Na YouTube a nově také na VHSky byly zveřejněny sestříhané videozáznamy přednášek z letošního OpenAltu.
Jednou za rok otevírá společnost SUSE dveře svých kanceláří široké veřejnosti. Vítáni jsou všichni, kdo se chtějí dozvědět více o naší práci, prostředí ve kterém pracujeme a o naší firemní kultuře. Letos se dveře otevřou 26. 11. 2025 v 16:00. Můžete se těšit na krátké prezentace, které vám přiblíží, na čem naši inženýři v Praze pracují, jak spolupracujeme se zákazníky, partnery i studenty, proč máme rádi open source a co pro nás skutečně
… více »Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za říjen (YouTube).
Jeff Quast otestoval současné emulátory terminálu. Zaměřil se na podporu Unicode a výkon. Vítězným emulátorem terminálu je Ghostty.
Amazon bude poskytovat cloudové služby OpenAI. Cloudová divize Amazon Web Services (AWS) uzavřela s OpenAI víceletou smlouvu za 38 miliard USD (803,1 miliardy Kč), která poskytne majiteli chatovacího robota s umělou inteligencí (AI) ChatGPT přístup ke stovkám tisíc grafických procesů Nvidia. Ty bude moci využívat k trénování a provozování svých modelů AI. Firmy to oznámily v dnešní tiskové zprávě. Společnost OpenAI také nedávno
… více »Konference Prague PostgreSQL Developer Day 2026 (P2D2) se koná 27. a 28. ledna 2026. Konference je zaměřena na témata zajímavá pro uživatele a vývojáře. Příjem přednášek a workshopů je otevřen do 14. listopadu. Vítáme témata související s PostgreSQL či s databázemi obecně, a mohou být v češtině či angličtině.
Byl vydán Devuan 6 Excalibur. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Kódové jméno Excalibur bylo vybráno podle planetky 9499 Excalibur. Devuan (Wikipedie) je fork Debianu bez systemd. Devuan 6 Excalibur vychází z Debianu 13 Trixie. Devuan 7 ponese kódové jméno Freia.
Společnost Valve aktualizovala přehled o hardwarovém a softwarovém vybavení uživatelů služby Steam. Podíl uživatelů Linuxu poprvé překročil 3 %, aktuálně 3,05 %. Nejčastěji používané linuxové distribuce jsou Arch Linux, Linux Mint a Ubuntu. Při výběru jenom Linuxu vede SteamOS Holo s 27,18 %. Procesor AMD používá 67,10 % hráčů na Linuxu.
Joel Severin v diskusním listu LKML představil svůj projekt linuxového jádra ve WebAssembly (Wasm). Linux tak "nativně" běží ve webovém prohlížeči. Potřebné skripty pro převod jsou k dispozici na GitHubu.
Byla vydána nová verze 25.10.31 svobodného multiplatformního video editoru Shotcut (Wikipedie) postaveného nad multimediálním frameworkem MLT. Shotcut je vedle zdrojových kódů k dispozici také ve formátech AppImage, Flatpak a Snap.
SubSection "Display"
                Depth           32
                Modes           "1280x1024" "1024x768" "800x600" "640x480"
EndSubSection
ovsem to mnelo po restartu za nasledek start do nouzoveho grafickeho modu. vizsi hloubku barev se snazim nastavit, protoze pri zobrazeni nekterych fotek, nejsou pozvolne barevne prechody plynule, ale jsou videt hranice mezi odstiny. pod windows pri 32bit barvach se vse zobrazovalo v poradku... normalne by mne to nevadilo (je to videt tak na 5% mych fotek), ale jelikoz planuju pod linuxem upravovat rawy tak potrebuju mit vse spravne zobrazene.
distibuci mam ubuntu 7.10Pooužívalo se to dřív u některých videokaret kvůli rychlejšímu adresování jednotlivých pixelů. Dnes už je to trochu anachronismus.Neni to naopak? Ze 24 bpp rezim se pouzival u starych karet kvuli setreni pameti, zatimco dnes uz vsechny pouzivaji 32 bpp (24 bitu barvy a 8 bitu padding)? Nevim jak X drivery, ale fbdev drivery pro intel, ATI radeon i VIA (intelfb, radeonfb, vt8623fb) podporuji jen 32 bpp rezim a 24 bpp nepodporuji.
radeon pro X server naopak podporuje pouze 24-bitovou hloubku, 32-bitovou zcela odmítá.
            (**) RADEON(0): Depth 24, (--) framebuffer bpp 32 (II) RADEON(0): Pixel depth = 24 bits stored in 4 bytes (32 bpp pixmaps)Možná je to v tom ovladači zadrátované z historických důvodů. Staré karty měly organizaci 24bpp z důvodů malé a drahé paměti a podle toho byl napsaný ovladač. U novějších karet s větší pamětí pak už jednoznačně převážila oragnizace po 32bpp, protože se lehce adresují nejen samotné pixely, ale i jednotlivé barevné složky, nicméně ovladač se navenek tváří stále jako 24bpp. Každopádně kvůli tomu memůžu spustit Phun, protože natvrdo vyžaduje 32bpp což žádný z ovladačů karet na mých strojích neumí :(
Depth 24 se v linuxu automaticky rovná 32 pokud se nemýlím...
            
            xorg.conf se ale nastavují vlastnosti grafické karty, ne? Že nad tím vším pak běží nějaký framebuffer nebo OpenGL nebo okenní maanžer něco podobného je už věc vedlejší. Ale zobrazování klidně může fungovat tak, že X aplikace bude malovat v 8 bitech na kanál s průhledností, ale X server to pak převede pro zobrazení na černobílém monitoru.
            Že nad tím vším pak běží nějaký framebufferFramebufferem myslim oblast pameti graficke karty, ktera se vykresluje.
Ale zobrazování klidně může fungovat tak, že X aplikace bude malovat v 8 bitech na kanál s průhledností, ale X server to pak převede pro zobrazení na černobílém monitoru.X server by mohl delat ledacos, ale obvykle reseni (pred prichodem composite manageru) je, ze on-screen drawables (okna) se kresli primo do framebufferu na graficke karte a tedy pokud je plocha okna cilem nejake composite operace, tak je vhodne, aby tam byly i ty alfa hodnoty.
 To ale podle mne znamená, že rozlišení + bitová hloubka u X serveru určuje, jaký zobrazovací mód bude karta používat. A tedy že u takových dat nemá smysl nějak interpretovat alfa kanál – protože už není nic, s čím by se mohl barevný bod „prolnout“. Overlay pro přehrávání videa je speciální případ a jeho rozměr a bitová hloubka nemusí nijak souviset s nastaveným režimem karty. Pro výkon je lepší, pokud bitová hloubka overlay a interpretace jeho jednotlivých bitů bude shodná s režimem grafické karty, ale když může grafická karta s overlayem provádět různá kouzla typu škálování nebo změna barevnosti, mohla by i přepočítávat bitovou hloubku.
Jinými slovy, v xorg.conf se nastavují vlastnosti hlavního framebufferu, který je vždy až „vespod“ a tudíž u něj nemá smysl nějak interpretovat alfa kanál.
            
 hmm.. rozmyslam ze v raw je vlastne problem povedat, co je pixel, obcas.. nevermind, len som chcel zamachrovat 
 v kazdom pripade je fakt, ze vzhladom na to ze drviva vacsina domacich LCD stejne zobrazi +/- 6 bits/channel, tak je tych 24bpp tak akurat... :)
            
            
        Tiskni
            
                Sdílej: