie verzie 1.1.* pouzivaju priponu .thtml Novsie verzie 1.2.* pouzivaju priponu .ctp

Avsak nie je problem si to prepnut podla potreby a to danou direktivou v controlleri

/**
* File extension for view templates. Defaults to Cake's conventional ".ctp".
*
* @var string
* @access public
*/
var $ext = '.ctp';

K súboru /pages/home.ctp a samotným Router rules sa dostaneme v ďalších častiach seriálu. V tejto časti to bola len ilustrácia a je tam uvedené, že úvodnú stránku môžeme zmeniť v danom súbore. Vyššie v článku spomínam, že práve úvodná strana je zobrazená na adrese / a žiadne iné adresy sa tam neuvádzajú, takže by k nepochopeniu alebo zmäteniu nemalo dôjsť. Ale ako hovorím, určite sa k tomu podrobne dostaneme.

9.4.2008 20:37 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: CakePHP: tvoríme CMS - 2 (začíname pracovať)
ok dík...
Přidej se k odporu proti eko-fanatismu! Konzumuj prémiové informace plné zdravého rozumu a vyhýbej se těm nevhodným!
9.4.2008 17:44 MiK
Rozbalit Rozbalit vše Re: CakePHP: tvoríme CMS - 2 (začíname pracovať)
vylozene kratky a tak trochu k nicemu.... asocioval bych to jako soustava clanku o vymene kola, kdy prvni cast bude o tom, ze kolo je kulata vec na aute a druhy clanek bude o tom, ze musime na zacatku za pouziti heveru auto zvednout... pokracovani priste
Daniel Kvasnička ml. avatar 10.4.2008 09:08 Daniel Kvasnička ml. | skóre: 52 | blog: The Joys and Sorrows of Being an IT Freak | Ostrava
Rozbalit Rozbalit vše Re: CakePHP: tvoríme CMS - 2 (začíname pracovať)
echo $html -> charset("utf-8");
Tohleto jsem nikdy nepochopil... rekl bych, ze to jen problematizuje spolupraci s externim koderem (musi se zabyvat PHP) a zneprehlednuje markup. Prinos nevidim zadny. Je mi jasny, ze se bez toho lze bez problemu obejit, jen nechapu proc nekdo investuje cas do vyvoje takove veci.
FSF: “screw you for not wanting the stuff we produce”, People: “screw you for not producing the stuff we want."
7.6.2008 02:10 maertien | skóre: 29 | blog: martinek
Rozbalit Rozbalit vše Re: CakePHP: tvoríme CMS - 2 (začíname pracovať)
Mozna striktni objektovost... Proc pouzivat primo promennou class.X kdyz muzu mit metodu class.return_X
Daniel Kvasnička ml. avatar 7.6.2008 15:42 Daniel Kvasnička ml. | skóre: 52 | blog: The Joys and Sorrows of Being an IT Freak | Ostrava
Rozbalit Rozbalit vše Re: CakePHP: tvoríme CMS - 2 (začíname pracovať)
O to vubec nejde. Nechapu, proc tam vubec je to PHP. To je takovy problem napsat META tag, ktery definuje kodovani stranky?...
FSF: “screw you for not wanting the stuff we produce”, People: “screw you for not producing the stuff we want."
10.6.2008 09:24 Tibor Piňo | skóre: 26 | blog: Iron_Maiden
Rozbalit Rozbalit vše Re: CakePHP: tvoríme CMS - 2 (začíname pracovať)
Je to robene kvoli tomu, ze default kodovanie si mozes nastavit aj v jednom globalnom konfiguracnom subore /app/config/core.php a potom ti staci volat metodu takto

echo $html -> charset();

a vlozi ti to default kodovanie, ktore si si nastavil. A to plati aj o inych veciach, ktore sa daju jednoducho nastavovat na jednom mieste a su platne pre celu aplikaciu.
Daniel Kvasnička ml. avatar 10.6.2008 09:38 Daniel Kvasnička ml. | skóre: 52 | blog: The Joys and Sorrows of Being an IT Freak | Ostrava
Rozbalit Rozbalit vše Re: CakePHP: tvoríme CMS - 2 (začíname pracovať)
Tak od toho jsou snad ruzne principy dedeni layoutu, ne? Vsechny mnou pouzivane view technologie (PHPTAL, Genshi, JSP) maji moznost definovat "rodicovsky layout" a v nem <head> se vsim potrebnym... Proste se mi vubec nelibi, kdyz se PHP (nebo jakykoliv jiny jazyk) taha do sablon. Prenositelnost tech sablon je pak prakticky nulova a editovatelnost pro markup kodery taktez. Nehlede na to, ze je to proste obecne extremne vizualne neprehledny :-)
FSF: “screw you for not wanting the stuff we produce”, People: “screw you for not producing the stuff we want."
10.6.2008 10:59 Tibor Piňo | skóre: 26 | blog: Iron_Maiden
Rozbalit Rozbalit vše Re: CakePHP: tvoríme CMS - 2 (začíname pracovať)
Samozrejme tam principi dedenia layoutu su. Tato vlastnost je tam z dovodu toho, ktory som ti napisal vyssie. Ak sa ti takyto pristup nepaci, nikto ta nenuti to puzivat a mozes tam pisat priamo html tagy pre kodovanie, avsak mas moznost si vybrat pristup aky ti vyhovuje.

Založit nové vláknoNahoru

ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
© 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.