abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 11:44 | IT novinky

    Šestice firem označovaných jako „MAMAAN“ – tedy Meta (Facebook, Instagram), Alphabet (Google), Microsoft, Apple, Amazon a Netflix – je zodpovědná za více než padesát procent světového internetového provozu. Dalšími velkými hráči jsou TikTok a Disney+. Společně tak zásadně určují podobu digitálního prostředí, spotřebitelského chování i budoucích trendů v oblasti technologií. I přesto, že se podíl těchto gigantů od roku 2023 o něco snížil, jejich dominantní postavení zvyšuje volání po regulaci.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    dnes 11:33 | IT novinky

    Evropská komise (EK) navrhuje zavést plošný poplatek ve výši dvou eur (zhruba 50 Kč) za každý malý balík vstupující do Evropské unie. Poplatek se má týkat balíků v hodnotě do 150 eur (zhruba 3700 Kč), které v EU nepodléhají clu. V loňském roce bylo do EU doručeno kolem 4,6 miliardy takovýchto balíků. Poplatek má krýt náklady na kontroly rostoucího počtu zásilek levného zboží, které pochází především z Číny.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 18:11 | IT novinky

    Dnes a zítra probíhá vývojářská konference Google I/O 2025. Sledovat lze na YouTube a na síti 𝕏 (#GoogleIO).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 15:22 | Komunita

    V Bostonu probíhá konference Red Hat Summit 2025. Vybrané přednášky lze sledovat na YouTube. Dění lze sledovat na síti 𝕏 (#RHSummit).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 15:00 | Nová verze

    Společnost Red Hat oficiálně oznámila vydání Red Hat Enterprise Linuxu 10. Vedle nových vlastností přináší také aktualizaci ovladačů a předběžné ukázky budoucích technologií. Podrobnosti v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    včera 12:22 | Pozvánky

    Tuto sobotu 24. května se koná historicky první komunitní den projektu Home Assistant. Zváni jsou všichni příznivci, nadšenci a uživatelé tohoto projektu. Pro účast je potřebná registrace. Odkazy na akce v Praze a v Bratislavě.

    jose17 | Komentářů: 0
    včera 04:44 | IT novinky

    Troy Hunt představil Have I Been Pwned 2.0, tj. nový vylepšený web služby, kde si uživatelé mohou zkontrolovat, zda se jejich hesla a osobní údaje neobjevily v únicích dat a případně se nechat na další úniky upozorňovat.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 16
    19.5. 23:22 | Zajímavý software

    Microsoft představil open source textový editor Edit bežící v terminálu. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 8
    19.5. 22:22 | Zajímavý software

    V Seattlu a také online probíhá konference Microsoft Build 2025. Microsoft představuje své novinky. Windows Subsystem for Linux je nově open source. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    19.5. 13:11 | Zajímavý článek

    Z příspěvku Turris Sentinel – co přinesl rok 2024 na blogu CZ.NIC: "Za poslední rok (únor 2024 – únor 2025) jsme zachytili 8,3 miliardy incidentů a to z 232 zemí a z jejich závislých území. Tyto útoky přišly od 6,2 milionu útočníků (respektive unikátních adres). SMTP minipot je stále nejlákavější pastí, zhruba 79 % útoků bylo směřováno na tento minipot, 16 % útoků směřovalo na minipot Telnet, 3 % útoků směřovaly na minipot HTTP a 2 % na minipot FTP. Dále jsme zaznamenali 3,2 milionu unikátních hesel a 318 tisíc unikátních loginů, které útočníci zkoušeli."

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    Jaký je váš oblíbený skriptovací jazyk?
     (62%)
     (23%)
     (8%)
     (2%)
     (0%)
     (0%)
     (6%)
    Celkem 52 hlasů
     Komentářů: 5, poslední včera 20:57
    Rozcestník

    Dotaz: Vlastní operační systém

    17.9.2006 13:30 xxx
    Vlastní operační systém
    Přečteno: 8903×
    jenom tak z nudy mě napadlo, jestli bych si mohl vytvořit vlastní operační systém. je to asi blbost, ale celkem mě to zajímá.

    Odpovědi

    17.9.2006 13:34 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Vlastní operační systém
    Proč ne? Ale pokud si myslíte, že budete první, nedělejte si iluze… :-)
    17.9.2006 13:36 xxx
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Vlastní operační systém
    Iluze si nedělám, jenom mě to tak napadlo... :-) Asi bych se musel naučit assembler, že?
    17.9.2006 17:16 Jirka | skóre: 36
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Vlastní operační systém
    ne
    17.9.2006 13:36 secido | skóre: 27
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Vlastní operační systém
    Ono to chce dost siroke vedomosti.
    17.9.2006 13:38 xxx
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Vlastní operační systém
    není nějaký tutoriál??? ;-)
    Martin Stiborský avatar 17.9.2006 13:40 Martin Stiborský | skóre: 26 | blog: Stibiho bláboly | Opava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Vlastní operační systém
    jasně .. zdrojáky kernelu :)
    Kvík ..
    17.9.2006 13:43 xxx
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Vlastní operační systém
    s toho se moc nenaučim... já spíš myslim nějakej tutoriál přímo zaměřenej na operační systém.
    Martin Stiborský avatar 17.9.2006 13:48 Martin Stiborský | skóre: 26 | blog: Stibiho bláboly | Opava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Vlastní operační systém
    jasně, ono to nebylo myšleno úplně vážně. Tutoriál na tvoření operačního systému jsem ještě neviděl.
    Každopádně zrovna krátké čtení by to asi nebylo.
    Představa je to sice hezká, ale věcí, kterých musí systém ošéfovat jsou spousty, a realizace je si myslím časově hoodně náročná.
    To máš podpora pro HW, sledování akcí uživatele, rozdělování paměti a procesorového času, podrobná znalost specifikací HW, vlastní aplikace pro práci na vlastním systému, to jsem ani zdaleka nenapsal vše ...
    Kvík ..
    17.9.2006 13:52 xxx
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Vlastní operační systém
    já vím, že toho je asi hodně co se musim naučit, ale za pokus by to stálo. :-) na root.cz jsem četl "mikro kurz" o tvorbě vlastního os. téměř nic jsem se z toho ale nedozvěděl. je sice hezké znát trochu z historie procesorů, ale pro laika je tam hrozně málo informací. neví někdo o něčem podobném (LEPŠÍM!)?
    Fuky avatar 17.9.2006 14:25 Fuky | skóre: 52 | blog: 4u
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Vlastní operační systém
    Chceš-li se opravdu něco naučit, tak podle mě je velice dobrý zdroj informací http://www.minix3.org/ ;-)
    17.9.2006 16:44 Jirkaehm | skóre: 9
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Vlastní operační systém
    jak to tak vypada tak ani nevis co to je programovani :) zkus si nejdrive naprogramovat nejaky slozitejsi software a pak az delej neco jineho :) google je tvuj kamarad ;)
    17.9.2006 13:55 Kyosuke | skóre: 28 | blog: nalady_v_modre
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Vlastní operační systém
    No, Forth se dá udělat snadno. :-D A i docela dost věcí okolo nemusí být těžkých, tedy aspoň ne takové ty základy jako správa paměti a procesů – nemusí být každý OS dokonalý multiuser systém, že. ;-)

    Jenže drajvry pro hardware – to bude i u jednoduchého systému pořádný zádrhel, pokud člověk nechce používat reálný režim nebo se přepínat do něj kvůli BIOSu aspoň občas přepnout. (I když už jsem viděl i ten pětiřádkový IDE driver. ;-)) A co jsem četl, s oblibou jako dokumentace běžně používaného hardwaru slouží právě ovladače z Linuxu. ;-)
    17.9.2006 14:11 xxx
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Vlastní operační systém
    takže se mám naučit programovat ve Forthu?
    17.9.2006 14:17 Kyosuke | skóre: 28 | blog: nalady_v_modre
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Vlastní operační systém
    Ehhhh…radši se o to nepokoušej, není to pro slabé povahy. ;-) Já před ním mám taky respekt. ;-)
    17.9.2006 17:36 Kyosuke | skóre: 28 | blog: nalady_v_modre
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Vlastní operační systém
    21.9.2006 19:57 Pavel Stehule
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Vlastní operační systém
    Hledejte dokumentaci k Oberonu, coz je experimentalni o.s. Wirth o tom napsal nekolik knih, ktere jseu volne dostupne na netu.
    7.2.2016 22:21 Pavel
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Vlastní operační systém
    Třeba KolibriOS ruskeho autora http://kolibrios.org/en/download
    17.9.2006 14:31 M
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Vlastní operační systém
    17.9.2006 14:34 XMurder | skóre: 25 | blog: introvert
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Vlastní operační systém
    Fakt to chce znát Assembler, Hardware a C/C++. Musíš si stanovit alespoň základní cíle co to bude za jádro, například microkernel je asi nejjednodušší (více na wikipedii). Přečíst si Single UNIX specification na http://www.unix.org/ a hledat na google. Jako ukázkové jádro může posloužit jednoduchý Agnix, Hurd, nebo Linux (jader a operačních systému je hrozně moc, je z čeho vybírat na googlu:)) No napsat unixové jádro a nad ním spouštět třeba GNU utility, BusyBox, nebo vlastní rozhraní. Článků jak psát operační systém je na internetu hodně, viděl jsem i tutorialy, ale ztratil jsem odkazy.
    17.9.2006 14:41 XMurder | skóre: 25 | blog: introvert
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Vlastní operační systém
    už se zase rozhejbal projekt GNU/Fiwix, doporučuji sledovat http://www.fiwix.org/. až prý vyjde verze 1.0, otevřou se zdrojáky
    17.9.2006 14:52 xxx
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Vlastní operační systém
    není nějakej prog. jazyk, ve kterym bych moh naspat vše, aniž bych musel každou část systému psát v něčem jiným??
    17.9.2006 15:11 XMurder | skóre: 25 | blog: introvert
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Vlastní operační systém
    Základ (bootsektor a nějaké to rozhraní) musíš napsat v Assembleru, a to ostatní většinu už třeba v jazyku C. Koukni do zdrojáků jádra Linux/Hurd/*BSD, něco z toho můžeš použít...
    17.9.2006 16:33 milda
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Vlastní operační systém
    Vyprdni se na to, to bude myslim to nejrozumnejsi co muzes udelat. :-)
    hwsoft avatar 21.9.2006 14:44 hwsoft | skóre: 19
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Vlastní operační systém
    je to jazyjk C, pokud nebudes delat optimalizace, muzes v tom napsat vsechno. (to ze tam troska "assembleru" nekde bude te trapit nemusi, to udelat za tebe prekladac.

    Jinak zalezi jaky OS, treba vlastni OS je v embeded celkem bezna vec, jukni se na strance o robotice, tam je asi nejvic informaci. Vetsinou v anglictine nebo nemcine.

    Dobrym startem muze byt i FreeRTOS, je to sice realtime, ale zase je to celkem jednoduchy OS.

    Hodne stesti
    17.9.2006 15:18 XMurder | skóre: 25 | blog: introvert
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Vlastní operační systém
    Tutorialy, články a tak...
    http://my.execpc.com/~geezer/osd/
    http://www.acm.uiuc.edu/sigops/roll_your_own/
    http://www.mega-tokyo.com/osfaq2/
    http://www.free2code.net/plugins/articles/read.php?id=36
    http://www.osdever.net/
    21.9.2006 14:26 anonym
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Vlastní operační systém
    By me zajimalo, jestli to uz nekdo zkusil a dotahl do konce.
    21.9.2006 14:39 finn | skóre: 43 | blog: finnlandia | 49° 44´/13° 22´
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Vlastní operační systém
    Jak tě tohle mohlo napadnout zrovna na abclinuxu?
    Užívej dne – možná je tvůj poslední.
    21.9.2006 15:37 anonym
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Vlastní operační systém
    Samozrejme mimo linux, windows apod. myslel sem spis jedince, nez skupinu vyvojaru. Jinak ja osobne bych se do toho asi nepoustel.
    21.9.2006 16:14 happy barney | skóre: 34 | blog: dont_worry_be_happy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Vlastní operační systém
    zeby minix?
    21.9.2006 18:34 Jirka
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Vlastní operační systém
    A co takhle jakýsi pseudo OS (vlastně firmware) pro MP3 přehrávač? Stylem "od multibootu přes shluky teček na displeji k Ogg Vorbis ;-)" by to mohlo být proveditelné.
    Pavel Čejka avatar 22.9.2006 16:30 Pavel Čejka | skóre: 28 | blog: tosinezaslouzijmeno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Vlastní operační systém

    A musí to být pro x86 platformu? http://baze.au.com/divide, http://esxdos.org. Nebo tohle http://www.symbos.de/trex.htm

    22.9.2006 16:50 Murry | skóre: 16 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Vlastní operační systém
    http://www.root.cz/clanky/piseme-operacni-system-boot/
    tady to mas asi "nejlehci" :-) a cesky 8-)
    22.9.2006 22:05 deVries
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Vlastní operační systém
    Nedelaji studenti na CVUT FEL nejaky vlastni operacni system? Neco jsem o tom slysel v radiu nebo televizi. Jestli je to studentsky projekt, bude k tomu hafo dokumentace. Nejsem si jist, jak se ma jmenovat - Helen nebo Helena? Fakt nevim =)) Aaaa, tak jsem to mozna nasel http://www.helenos.eu/ ... akorat si ted uz nejsem jisty, ze je to jen studentsky projekt. =))
    Jiří Němec avatar 22.9.2006 22:30 Jiří Němec | skóre: 22 | blog: BluPix | Horní Smrčné
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Vlastní operační systém
    A nebylo by jednodužší udělat si systém pro nějaký jednochip? Třeba nějaké AVR, nebo 51. Dokumentace má jen pár set stránek. Dioda vám bude blikat hned, zatímco u x86 budete měsíce zjišťovat jen jak univerzálně zobrazit pár znaků.
    Spock: "Logic, logic, logic. Logic is the beginning of wisdom, not the end.
    24.9.2006 00:03 nightentity | skóre: 5 | dobruška
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Vlastní operační systém
    k tomu se pripojuji. AVR je vubec dobra volba. Nejenom ze si defacto udelate i vlstni HW, kdyz poslepujete par chipu dohromady a date k tomu nejake, napr usb rohrani a nejake male LCD, ale da se tu programovat nejen v asm ale i v c (AVR codevision je perfektni). Takoveto systemky se skvele hodi pro jednoucelove aplikace typu CNC stoje:) Podle me nema jako jedinec, se snazit napodobit os jakym je linux. To radsi napiste nejaky windowmanager jako je blackbox, fluxbox ci xfce plny vasich novych napadu ;) Nebo uzitecny software. Jako na me osobne je i DOS tezkej os ;) Umim si predstavit jen tu prvni variantu s AVR - neznam totiz x86 moc dobre a tutove tam sou tuny zaludnosti:)

    Ale pokud nekdo ma chut, rozhodne mu ji nekazme slovy typu "radsi se do toho ani nepoustej". Co kdyby to kdysi nekdo rekl linusovi a on poslechl se slovy, no jo, stejne nic z toho nebude...
    Lama nekouše, jen prská....Hep číííííík
    Josef Kufner avatar 24.9.2006 01:05 Josef Kufner | skóre: 70
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Vlastní operační systém
    Jojo, jednočipy jsou fajn. Vybav to klasickým sériovým rozhraním, připoj použitelnou klávesnici, displej a vyveď pár nožiček vedle. Nezapomeň ještě přidat paměť místo disku (1MB je hodně) a HW máš připravený ;-)
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
    7.5.2011 12:52 Vít Staníček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Vlastní operační systém
    Použijte SuseStudio.
    10.4.2013 19:15 anonym
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Vlastní operační systém
    uprav si Linux...
    15.4.2013 13:02 Jessica
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Vlastní operační systém
    LFS ( Linux from scratch ) http://www.linuxfromscratch.org/
    15.4.2013 13:30 Sten
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Vlastní operační systém
    Docela by mě zajímalo, proč někteří odpovídají na sedm let starý dotaz i přes upozornění, že je sedm let starý
    15.4.2013 14:12 Kit
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Vlastní operační systém
    Možná proto, že tato odpověď tady ještě nezazněla a přitom je jednou z nejlepších. Třeba si toto vlákno jednou někdo vygooglí a na rozdíl od tebe bude vděčný za zmínku o LFS.
    15.4.2013 14:40 potato
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Vlastní operační systém
    Docela by mě zajímalo, proč někteří odpovídají na sedm let starý dotaz i přes upozornění, že je sedm let starý, navíc odpovídají odkazem na LFS, což není způsob jak vytvořit vlastní operační systém a s tématem dotazu nesouvisí, a jiní to ještě obhajují.
    15.4.2013 19:43 cucumber
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Vlastní operační systém
    +1 :D
    15.4.2013 20:10 David Indra | skóre: 15 | Prostějov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Vlastní operační systém
    ++1 :D:D
    16.4.2013 09:01 Kit
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Vlastní operační systém
    ... a další to jen planě kritizují místo toho, aby přidali nějakou vlastní myšlenku. Prostě jen hloupě žvaní, aby vypadali chytřejší.

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.