Ve Firefoxu bude lepší správa profilů (oddělené nastavení domovské stránky, nastavení lišt, instalace rozšíření, uložení hesla, přidání záložky atd.). Nový grafický správce profilů bude postupně zaváděn od 14.října.
Canonical vydal (email) Ubuntu 25.10 Questing Quokka. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Jedná se o průběžné vydání s podporou 9 měsíců, tj. do července 2026.
ClamAV (Wikipedie), tj. multiplatformní antivirový engine s otevřeným zdrojovým kódem pro detekci trojských koní, virů, malwaru a dalších škodlivých hrozeb, byl vydán ve verzi 1.5.0.
Byla vydána nová verze 1.12.0 dynamického programovacího jazyka Julia (Wikipedie) určeného zejména pro vědecké výpočty. Přehled novinek v příspěvku na blogu a v poznámkách k vydání. Aktualizována byla také dokumentace.
V Redisu byla nalezena a v upstreamu již opravena kritická zranitelnost CVE-2025-49844 s CVSS 10.0 (RCE, vzdálené spouštění kódu).
Ministr a vicepremiér pro digitalizaci Marian Jurečka dnes oznámil, že přijme rezignaci ředitele Digitální a informační agentury Martina Mesršmída, a to k 23. říjnu 2025. Mesršmíd nabídl svou funkci během minulého víkendu, kdy se DIA potýkala s problémy eDokladů, které některým občanům znepříjemnily využití možnosti prokázat se digitální občankou u volebních komisí při volbách do Poslanecké sněmovny.
Společnost Meta představila OpenZL. Jedná se o open source framework pro kompresi dat s ohledem na jejich formát. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu.
Google postupně zpřístupňuje českým uživatelům Režim AI (AI Mode), tj. nový režim vyhledávání založený na umělé inteligenci. Režim AI nabízí pokročilé uvažování, multimodalitu a možnost prozkoumat jakékoliv téma do hloubky pomocí dodatečných dotazů a užitečných odkazů na weby.
Programovací jazyk Python byl vydán v nové major verzi 3.14.0. Podrobný přehled novinek v aktualizované dokumentaci.
Bylo oznámeno, že Qualcomm kupuje Arduino. Současně byla představena nová deska Arduino UNO Q se dvěma čipy: MPU Qualcomm Dragonwing QRB2210, na kterém může běžet Linux, a MCU STM32U585 a vývojové prostředí Arduino App Lab.
Musím souhlasit, že seriál není cílen pro úplné začátečníky a cílová skupina tak bude chudší než asi bylo zamýšleno. Ovšem pokud si je čtenář jistý svými C++ znalostmi, měl by se poměrně rychle problematikou prokousat.
Jediné, co by bylo pro úplné začátečníky přínosnější, by byla lokalizace celé Qt dokumentace do češtiny. K tomu ale není důvod, protože pokud není člověk schopný zvládnout (alespoň pasivně) technický anglický text tak, aby pochopil myšlenku (není potřeba překládat každé slovo a chápat gramatiku), nikdy z něj nebude programátor. Alespoň ne takový, který svede více než jen nahradu "Hello world!" za "Ahoj svete" (I když taky jsem měl radost jak decko, když se mi před mnoha lety podařilo poprvé přeložil změny v jednom demu podobného rozsahu )
Musím souhlasit, že seriál není cílen pro úplné začátečníky a cílová skupina tak bude chudší než asi bylo zamýšleno.Nesouhlas
Ovšem pokud si je čtenář jistý svými C++ znalostmi, měl by se poměrně rychle problematikou prokousat.Jak je řečeno jinde, článek je pro začátečníky v Qt, ne v C++
Já tenhle seriál vítám, alespoň se konečně dozvím, proč to je právě takhle
Jsem programátor v C, shell, PL/SQL. C++ jsem se ještě stále nenaučil, mám jen jakési povědomí o objektech a jak to zhruba funguje, ale to mi nezabránilo spáchat jeden plugin do kate (Konečně jsem jej začal přepisovat pro KDE 4) a podílet se na vývoji jednoho plasmoidu (yaWP - jestli ho někdo zná). Něco si najdu v tutoriálech, něco najdu v jiných programech a inspiruji se, zbytek metodou pokus-omyl. Nejhorší to bývá při překladu. Některé hlášky jsou docela zajímavé a co je vlastně špatně člověk většinou zjistí až s pomocí Googlu.
MainWindow::MainWindow() : m_dir(0)
). Podle me jsou dost dobre voleny na to, aby z nich bylo pekne jasne k cemu jednotlive Qt objekty slouzi a jak se s nimi delaji zakladni veci. Podle me je to pekny start pro programatory do Qt.
MainWindow::MainWindow() { m_dir = 0; ...m_dir jsem inicializoval, abych pak nemusel podmiňovat
delete
a mohl ho prostě spustit ať už se m_dir použije nebo ne. Je to bezpečnější.
NULL
ou Vetsina takovych IDE se da ovladat pouze intuici, neni treba nic studovat ani nic slozite nastavovat (mozna par cest). A ze jich neni malo, Qt Creator, KDevelop, QDevelop, Monkey Studio, HaiQ, Vim a urcite jsem jich dost zapomel. Zakladni schopnosti jako doplnovani kodu, editaci *.ui, kompilaci, debugovani, atd. podporuji svym zpusobem vsechny. Dobre IDE neznamena, ze se musi chovat a vypadat jako MSVS. Je treba vyzkouset vsechny a jit cestou nejmensiho odporu. Napr. u me je urcite neschudny vi, prestoze si jini bez nej nedokazi pocitac ani predstavit...
Když pochopíš princip, tak je i vim intuitivní.
dw - delete word
Nicméně netvrdím, že bych vim nějak extra uměl. Většinou se totiž pohybuji na různých AIX serverech, kde je jen vi, tak jsem se naučil jen pár základních příkazů, které potřebuji.
Ja a Vim nejsme kamaradi Ale pokud clovek ovlada Vim, verim, ze neni problem ho pouzivat i jako IDE pro Qt. (uz jsem tu par screenshotu videl)
Právě jsem na jeden narazil...
Možná mi někdo poradí. Tvrdě jsem narazil s naprostou trivialitou
Mám tři proměnné QColor, potřebuji je zazálohovat, změnit na default , něco vykreslit a pak obnovit ze zálohy. Bohužel to obnovení mi nějak nefunguje Zkoušel jsem různé varianty, studoval dokumentaci ke QColor, ale zatím nic nezabralo. Jak už jsem psal, v C++ celkem dost plavu
if ( m_theme != "default" && m_theme != "naked" ) { // set default colors when custom colors and not default or naked theme QColor fontColorBck = m_fontColor; QColor fontLowerColorBck = m_fontLowerColor; QColor fontShadowColorBck = m_fontShadowColor; setDefaultColors(); } ..... if ( m_theme != "default" && m_theme != "naked" ) { // restore font colors // tady mi to nějak drhnem_fontColor = fontColorBck; m_fontLowerColor = fontLowerColorBck; m_fontShadowColor = fontShadowColorBck; }
/usr/local/src/yawp/yawp/0.1/yawp.cpp: In member function ‘void YaWP::paintPanel(QPainter*, const QStyleOptionGraphicsItem*, const QRect&)’: /usr/local/src/yawp/yawp/0.1/yawp.cpp:781: error: ‘fontColorBck’ was not declared in this scope /usr/local/src/yawp/yawp/0.1/yawp.cpp:782: error: ‘fontLowerColorBck’ was not declared in this scope /usr/local/src/yawp/yawp/0.1/yawp.cpp:783: error: ‘fontShadowColorBck’ was not declared in this scope make[2]: *** [CMakeFiles/plasma_yawp.dir/yawp.o] Error 1 make[1]: *** [CMakeFiles/plasma_yawp.dir/all] Error 2 make: *** [all] Error 2
fontColorBck
, fontLowerColorBck
a fontShadowColorBck
jsou platné jenom v tom bloku if ( m_theme != "default" && m_theme != "naked" ) { ... }
. Nejpřímočařejší postup (netvrdím, že nejlepší) by byl asi takový:
QColor fontColorBck; QColor fontLowerColorBck; QColor fontShadowColorBck; if ( m_theme != "default" && m_theme != "naked" ) { // set default colors when custom colors and not default or naked theme fontColorBck = m_fontColor; fontLowerColorBck = m_fontLowerColor; fontShadowColorBck = m_fontShadowColor; setDefaultColors(); } ..... if ( m_theme != "default" && m_theme != "naked" ) { // restore font colors m_fontColor = fontColorBck; m_fontLowerColor = fontLowerColorBck; m_fontShadowColor = fontShadowColorBck; }Nejsa Céčkař, nejsem si jistý, jestli překladač nebude prudit, že ty proměnné might not be initialized, ale to je jen takový detail
Díky moc, na tohle jsem úplně zapomněl, už to funguje. Taková blbost a já se s tím od včerejška trápím.
To je tak, když člověk v něčem delší dobu nedělá, pak všechno zapomene
Constructs an invalid color with the RGB value (0, 0, 0). An invalid color is a color that is not properly set up for the underlying window system.
The alpha value of an invalid color is unspecified.
QStettings
jsem neznal, zajímavé. Dá se nastavit nějaká úplně jiná cesta k .conf
?
QSettings ( const QString & fileName, Format format, QObject * parent = 0 )
Mrkni na pretizene konstruktory, napr.:
QSettings::QSettings(const QString& fileName, Format format, QObject* parent = 0)
Na jednom tydennim oficialnim skoleni, na ktere jsem byl vyslan, se nam skolitel snazil mimo jineho vysvetlit, proc nepouzivat QtDesigner a proc radeji kreslit gui primo z kodu. Je pravda, ze designer nepodporuje spoustu veci, jako vlozeni na toolbar neco jineho nez toolbutton nebo akci z menu, obdobne se statusbarem, moznost rozdelit lokalizaci textu pro jednotne a mnozne cislo (pripadne vice tvaru mnozneho cisla (1 zprava, 2 zpravy, 5 zprav, ...)) nebo napr. pouziti tzv. stretch factoru...
Ale je pravda, ze stale pouzivam spise designer, protoze vyjma ruznych widgetu na tool/status-baru jsem zatim byl schopny vyjmenovane nevyhody elegantne obejit
Tiskni
Sdílej: