Byla vydána verze 1.91.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
Ministerstvo průmyslu a obchodu vyhlásilo druhou veřejnou soutěž v programu TWIST, který podporuje výzkum, vývoj a využití umělé inteligence v podnikání. Firmy mohou získat až 30 milionů korun na jeden projekt zaměřený na nové produkty či inovaci podnikových procesů. Návrhy projektů lze podávat od 31. října do 17. prosince 2025. Celková alokace výzvy činí 800 milionů korun.
Google v srpnu oznámil, že na „certifikovaných“ zařízeních s Androidem omezí instalaci aplikací (včetně „sideloadingu“) tak, že bude vyžadovat, aby aplikace byly podepsány centrálně registrovanými vývojáři s ověřenou identitou. Iniciativa Keep Android Open se to snaží zvrátit. Podepsat lze otevřený dopis adresovaný Googlu nebo petici na Change.org.
Byla vydána nová verze 18 integrovaného vývojového prostředí (IDE) Qt Creator. S podporou Development Containers. Podrobný přehled novinek v changelogu.
Cursor (Wikipedie) od společnosti Anysphere byl vydán ve verzi 2.0. Jedná se o multiplatformní proprietární editor kódů s podporou AI (vibe coding).
Google Chrome 142 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 142.0.7444.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 20 bezpečnostních chyb. Za nejvážnější z nich bylo vyplaceno 50 000 dolarů. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
Pro moddery Minecraftu: Java edice Minecraftu bude bez obfuskace.
Národní identitní autorita, tedy NIA ID, MeG a eOP jsou nedostupné. Na nápravě se pracuje [𝕏].
Americký výrobce čipů Nvidia se stal první firmou na světě, jejíž tržní hodnota dosáhla pěti bilionů USD (104,5 bilionu Kč). Nvidia stojí v čele světového trhu s čipy pro umělou inteligenci (AI) a výrazně těží z prudkého růstu zájmu o tuto technologii. Nvidia již byla první firmou, která překonala hranici čtyř bilionů USD, a to letos v červenci.
Po Canonicalu a SUSE oznámil také Red Hat, že bude podporovat a distribuovat toolkit NVIDIA CUDA (Wikipedie).
Jak bylo zmíněno, Rochard přišel do linuxového světa v září 2012 díky Humble Indie Bundle 6. S nástupem Steamu pro Linux je zde také možnost koupě na Steamu (zvažte ale koupi přímo od vývojářů). Jde o docela graficky náročnou 3D hru s pohybem hráče ve 2D; pojďme si to ale vzít pěkně popořádku.
Jste dělníkem Rochardem na meteoru kdesi ve vesmíru. Pracujete pro společnost Skyrig a vaším cílem je odhalovat a těžit ložiska explosia. Tedy alespoň takový je úvod příběhu – vás jako hráče ale žádná těžba nečeká. Silou vašich rukou je mocný G-Lifter, který mi připomněl „Gravity gun“ z Half-Life 2. Jelikož jste ve sci-fi, tak nikdo přece těžké bedny nezvedá – s G-Lifterem můžete blízké i vzdálené objekty přitahovat, pokládat nebo případně odstřelovat.
Zpočátku je to taková běžná každodenní nuda. Sem tam se splaší nějaký ten vznášející droid, tak ho „opravíte“ tak, aby už nikoho neohrožoval (zdevastováním). A tak dále a tak dále. Jednoho dne ale váš meteor napadnou vesmírní piráti a je na čase jednat, dokud vám nepřijdou posily, které vám posílá váš šéf Maximillian. Jenže posily se přidají na stranu pirátů, a tak začíná vaše strastiplná cesta za přežitím a spravedlností...
Při pohledu na prvních pár screenshotů vám bude jasné, že pohybovat se prostorem nebude úplně tak jednoduché, jako dávat nohy před sebe a sem tam poskočit. Při pohybu budete muset intenzivně využívat svého G-Lifteru, nejprve k přesunu všelijakých beden tak, jak se vám to právě hodí, později ve hře i k přesunu vás samotného. Ne všechny věci dokážete jen tak uzvednout a ne na všechna místa je možné doskočit. Tak jak na to?
Klíčem jsou hrátky s gravitací. Hra totiž silně staví na svém fyzikálním enginu a vy jako hráč máte v rukou velkou moc ovlivňovat generátor gravitace podle svých potřeb. Prostorem se tedy pohybujete buď v běžné gravitaci nebo snížené gravitaci, přičemž snížená gravitace znamená, že doskočíte dál a unesete víc (což má zase své nevýhody). Stále by se zdálo, že jde o trochu vylepšenou, ale stále obyčejnou hopsačku. Ale pořád to není všechno.
Průchod světem vám totiž komplikují nejen znepřátelení androidi, mírně dementní piráti nebo samostříly, se kterými si standardně poradíte pomocí své laserové pistolky. Prostor je také plný různobarevných silových polí, která vám dají zabrat. Podle barvy se totiž jedná o pole, kterými můžete projít vy, ale už ne žádné věci, naopak zase červená pole zarazí vás, ale už ne předměty... a to nemluvím o chuťovkách oranžové a bílé barvy, kdy jedno blokuje střelbu a výbuchy a to druhé zkrátka úplně všechno. Nebojte se! Heslem hry je přece „Rock is hard. Jon Rochard is harder.“
Někdy tedy musíte hledat způsoby, jak na potřebné místo dopravit nejen svou obtloustlou maličkost, ale také nějakou bednu nebo pojistku. Pojistku, jakou pojistku? Pojistky – takové ty velké kulaté kovové věci přece – vám dávají možnost dle potřeby a nutnosti vypínat všelijaké elektrické obvody. To znamená, že můžete zapnout automatické dveře, vypnout silové pole nebo aktivovat výtah. Jak to tak ale bývá, povětšinou nebývají zrovna tam, kde byste to potřebovali, takže pojistek se nanosíte až hanba.
Nebudu vám popisovat příběh hry. Není až tak poutavý, i když vám dává vidinu jakéhosi cíle. Jak se ale budete dostávat na své výpravě čím dál hlouběji do míst, kde nejste vítáni, hra bude postupně nabírat na náročnosti. Začne to elektrickými poli, která musíte bezpečně překročit, a dojde i na obrovské lasery, kde je klíčem umět lasery vhodně směrovat a proskakovat mezi nimi. Protože ale nemáte ve zvyku chodit předními dveřmi, tak vás nemine ani proskakování různými mechanickými důlními systémy (které vás rozmáčknou jako nic) nebo plachtění nad ventilátory.
Postupně bude posilovat také vaše výzbroj – mimo laserové pistolky dojde i na házení bomb z explosia. Rochard si z toho ale nic nedělá a rád násilné situace „uvolňuje“ pomocí svých hlášek. Sranda pak nastává, když se dostanete do míst, kde kvůli chybě generátoru gravitace najednou chodíte po stropě. Hra toho umí dobře využívat – na některých místech máte k dispozici dokonce přepínač gravitace (normální nebo „vzhůru nohama“ – není to tedy vždy jen porucha), jehož chytré využívání je jediným klíčem k postupu kupředu.
Vývojáři hry šli ještě o kousek dál a později posílí váš G-Lifter natolik, že budete moci vznášet sami sebe. Jak se dozvíte, moderní G-Liftery mají tuto užitečnou funkci z bezpečnostních důvodů zakázanou; vám se ale do rukou naštěstí dostane starý, plnohodnotný model, kde to ještě jde. Zanedlouho tedy budete G-Lifter používat k tomu, abyste se přitáhli k trámu nad vámi, využili přitom své hybnosti a zhoupli se zase na jiný trám a tak dále, než takto vyšplháte tam, kam byste ani ve snu nevyskočili.
Ačkoliv většinu času strávíte v důlních prostorách, podíváte se i do jiných – barevně zajímavějších – míst. Do toho vám hraje vždy doplňující hudba, která neruší a je příjemná. Největším úletem je asi kasino s disco hudbou a tanečnicemi.
Vývojáři hry zareagovali na poptávku po pokračování. Po osmi nebo devíti hodinách hraní se dostanete na konec a vaši závislost už nebude čím dále přiživovat. Proto vyšel rozšiřující balíček Hard Times, který už neobsahuje příběhovou linii, zato se plně soustředí na logické hříčky. A to opravdu vydatné. Přiznám se, že mě to osobně až tak nebavilo – moc velká fuška bez nějaké příjemné výplně v mezičase. Podle diskuzí na Steamu jsem ale v tomto názoru spíše osamocen, proto neváhejte.
Cenově je ale Hard Times velmi příznivé, takže i kdyby vás toto rozšíření nakonec nebavilo, nemusíte trpět pocitem, že jste zasponzorovali někoho, kdo si to nezaslouží. Už jen kvůli tomu, že Rochard je za těch několik euro naprosto fantastická hra. Jak už tušíte, můj verdikt je takový, že Rochard je hra, která rozhodně překvapila. Spadá sice do kategorie „Indie“ (kde to je na provedení her často bohužel hodně znát), tato hra se ale nemusí po žádné stránce stydět ani vedle mnohých „áčkových“ titulů.
Nástroje: Tisk bez diskuse
        Tiskni
            
                Sdílej:
                 
                 
                 
                 
                 
                 
            
    
 28.5.2013 08:58
Jakub Lucký             | skóre: 40
            
             | Praha
        28.5.2013 08:58
Jakub Lucký             | skóre: 40
            
             | Praha
         28.5.2013 09:24
David Watzke             | skóre: 74
             | blog: Blog...
             | Praha
        28.5.2013 09:24
David Watzke             | skóre: 74
             | blog: Blog...
             | Praha
         
             28.5.2013 14:08
Pavel Stárek             | skóre: 43
             | blog: Tady bloguju já :-)
             | Kolín
        28.5.2013 14:08
Pavel Stárek             | skóre: 43
             | blog: Tady bloguju já :-)
             | Kolín
        (zvažte ale koupi přímo od vývojářů)Nákup přímo od vývojářů je fajn věc, ale musím uznat, že ačkoliv v dávných dobách jsem byl velkým zastáncem "krabicových" verzí her, nedám dnes na Steam dopustit, je to velice pohodlné, mít takhle všechny hry pohromadě. A vzhledem k tomu, že nákupem od vývojářů bych stejně krabicovou verzi nedostal, tak raději koupím přes Steam. Sice z toho vývojáři nebudou mít asi tolik, jako bych to koupil přímo od nich, ale lepší, než kdybych to někde warezil na netu, ne?
 A od doby, co je Steam pro Linux, jsem na něm hru, která by Linux nepodporovala, nekoupil. No, kromě Legend of Grimrock, kde jsem předpokládal, že pro Linux vyjde (a naštěstí fakt vyjde, uff
A od doby, co je Steam pro Linux, jsem na něm hru, která by Linux nepodporovala, nekoupil. No, kromě Legend of Grimrock, kde jsem předpokládal, že pro Linux vyjde (a naštěstí fakt vyjde, uff  ).
).
             28.5.2013 09:49
Luboš Doležel (Doli)             | skóre: 98
             | blog: Doliho blog
             | Kladensko
        28.5.2013 09:49
Luboš Doležel (Doli)             | skóre: 98
             | blog: Doliho blog
             | Kladensko
         28.5.2013 11:36
Luboš Doležel (Doli)             | skóre: 98
             | blog: Doliho blog
             | Kladensko
        28.5.2013 11:36
Luboš Doležel (Doli)             | skóre: 98
             | blog: Doliho blog
             | Kladensko
        tak raději koupím přes Steam.Ano, je nesmirne zajimave kolik lidi teto pohadce veri. Pres steam si nekoupite nic, muzete si maximalne pujcit na dobu neurcitou.
 28.5.2013 10:20
Pavel Čejka             | skóre: 28
             | blog: tosinezaslouzijmeno
        28.5.2013 10:20
Pavel Čejka             | skóre: 28
             | blog: tosinezaslouzijmeno
            
         Mnohé zmizelo v propadlišti dějin za kratší dobu.
Naopak se mi velice líbí Humble Indie Bundle a GoG, pokud jsou hry bez DRM. Něco jsem koupil i když ne mnoho, protože stejně není čas hrát.
 Mnohé zmizelo v propadlišti dějin za kratší dobu.
Naopak se mi velice líbí Humble Indie Bundle a GoG, pokud jsou hry bez DRM. Něco jsem koupil i když ne mnoho, protože stejně není čas hrát.
             28.5.2013 10:41
vain             | skóre: 16
        28.5.2013 10:41
vain             | skóre: 16
            
            
         28.5.2013 11:30
Pavel Čejka             | skóre: 28
             | blog: tosinezaslouzijmeno
        28.5.2013 11:30
Pavel Čejka             | skóre: 28
             | blog: tosinezaslouzijmeno
            
         28.5.2013 11:36
vain             | skóre: 16
        28.5.2013 11:36
vain             | skóre: 16
            
            
         28.5.2013 10:58
Luboš Doležel (Doli)             | skóre: 98
             | blog: Doliho blog
             | Kladensko
        28.5.2013 10:58
Luboš Doležel (Doli)             | skóre: 98
             | blog: Doliho blog
             | Kladensko
         28.5.2013 11:53
Jendа             | skóre: 78
             | blog: Jenda
             | JO70FB
        28.5.2013 11:53
Jendа             | skóre: 78
             | blog: Jenda
             | JO70FB
         
             28.5.2013 20:22
Jendа             | skóre: 78
             | blog: Jenda
             | JO70FB
        28.5.2013 20:22
Jendа             | skóre: 78
             | blog: Jenda
             | JO70FB
         29.5.2013 13:49
Agent            
             | blog: Life_in_Pieces
             | HC city
        29.5.2013 13:49
Agent            
             | blog: Life_in_Pieces
             | HC city
         2.6.2013 13:26
Rezza             | skóre: 25
             | blog: rezza
             | Brno
        2.6.2013 13:26
Rezza             | skóre: 25
             | blog: rezza
             | Brno
         .
.
             28.5.2013 09:05
clayman             | skóre: 13
            
             | Praha 6
        28.5.2013 09:05
clayman             | skóre: 13
            
             | Praha 6
         -- a dnes klávesista v mé nejoblíbenější altrockové kapele Poets of the Fall, kteří se podíleli i na soundtracku k Max Payne 2 (song "Late Goodbye") a Alan Wake (song "War"). Už jen kvůli tomu do ní nakonec nejspíš půjdu.
 -- a dnes klávesista v mé nejoblíbenější altrockové kapele Poets of the Fall, kteří se podíleli i na soundtracku k Max Payne 2 (song "Late Goodbye") a Alan Wake (song "War"). Už jen kvůli tomu do ní nakonec nejspíš půjdu.  
             (jinak na tytrubce je to zaznamenane jako "video" i s bezicim trackerem)
 (jinak na tytrubce je to zaznamenane jako "video" i s bezicim trackerem)
            Síce nechápem, prečo by niekto bral spravodlivosť do vlastných rúk, keď na to je polícia, ale budiž.
Viac ma však zaráža screenshot s pohľadom na to množstvo asteroidov vonku. Šanca, že teleso letiace pásom asteroidov sa zrazí s nejakým asteroidom je jedna ku jednej s pár nulami k tomu.