sudo-rs, tj. sudo a su přepsané do programovacího jazyka Rust, již obsaženo v Ubuntu 25.10, bylo vydáno ve verzi 0.2.10. Opraveny jsou 2 bezpečnostní chyby.
Kaspersky pro Linux je nově k dispozici také pro domácí uživatele.
Společnost Avalonia UI oznámila, že pracuje na .NET MAUI pro Linux a webový prohlížeč. Vyzkoušet lze demo v prohlížeči. Když bude backend stabilní, bude vydán jako open source pod licencí MIT.
Byl vydán Mozilla Firefox 145.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Ukončena byla podpora 32bitového Firefoxu pro Linux. Přidána byla podpora Matrosky. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 145 bude brzy k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Lidé.cz (Wikipedie) jsou zpět jako sociální síť s "ambicí stát se místem pro kultivované debaty a bezpečným online prostředím".
Byla vydána nová verze 4.4 multiplatformního integrovaného vývojového prostředí (IDE) pro rychlý vývoj aplikaci (RAD) ve Free Pascalu Lazarus (Wikipedie). Využíván je Free Pascal Compiler (FPC) 3.2.2.
ASUS má v nabídce komplexní řešení pro vývoj a nasazení AI: kompaktní stolní AI superpočítač ASUS Ascent GX10 poháněný superčipem NVIDIA GB10 Grace Blackwell a platformou NVIDIA DGX Spark. S operačním systémem NVIDIA DGX založeném na Ubuntu.
Desktopové prostredie Trinity Desktop vyšlo vo verzii R14.1.5. Je tu opravená chyba v tqt komponente spôsobujúca 100% vyťaženie cpu, dlaždice pre viac monitorov a nemenej dôležité su dizajnové zmeny v podobe ikon, pozadí atď. Pridaná bola podpora distribúcií Debian Trixie, Ubuntu Questing, RHEL 10 a OpenSUSE Leap 16.
Grafická aplikace Easy Effects (Flathub), původně PulseEffects, umožňující snadno povolovat a zakazovat různé audio efekty v aplikacích používajících multimediální server PipeWire, byla vydána ve verzi 8.0.0. Místo GTK 4 je nově postavená nad Qt, QML a Kirigami.
Na YouTube lze zhlédnout Godot Engine – 2025 Showreel s ukázkami toho nejlepšího letos vytvořeného v multiplatformním open source herním enginu Godot.
Od Kommanderu verze 1.2 (KDE 3.4) existuje nový parser Kommanderu, který vytváří Michal Rudolf (z Polska). Zatímco starý parser je skupina maker, ten nový je už plnohodnotný jazyk, který podoruje následující:
Protože není nový parser zpětně kompatibilní se starým (naštěstí), je
nutné jej explicitně zapnout. To můžeme udělat dvěma způsoby. Buďto
napíšeme #!kommander na první řádek skriptu. Nebo můžeme
nastavit vlastnost celého formuláře useInternalParser na
true.
Budu postupně rozebírat body z minulého dílu (Kommander - 2 (Starý parser)), kde jsem Kommander kritizoval.
Práce s proměnnými je nyní standardní, jako v jakémkoliv jiném jazyce. Proměnné jsou ve výchozím nastavení lokální. Globální proměnné jsou ty, které mají prefix _.
local = 1
_global = 1
Jazyk Kommanderu je dynamicky typovaný a procedurální. Pouze někde
narazíte na "objektový" kód widget.method(...). Ale toto je
pouze zvolený způsob syntaxe, protože je to ekvivalentní se zápisem
method(widget,...). Nemáme žádnou možnost vytvářet vlastní
třídy, takže se skutečně jedná o procedurální jazyk.
Základními typy jsou celá čísla, reálná čísla a řetězce. Docela zamrzí skutečnost, že Kommander nepodporuje složitější typy, jako struktury, výčty, seznamy a podobně. Podporovány jsou všechny klasické aritmetické, logické a relační operátory.
+ - * / % (mod) && (and) || (or) ! (not) < > <= >= ==
!= (<>)
Jazyk podporuje jak Céčkové operátory, tak jejich protějšky z Pascalu (v závorce). Spokojeni tedy mohou být příznivci obou jazyků.
Podporována jsou asociativní, jednorozměrná, pole. Opět se vytváří automaticky a není je třeba deklarovat.
foo[0]=1
foo[2]="1"
bar["a"]="c"
bar["c"]=1
Dále moje kritika směřovala k implementaci příkazů pro větvení. Ty se v
nové verzi již chovají standardně. Je možné je libovolně zanořovat. Navíc
patří řetězce mezi standardní typy jazyka, tudíž se porovnávají operátory
==, nebo !=.
Jejich syntaxe je následující:
if condition then code
[ elseif condition then code ]
[ else code ]
endif
while condition do code end
for variable=start_value to stop_value [ step
step_value ] do code end
foreach variable in array do code end
Největším rozdílem je vynechání znaku @, jak to ilustruje následující příkaz:
@label.setText("Starý parser")
label.setText("Nový parser")
U většiny funkcí byl zrušen jejich rádoby objektový přístup. Funkce dostaly nové prefixy.
@Array -> array_@File -> file_@Input -> input_@File -> file_@Message -> message_@String -> str_Jedinou výjimkou jsou DCOP funkce pro ovládání widgetů, kde je daný
přístup vhodný. Funkce Kommanderu pouze ztratily svůj prefix @
(@env() -> env()) a rovněž jejich počet byl
redukován.
Starý parser nativně používal služeb shellu. To už nyní neplatí, takže
je nutné shellový kód spouštět explicitně příkazem exec().
Nepovinný je druhý parametr, v němž se má daný příkaz spustit.
Pro delší úseky kódu tento způsob není vhodný. Bohužel klasické
execBegin() ... execEnd v novém parseru nefunguje.
Jediná možnost je použít služeb starého parseru, což se vylučuje s
nastavením useInternalParser na true. Pokud potřebujeme
využívat služeb jiného jazyka, nezbývá nám, než používat starý parser a ten
nový explicitně zapínat jen tam, kde je potřeba.
Zatím jsme se bavili o Kommanderu pouze teoreticky. Ale je k dispozici už řada hotových prográmků. Nejvíce jich je na kde-apps.org. Vyberu pár zajímavých, bohužel většina z nich používá starý parser.
Což byla první aplikace v Kommanderu, kterou jsem viděl. Jejím autorem je Tomáš Matějíček a je součástí jeho Live distribuce Slax.

Program na tvorbu titulků k filmům.
Vytváří DVD z jednoho, nebo několika mpeg-2 souborů. Umí tvorbu playlistů, vytvářet DVD menu, vytvořit ISO DVD, ... Kontroluje si svoje závislosti.

GUI rozhraní pro Qemu

A samozřejmě mnoho dalších aplikací. Je zajímavé, že nejvíce jich je z oblasti kódování videa, ripování DVD, ...
Kommander je bezesporu velmi zajímavý koncept a dá se předpokládat, že v budoucnu jeho užívání vzroste. Představuje snadný a rychlý způsob, jak vytvářet jednoduché utilitky s grafickým uživatelským rozhraním. Všechny nelogičnosti a nevýhody starého parseru odstraňuje ten nový, čímž zvyšuje použitelnost jazyka. Bohužel se jedná o nový jazyk s překotným vývojem, který trpí velkým nedostatkem dokumentace. Což tento seriál alespoň v češtině trochu napravil.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej: