AbcLinuxu hledá autory!
×
dnes 00:11 | IT novinky

Intel představil svou vizi IPU – Infrastructure Processing Unit. Jedná se o nové programovatelné síťové zařízení postavené na FPGA nebo ASIC umožňující poskytovatelům cloudových a komunikačních služeb snížit režijní náklady a uvolnit výkon CPU.

včera 23:11 | Komunita

Bylo potvrzeno, že v sobotu 17. července 2021 bude spuštěna poslední fáze zmrazování (Full Freeze) Debianu 11 s kódovým jménem Bullseye.

včera 18:55 | IT novinky

Akční sci-fi RPG hra Hellpoint je na portále GOG.com zdarma, akce trvá do 16. června.

Fluttershy, yay! | Komentářů: 1
13.6. 23:33 | Nová verze

Byla vydána nová verze 0.10.0 počítačové hry Veloren. Jedná se o open source open world multiplayer voxel RPG. Hra je vyvíjena v programovacím jazyce Rust. Inspirována je hrami Cube World, Legend of Zelda: Breath of the Wild, Dwarf Fortress a Minecraft. Videoukázka na YouTube. Zdrojové kódy jsou ke stažení na GitLabu pod licencí GNU GPL 3.0. Veloren je k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.

12.6. 12:11 | Zajímavý software

Do pondělí 14. června do 19:00 lze na Humble Bundle získat zdarma počítačovou hru Surviving Mars - Deluxe Edition (YouTube) běžící také na Linuxu.

Ladislav Hagara | Komentářů: 3
11.6. 17:55 | Zajímavý software

RTS (Real-time strategy) hra Loria běžící také na Linuxu je nově k dispozici zdarma (Steam, GOG.com). Vývojový tým se soustředí na RTS hru Liquidation. Její vývoj lze podpořit na Kickstarteru.

11.6. 09:00 | Nová verze

PeaZip (Wikipedie), tj. multiplatformní správce archivů naprogramovaný ve Free Pascalu v Lazarusu, dospěl do verze 8.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání.

Ladislav Hagara | Komentářů: 10
11.6. 08:00 | Komunita

Diskusi o očkování proti onemocnění covid-19 se nevyhnul ani odborný diskusní list LKML (Linux Kernel Mailing List). Linus Torvalds očkování doporučuje.

Ladislav Hagara | Komentářů: 180
11.6. 07:00 | Bezpečnostní upozornění

V příspěvku na blogu GitHubu je podrobně rozebrána bezpečností chyba CVE-2021-3560 v toolkitu polkit (Wikipedie) zneužitelná k lokální eskalaci práv. Videoukázka na YouTube. Chyba byla do upstreamu commitnuta před 7 lety a v upstreamu ve verzi 0.119 je již opravena.

Ladislav Hagara | Komentářů: 2
10.6. 20:11 | Nová verze

Byla vydána nová verze 1.57 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a animovanými gify v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.57 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.

Používáte kalkulačku?
 (9%)
 (31%)
 (59%)
 (27%)
 (12%)
Celkem 190 hlasů
 Komentářů: 24, poslední včera 09:50

1001 tipů a triků pro programování v jazyce Java

22. 10. 2003 | Leoš Literák | Recenze | 6050×

Začínáte s Javou a uvažujete o koupi této knížky? Jste již pokročilý programatátor a váháte, zda se dozvíte něco nového? Pak si přečtěte recenzi.

1001 tipů a triků pro programování v jazyce Java Autor Bogdan Kiszka si vzal za úkol ukázat na příkladech zdrojového kódu možnosti jazyku Java. Tento zajímavý přístup má své klady i zápory a kniha se proto výrazně liší od ostatních učebnic tohoto jazyka. Svým pojetím je k nim spíše vhodným doplňkem, kdy můžete studovat různé finesy například při dlouhé cestě vlakem, číst jednotlivé kapitoly napřeskáčku či kdykoliv se k ní vracet a pokračovat ve čtení. Svým způsobem se dá tato kniha chápat jako referenční příručka či katalog algoritmů.

Jak už název napovídá, jedná se o kolekci tisíce a jedné ukázky zdrojového kódu. Tyto příklady jsou rozděleny podle tématu do kapitol a podkapitol. Najdete v ní tyto kapitoly: Aplety, Základy, Správa paměti, Operační systémy, Optimalizace, Protokolování, Komprese a dekomprese, Uživatelské rozhraní, Písma, Mobilní zařízení, Souběžné zpracování, Usnadnění, Tisk, Práce s textem, Datum a čas, Regulární výrazy, Databáze, I/O, Distribuované systémy, Internet, Sokety, Nové aplikační rozhraní I/O, JSP, JSTL, JavaBeans, Třídy, Události, Kolekce, Grafika, Obrazovka, Multimédia, Kódování textu a uživatelská rozhraní, Zabezpečení, Možnosti předvoleb, XML, Nástroje a Rejstřík.

Sami vidíte, že autor ambiciozně pokryl téměř celé aplikační rozhraní jazyku Java. A možná jste při čtení seznamu kapitol postřehli zásadní chybu jeho koncepce - chybějící řád a pevnou ruku odborného editora, který by autora přiměl uspořádat text do logického celku. Jinak by nemohla knížka začínat popisem apletů a až po ní přijít na řadu základy jazyka, těžko by mohla být technologie JavaBeans, kolekce či dokonce třídy v druhé půlce knihy. Prostě pořadí kapitol jde proti všem pedagogickým zvyklostem, které řadí jednodušší témata před složitější. Připomíná to výuku matematiky, kde učitel na druhé hodině probírá integrály, pak se vrhne na matice a v půlce roku začne žáky učit sčítat a odčítat.

Stejný problém se týká i tipů v jednotlivých kapitolách. Často se stane, že na začátku kapitoly jsou probrány složitější případy a základy následují až po nich. Například výjimky. Nejdříve se dozvíte, jak zjistit z výjimky kompletní průběh volání (stacktrace) včetně čísel řádků a jmen tříd, které byly postupně volány. Ale teprve o pár tipů dále se naučíte, jak se vůbec výjimka dá zachytit!

Dalším problémem je snaha autora splnit normu 1001 tipů, jak název napovídá. Mnohé tipy jsou duplicitní nebo již byly pokryty v předchozích tipech. Za drzost považuji prezentovat jako tipy základní konstrukce jazyka typu smyčka či podmínka! Úsměvně působí nepochopení či špatný překlad úrovní logování fine, finer a finest, které autor popisuje jako pěkné, hezčí a nejhezčí (místo jemné, jemnější a nejjemnější). Jinde jsou tipy spíše matoucí, například popis singletonu je celkem v pořádku, ale příklad je zavádějící a nedemonstruje smysl tohoto návrhového vzoru (getInstance sice vrací jedinou instanci třídy, ale metoda getName je statická a vrací statickou informaci!).

Na knížce je vidět, že je šita horkou jehlou. Připadá mi to, že autor psal, co ho zrovna napadlo a za každou cenu se snažil splnit normu 1001 tipů. Přijde mi to jako velká škoda, protože přes veškerou kritiku rozhodně nejde o špatnou knížku. Naopak - kdyby si editor knížku aspoň přečetl, musel by mít stejné námitky jako já. A stačil by jediný den na to, aby se přehledně a logicky uspořádaly kapitoly a tipy, a vznikl by velmi kvalitní a mimořádný produkt. Škoda této promarněné šance.

Pokud dokážete překousnout toto nelogické řazení, mohu vám tuto objemnou knihu doporučit. Pokud totiž budete začínat s novým API, zde uvedené příklady vám pomohou se začátky.

Autor:Bogdan Kiszka
Název:1001 tipů a triků pro programování v jazyce Java