Byl vydán Mozilla Firefox 146.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 146 bude brzy k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Před rokem převzala Digitální a informační agentura (DIA) vlastnictví a provoz jednotné státní domény gov.cz. Nyní spustila samoobslužný portál, který umožňuje orgánům veřejné moci snadno registrovat nové domény státní správy pod doménu gov.cz nebo spravovat ty stávající. Proces nové registrace, který dříve trval 30 dní, se nyní zkrátil na několik minut.
IBM kupuje za 11 miliard USD (229,1 miliardy Kč) firmu Confluent zabývající se datovou infrastrukturou. Posílí tak svoji nabídku cloudových služeb a využije růstu poptávky po těchto službách, který je poháněný umělou inteligencí.
Nejvyšší správní soud (NSS) podruhé zrušil pokutu za únik zákaznických údajů z e-shopu Mall.cz. Incidentem se musí znovu zabývat Úřad pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ). Samotný únik ještě neznamená, že správce dat porušil svou povinnost zajistit jejich bezpečnost, plyne z rozsudku dočasně zpřístupněného na úřední desce. Úřad musí vždy posoudit, zda byla přijatá opatření přiměřená povaze rizik, stavu techniky a nákladům.
Organizace Free Software Foundation Europe (FSFE) zrušila svůj účet na 𝕏 (Twitter) s odůvodněním: "To, co mělo být původně místem pro dialog a výměnu informací, se proměnilo v centralizovanou arénu nepřátelství, dezinformací a ziskem motivovaného řízení, což je daleko od ideálů svobody, za nimiž stojíme". FSFE je aktivní na Mastodonu.
Paramount nabízí za celý Warner Bros. Discovery 30 USD na akcii, tj. celkově o 18 miliard USD více než nabízí Netflix. V hotovosti.
Nájemný botnet Aisuru prolomil další "rekord". DDoS útok na Cloudflare dosáhl 29,7 Tbps. Aisuru je tvořený až čtyřmi miliony kompromitovaných zařízení.
Iced, tj. multiplatformní GUI knihovna pro Rust, byla vydána ve verzi 0.14.0.
FEX, tj. open source emulátor umožňující spouštět aplikace pro x86 a x86_64 na architektuře ARM64, byl vydán ve verzi 2512. Před pár dny FEX oslavil sedmé narozeniny. Hlavní vývojář FEXu Ryan Houdek v oznámení poděkoval společnosti Valve za podporu. Pierre-Loup Griffais z Valve, jeden z architektů stojících za SteamOS a Steam Deckem, v rozhovoru pro The Verge potvrdil, že FEX je od svého vzniku sponzorován společností Valve.
Byla vydána nová verze 2.24 svobodného video editoru Flowblade (GitHub, Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání. Videoukázky funkcí Flowblade na Vimeu. Instalovat lze také z Flathubu.
UDP je zkratka angl. User Datagram Protocol a je to základní internetový protokol. Na rozdíl od minule popisovaného TCP se hodí spíš tam, kde se počítá se ztrátami paketů, přičemž není žádoucí odesílat je znova (hry, VoIP, internetová rádia). UDP totiž nezaručuje, že se odeslaná data dostanou ke svému cíli – když to nevyjde napoprvé, tak se to znova nezkouší. Nezaručuje ani pořadí, ve kterém data přijdou. Někdy se používá pro jednoduchost (DNS). Výhodou oproti TCP je nižší režie. Někdo volí UDP také kvůli vyšší flexibilitě, například když si chce kontrolu doručení naprogramovat sám nějakým velmi specifickým způsobem.
S UDP sockety se v Qt pracuje přes objekt QUdpSocket. Přes tento objekt posíláme datagramy metodou writeDatagram(), které zadáme data a adresu+port, kam je chceme poslat. Zrovna tak můžeme datagramy číst, tzn. použít socket jako server. Nejdřív je nutné socket spojit s nějakou adresou a portem pomocí metody bind() a potom lze přečíst datagram z fronty metodou readDatagram().
Jelikož je práce se sockety v Qt docela jednoduchá a navíc práce s UDP se (až na specifické věci) podobá práci s TCP (viz díl o TCP), rozhodl jsem se udělat příklad velice prostý. Klient posílá datagramy a server je přijímá a vypisuje na standardní výstup. Oba programy jsou jako obvykle v angličtině, protože nesnesu češtinu v kódu, ale dodávám k nim českou lokalizaci.
Server poslouchá (napevno) na localhostu na portu 2266, tzn. 127.0.0.1:2266. Pouze čeká na příchozí datagramy a jakmile mu nějaký přijde, vypíše jeho adresáta a příchozí data. Když někdo na server pošle datagram, řekněme text „Hello World!“, tak se vypíše něco jako:
91.121.174.105:2266 říká: Hello World!
udpserver.h: API.
#ifndef UDPSERVER_H
#define UDPSERVER_H
#include <QObject>
#include <QAbstractSocket>
#include <QTextStream>
class QUdpSocket;
class UdpServer : public QObject
{
Q_OBJECT
public:
UdpServer();
private:
QUdpSocket* socket;
QTextStream out;
private slots:
void readDatagrams();
void handleError();
};
#endif // UDPSERVER_H
udpserver.cpp: Spolehlivé čtení datagramů se řeší zajímavým způsobem. Prohlédněte si slot readDatagrams(). Pro čekající datagram vytvoří proměnnou typu QByteArray na data (str), nastaví velikost tohoto pole bajtů (lze zjistit metodou socketu pendingDatagramSize()) a poté předá pomocí str.data() ukazatel char* metodě socketu readDiagram(). Přes tento ukazatel se data z datagramu přímo zapíšou do instance QByteArray, pod kterou ukazatel patří (tzn. do str).
#include "udpserver.h"
#include <QtNetwork>
UdpServer::UdpServer() : out(stdout, QIODevice::WriteOnly)
{
// vytvoříme UDP socket
socket = new QUdpSocket(this);
// připojíme slot pro zpracování datagramu
connect(socket, SIGNAL(readyRead()), SLOT(readDatagrams()));
// a slot pro zpracování chyb
connect(socket, SIGNAL(error(QAbstractSocket::SocketError)), SLOT(handleError()));
// pokusíme se spustit UDP server
if(socket->bind(QHostAddress::Any, 2266))
{ // spuštěno
out << tr("socket bound to port 2266 on all available interfaces") << endl;
} else
{ // nelze spustit
// touto oblezličkou zajistíme ukončení programu (po vykonání konstruktoru)
QTimer::singleShot(0, qApp, SLOT(quit()));
out << tr("couldn't bind socket to port 2266") << endl;
}
}
// zpracovává chybu
void UdpServer::handleError()
{
// vypíše chybovou hlášku
out << "error: " << socket->errorString() << endl;
}
// přečte čekající UDP datagram(y)
void UdpServer::readDatagrams()
{
// dokud jsou ve frontě nepřečtené datagramy
while(socket->hasPendingDatagrams())
{
// vytvoříme si pro datagram:
// pole bajtů (řetězec)
QByteArray str;
// adresu
QHostAddress addr;
// a port (unsigned short)
quint16 port;
// nastavíme poli správnou velikost
str.resize(socket->pendingDatagramSize());
// načteme data z datagramu
socket->readDatagram(str.data(), str.size(), &addr, &port);
out << addr.toString() << ":" << port << " " << tr("says") << ": "
<< str << endl;
}
}
main.cpp: Nastavíme UTF-8 pro C řetězce a lokalizaci. Načteme soubor s překladem.
#include <QCoreApplication>
#include <QLocale>
#include <QTextCodec>
#include <QTranslator>
#include "udpserver.h"
int main(int argc, char *argv[])
{
QCoreApplication a(argc, argv);
{
QTextCodec* unicode = QTextCodec::codecForName("UTF-8");
QTextCodec::setCodecForCStrings(unicode);
QTextCodec::setCodecForTr(unicode);
}
QTranslator t;
t.load("udpserver_" + QLocale::system().name());
a.installTranslator(&t);
UdpServer s;
return a.exec();
}
Zdrojáky si můžete stáhnout v archívu udpserver.tar.bz2.
Klient má jednoduchou příkazovou řádku umožňující čtyři operace: vypsat nápovědu, nastavit (či vypsat nastavenou) adresu, nastavit (či vypsat nastavený) port a odeslat UTF-8 řetězec na nastavenou adresu a port (výchozí je 127.0.0.1:2266). Pokud chcete UDP server vyzkoušet ze vzdáleného serveru, na kterém není nainstalované Qt, můžete jako klienta použít netcat v UDP režimu (-u).
Práce s programem vypadá takto:
$ ./udpclient potřebujete-li pomoc, napište "help" a zmáčkněte enter > help help Vypíše tuto nápovědu host [IP] Nastaví adresu na danou hodnotu port [port] Nastaví port na danou hodnotu send [text] Pošle datagram > host hostitel je nastaven na 127.0.0.1 > host 255.255.255.255 adresa hostitele byla nastavena na 255.255.255.255 > host hostitel je nastaven na 255.255.255.255 > port port je nastaven na 2266 > send Hello World! odesílám diagram s textem "Hello World!" na 255.255.255.255:2266 > ^C
udpclient.h: API.
#ifndef UDPCLIENT_H
#define UDPCLIENT_H
#include <QObject>
#include <QHostAddress>
#include <QTextStream>
class QUdpSocket;
class UdpClient : public QObject
{
Q_OBJECT
public:
UdpClient();
private:
QUdpSocket* socket;
QTextStream out;
QHostAddress addr;
quint16 port;
void commandLine();
void processCommand(const QString& command);
void sendDatagram();
private slots:
void handleError();
};
#endif // UDPCLIENT_H
udpclient.cpp
#include "udpclient.h"
#include <QTextStream>
#include <QtNetwork>
#include <cstdio>
UdpClient::UdpClient() :
// nastavíme pro výpis na std. výstup
out(stdout, QIODevice::WriteOnly),
// výchozí adresa je 127.0.0.1:2266
addr(QHostAddress::LocalHost), port(2266)
{
// vytvoříme UDP socket
socket = new QUdpSocket(this);
// připojíme k němu slot pro zpracování chyb
connect(socket, SIGNAL(error(QAbstractSocket::SocketError)), SLOT(handleError()));
this->commandLine();
}
// vypíše chybu
void UdpClient::handleError()
{
out << tr("socket error:") << " " << socket->errorString() << endl;
}
// zpracuje příkaz
void UdpClient::processCommand(const QString& command)
{
// příkaz
QString cmd = command.section(' ', 0, 0);
// a jeho argumenty
QString str = "";
//qDebug() << "command:" << command << "cmd:" << cmd;
// pokud je příkaz prázdný, nastavíme výchozí (help)
if(cmd.isEmpty())
cmd = "help";
else // jinak si uložíme argumenty příkazu
str = command.mid(cmd.size()+1);
if(cmd == "host")
{
if(str.isEmpty())
{ // pokud nemá argumenty, vypíšeme aktuální adresu
out << tr("host is set to %1").arg(addr.toString()) << endl;
return;
}
// uložíme aktuální adresu
QHostAddress prevAddr(addr);
// nastavíme novou adresu
if(addr.setAddress(str))
{
out << tr("host address has been set to %1")
.arg(addr.toString()) << endl;
} else
{ // a když to selže (nesprávný formát adresy), nastavíme zpátky tu předchozí
out << tr("couldn't set the given host address: %1"
.arg(str) << endl;
addr = prevAddr;
}
} else
if(cmd == "port")
{
if(str.isEmpty())
{ // pokud nemá argumenty, vypíšeme aktuální port
out << tr("port is set to %1").arg(port) << endl;
return;
}
// kontrola konverze stringu na integer
bool ok;
// převedeme argument na int
int p = str.toInt(&ok);
// pokud byla konverze úspěšná a port je v rozsahu, nastavíme jej
// jako aktuální
if(ok && p >= 0 && p < 65536)
{
port = (quint16) p;
out << tr("port has been set to %1").arg(port) << endl;
} else
{
out << tr("couldn't set port to %1").arg(str) << endl;
}
} else
if(cmd == "send")
{
// pokud byl zadán argument, odešleme datagram
if(str.isEmpty())
{
out << tr("nothing to send, aborting") << endl;
} else
{
out << tr("sending datagram with text \"%1\" to %2:%3")
.arg(str).arg(addr.toString()).arg(port) << endl;
socket->writeDatagram(str.toUtf8(), addr, port);
}
} else
{
// pokud byl zadán neplatný příkaz, informujeme o tom
if(cmd != "help")
out << tr("error: unknown command: %1").arg(cmd) << endl;
// vypíšeme nápovědu
out << "help\t\t\t" << tr("Prints this help")
<< "\nhost [IP]\t\t" << tr("Sets the address to a given value")
<< "\nport [port]\t\t" << tr("Sets the port to a given value")
<< "\nsend [text]\t\t" << tr("Sends a datagram") << endl;
}
}
void UdpClient::commandLine()
{
out << tr("if you need help, type `help' and hit return") << endl;
// objekt pro čtení ze std. vstupu
QTextStream in(stdin, QIODevice::ReadOnly);
// řetězec, do kterého budeme ukládat std. vstup
QString input;
// hlavní smyčka
forever // klíčové slovo Qt, totéž jako for(;;)
{
// vypíšeme prompt
out << "> "; out.flush();
// načteme řádek ze std. vstupu
input = in.readLine(512+5);
// zpracujeme načtený řádek (příkaz)
this->processCommand(input);
}
}
main.cpp
#include <QCoreApplication>
#include <QLocale>
#include <QTextCodec>
#include <QTranslator>
#include "udpclient.h"
int main(int argc, char *argv[])
{
QCoreApplication a(argc, argv);
{
QTextCodec* unicode = QTextCodec::codecForName("UTF-8");
QTextCodec::setCodecForCStrings(unicode);
QTextCodec::setCodecForTr(unicode);
}
QTranslator t;
t.load("udpclient_" + QLocale::system().name());
a.installTranslator(&t);
UdpClient main;
return a.exec();
}
Zdrojáky si můžete stáhnout v archívu udpclient.tar.bz2.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej:
Pouze čeká na příchozí datagramy a jakmile mu nějaký přijde, vypíše jeho adresáta a příchozí data....vypíše jeho odesílatele...
Mám dotaz trochu off topic: Je to nějaká nová fíčura Abíčka, že se mi rozbalovací boxy se zdrojáky nahrazují plně rozbaleným textem? Prý nejaký JavaScript code syntax highlighter Alexe Gorbatcheva, viz. přiložený obrázek...
Předchozí díly tohoto seriálu to nedělají a v mém profilu jsem vypinač nenašel.
Už jsem to nahlásil.