O víkendu probíhá konference OpenAlt 2025. Na programu je spousta zajímavých přednášek. Pokud jste v Brně, stavte se. Vstup zdarma.
Josef Průša představil novou velkoformátovou uzavřenou CoreXY 3D tiskárnu Prusa CORE One L a nový open source standard chytrých cívek OpenPrintTag i s novou přepracovanou špulkou.
Na GOG.com běží Autumn Sale. Při té příležitosti je zdarma hororová počítačová hra STASIS (ProtonDB: Platinum).
Ubuntu 25.10 má nově balíčky sestavené také pro úroveň mikroarchitektury x86-64-v3 (amd64v3).
Byla vydána verze 1.91.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
Ministerstvo průmyslu a obchodu vyhlásilo druhou veřejnou soutěž v programu TWIST, který podporuje výzkum, vývoj a využití umělé inteligence v podnikání. Firmy mohou získat až 30 milionů korun na jeden projekt zaměřený na nové produkty či inovaci podnikových procesů. Návrhy projektů lze podávat od 31. října do 17. prosince 2025. Celková alokace výzvy činí 800 milionů korun.
Google v srpnu oznámil, že na „certifikovaných“ zařízeních s Androidem omezí instalaci aplikací (včetně „sideloadingu“) tak, že bude vyžadovat, aby aplikace byly podepsány centrálně registrovanými vývojáři s ověřenou identitou. Iniciativa Keep Android Open se to snaží zvrátit. Podepsat lze otevřený dopis adresovaný Googlu nebo petici na Change.org.
Byla vydána nová verze 18 integrovaného vývojového prostředí (IDE) Qt Creator. S podporou Development Containers. Podrobný přehled novinek v changelogu.
Cursor (Wikipedie) od společnosti Anysphere byl vydán ve verzi 2.0. Jedná se o multiplatformní proprietární editor kódů s podporou AI (vibe coding).
Google Chrome 142 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 142.0.7444.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 20 bezpečnostních chyb. Za nejvážnější z nich bylo vyplaceno 50 000 dolarů. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
Doporučuju naučit se GIMP. Opravdu to není špatný program. Chce to zapomenout co ses naučil. Dokud se nezbavíš windowsáckých náviků, budeš mít v linuxu problémy.
Neexistuje jeden správný způsob ovládání aplikace.
Nadruhou stranu není nic špatného na zjištení, že linux pro mě není...
Dobrá, ale pak platí jednoduché řešení - nepoužívat linux. Linux není povinný.
Samozřejmě že lze používat nějakou emulaci, ale ani to není úplně bez problémů. Prostě, jestli chci Photoshop, je líp používat Windows.
Z vlastní zkušenosti doporučuji opravdu naučit se (a zažít si) GIMP. Používám ho sice jen na jednoduchou úpravu fotek a internetovou grafiku, což není žádná velká grafika, ale rozhodně v něm dělám radši než v čemkoli jiném. Upřímě z PS mám kopřivku, ale taky bych si zvyknul, kdyby to muselo být.
To s těmi windowsáckými návyky myslím vážně. Oni totiž opravdu brzdí.
Buď se automaticky předpokládá, že jej mají všichni ukradenýJj, předpokládá.
Je to tím, že kompakty mají blesk příliš blízko osy objektivu a pokud fotografovaná osoba kouká do objektivu, záblesk prosvítí prokrvenou sítnici a to jsou právě ty červené oči. Systémový blesk na zrcadlovce je od objektivu více vzdálen, světlo blesku jde do očí pod větším úhlem a přímé prosvícení sítnice se tak trochu zmírní, i když neodstraní úplně. A kdo se fotografováním zabýbá ještě více ví, že bleskem nebude svítit přímo, ale namíří hlavu blesku například na strop a využije odraženého světla, samozřejmě pokud to lze, 15 metrů vysoký, navíc s mozaikou, strop v kostele nebude to pravé. Odstraní tak červené oči a hlavně světlo bude přirozenější bez tvrdých stínů za fotografovanou osobou. A nakonec přichází vyšší dívčí, kdy se využije světla od několika blesků dálkově řízených foťákem, odrazné desky, deštníky a podobné kousky...
Jinak k tomu Photoshopu a GIMPu. Na ovládání GIMPu jsem si chvíli zvykal (to byl ještě GIMP pod GTK 1
, ale pak mi naopak jeho ovládání sedlo více než ovládání Photoshopu, jde hlavně o možnost nastavit si klávesové zkratky, to beru jako obrovskou výhodu. Ale v GIMPu mi proti Photoshopu některé věci chybí, hlavně 16 bit. na barvu (pro vážnou úpravu fotek bych řekl nutnost), to musím udělat buď už při skenování ve Vuescanu, nebo pak v Cinepaintu a po převedení do 8 bit. dělám v GIMPu. Ale v tomto je na tom Photoshop Elements 2, co byl ke skeneru (Nikon LS-50, má 14 bit. na barvu), stejně nebo snad i hůře než GIMP. Hlavně nechápu, proč ke skeneru přibalili software, který pak ani neumí pracovat s nejvyšší kvalitou skenu, takže Photoshop stejně leží v šuplíku...
Tiskni
Sdílej: