Byla vydána nová verze 1.12.0 dynamického programovacího jazyka Julia (Wikipedie) určeného zejména pro vědecké výpočty. Přehled novinek v příspěvku na blogu a v poznámkách k vydání. Aktualizována byla také dokumentace.
V Redisu byla nalezena a v upstreamu již opravena kritická zranitelnost CVE-2025-49844 s CVSS 10.0 (RCE, vzdálené spouštění kódu).
Ministr a vicepremiér pro digitalizaci Marian Jurečka dnes oznámil, že přijme rezignaci ředitele Digitální a informační agentury Martina Mesršmída, a to k 23. říjnu 2025. Mesršmíd nabídl svou funkci během minulého víkendu, kdy se DIA potýkala s problémy eDokladů, které některým občanům znepříjemnily využití možnosti prokázat se digitální občankou u volebních komisí při volbách do Poslanecké sněmovny.
Společnost Meta představila OpenZL. Jedná se o open source framework pro kompresi dat s ohledem na jejich formát. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu.
Google postupně zpřístupňuje českým uživatelům Režim AI (AI Mode), tj. nový režim vyhledávání založený na umělé inteligenci. Režim AI nabízí pokročilé uvažování, multimodalitu a možnost prozkoumat jakékoliv téma do hloubky pomocí dodatečných dotazů a užitečných odkazů na weby.
Programovací jazyk Python byl vydán v nové major verzi 3.14.0. Podrobný přehled novinek v aktualizované dokumentaci.
Bylo oznámeno, že Qualcomm kupuje Arduino. Současně byla představena nová deska Arduino UNO Q se dvěma čipy: MPU Qualcomm Dragonwing QRB2210, na kterém může běžet Linux, a MCU STM32U585 a vývojové prostředí Arduino App Lab.
Multiplatformní open source voxelový herní engine Luanti byl vydán ve verzi 5.14.0. Podrobný přehled novinek v changelogu. Původně se jedná o Minecraftem inspirovaný Minetest v říjnu loňského roku přejmenovaný na Luanti.
Byla vydána nová stabilní verze 6.10 (YouTube) multiplatformního frameworku a GUI toolkitu Qt. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Od Kommanderu verze 1.2 (KDE 3.4) existuje nový parser Kommanderu, který vytváří Michal Rudolf (z Polska). Zatímco starý parser je skupina maker, ten nový je už plnohodnotný jazyk, který podoruje následující:
Protože není nový parser zpětně kompatibilní se starým (naštěstí), je
nutné jej explicitně zapnout. To můžeme udělat dvěma způsoby. Buďto
napíšeme #!kommander
na první řádek skriptu. Nebo můžeme
nastavit vlastnost celého formuláře useInternalParser
na
true.
Budu postupně rozebírat body z minulého dílu (Kommander - 2 (Starý parser)), kde jsem Kommander kritizoval.
Práce s proměnnými je nyní standardní, jako v jakémkoliv jiném jazyce. Proměnné jsou ve výchozím nastavení lokální. Globální proměnné jsou ty, které mají prefix _.
local = 1
_global = 1
Jazyk Kommanderu je dynamicky typovaný a procedurální. Pouze někde
narazíte na "objektový" kód widget.method(...)
. Ale toto je
pouze zvolený způsob syntaxe, protože je to ekvivalentní se zápisem
method(widget,...)
. Nemáme žádnou možnost vytvářet vlastní
třídy, takže se skutečně jedná o procedurální jazyk.
Základními typy jsou celá čísla, reálná čísla a řetězce. Docela zamrzí skutečnost, že Kommander nepodporuje složitější typy, jako struktury, výčty, seznamy a podobně. Podporovány jsou všechny klasické aritmetické, logické a relační operátory.
+ - * / % (mod) && (and) || (or) ! (not) < > <= >= ==
!= (<>)
Jazyk podporuje jak Céčkové operátory, tak jejich protějšky z Pascalu (v závorce). Spokojeni tedy mohou být příznivci obou jazyků.
Podporována jsou asociativní, jednorozměrná, pole. Opět se vytváří automaticky a není je třeba deklarovat.
foo[0]=1
foo[2]="1"
bar["a"]="c"
bar["c"]=1
Dále moje kritika směřovala k implementaci příkazů pro větvení. Ty se v
nové verzi již chovají standardně. Je možné je libovolně zanořovat. Navíc
patří řetězce mezi standardní typy jazyka, tudíž se porovnávají operátory
==
, nebo !=
.
Jejich syntaxe je následující:
if condition then code
[ elseif condition then code ]
[ else code ]
endif
while condition do code end
for variable=start_value to stop_value [ step
step_value ] do code end
foreach variable in array do code end
Největším rozdílem je vynechání znaku @, jak to ilustruje následující příkaz:
@label.setText("Starý parser")
label.setText("Nový parser")
U většiny funkcí byl zrušen jejich rádoby objektový přístup. Funkce dostaly nové prefixy.
@Array -> array_
@File -> file_
@Input -> input_
@File -> file_
@Message -> message_
@String -> str_
Jedinou výjimkou jsou DCOP funkce pro ovládání widgetů, kde je daný
přístup vhodný. Funkce Kommanderu pouze ztratily svůj prefix @
(@env() -> env()
) a rovněž jejich počet byl
redukován.
Starý parser nativně používal služeb shellu. To už nyní neplatí, takže
je nutné shellový kód spouštět explicitně příkazem exec()
.
Nepovinný je druhý parametr, v němž se má daný příkaz spustit.
Pro delší úseky kódu tento způsob není vhodný. Bohužel klasické
execBegin() ... execEnd
v novém parseru nefunguje.
Jediná možnost je použít služeb starého parseru, což se vylučuje s
nastavením useInternalParser
na true. Pokud potřebujeme
využívat služeb jiného jazyka, nezbývá nám, než používat starý parser a ten
nový explicitně zapínat jen tam, kde je potřeba.
Zatím jsme se bavili o Kommanderu pouze teoreticky. Ale je k dispozici už řada hotových prográmků. Nejvíce jich je na kde-apps.org. Vyberu pár zajímavých, bohužel většina z nich používá starý parser.
Což byla první aplikace v Kommanderu, kterou jsem viděl. Jejím autorem je Tomáš Matějíček a je součástí jeho Live distribuce Slax.
Program na tvorbu titulků k filmům.
Vytváří DVD z jednoho, nebo několika mpeg-2 souborů. Umí tvorbu playlistů, vytvářet DVD menu, vytvořit ISO DVD, ... Kontroluje si svoje závislosti.
GUI rozhraní pro Qemu
A samozřejmě mnoho dalších aplikací. Je zajímavé, že nejvíce jich je z oblasti kódování videa, ripování DVD, ...
Kommander je bezesporu velmi zajímavý koncept a dá se předpokládat, že v budoucnu jeho užívání vzroste. Představuje snadný a rychlý způsob, jak vytvářet jednoduché utilitky s grafickým uživatelským rozhraním. Všechny nelogičnosti a nevýhody starého parseru odstraňuje ten nový, čímž zvyšuje použitelnost jazyka. Bohužel se jedná o nový jazyk s překotným vývojem, který trpí velkým nedostatkem dokumentace. Což tento seriál alespoň v češtině trochu napravil.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej: