abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 10:00 | Komunita

    V Brně na FIT VUT probíhá třídenní open source komunitní konference DevConf.CZ 2025. Vstup je zdarma, nutná je ale registrace. Na programu je celá řada zajímavých přednášek, lightning talků, meetupů a workshopů. Přednášky lze sledovat i online na YouTube kanálu konference. Aktuální dění lze sledovat na Matrixu, 𝕏 nebo Mastodonu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 09:44 | IT novinky

    Vyloučení technologií, které by mohly představovat bezpečnostní riziko pro stát, má umožnit zákon o kybernetické bezpečnosti, který včera Senát schválil spolu s novelami navazujících právních předpisů. Norma, kterou nyní dostane k podpisu prezident, počítá rovněž s prověřováním dodavatelů technologií pro stát. Normy mají nabýt účinnosti od třetího měsíce po jejich vyhlášení ve Sbírce zákonů.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 7
    dnes 01:11 | Nová verze

    Open source platforma Home Assistant (Demo, GitHub, Wikipedie) pro monitorování a řízení inteligentní domácnosti byla vydána v nové verzi 2025.6.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 00:55 | Nová verze

    Po Red Hat Enterprise Linuxu a AlmaLinuxu byl v nové stabilní verzi 10.0 vydán také Rocky Linux. Přehled novinek v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 22:55 | Nová verze

    Bylo vydáno Eclipse IDE 2025-06 aneb Eclipse 4.36. Představení novinek tohoto integrovaného vývojového prostředí také na YouTube.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 22:33 | IT novinky

    Americká filmová studia Walt Disney a Universal Pictures podala žalobu na provozovatele populárního generátoru obrázků pomocí umělé inteligence (AI) Midjourney. Zdůvodňují to údajným porušováním autorských práv. V žalobě podané u federálního soudu v Los Angeles označují firmu za „bezednou jámu plagiátorství“, neboť podle nich bez povolení bezostyšně kopíruje a šíří postavy z filmů jako Star Wars, Ledové království nebo Já, padouch, aniž by do nich investovala jediný cent.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 18:33 | IT novinky

    Ultra Ethernet Consortium (UEC), jehož cílem je optimalizace a další vývoj Ethernetu s důrazem na rostoucí síťové požadavky AI a HPC, vydalo specifikaci Ultra Ethernet 1.0 (pdf, YouTube).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 13:00 | IT novinky

    Francouzský prezident Emmanuel Macron chce zakázat přístup na sociální sítě pro děti do 15 let. Francie podle něj tento krok udělá sama do několika měsíců, i pokud se na něm neshodnou další státy Evropské unie. Reaguje tak na úterní vraždu vychovatelky, kterou ve východofrancouzském městě Nogent pobodal 14letý mladík. Jednotlivé sociální sítě podle něj mají možnost věk ověřit a vymáhat zákaz pomocí systémů na rozpoznávání tváří.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 9
    včera 05:11 | IT novinky

    Byl aktualizován seznam 500 nejvýkonnějších superpočítačů na světě TOP500. Nejvýkonnějším superpočítačem zůstává El Capitan od HPE (Cray) s výkonem 1,742 exaFLOPS. Druhý Frontier má výkon 1,353 exaFLOPS. Třetí Aurora má výkon 1,012 exaFLOPS. Nejvýkonnější český počítač C24 klesl na 165 místo. Karolina, GPU partition klesla na 195. místo a Karolina, CPU partition na 421. místo. Další přehledy a statistiky na stránkách projektu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    10.6. 22:33 | Nová verze

    Oficiálně byl vydán Android 16. Detaily na blogu a stránkách věnovaných vývojářům.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    Jaký je váš oblíbený skriptovací jazyk?
     (55%)
     (31%)
     (7%)
     (2%)
     (0%)
     (1%)
     (3%)
    Celkem 254 hlasů
     Komentářů: 16, poslední 8.6. 21:05
    Rozcestník

    Konzolové programy v Qt 4 – 4 (UDP server a klient)

    10. 11. 2009 | David Watzke | Programování | 5244×

    V tomto díle si ukážeme, jak napsat jednoduchý UDP server a klient. UDP je zkratka angl. User Datagram Protocol a je to základní internetový protokol. Hodí se spíš tam, kde se počítá se ztrátami paketů, přičemž není žádoucí odesílat je znova (hry, VoIP, internetová rádia).

    Obsah

    Co je to UDP?

    link

    UDP je zkratka angl. User Datagram Protocol a je to základní internetový protokol. Na rozdíl od minule popisovaného TCP se hodí spíš tam, kde se počítá se ztrátami paketů, přičemž není žádoucí odesílat je znova (hry, VoIP, internetová rádia). UDP totiž nezaručuje, že se odeslaná data dostanou ke svému cíli – když to nevyjde napoprvé, tak se to znova nezkouší. Nezaručuje ani pořadí, ve kterém data přijdou. Někdy se používá pro jednoduchost (DNS). Výhodou oproti TCP je nižší režie. Někdo volí UDP také kvůli vyšší flexibilitě, například když si chce kontrolu doručení naprogramovat sám nějakým velmi specifickým způsobem.

    UDP sockety v Qt

    link

    S UDP sockety se v Qt pracuje přes objekt QUdpSocket. Přes tento objekt posíláme datagramy metodou writeDatagram(), které zadáme data a adresu+port, kam je chceme poslat. Zrovna tak můžeme datagramy číst, tzn. použít socket jako server. Nejdřív je nutné socket spojit s nějakou adresou a portem pomocí metody bind() a potom lze přečíst datagram z fronty metodou readDatagram().

    Jelikož je práce se sockety v Qt docela jednoduchá a navíc práce s UDP se (až na specifické věci) podobá práci s TCP (viz díl o TCP), rozhodl jsem se udělat příklad velice prostý. Klient posílá datagramy a server je přijímá a vypisuje na standardní výstup. Oba programy jsou jako obvykle v angličtině, protože nesnesu češtinu v kódu, ale dodávám k nim českou lokalizaci.

    UDP server

    link

    Server poslouchá (napevno) na localhostu na portu 2266, tzn. 127.0.0.1:2266. Pouze čeká na příchozí datagramy a jakmile mu nějaký přijde, vypíše jeho adresáta a příchozí data. Když někdo na server pošle datagram, řekněme text „Hello World!“, tak se vypíše něco jako:

    91.121.174.105:2266 říká: Hello World!
    

    udpserver.h: API.

    #ifndef UDPSERVER_H
    #define UDPSERVER_H
    
    #include <QObject>
    #include <QAbstractSocket>
    #include <QTextStream>
    
    class QUdpSocket;
    
    class UdpServer : public QObject
    {
    	Q_OBJECT
    public:
    	UdpServer();
    
    private:
    	QUdpSocket* socket;
    	QTextStream out;
    
    private slots:
    	void readDatagrams();
    	void handleError();
    };
    
    #endif // UDPSERVER_H
    

    udpserver.cpp: Spolehlivé čtení datagramů se řeší zajímavým způsobem. Prohlédněte si slot readDatagrams(). Pro čekající datagram vytvoří proměnnou typu QByteArray na data (str), nastaví velikost tohoto pole bajtů (lze zjistit metodou socketu pendingDatagramSize()) a poté předá pomocí str.data() ukazatel char* metodě socketu readDiagram(). Přes tento ukazatel se data z datagramu přímo zapíšou do instance QByteArray, pod kterou ukazatel patří (tzn. do str).

    #include "udpserver.h"
    
    #include <QtNetwork>
    
    UdpServer::UdpServer() : out(stdout, QIODevice::WriteOnly)
    {
    	// vytvoříme UDP socket
    	socket = new QUdpSocket(this);
    	// připojíme slot pro zpracování datagramu
    	connect(socket, SIGNAL(readyRead()), SLOT(readDatagrams()));
    	// a slot pro zpracování chyb
    	connect(socket, SIGNAL(error(QAbstractSocket::SocketError)), SLOT(handleError()));
    
    	// pokusíme se spustit UDP server
    	if(socket->bind(QHostAddress::Any, 2266))
    	{ // spuštěno
    		out << tr("socket bound to port 2266 on all available interfaces") << endl;
    	} else
    	{ // nelze spustit
    		// touto oblezličkou zajistíme ukončení programu (po vykonání konstruktoru)
    		QTimer::singleShot(0, qApp, SLOT(quit()));
    		out << tr("couldn't bind socket to port 2266") << endl;
    	}
    }
    
    // zpracovává chybu
    void UdpServer::handleError()
    {
    	// vypíše chybovou hlášku
    	out << "error: " << socket->errorString() << endl;
    }
    
    // přečte čekající UDP datagram(y)
    void UdpServer::readDatagrams()
    {
    	// dokud jsou ve frontě nepřečtené datagramy
    	while(socket->hasPendingDatagrams())
    	{
    		// vytvoříme si pro datagram:
    		// pole bajtů (řetězec)
    		QByteArray str;
    		// adresu
    		QHostAddress addr;
    		// a port (unsigned short)
    		quint16 port;
    
    		// nastavíme poli správnou velikost
    		str.resize(socket->pendingDatagramSize());
    
    		// načteme data z datagramu
    		socket->readDatagram(str.data(), str.size(), &addr, &port);
    
    		out << addr.toString() << ":" << port << " " << tr("says") << ": "
    		    << str << endl;
    	}
    }
    

    main.cpp: Nastavíme UTF-8 pro C řetězce a lokalizaci. Načteme soubor s překladem.

    #include <QCoreApplication>
    #include <QLocale>
    #include <QTextCodec>
    #include <QTranslator>
    
    #include "udpserver.h"
    
    int main(int argc, char *argv[])
    {
    	QCoreApplication a(argc, argv);
    
    	{
    	QTextCodec* unicode = QTextCodec::codecForName("UTF-8");
    	QTextCodec::setCodecForCStrings(unicode);
    	QTextCodec::setCodecForTr(unicode);
    	}
    
    	QTranslator t;
    	t.load("udpserver_" + QLocale::system().name());
    	a.installTranslator(&t);
    
    	UdpServer s;
    
    	return a.exec();
    }
    

    Zdrojáky si můžete stáhnout v archívu udpserver.tar.bz2.

    UDP klient

    link

    Klient má jednoduchou příkazovou řádku umožňující čtyři operace: vypsat nápovědu, nastavit (či vypsat nastavenou) adresu, nastavit (či vypsat nastavený) port a odeslat UTF-8 řetězec na nastavenou adresu a port (výchozí je 127.0.0.1:2266). Pokud chcete UDP server vyzkoušet ze vzdáleného serveru, na kterém není nainstalované Qt, můžete jako klienta použít netcat v UDP režimu (-u).

    Práce s programem vypadá takto:

    $ ./udpclient
    potřebujete-li pomoc, napište "help" a zmáčkněte enter
    > help
    help		Vypíše tuto nápovědu
    host [IP]	Nastaví adresu na danou hodnotu
    port [port]	Nastaví port na danou hodnotu
    send [text]	Pošle datagram
    > host
    hostitel je nastaven na 127.0.0.1
    > host 255.255.255.255
    adresa hostitele byla nastavena na 255.255.255.255
    > host
    hostitel je nastaven na 255.255.255.255
    > port
    port je nastaven na 2266
    > send Hello World!
    odesílám diagram s textem "Hello World!" na 255.255.255.255:2266
    > ^C
    

    udpclient.h: API.

    #ifndef UDPCLIENT_H
    #define UDPCLIENT_H
    
    #include <QObject>
    #include <QHostAddress>
    #include <QTextStream>
    
    class QUdpSocket;
    
    class UdpClient : public QObject
    {
    	Q_OBJECT
    public:
    	UdpClient();
    
    private:
    	QUdpSocket* socket;
    	QTextStream out;
    
    	QHostAddress addr;
    	quint16 port;
    
    	void commandLine();
    	void processCommand(const QString& command);
    	void sendDatagram();
    
    private slots:
    	void handleError();
    };
    
    #endif // UDPCLIENT_H
    

    udpclient.cpp

    #include "udpclient.h"
    
    #include <QTextStream>
    #include <QtNetwork>  
    
    #include <cstdio>
    
    UdpClient::UdpClient() :
    	// nastavíme pro výpis na std. výstup
    	out(stdout, QIODevice::WriteOnly),   
    	// výchozí adresa je 127.0.0.1:2266  
    	addr(QHostAddress::LocalHost), port(2266)
    {						
    	// vytvoříme UDP socket		  
    	socket = new QUdpSocket(this);	   
    	// připojíme k němu slot pro zpracování chyb
    	connect(socket, SIGNAL(error(QAbstractSocket::SocketError)), SLOT(handleError()));
    
    	this->commandLine();
    }			      
    
    // vypíše chybu
    void UdpClient::handleError()
    {			    
    	out << tr("socket error:") << " " << socket->errorString() << endl;
    }
    
    // zpracuje příkaz
    void UdpClient::processCommand(const QString& command)
    {
    	// příkaz
    	QString cmd = command.section(' ', 0, 0);
    	// a jeho argumenty
    	QString str = "";
    
    	//qDebug() << "command:" << command << "cmd:" << cmd;
    
    	// pokud je příkaz prázdný, nastavíme výchozí (help)
    	if(cmd.isEmpty())				   
    		cmd = "help";			       
    	else // jinak si uložíme argumenty příkazu	  
    		str = command.mid(cmd.size()+1);	    
    
    	if(cmd == "host")
    	{		
    		if(str.isEmpty())
    		{ // pokud nemá argumenty, vypíšeme aktuální adresu
    			out << tr("host is set to %1").arg(addr.toString()) << endl;
    			return;	
    		}
    
    		// uložíme aktuální adresu
    		QHostAddress prevAddr(addr);
    
    		// nastavíme novou adresu
    		if(addr.setAddress(str)) 
    		{			
    			out << tr("host address has been set to %1")
    				    .arg(addr.toString()) << endl;  
    		} else	
    		{ // a když to selže (nesprávný formát adresy), nastavíme zpátky tu předchozí
    			out << tr("couldn't set the given host address: %1"
    				    .arg(str) << endl; 
    			addr = prevAddr;
    		}
    	} else	
    	if(cmd == "port")
    	{
    		if(str.isEmpty())
    		{ // pokud nemá argumenty, vypíšeme aktuální port
    			out << tr("port is set to %1").arg(port) << endl;	
    			return;
    		}
    
    		// kontrola konverze stringu na integer
    		bool ok;			       
    		// převedeme argument na int	   
    		int p = str.toInt(&ok);	    
    
    		// pokud byla konverze úspěšná a port je v rozsahu, nastavíme jej
    		// jako aktuální
    		if(ok && p >= 0 && p < 65536)	      
    		{
    			port = (quint16) p;
    			out << tr("port has been set to %1").arg(port) << endl;
    		} else
    		{
    			out << tr("couldn't set port to %1").arg(str) << endl;
    		}
    	} else
    	if(cmd == "send")
    	{
    		// pokud byl zadán argument, odešleme datagram
    		if(str.isEmpty())
    		{
    			out << tr("nothing to send, aborting") << endl;
    		} else
    		{
    			out << tr("sending datagram with text \"%1\" to %2:%3")
    				    .arg(str).arg(addr.toString()).arg(port) << endl;
    
    			socket->writeDatagram(str.toUtf8(), addr, port);
    		}
    	} else
    	{
    		// pokud byl zadán neplatný příkaz, informujeme o tom
    		if(cmd != "help")
    			out << tr("error: unknown command: %1").arg(cmd) << endl;
    		// vypíšeme nápovědu
    		out << "help\t\t\t" << tr("Prints this help")
    		    << "\nhost [IP]\t\t" << tr("Sets the address to a given value")
    		    << "\nport [port]\t\t" << tr("Sets the port to a given value")
    		    << "\nsend [text]\t\t" << tr("Sends a datagram") << endl;
    	}
    }
    
    void UdpClient::commandLine()
    {
    	out << tr("if you need help, type `help' and hit return") << endl;
    
    	// objekt pro čtení ze std. vstupu
    	QTextStream in(stdin, QIODevice::ReadOnly);
    	// řetězec, do kterého budeme ukládat std. vstup
    	QString input;
    
    	// hlavní smyčka
    	forever // klíčové slovo Qt, totéž jako for(;;)
    	{
    		// vypíšeme prompt
    		out << "> "; out.flush();
    		// načteme řádek ze std. vstupu
    		input = in.readLine(512+5);
    		// zpracujeme načtený řádek (příkaz)
    		this->processCommand(input);
    	}
    }
    

    main.cpp

    #include <QCoreApplication>
    #include <QLocale>
    #include <QTextCodec>
    #include <QTranslator>
    
    #include "udpclient.h"
    
    int main(int argc, char *argv[])
    {
    	QCoreApplication a(argc, argv);
    
    	{
    	QTextCodec* unicode = QTextCodec::codecForName("UTF-8");
    	QTextCodec::setCodecForCStrings(unicode);
    	QTextCodec::setCodecForTr(unicode);
    	}
    
    	QTranslator t;
    	t.load("udpclient_" + QLocale::system().name());
    	a.installTranslator(&t);
    
    	UdpClient main;
    
    	return a.exec();
    }
    

    Zdrojáky si můžete stáhnout v archívu udpclient.tar.bz2.

           

    Hodnocení: 80 %

            špatnédobré        

    Nástroje: Tisk bez diskuse

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    10.11.2009 08:24 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konzolové programy v Qt 4 – 4 (UDP server a klient)
    Pouze čeká na příchozí datagramy a jakmile mu nějaký přijde, vypíše jeho adresáta a příchozí data.
    ...vypíše jeho odesílatele...
    Quando omni flunkus moritati
    David Watzke avatar 10.11.2009 11:39 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konzolové programy v Qt 4 – 4 (UDP server a klient)
    Přesně tak. Jen jsem vás zkoušel.
    “Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
    10.11.2009 08:51 T.O.M. | skóre: 22 | blog: T.O.M.'s blog | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konzolové programy v Qt 4 – 4 (UDP server a klient)
    Příloha:

    Mám dotaz trochu off topic: Je to nějaká nová fíčura Abíčka, že se mi rozbalovací boxy se zdrojáky nahrazují plně rozbaleným textem? Prý nejaký JavaScript code syntax highlighter Alexe Gorbatcheva, viz. přiložený obrázek...

    Předchozí díly tohoto seriálu to nedělají a v mém profilu jsem vypinač nenašel.

    David Watzke avatar 10.11.2009 11:41 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konzolové programy v Qt 4 – 4 (UDP server a klient)
    To je bug v kombinaci toho editoru s ábíčkem. Místo toho tlačítka Rozbalit se nahoře ukáže kód toho tlačítka :-D Už jsem to nahlásil.
    “Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
    13.11.2009 00:26 guest
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konzolové programy v Qt 4 – 4 (UDP server a klient)
    zdravim, dekuji pekne... jinak nevim proc toho clienta obalujete, myslim ze pro nazornost a prehlednost by to stacilo bez te omacky.
    2.7.2015 17:48 vladinux
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konzolové programy v Qt 4 – 4 (UDP server a klient)
    Zdravím, ide o framework alebo kód je natívny?

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.