Po Canonicalu a SUSE oznámil také Red Hat, že bude podporovat a distribuovat toolkit NVIDIA CUDA (Wikipedie).
TrueNAS (Wikipedie), tj. open source storage platforma postavená na Linuxu, byl vydán ve verzi 25.10 Goldeye. Přináší NVMe over Fabric (NVMe-oF) nebo OpenZFS 2.3.4.
Byla vydána OpenIndiana 2025.10. Unixový operační systém OpenIndiana (Wikipedie) vychází z OpenSolarisu (Wikipedie).
České základní a střední školy čelí alarmujícímu stavu kybernetické bezpečnosti. Až 89 % identifikovaných zranitelností v IT infrastruktuře vzdělávacích institucí dosahuje kritické úrovně, což znamená, že útočníci mohou vzdáleně převzít kontrolu nad klíčovými systémy. Školy navíc často provozují zastaralé technologie, i roky nechávají zařízení bez potřebných aktualizací softwaru a používají k nim pouze výchozí, všeobecně známá
… více »Během tradiční ceremonie k oslavě Dne vzniku samostatného československého státu (28. října) byl vyznamenán medailí Za zásluhy (o stát v oblasti hospodářské) vývojář 3D tiskáren Josef Průša. Letos byly uděleny pouze dvě medaile Za zásluhy o stát v oblasti hospodářské, druhou dostal informatik a manažer Ondřej Felix, který se zabývá digitalizací státní správy.
Tor Browser, tj. fork webového prohlížeče Mozilla Firefox s integrovaným klientem sítě Tor přednastavený tak, aby přes tuto síť bezpečně komunikoval, byl vydán ve verzi 15.0. Postaven je na Firefoxu ESR 140.
Bylo oznámeno (cs) vydání Fedora Linuxu 43. Ve finální verzi vychází šest oficiálních edic: Fedora Workstation a Fedora KDE Plasma Desktop pro desktopové, Fedora Server pro serverové, Fedora IoT pro internet věcí, Fedora Cloud pro cloudové nasazení a Fedora CoreOS pro ty, kteří preferují neměnné systémy. Vedle nich jsou k dispozici také další atomické desktopy, spiny a laby. Podrobný přehled novinek v samostatných článcích na stránkách Fedora Magazinu: Fedora Workstation, Fedora KDE Plasma Desktop, Fedora Silverblue a Fedora Atomic Desktops.
Elon Musk oznámil (𝕏) spuštění internetové encyklopedie Grokipedia (Wikipedia). Zatím ve verzi 0.1. Verze 1.0 prý bude 10x lepší, ale i ve verzi 0.1 je podle Elona Muska již lepší než Wikipedia.
PSF (Python Software Foundation) po mnoha měsících práce získala grant ve výši 1,5 milionu dolarů od americké vládní NSF (National Science Foundation) v rámci programu "Bezpečnost, ochrana a soukromí open source ekosystémů" na zvýšení bezpečnosti Pythonu a PyPI. PSF ale nesouhlasí s předloženou podmínkou grantu, že během trvání finanční podpory nebude žádným způsobem podporovat diverzitu, rovnost a inkluzi (DEI). PSF má diverzitu přímo ve svém poslání (Mission) a proto grant odmítla.
Balík nástrojů Rust Coreutils / uutils coreutils, tj. nástrojů z GNU Coreutils napsaných v programovacím jazyce Rust, byl vydán ve verzi 0.3.0. Z 634 testů kompatibility Rust Coreutils s GNU Coreutils bylo úspěšných 532, tj. 83,91 %. V Ubuntu 25.10 se již používá Rust Coreutils místo GNU Coreutils, což může přinášet problémy, viz například nefunkční automatická aktualizace.
Děj se odehrává v nepříliš vzdálené budoucnosti, kdy se po prvních útocích cizáků (tak je přeloženo slovo „alien“) lidstvo sjednotí a ustanoví zvláštní organizaci Phalanx. Ta je složena z elitních vojáků, vědců a inženýrů. Jako hráč jste postaven do role velitele této organizace. Jako velitel dostanete spoustu pravomocí a prostředků, ale také se budete muset zodpovídat za svou taktiku a strategii. Při bojích s cizáky nesmíte dopustit vysoké ztráty životů civilistů, tím by začla klesat spokojenost jednotlivých států a tím i jejich finančních příspěvků. A peníze potřebovat budete nejen na provoz, ale i na nákup vybavení, výrobu, výzkum a také výstavbu.
Jako první zvolíte umístění hlavní základny, odkud budete řídit boj s cizáky. Ihned po jejím postavení je třeba začít jednat. Cizáci mají obrovský náskok v technologiích, proto okamžitě zahajte výzkum. Pro jeho urychlení postavte na základně další laboratoř a ubikace. Pak bude možno mít více vědců. Ve výzkumu se můžete buď soustředit na jednu oblast, nebo toho zkoumat více najednou, ale pomaleji.
V hlavní obrazovce hry se nachází pohled na Zemi, ukazují se na ní vaše základny, vybudovaná obranná zařízení a radary včetně pokrytí. Dále jsou zde tlačítka pro ovládání pohledu, změnu rychlosti plynutí času a další důležité prvky. Součástí hry je i UFOpedia, kde si můžete jednotlivé technologie, zbraně a další věci prohlédnout a dozvědět se více. Atmosféra je umocněna i výborně zpracovanými a ve většině případů do češtiny přeloženými hlášeními o výzkumech a dalších událostech.
Hlavní součástí hry je ale přímo boj s cizáky. Většinou někde přistanou a začnou terorizovat obyvatelstvo, kliknutím na lokaci tam pošlete transportní letoun. Ten nezapomeňte vybavit vojáky a výzbrojí. Cizáky můžete i sami aktivně vyhledávat a ničit. Jakmile se v dosahu radaru objeví UFO, pošlete na něj stíhačku. Pokud je UFO příliš rychlé, je vhodnější posílat více stíhaček z více směrů. Jakmile UFO sestřelíte, pošlete tam transportní letoun s vojáky. Čas je proti vám, proto využívejte každou příležitost pro získání zkušeností v boji s cizáky, cizáckých artefaktů, technologií a v neposlední řadě i cizáků. Musíte nepřítele poznat, abyste našli jeho slabá místa a využili jeho zranitelnosti.
Po příletu na místo přistání nebo havárie cizáků se pohled přepne do módu 3D pohledu na bojiště. Pokud budou v zorném poli vojáků nějací cizáci, zobrazí se i jejich celkový počet. Hned po přistání je tedy třeba se rozhlédnout a okamžitě se krýt, případně zahájit na nekryté cizáky palbu. Pokud máte plně obsazený transportní letoun, máte k dispozici 8 vojáků. Výzbroj jednotky je potřeba pečlivě zvážit ještě před první bojovou misí, každý voják má jinou specializaci a je vhodné tuto specializaci zdokonalovat. Například vojákovi se specializací na těžké zbraně není vhodné dávat odstřelovací pušku a naopak. Dobrým nápadem je také z jednoho vojáka udělat polního lékaře – vybavit ho jen lehkou zbraní a lékárničkami. Takový voják se pak může velmi rychle pohybovat po bojišti a uzdravovat ostatní členy jednotky.
Výzbroj a výstroj můžete buď nakupovat, nebo po postavení dílen přímo vyrábět. Dále můžete i prodávat nalezené artefakty, či ukořistěné UFO. Je vhodné také na základně postavit hangár na UFO, abyste mohli zkoumat cizácké technologie a zdokonalovat vlastní obranné i útočné zbraňové systémy a také pasivní obranu (např. pancíř). Postupem času je dobré postavit další základny, radarové věže a raketová stanoviště a pokrýt radary co největší část planety. Získáte tak podrobný přehled o aktivitách cizáků a bude-li vám přát štěstí, objevíte i tajnou cizáckou základnu přímo na Zemi!
Samotný boj probíhá na tahy. Každý voják má k dispozici během tahu určitý počet časových jednotek (ČJ) a ty může spotřebovat na pohyb, střelbu, nabíjení apod. Každá zbraň má několik módů a každý je za jiný počet ČJ. Zpravidla čím přesnější má být výstřel, tím více je potřeba ČJ. Je třeba nezapomínat na nabíjení zbraní, které ovšem také stojí pár ČJ. Dále je vhodné používat i zpětnou palbu, i zde je možno vybírat v jakém módu bude použita zbraň. Po vyzbrojení omračujícím obuškem je také důležíté cizáky polapit živé a získat z nich důležité informace. Nezapomeňte tedy na základně postavit komplex cizáckých cel.
Bojiště se nacházejí po celém světě a ve hře je velké množství různě rozsáhlých map. Narazíte například na tovární komplex, osamělou chatu v lese, farmu, okraj vesnice, městskou zástavbu, africkou vesnici nebo na opuštěný hlubinný důl. Mapy jsou po grafické stránce velmi dobře zpracované a velmi různorodé. Určitě se tedy nebudete nudit. V půběhu hry se samozřejmě může stát, že narazíte vícekrát na tutéž mapu, ale u většiny map je určitá náhodnost rozmístění některých prvků mapy nebo alespoň například místo přistání cizácké lodi je jiné. Některé mapy jsou ale tak malé, že moc prostoru k náhodnosti není. Součástí hry je i UFORadiant, což je vlastně editor map a objektů. Máte-li tedy chuť a čas, můžete vytvořit vlastní mapu nebo nějaký objekt.
Hra umožnuje kromě výše popisované hry jednoho hráče i hru síťovou pro více hráčů a mód bitka, kde rovnou vstoupíte do boje na zvolené mapce. Protože je hra plně v 3D, vyžaduje akcelerovanou grafiku. Některé efekty výbuchů, stínování jsou zpracovány na velmi dobré úrovni. Velice mne překvapila i pohotová reakce vývojářů při hlášení chyb nebo požadavků na vylepšení. Tuto hru hraji většinou z vývojové verze z git repozitáře a pokud narazím na chybu, přes IRC kanál projektu jsem už párkrát problém nahlásil. Většinou se jednalo o různé drobnosti, ale pohotový vývojář to opravil do několika minut.
Grafika je podle mého názoru nadprůměrná, hudební doprovod, zvukové i grafické efekty na velmi dobré úrovni. Co se týče hratelnosti a příběhu, k tomu také nemám co vytknout. Když porovnávám se staršími verzemi, je vidět obrovský kus práce vývojářů. Pokud si tedy chcete tuto výbornou strategii zahrát, stačí nainstalovat z repozitáře své distribuce, či přímo si zkompilovat vývojovou verzi a kochat se vylepšeními. Ke kompilaci jen taková drobná poznámka: Při kompilaci map si na slabším hardwaru docela počkáte (i několik hodin) – renderování světel a stínů u zvlášť rozsáhlých a složitých map je velmi dlouhé. Můžete si tedy buď stáhnout již předpřipravené datové soubory nebo zkompilovat mapy s volbou make maps-fast. Nezapomeňte také navštívit stránky projektu.
Přeji příjemnou zábavu při boji s cizáky.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej:
Joo, stary dobry UFO - dodneska si pamatuju, jak jsem to dohral poprve a na Marsu nakrajel mozek plasmovou puskou
neni pritomno ukladani v misich
To je skoda, i kdyz to prinasi urcity prvek napeti...
v misi je maximalne 6 cizaku
Tohle je naprd, v originale clovek nevedel, kolik se toho na nej vysype.
Neni a pravdepodobne ani nebude k dispozici znicitelny teren.
Tak to me mrzi - nebylo nad ten pocit, jak by se as tvaril farmar, kdyz jsme sice jeho pozemek vycistili od emzaku, ale za cenu horiciho pole (ohen se postupne pekne siril) a rozstrilenych stodol. A takovy vybuch benzinky ve meste, hmmmmmm
Stihacky si s ufem neporadi a poleti k zemi jako zrale hrusky.
Tenhle problem byl v originale taky. Dokud se clovek nedostal aspon k laserovym kanonum, tak se moc bojovate nedalo...
coz dokazuje i lemrovatost rekrutu, kteri se pomalu ani na par metru netrefi.
Doufam, ze hra pocita s nabiranim zkusenosti, protoze v originale si clovek sakra rozmyslel ztratit zkuseneho vojaka...
> > neni pritomno ukladani v misich > > To je skoda, i kdyz to prinasi urcity prvek napeti... Presne, nakonec mi to prislo jako mala dan za opraseni stareho ufa. > > Neni a pravdepodobne ani nebude k dispozici znicitelny teren. > > Tak to me mrzi - nebylo nad ten pocit, jak by se as tvaril farmar, > kdyz jsme sice jeho pozemek vycistili od emzaku, ale za cenu > horiciho pole (ohen se postupne pekne siril) a rozstrilenych > stodol. A takovy vybuch benzinky ve meste, hmmmmmmHorsi je, ze se neda prostrilet raketama do ufa, nebo do budovy z boku. Nikdy jsem nemel rad dvere. > > coz dokazuje i lemrovatost rekrutu, kteri se pomalu ani na par > > metru netrefi. > > Doufam, ze hra pocita s nabiranim zkusenosti, protoze v originale > si clovek sakra rozmyslel ztratit zkuseneho vojaka... Jasne, je to UFO! Navic se Ti nestane to, ze bys udelal z vojaka se statem 255 po misi mrzaka se statem 2.
Já jsem chodil do ufa většinou vrchem, no chodil ... letěl v létacím skafandru a díru jsem si udělal nějakým tím blasterem, nebo jak se to tehdy jmenovalo ... naklikala se cesta střely (obvykle jsem dal ke stěně ufa a pak různě přes ní) a pak se potvrdil výstřel ... tahle zbraň nadělala zatracenou paseku
a byl to úžasný otvírák
... většinou jsem tak udělal díru nahoře u řídící místnosti, zajmul nebo sejmul velitele a pak jsem pomalu šel dolů a likvidoval ostatní
. Jo UFO, to byly časy
.
Ke konci pak byla sranda ovladnout ty velky zeleny emzaky a jit cistit s nima, clovek usetril naboje. Navic uz jsem si pamatoval, jak ktera lod vypada uvnitr, takze jsem sel na jistotu - uspat commandery a pobit zbytek
Ma tahle hra PSI Ops?
Jo UFO, to byly časy
To jo, XCOM uz byl bohuzel slabsi.
))).
Jasne, je to UFO! Navic se Ti nestane to, ze bys udelal z vojaka se statem 255 po misi mrzaka se statem 2.To se dalo jednoduše vyřešit. Stačil hex editor - uložit hru, otevřít soubor soldier.dat, najít jméno toho mrzáka, za ním někde tu dvojku a přepsat na FF. Nebo si jen někam zálohovat soubor soldier.dat. Podobně se dalo vyrobit superkomando supervojáků, nebo z laserové pušky udělat kanón, kterému nic neodolá, z laserové pistole skvělou omračující zbraň a plně si vybavit bázi... Moje první setkání s hexeditorem
Ještě bych možná doma někde našel poznámky k tomu, co se kde měnilo.
... cheateři jsou srabi.Jak se to vezme, to chaetování mě na tom možná bavilo nejvíc. Ale to je tím, že nešlo o to naťukat během hry něco jako iddqd, ale prohledávat soubory a editovat je hexaeditorem. Výzkum řádově zajímavější, než naklikám 100 vědců, aby zkoumali laserové zbraně. Nedostatkem eleria jsem řešil jen do prvního napadení základny, stačilo ho mít trochu ve skladech a pak bylo na rozdávání (teda pokud jsem tu bázi ubránil). Tuším, že je to taky zdokumentovaný bug.
Opravdu je v misi max. 6 cizáků? Párkrát jsem to chvíli hrál v průběhu vývoje (poprvé až do místa, kde již hra "zatím" nepokračovala
, ale to už je asi 3 - 4 roky zpět a od té doby se toho ve hře dost změnilo) a měl jsem pocit, že jich někde bylo i více, ale možná se mýlím.
Každopádně původní UFO bylo prostě legenda a hned vedle Fallouta jedna z nejlepších her, co jsem kdy hrál (základnu na Marsu jsem pak vystřílel vesměs s jediným vojákem, ostatní tam byly spíš tak do rezervy
)
a toto je zatím asi jedna z nejlepších alternativ této hry, co jsem dosud hrál. Originál to není, ale je to rozhodně povedené.
na Marsu nakrajel mozek plasmovou puskouJá jsem mozek našel pomocí ovládnutých ufonů a rozstřelil ho vznášedlem s tou fúzní věcí a pak mi konec příběhu vůbec neseděl
(Vznášedlo se tam dalo dostat tak, že jste rozstřelili tu transportní pyramidu někde u špičky, byly potřeba dva zásahy tou fúzní věcí)
Pokud se rozhodnete hru zkusit, coz byste rozhodne meli, nesestrelujte zpocatku ufo z oblohy, ale pockejte az si pekne sednou. Stihacky si s ufem neporadi a poleti k zemi jako zrale hrusky.To není úplně pravda, už začátku jdou sestřelovat běžné typy UFO s velmi vysokou úspěšností. Stačí na to základní vybavení stíhačky, které jde hned nakoupit. Během hry se pak objevují vyspělejší lodě, který jen tak sundat nejdou. Nejhorší je, když UFO začnou pronásledovat transport na/z vzdálenější mise, kde nemáš radar, ten je pak nenávratně ztracen. Existuje ale trik/cheat, když dáš hned maximální rychlost hry, tak se jakoby minou či se přeskočí ten souboj, asi kvůli příliš velkým krokům při vyhodnocování pohybu.
Mozna od posledniho hrani rebalancovali, ale vic nez v pulce pripadu ta stihacka sla dolu. Pripadne nestihala.
stalo se mi to ve verzi 2.3.1, takže asi ještě ne, ikdyž k vyzkoumání je toho ještě hodně, jak se dá přes debugger zjistit. Jen ve hře se to prostě neukáže.