Byla vydána nová verze 1.12.0 dynamického programovacího jazyka Julia (Wikipedie) určeného zejména pro vědecké výpočty. Přehled novinek v příspěvku na blogu a v poznámkách k vydání. Aktualizována byla také dokumentace.
V Redisu byla nalezena a v upstreamu již opravena kritická zranitelnost CVE-2025-49844 s CVSS 10.0 (RCE, vzdálené spouštění kódu).
Ministr a vicepremiér pro digitalizaci Marian Jurečka dnes oznámil, že přijme rezignaci ředitele Digitální a informační agentury Martina Mesršmída, a to k 23. říjnu 2025. Mesršmíd nabídl svou funkci během minulého víkendu, kdy se DIA potýkala s problémy eDokladů, které některým občanům znepříjemnily využití možnosti prokázat se digitální občankou u volebních komisí při volbách do Poslanecké sněmovny.
Společnost Meta představila OpenZL. Jedná se o open source framework pro kompresi dat s ohledem na jejich formát. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu.
Google postupně zpřístupňuje českým uživatelům Režim AI (AI Mode), tj. nový režim vyhledávání založený na umělé inteligenci. Režim AI nabízí pokročilé uvažování, multimodalitu a možnost prozkoumat jakékoliv téma do hloubky pomocí dodatečných dotazů a užitečných odkazů na weby.
Programovací jazyk Python byl vydán v nové major verzi 3.14.0. Podrobný přehled novinek v aktualizované dokumentaci.
Bylo oznámeno, že Qualcomm kupuje Arduino. Současně byla představena nová deska Arduino UNO Q se dvěma čipy: MPU Qualcomm Dragonwing QRB2210, na kterém může běžet Linux, a MCU STM32U585 a vývojové prostředí Arduino App Lab.
Multiplatformní open source voxelový herní engine Luanti byl vydán ve verzi 5.14.0. Podrobný přehled novinek v changelogu. Původně se jedná o Minecraftem inspirovaný Minetest v říjnu loňského roku přejmenovaný na Luanti.
Byla vydána nová stabilní verze 6.10 (YouTube) multiplatformního frameworku a GUI toolkitu Qt. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Autor Bogdan Kiszka si vzal za úkol ukázat na příkladech zdrojového kódu možnosti jazyku Java. Tento zajímavý přístup má své klady i zápory a kniha se proto výrazně liší od ostatních učebnic tohoto jazyka. Svým pojetím je k nim spíše vhodným doplňkem, kdy můžete studovat různé finesy například při dlouhé cestě vlakem, číst jednotlivé kapitoly napřeskáčku či kdykoliv se k ní vracet a pokračovat ve čtení. Svým způsobem se dá tato kniha chápat jako referenční příručka či katalog algoritmů.
Jak už název napovídá, jedná se o kolekci tisíce a jedné ukázky zdrojového kódu. Tyto příklady jsou rozděleny podle tématu do kapitol a podkapitol. Najdete v ní tyto kapitoly: Aplety, Základy, Správa paměti, Operační systémy, Optimalizace, Protokolování, Komprese a dekomprese, Uživatelské rozhraní, Písma, Mobilní zařízení, Souběžné zpracování, Usnadnění, Tisk, Práce s textem, Datum a čas, Regulární výrazy, Databáze, I/O, Distribuované systémy, Internet, Sokety, Nové aplikační rozhraní I/O, JSP, JSTL, JavaBeans, Třídy, Události, Kolekce, Grafika, Obrazovka, Multimédia, Kódování textu a uživatelská rozhraní, Zabezpečení, Možnosti předvoleb, XML, Nástroje a Rejstřík.
Sami vidíte, že autor ambiciozně pokryl téměř celé aplikační rozhraní jazyku Java. A možná jste při čtení seznamu kapitol postřehli zásadní chybu jeho koncepce - chybějící řád a pevnou ruku odborného editora, který by autora přiměl uspořádat text do logického celku. Jinak by nemohla knížka začínat popisem apletů a až po ní přijít na řadu základy jazyka, těžko by mohla být technologie JavaBeans, kolekce či dokonce třídy v druhé půlce knihy. Prostě pořadí kapitol jde proti všem pedagogickým zvyklostem, které řadí jednodušší témata před složitější. Připomíná to výuku matematiky, kde učitel na druhé hodině probírá integrály, pak se vrhne na matice a v půlce roku začne žáky učit sčítat a odčítat.
Stejný problém se týká i tipů v jednotlivých kapitolách. Často se stane, že na začátku kapitoly jsou probrány složitější případy a základy následují až po nich. Například výjimky. Nejdříve se dozvíte, jak zjistit z výjimky kompletní průběh volání (stacktrace) včetně čísel řádků a jmen tříd, které byly postupně volány. Ale teprve o pár tipů dále se naučíte, jak se vůbec výjimka dá zachytit!
Dalším problémem je snaha autora splnit normu 1001 tipů, jak název napovídá. Mnohé tipy jsou duplicitní nebo již byly pokryty v předchozích tipech. Za drzost považuji prezentovat jako tipy základní konstrukce jazyka typu smyčka či podmínka! Úsměvně působí nepochopení či špatný překlad úrovní logování fine, finer a finest, které autor popisuje jako pěkné, hezčí a nejhezčí (místo jemné, jemnější a nejjemnější). Jinde jsou tipy spíše matoucí, například popis singletonu je celkem v pořádku, ale příklad je zavádějící a nedemonstruje smysl tohoto návrhového vzoru (getInstance sice vrací jedinou instanci třídy, ale metoda getName je statická a vrací statickou informaci!).
Na knížce je vidět, že je šita horkou jehlou. Připadá mi to, že autor psal, co ho zrovna napadlo a za každou cenu se snažil splnit normu 1001 tipů. Přijde mi to jako velká škoda, protože přes veškerou kritiku rozhodně nejde o špatnou knížku. Naopak - kdyby si editor knížku aspoň přečetl, musel by mít stejné námitky jako já. A stačil by jediný den na to, aby se přehledně a logicky uspořádaly kapitoly a tipy, a vznikl by velmi kvalitní a mimořádný produkt. Škoda této promarněné šance.
Pokud dokážete překousnout toto nelogické řazení, mohu vám tuto objemnou knihu doporučit. Pokud totiž budete začínat s novým API, zde uvedené příklady vám pomohou se začátky.
Autor: | Bogdan Kiszka |
Název: | 1001 tipů a triků pro programování v jazyce Java |
Nakladatelství: | Computer Press |
Počet stran: | 520 |
Cena: | 490,- Kč / 735,- Sk |
Rok vydání: | 2003 |
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej: