V úterý Google vydal Android 16. Zdrojové kódy jsou k dispozici na AOSP (Android Open Source Project). Chybí (zatím?) ale zdrojové kódy specifické pro telefony Pixel od Googlu. Projekty jako CalyxOS a GrapheneOS řeší, jak tyto telefony nadále podporovat. Nejistá je podpora budoucích Pixelů. Souvisí to s hrozícím rozdělením Googlu (Google, Chrome, Android)?
Byla vydána (𝕏) květnová aktualizace aneb nová verze 1.101 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.101 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
V Brně na FIT VUT probíhá třídenní open source komunitní konference DevConf.CZ 2025. Vstup je zdarma, nutná je ale registrace. Na programu je celá řada zajímavých přednášek, lightning talků, meetupů a workshopů. Přednášky lze sledovat i online na YouTube kanálu konference. Aktuální dění lze sledovat na Matrixu, 𝕏 nebo Mastodonu.
Vyloučení technologií, které by mohly představovat bezpečnostní riziko pro stát, má umožnit zákon o kybernetické bezpečnosti, který včera Senát schválil spolu s novelami navazujících právních předpisů. Norma, kterou nyní dostane k podpisu prezident, počítá rovněž s prověřováním dodavatelů technologií pro stát. Normy mají nabýt účinnosti od třetího měsíce po jejich vyhlášení ve Sbírce zákonů.
Open source platforma Home Assistant (Demo, GitHub, Wikipedie) pro monitorování a řízení inteligentní domácnosti byla vydána v nové verzi 2025.6.
Po Red Hat Enterprise Linuxu a AlmaLinuxu byl v nové stabilní verzi 10.0 vydán také Rocky Linux. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Bylo vydáno Eclipse IDE 2025-06 aneb Eclipse 4.36. Představení novinek tohoto integrovaného vývojového prostředí také na YouTube.
Americká filmová studia Walt Disney a Universal Pictures podala žalobu na provozovatele populárního generátoru obrázků pomocí umělé inteligence (AI) Midjourney. Zdůvodňují to údajným porušováním autorských práv. V žalobě podané u federálního soudu v Los Angeles označují firmu za „bezednou jámu plagiátorství“, neboť podle nich bez povolení bezostyšně kopíruje a šíří postavy z filmů jako Star Wars, Ledové království nebo Já, padouch, aniž by do nich investovala jediný cent.
Ultra Ethernet Consortium (UEC), jehož cílem je optimalizace a další vývoj Ethernetu s důrazem na rostoucí síťové požadavky AI a HPC, vydalo specifikaci Ultra Ethernet 1.0 (pdf, YouTube).
Francouzský prezident Emmanuel Macron chce zakázat přístup na sociální sítě pro děti do 15 let. Francie podle něj tento krok udělá sama do několika měsíců, i pokud se na něm neshodnou další státy Evropské unie. Reaguje tak na úterní vraždu vychovatelky, kterou ve východofrancouzském městě Nogent pobodal 14letý mladík. Jednotlivé sociální sítě podle něj mají možnost věk ověřit a vymáhat zákaz pomocí systémů na rozpoznávání tváří.
Race the Sun! (dále jen RtS) je prvotina nezávislého vývojářského dua Flippfly. Tváří se sice, že není předělávkou žádné dřívější hry, leč není to tak docela pravda. Koncept je téměř identický s arkádou Highway Pursuit, což je remake již zmíněné klasiky Spy Hunter; ovšem zpracování RtS je vskutku originální.
Oč běží? Solární energií napájeným vznášedlem se snažíte doletět co nejdál, než Slunce zmizí za obzor, a nenarazit přitom do žádné překážky. Do toho nějaké ty bonusy a moderní výstřelky jako iluze postupu ve hře (“achievements”) a zabiják času je na světě, zvlášť máte-li slabost pro žebříčky nejlepších výsledků. Tedy, pokud hra není frustrující – není, klíčem k úspěchu je…
RtS používá multiplatformní engine Unity3D a má běhat na MS Windows i OS X a GNU/Linuxu. Dá se koupit aktuálně za přibližně osm eur přes Steam nebo v Humble Store, a to i bez DRM – v tom případě si stáhnete archiv, rozbalíte ho a rovnou můžete hrát. Obsaženy jsou binárky pro x86 i x86_64.
Hra na disku zabere kolem 120 MiB, za běhu si vezme pod 400 MiB paměti a plynule byste si měli zahrát i na slabším počítači. Navzdory vysokému tempu, ale na druhou stranu díky vcelku jednoduché grafice můj notebook (ULV Core2Duo s Intel GMA 4500MHD) bohatě stačil na okno s rozlišením hodně přes 1024×768, jenže…
U linuxové verze se (aspoň na mých systémech s grafikou od Intelu a aktuální Fedorou/Kubuntu) zobrazují artefakty, resp. obrazovka se občas neobnovuje, takže v nabídce se musím pohybovat poslepu a přehled úkolů obvykle prakticky není vidět. Aby se mi úvodní nabídka zobrazila aspoň jednou, musel jsem ručně změnit rozlišení hry v souboru ~/.config/unity3d/Flippfly/RaceTheSun/prefs
tak, aby mělo poměr stran 4:3. Nakonec jsem se ale uchýlil k verzi pro MS Windows ve Wine – ta problémy neměla.
Grafika nenadchne, ani neurazí, ale má příjemnou atmosféru. Jen nemůžu opomenout své potíže s artefakty na linuxové verzi. Ukázku hudebního doprovodu si můžete poslechnout např. v některém let’s play videu na YouTube a příp. samostatně koupit na webu Flippfly. Jak už to tak bývá, zvuk jsem během první půlhodinky vypnul, ale OST občas poslouchám na pozadí při jiných aktivitách – a hlavně bez opakování ve smyčce.
Všech 24 vylepšení se mi podařilo odemknout během přibližně pěti hodin hraní, dál už je to jen boj o co nejlepší skóre nebo objevování (či navrhování) nových herních světů. Nemám pochyb, že bych u RtS dokázal strávit další desítky hodin. Provázanost s online účtem tu sice jistá je, leč dá se bez něj obejít. Další obsah už je bezplatný (dnes už to není samozřejmostí), takže si myslím, že těch €8 je vcelku adekvátní cena.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej:
xxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxx x xxxxxx xxxxxxxxxx xxxx xxx xxxxxx xx xxxxxx x xx xxxxxx xxx xxx x xxxxx xx xxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxx xx x xxxxx xx xxxxxxxx xxx xxxxxx xx xxx xxxx xxxxxxx x xxxxx xxxxxxx xxxxx xx xxx xxxxx xxxx xxxxx xxxxxxx xxxx xxxxxx xxxxxxxvs
xxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxx x xxxxxx xxxxxxxxxx xxxx xxx xxxxxx xx xxxxxx x xx xxxxxx xxx xxx x xxxxx xx xxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxx xx x xxxxx xx xxxxxxxx xxx xxxxxx xx xxx xxxx xxxxxxx x xxxxx xxxxxxx xxxxx xx xxx xxxxx xxxx xxxxx xxxxxxx xxxx xxxxxx xxxxxxxči lépe
xxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxx x xxxxxx xxxxxxxxxx xxxx xxx xxxxxx xx xxxxxx x xx xxxxxx xxx xxx x xxxxx xx xxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxx xx x xxxxx xx xxxxxxxx xxx xxxxxx xx xxx xxxx xxxxxxx x xxxxx xxxxxxx xxxxx xx xxx xxxxx xxxx xxxxx xxxxxxx xxxx xxxxxx xxxxxxxnebo nejlépe tradičně:
xxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxx x xxxxxx xxxxxxxxxx xxxx xxx xxxxxx xx xxxxxx x xx xxxxxx xxx xxx x xxxxx xx xxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxx xx x xxxxx xx xxxxxxxx xxx xxxxxx xx xxx xxxx xxxxxxx x xxxxx xxxxxxx xxxxx xx xxx xxxxx xxxx xxxxx xxxxxxx xxxx xxxxxx xxxxxxx
To je věc stylopisu.Jo. Přijde mi to podstatnější, než bezchybnost textu co do gramatických chyb.
ale to je IMHO detailJak se to vezme. Já to třeba nečetl. Prostě nehodlám nutit můj ospalý mozek, aby se v tom bordelu vyznal. To bych si na to musel vzít pravítko.
proto taky používám jeden vertikální monitor.Abclinuxu nemá úplně nejšťastnější layout, to je fakt.
Nic o tom nevím, ale možná by stálo za to vyzkoušet USB tethering
Na Race The Sun ujizdim uz docela dlouho (no, vlastne od te doby co je na Steamu linuxova verze). Na jednu stranu je to trochu deprimujici, protoze kdyz uz se clovek konecne dostane nekam dal, tak naboura a musi znovu uplne od zacatku. Na druhou stranu je to takova hra typu "tak to zkusim jeste jednou, ted uz se to urcite povede" - a najednou jsou tri rano . Navic se mi moc libi ten minimalisticky design sveta a pekna hudba (sice porad dokola to samy, ale IMO to do te hry skvele sedi).