abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 16:33 | Bezpečnostní upozornění

    V Arch User Repository (AUR) bylo kompromitováno přes 400 opomíjených balíčků (jejich seznam). Útočník do nich začlenil škodlivý npm balíček atomic-lockfile, který krade citlivá data uživatelů. Publikována byla předběžná analýza spouštěného malwaru deps.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 7
    včera 11:33 | Nová verze

    Homebrew, správce balíčků nejen pro macOS, byl vydán ve verzi 6.0.0 (seznam změn). Hlavními novinkami jsou bezpečnostní mechanismus tap trust kvůli důvěryhodnosti závislostí, vylepšení sandboxingu na Linuxu, interní JSON API nebo zlepšení výkonu.

    |🇵🇸 | Komentářů: 0
    včera 03:33 | Bezpečnostní upozornění

    Byla nalezena a 9. června opravena kritická zranitelnost ve FreeBSD v Kernel TLS (KTLS). Pojmenována byla Bumsrakete (FreeBSD-SA-26:26.ktls, CVE-2026-45257). Lokální neprivilegovaný uživatel může přepisovat soubory, ke kterým má právo pouze pro čtení. Přepsáním setuid binárky a jejím spuštěním může získat roota. Na všech verzích od verze 13.0 vydané v dubnu 2021.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    11.6. 14:11 | Komunita

    Vývojáři open source operačního systému ReactOS (Wikipedie), jehož cílem je kompletní binární kompatibilita s aplikacemi a ovladači pro Windows, se na síti 𝕏 pochlubili, že ReactOS zvládne počítačovou hru Half-Life.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    11.6. 10:44 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 4.8 multiplatformního integrovaného vývojového prostředí (IDE) pro rychlý vývoj aplikaci (RAD) ve Free Pascalu Lazarus (Wikipedie). Využíván je Free Pascal Compiler (FPC) 3.2.2.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    11.6. 04:44 | Nová verze

    Apple container dospěl do verze 1.0.0. Jedná se o open source nástroj pro spouštění linuxových kontejnerů na macOS postavený nad containerization. Napsaný je v programovacím jazyce Swift a optimalizovaný pro Apple silicon.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 5
    11.6. 03:33 | Nová verze

    Bylo vydáno Eclipse IDE 2026-06 aneb Eclipse 4.40. Představení novinek tohoto integrovaného vývojového prostředí také na YouTube.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    10.6. 15:44 | Zajímavý software

    Asterinas (GitHub) je v Rustu napsané jádro operačního systému poskytující s jádrem Linux kompatibilní ABI. Vydána byla verze 0.18.0. První distribucí postavenou nad jádrem Asterinas je Asterinas NixOS. Nejedná se o oficiální projekt NixOS a nemá nic společného s NixOS Foundation.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    10.6. 13:22 | Zajímavý článek

    Podrobně byla rozebrána kritická zranitelnost v nf_tables (CVE-2026-23111). Další lokální eskalace práv na Linuxu. V upstreamu byla zranitelnost již v únoru opravena. Ve zdrojovém kódu stačilo odstranit 1 vykřičník.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    10.6. 12:11 | Nová verze

    Evropská komise (EK) nařídila americké společnosti Meta, že musí znovu umožnit bezplatný přístup konkurenčním obecně zaměřeným asistentům umělé inteligence (AI) k WhatsAppu a tento přístup musí zachovat až do ukončení antimonopolního šetření. Opatření je dočasné a má zabránit vážnému a nevratnému poškození konkurence na rychle rostoucím trhu s obecnými AI asistenty. Meta uvedla, že se proti rozhodnutí odvolá.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 19
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (11%)
     (8%)
     (2%)
     (15%)
     (31%)
     (3%)
     (6%)
     (3%)
     (16%)
     (26%)
    Celkem 1887 hlasů
     Komentářů: 30, poslední 3.4. 20:20
    Rozcestník



    Vložit další komentář
    6.10.2007 12:14 RapMan | skóre: 14 | blog: RapMan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Gambas verze 1.9.90
    Pouzivate to nekdo?
    6.10.2007 14:22 black - aka pol | skóre: 19 | blog: Ze_sveta
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Gambas verze 1.9.90
    Ne, ale jsem na to strašně zvědavý.
    xvasek avatar 8.10.2007 11:17 xvasek | skóre: 21 | blog: | Zlín
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Gambas verze 1.9.90
    Gambáč používám jenom v nouzi, pokud je mořnost, dám přednost nějaké dobré 12°.
    6.10.2007 15:01 Miloslav Ponkrác | blog: miloslavponkrac
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Gambas verze 1.9.90
    Tak jsem se na to díval - a kdysi jsem Visual Basic mohutně používal. A teď se ptám, jakou mi to dá výhodu vůči třeba Pythonu + Boa constructor, nebo Pythonu + jiné grafické udělátko?
    6.10.2007 18:55 koffr
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Gambas verze 1.9.90
    A já se ptám, proč by ti to jako mělo něco dávat, když je to klikací nástroj pro začátečníky...
    6.10.2007 20:13 springer | skóre: 10 | blog: engineering
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Gambas verze 1.9.90
    pan Ponkrac chtel pouze vyjadrit, ze pouzivani a pouze pouzivani Pythonu by melo byt zakotveno v ustave ...
    kralovna Alzbeta a Stallmanuv holic diskutuji free software
    6.10.2007 20:15 Miloslav Ponkrác | blog: miloslavponkrac
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Gambas verze 1.9.90
    Ne, pan Ponkrác se pouze ptal, jakouže to má výhodu pro používání. Jestliže Gambas nemá nějakou "killer featuru" pro nějakou oblast použití třeba. A někdy je potřeba si šťournout aby se šlověk dozvěděl víc, jasnačka?
    6.10.2007 20:14 Miloslav Ponkrác | blog: miloslavponkrac
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Gambas verze 1.9.90
    Ať se tedy ozvou začátečníci, kteří to používají... A hlavně ta skvělota, až polezou psát program v Basicu.

    Navíc Boa costructor je plus mínus to samé - na rozdíl od toho je za tím Python, ne Basic, a jako bonus dostanu multiplatformovost - Windows/Linux/Mac OS a další, což u Gambasu nehrozí ani omylem.

    Visual Basic byl na Windows skvělým a poměrně profesionálním nástrojem, který zejména na databázové klienty a jejich superrychlý vývoj téměř neměl konkurenci (snad jen v MS Accessu) a dodnes si ho hýčkám na disku.

    Existuje dokonce i program, který přechroustá Visual Basicovské moduly a převede je do Pythonu - a sem tam to i snad funguje, i když aktivně jsem to nezkoušel.

    Prostě lituju začátečníka, který vstoupí do světa s ničím nekompatibilního Basicu ala Gambas - kromě Linuxu to nepoužije, jinde také ne. A komunita kolem Gambasu - no nevím, neslyšel jsem o nikom kdo by o tom něco víc věděl. Mě přijde pro začátečníka ten Python + grafické IDE - třeba ten Boa constructor, kde to nakliká stejně dobře jako v Gambasu - jako lepší volba.
    6.10.2007 20:25 Jirka | skóre: 36
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Gambas verze 1.9.90
    Mně teda Python vůbec nepřijde jako nejlepší volba pro začátečníka. Nechápu co na Pythonu všichni vidí. Aneb jen čisté C a LISP si zaslouží žít. ;-)
    6.10.2007 23:17 Miloslav Ponkrác | blog: miloslavponkrac
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Gambas verze 1.9.90
    No jsem ochoten připustit, že začátečník může výhodněji začít na leččms - nepreferuji Python. Ale C a LISP pro začátečníka beru jako špatný vtip. Navíc nechápu dnes vůbec proč používat Céčko - vždy existuje k C lepší varianta (to píšu jako člověk, který se řadu let živil programováním v Céčku v minulosti). A LISP se jako praktický jazyk spíše stahuje do ústraní - takže taky žádná sláva.
    otula avatar 6.10.2007 23:23 otula | skóre: 45 | blog: otakar | Adamov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Gambas verze 1.9.90
    Třeba proto, že se učí na vysoké :-D Zrovna dnes jsem si koupil Učebnici jazyka C od Herouta a pomalu si čtu. Přišla na mne totiž druhá míza (někdo by řekl, že jsem šel do sebe;-)) a chtěl bych si konečně dodělat vysokou (Fakultu aplikované informatiky) a hned v prváku se tam bere C++. Ještě sehnat někoho, kdo mne připraví na přijímačky, protože už si naprosto nic nepamatuji, a bude to super ;-)
    Kdo vám tvrdí, že jste paranoidní, ten v tom spiknutí s největší pravděpodobností jede taky.
    7.10.2007 01:16 Jirka | skóre: 36
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Gambas verze 1.9.90
    To taky měl být vtip. Myslím, že leckterý začátečník by po shlédnutí lispu hodil flintu do žita. :-)
    7.10.2007 01:29 Kyosuke | skóre: 28 | blog: nalady_v_modre
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Gambas verze 1.9.90
    Ne pokud by se dostal k té správné knize. ;-)
    7.10.2007 01:36 Jirka | skóre: 36
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Gambas verze 1.9.90
    Tak na tu jsem nejspíš nenarazil. :-D

    Která to je? Doplnil bych si vzdělání.
    7.10.2007 01:44 Kyosuke | skóre: 28 | blog: nalady_v_modre
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Gambas verze 1.9.90
    Jen hledej, propaguju ji, kudyma chodím...
    8.10.2007 00:05 Miloslav Ponkrác | blog: miloslavponkrac
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Gambas verze 1.9.90
    Kámasútra, nebo Dekamerón? Přiznám se, že s takovými knihami bych začínal programování docela rád? Ale LISP bych se asi nenaučil :-)
    8.10.2007 00:15 Kyosuke | skóre: 28 | blog: nalady_v_modre
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Gambas verze 1.9.90
    Na obálce je čaroděj a podle toho se jmenuje. Dokonce je i v Jargon File, a tam zas tolik knížek zmíněno není. :-) Pro mě to rozhodně je kniha čar a kouzel... ;-)
    7.10.2007 09:30 Derek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Gambas verze 1.9.90
    Měl bys jít Linusovi vysvětlit, že Céčko je nanic ;-)
    8.10.2007 00:07 Miloslav Ponkrác | blog: miloslavponkrac
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Gambas verze 1.9.90
    A Linus má patent na rozum? Dneska je pro jakýkoli projekt rozhodně lepší volba C++, než C - naprosto bez výjimky - jak pro user program, tak pro operační systém.
    okbob avatar 8.10.2007 21:20 okbob | skóre: 30 | blog: systemakuv_blog | Benešov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Gambas verze 1.9.90
    PostgreSQL je v C, GNOME taktez. To C++ bych chapal pro aplikaci, ale pro system?
    7.10.2007 09:42 petris
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Gambas verze 1.9.90
    C je nejuniverzálnější jazyk, jde v něm napsat cokoliv. S tím, že vždy existuje lepší varianta rozhodně nesouhlasím, jakou alternativu byste volil třeba pro napsání ovladačů? Nebo u některých jednočipů, kde si člověk může vybrat mezi C a jazykem symbolických adres?
    Jardík avatar 7.10.2007 10:15 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Gambas verze 1.9.90
    Spíš ten assembler, programovat jednočipy v C není "in" :-)
    Věřím v jednoho Boha.
    7.10.2007 11:05 Kyosuke | skóre: 28 | blog: nalady_v_modre
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Gambas verze 1.9.90
    Tak zrovna pro jednočipy bych radši šel do Forthu. :-) Je to interaktivní a vývojové prostředí se vejde rovnou do toho jednočipu. ;-)
    8.10.2007 00:09 Miloslav Ponkrác | blog: miloslavponkrac
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Gambas verze 1.9.90
    Pokud neexistuje nic jiného, než C pro danou platformu, tak nic lepšího není. Ale pozor, jsou také procesory, kde je k dispozici jen asm a Ada - a není jich málo - pak by Ada byla nejlepším jazykem.

    Pokud je na výběr, píšu raději v C++ - daleko univerzálnější jazyk, má všechny možnosti C a mnohé navíc - a není problém a taky se v něm píší ovladače. A pokud bych třeba psal ovladač, nebo modul do linux jádra, můžete se spolehnout, že pokud by to dělal pro sebe, C++ je jasná volba.
    8.10.2007 00:15 Kyosuke | skóre: 28 | blog: nalady_v_modre
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Gambas verze 1.9.90
    Které procesory třeba? :-)

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.