Richard Stallman dnes v Liberci přednáší o svobodném softwaru a svobodě v digitální společnosti. Od 16:30 v aule budovy G na Technické univerzitě v Liberci. V anglickém jazyce s automaticky generovanými českými titulky. Vstup je zdarma i pro širokou veřejnost.
sudo-rs, tj. sudo a su přepsáné do programovacího jazyka Rust, nahradí v Ubuntu 25.10 klasické sudo. V plánu je také přechod od klasických coreutils k uutils coreutils napsaných v Rustu.
Fedora se stala oficiální distribucí WSL (Windows Subsystem for Linux).
Společnost IBM představila server IBM LinuxONE Emperor 5 poháněný procesorem IBM Telum II.
Byla vydána verze 4.0 multiplatformního integrovaného vývojového prostředí (IDE) pro rychlý vývoj aplikaci (RAD) ve Free Pascalu Lazarus (Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání. Využíván je Free Pascal Compiler (FPC) 3.2.2.
Podpora Windows 10 končí 14. října 2025. Připravovaná kampaň Konec desítek (End of 10) může uživatelům pomoci s přechodem na Linux.
Již tuto středu proběhne 50. Virtuální Bastlírna, tedy dle římského číslování L. Bude L značit velikost, tedy více diskutujících než obvykle, či délku, neboť díky svátku lze diskutovat dlouho do noci? Bude i příští Virtuální Bastlírna virtuální nebo reálná? Nejen to se dozvíte, když dorazíte na diskuzní večer o elektronice, softwaru, ale technice obecně, který si můžete představit jako virtuální posezení u piva spojené s učenou
… více »Český statistický úřad rozšiřuje Statistický geoportál o Datový portál GIS s otevřenými geografickými daty. Ten umožňuje stahování datových sad podle potřeb uživatelů i jejich prohlížení v mapě a přináší nové možnosti v oblasti analýzy a využití statistických dat.
Kevin Lin zkouší využívat chytré brýle Mentra při hraní na piano. Vytváří aplikaci AugmentedChords, pomocí které si do brýlí posílá notový zápis (YouTube). Uvnitř brýlí běží AugmentOS (GitHub), tj. open source operační systém pro chytré brýle.
Řešení dotazu:
Přesně , jdi za ředitelem a pohovoř si s ním jaktože se škola podílí na reklamní kampani MicroSoftu. Nelze nařídit používat produkty MS a pokud kantor nic jiného neumí , měl by se poohlédnout po práci školníka neb tam zřejmě nemá co pohledávat.
Ale pozor, tohle se z pozice žáka / žákyně dělá extrémně těžko. Ředitel s největší pravděpodobností vůbec nepochopí, o co jde, a je docela dobře možné, že se nezachová diskrétně, pokud se s tím učitelem „informatiky“ dobře zná. Na to pozor.
Nechci klást nepatřičné otázky, kolik je tazatelce let, ale rozhodně bych doporučoval obrátit se na rodiče, ať už jsou zákonní zástupci nebo ne. Větší školy mívají školní radu, kde se dá o těchto věcech diskutovat mezi zástupci rodičů, plnoletých žáků a pedagogického sboru. Některé nepříjemné zkušenosti ze střední školy si dodnes pamatuju tak dobře, že bych nikoho nenabádal k tomu, aby z pozice žáka šel něco takového řešit přímo s ředitelem.
Rozhodně ale souhlasím se stanovisky, která tu už zazněla:
První dva výše uvedené body by jistě někdo měl řediteli sdělit. (Třetí je čirá spekulace, ale slušnější vyjádření na adresu takového učitele mě nenapadá.)
Podmínky by měly být nastavené tak, aby odevzdání v kterémkoliv standardním formátu bylo přijatelné.Skola jako statni organizace musi dodrzovat ISO normy. A ISO normu ma OpenXML (docx) i OpenDocument (odt).
Přesně tak. Potom ale OpenXML vyexportovaný z LibreOffice musí být akceptovaný. Nelze požadovat použití Wordu. Možná lze stanovit OpenXML jako požadavek (ač je to krajně nemorální, protože tento „standard“ vznikl na základě korupce, což je všeobecně známo). Nutit žáka veřejné školy použít k vytvoření OpenXML dokumentu placený software od jedné konkrétní firmy je naprosto nepřijatelné.
Otázka je, do jaké míry je ten paskvil vůbec implementovatelný.
Takovou situaci Ti nezávidím. Dnes bych ani vteřinu neváhal nějakého fanatika, který nezná nic jiného než Microsoft, poslat rovnou do prdele. Ale naprosto jasně chápu pozici žáka, kterého ten fanatik hodnotí. Jasně, žák si může stěžovat u ředitele, ale ředitel pravděpodobně vůbec nepochopí, o čem je řeč, a tomu učiteli navíc s velkou pravděpodobností všechno vyslepičí.
Před psaním na úřady a na ministerstvo vřele doporučuji pokusit se situaci řešit napřed lokálně a diplomaticky, nejlépe za důrazné podpory rodičů. Jakmile totiž začne jakýkoliv úřad (ať už ministerstvo nebo něco méně drsného) situaci řešit zvnějšku a něco na škole prošetřovat, obávám se, že bude všem jasné, kdo tuto záležitost inicioval. To by asi bylo krajně nepříjemné, mírně řečeno.
Nevím, jestli to není hloupý nápad, ale nepomohlo by třeba, kdyby komunita kolem ABCLinuxu napsala řediteli školy otevřený dopis s podrobným vysvětlením, o co jde? (Není náhodou podobný problém na spoustě dalších škol?) Otevřený dopis by mohl být docela přátelské a nenásilné upozornění, které do celé věci (zatím) nezatahuje nějakou tvrdou státní moc. Klidně se pod takový dopis podepíšu jako magistr informatiky, jestli to pomůže, i když jsem dosud ještě nikdy svůj titul takto čecháčkovsky okatě nepoužil...
OOo soubory + preventivne i PDF verzi.Řešil bych to přesně naopak. PDF na odevzdání, OO pro jistotu.
S odstupem casu ale muzu akorat doporucit i v tech M$ produktech neco delatVždyť je má ve škole, tak není problém si na to párkrát sáhnout tam. Případně by tam měly jít i opravit dokumenty konvertované z OO.
je spousta zamestnavatelu, kteri nic jineho nez M$ neznajiV tom je nějaký problém?
a s pristupem "a Linux neznate?" akorat tvrde narazis a razantne si snizis uplatneni na trhu prace...To je podle mě nesmyslný přístup. Buď sežene práci ve firmě, kde je znalist Linuxu reálnou výhodou, nebo bude mít uvedeno v životopisu, že umí Microsoft Office (má je přece ve škole) a OpenOffice (používá je na většinu věcí). A protože tam všichni budou mít jen ty microsoftí office, tak aspoň bude na první pohled vidět, že není debil a je schopná se přizpůsobit danému prostředí (umí pracovat s různými balíky). Většina lidí, co znám používá doma a v prácí značně různou skladbu aplikací, tudíž v domácím Ubuntu vidím spíše výhody než nevýhody. Ve výsledku toho bude znát víc a zaměstnavatel se nebude tolik bát, že se nová zaměstnankyně bude špatně učit s nějakým specializovaným software. IMO se žádné omezení pracovních příležitostí nekoná, spíš naopak.
A co konkrétně teď řešíš za problém?
Skola se muze branit tim, ze je clenem treba MSDNAA a SW si tam stahnout, pokud se predmet jmenuje tvorba dokumentu v MS Word tak s tim nikdo nic neudela (pripadne v anotaci muze byt uvedeno)To nestačí, pokud podmínkou studia není pořídit si vlastní počítač kompatibilní s aktuálními verzemi software a kdykoli si pořídit nový v případě, že starý již kompatibilní nebude. Správnou cestou je při výuce i přípravě na výuku využívat školní vybavení a trvat na jeho zpřístupnění, dokud škola trvá na té přípravě (tedy zkouší konkrétní software, který si člověk nemůže bez dalších nákladů legálně pořídit).
Doporuceni: nema cenu s nim bojovat a radeji spln jeho pozadavky (mozna skola licence poskytuje a Word na ubuntu pres wine jede ok), jinak ti to da sezrat pozdeji.Moje doporučení zní naučit se ve škole dobře vyučovanou látku, tedy včetně ovládání Word ve verzi, který je v učebnách k dispozici. A pak se buď spokojit se špatnou známkou (protože prudím) nebo vždy učitele během zkoušení či po vyhodnocení písemné práce vyvést z omylu. Já jsem to první praktikoval s fyzikou na osmiletém gymplu (Omská), kde jsem dostal trojku za to, že jsem učitelku upozornil na chybu. Dotyčná se ještě ztrapnila tím, když ji už někdo jiný upozornil na další hodině, že tvrdí něco jiného než minule a ona to okamžitě před celou třídou popřela. Dalším zadostiučiněním mi bylo tuším druhé místo na nějaké fyzikální olympiádě, kam jsem šel jen proto, abych měl bonus do přijímaček na jinou školu. Moje příklady školního kola mimochodem polila kafem a slušně se ke mně začala chovat až po konzultaci s mojí matikářkou. A to druhé jsem praktikoval skoro všude jinde. Třeba písemky z výuky webových sraček (HTML a PHP) na čtyřletém gymplu (Arabská) probíhaly tak, že jsem dostal za tři nebo za čtyři. Pak jsem dotyčnému všechny konstrukce vysvětlil s odvoláním na to, že PHP4 už je s námi několik let a že to, že něco nezná, ještě neznamená, že k tomu během pěti vteřin nenajdu odpovídající sekci v manuálu. Výsledek byl po desetiminutové konzultaci zpravidla bez chyby.
Já si myslím, že s nešvarem jménem Microsoft ve školství má cenu bojovat do poslední kapky krve. Ale žáků by se měli zastat rodiče. Tohle nemůže být jenom na žácích samotných. Bohužel v této věci neexistuje téměř žádná osvěta. Spoustě rodičů je to jedno a vnímají pouze „ten počítač“ jako celek.
Když už školy chtějí vyhazovat peníze daňových poplatníků za software od Microsoftu, měly by mít aspoň povinnost mít na všech strojích dual-boot, případně aspoň nebránit žákům v používání svých počítačů s libovolným legálním software. Ubuntu zcela jistě legální je.
Kdyby bylo po mém, všechny školy, které chtějí platit za licence pro Microsoft, by musely o tyto peníze snížit platy učitelů. Najednou by pak Microsoft nebyl potřeba! Bohužel ale není po mém a ani nebude, protože se do politiky nechystám. A i kdyby, nikdo by mě nevolil.
Když už školy chtějí vyhazovat peníze daňových poplatníků za software od Microsoftu, měly by mít aspoň povinnost mít na všech strojích dual-boot, ....
Jestli se peníze za SW ve školství "vyhazují" je otázka. Školství je financováno tak, že různé věci jsou hrazeny z různých účtů a někde peníze jsou jinde ne. (Navíc cenová politika Microsoftu pro školy je úplně jiná než všude jinde - to je podle mého z jejich strany přímo geniální marketingová strategie...)
Pokud školy musí víc a víc šetřit, tak se to bohužel podepisuje na platech a počtech učitelů, ale i technického personálu a z tohoto titulu mi ukažte ty zástupy kvalitních lidí proudících do školství, kteří budou schopní a ochotní za těchto okolností učit / pečovat o školu.
Za nedostatečné financování školství asi nemohou ty školy samotné...
A ještě jedna technická - zkoušel jste se vůbec zamyslet, jak "snadno" se asi spravuje ten dualboot? Pokud by někdo zavedl povinný dualboot, tak to situaci rozhodně nezlepší, ale spíše naopak (a odezvu na stroje, které nejsou řádně opečovávané si jistě dokážete představit sám...)
Ta technická je velmi trefná. Já si myslím, že by bylo nejlepší vybodnout se na dual boot a mít na veřejných školách pouze svobodný software. Na druhé straně ale musí být člověk v tomto ohledu realista. Myšlení lidí, kteří považují Microsoft za jakýsi spolehlivý úřad pro světovládu, kterému se automaticky všechno platí a který prostě musí být všude, se nedá změnit ze dne na den. Horší ovšem je, když člověk vidí, že vůbec žádná změna k lepšímu se nekoná, ani ze dne na den, ani z roku na rok.
Řekl bych ti, ať o tom zkusíš informovat ředitele nebo jeho zástupce (snad to není ten učitel informatiky). Ne si stěžovat, ale pouze ho informovat o tvé situaci.
Když budeš nucena používat Microsoft Office, jdi a v nějakém knihkupectví si vyber knihu o Microsoft Wordu (nebo o celé MS Office 2007 sadě), ve které je podrobně popsané uživatelské rozhraní a vybranou knihu si kup a studuj. Vyjde tě to mnohem levněji, než si pořizovat celý kancelářský balík Microsoft Office.
Doma se v knize seznámíš s těmi programy a ve škole to už pro tebe bude snadné. Navíc získané znalosti určitě uplatníš i jinde než ve škole.
Já si myslím, že můžeš – záleží na škole, kterou studuješ. Někde jsou osvícení učitelé a vedení, někde ne. Já, když jsem sudoval, jsem problémy s MS Office neměl, ani s Windows, ale ptal jsem se učitele, proč se nevyučuje také Linux a (tehdy ještě bylo pouze) OpenOffice.org a odpověděl mi, že v osnovách je to, co tam je a že on tyhle alternativy nezná, navíc že škola utratila dost peněz za licence k MS Windows a tak je chce a bude využívat.
"sudoval" → "studoval", pardon.
Ještě upřesním: učitel to neznal natolik, aby to mohl učit.
Navíc, pokud všichni ostatní budou zkoušeni z MS Office a ty jediná bys byla zkoušena z např. LibreOffice, nemyslíš, že by to vůči ostatním nebylo fér?
Napadá mě jediné fér řešení: učit a zkoušet v MS Office i v LibreOffice (a vyhoví se osnovám), ale tohleto právě vyžaduje zkušeného a osvíceného učitele.
Většina aut se ovládá úplně stejně, což dokazuje, že při přechodu z jednoho auta do druhého nejsi ztracená tak, jako při přechodu z LibreOffice na MS Office, které se ovládají jinak.
Ucit jeden konkretni produkt, jedne konkretni verze je nesmysl.
Opravdu? Jsi si tím jistý? Ty ses zřejmě nikdy neučil ovládat nějaký program…
Jestli tím ale myslíš, že by se na školách měly učit principy ovládání kancelářských programů a tvorby dokumentů v nich, máš pravdu.
Taky jsem napsal, že „většina aut“ (myslím osobních) se ovládá stejně…
A vůbec, pryč od aut, auta a motorismus jsou něco jiného než IT.
Tak já to nejprve pochopil tak, že běduje, že se v MS Office nevyzná, ale že na domácí úkoly může používat OO, že by ji stačilo si ty MS Office akorát prozkoumat aby věděla kde co je. Pokud je potřebuje mít nainstalované tak to je pak jiná.
Když já jsem byl 'nucen' na škole se učit MS Office, tak jsem na domácím kompu ani nepoužíval žádné GUI :) V té době jsem měl Xka nainstalované jenom jako kuriozitu, vůbec jsem do nich nelez, a všechno jsem dělal na klasické konzoli. Seminárka = ViM + LaTeX + tiskárna :) MS Office jsou tak triviální, že jsem si je proklikal v první hodině na školním počítači a zbytek školního roku jsem prostě improvizoval.
+1
Tahat do toho sympatie či antipatie vůči Microsoftu je úplně zbytečnéSouhlasím, na střední jsem taky tvrdě fanatizoval Linux a o Windows jsem nechtěl ani slyšet (dokonce jsem si na hodinách informatiky bootoval live Sabayon
Souhlasím, na střední jsem taky tvrdě fanatizoval Linux a o Windows jsem nechtěl ani slyšet (dokonce jsem si na hodinách informatiky bootoval live SabayonJá jsen nefanatizoval a časem jsem přišel na to, že má smysl si nabootovat ve škole live Knoppix a začal jsem to dělat :).), časem jsem ale přišel na to, že to nemá smysl.
Takže na Linuxovém fóru jste se vesměs shodli na tom, že bych měla přeci jen ten MS začít používatSamozřejmě ;). Když chci splnit požadavky předmětu, zkusím navrhnout nástroj, který mi na to vyhovuje. Když to neprojde, použiju ten na kterém výuka probíhá. Navíc zrovna ten Word podle mě mají Microsofti lepší, takže se klidně může stát, že časem budou OpenOffice podobnější současnému wordu než současným OpenOffice.
To by nikterak drzé nebylo. Pokud škola po žácích požaduje nějaké nepřiměřeně drahé školní pomůcky, musí jim je přece zajistit. Výmluva, že jsou „přece“ školní učebny otevřené dokonce až (světe div se!) do poloviny odpoledne, je sice častá (aspoň za mých školních let byla), ale zároveň docela trapná, protože pro pohodlné vypracování úkolů je stejně potřeba mít počítač doma a mít možnost si k němu pohodlně sednout kdykoliv, například o víkendu.
Školu by vyšlo nejlevněji, kdyby žáky nebuzerovala a kdyby kontrolovala pouze dodržování obecných typografických pravidel a zásad pro psaní dokumentů. Pokud odevzdaný soubor ve formátu PDF nebo OpenDocument splňuje zadání, neměl by s tím mít nikdo problém. Pokud je součástí školního zadání slovo Microsoft nebo Word, je to na stížnost. (Ale jak už jsem psal v příspěvcích jinde, chce to opatrnost a žádné ukvapené akce!)
Školu by vyšlo nejlevněji, kdyby žáky nebuzerovala a kdyby kontrolovala pouze dodržování obecných typografických pravidel a zásad pro psaní dokumentů.To by ale nedřív učitelé wordu museli o typografii něco vědět. Co já si tak pamatuju ze střední, tak učitelka humanitních tříd učila jak kliknout na tlačítka bold, italic a underline :). Je otázka, jestli jsou na tom vyšší odborné školy líp než střední školy. Dost pochybuju.
Asi je to tak, že vendor vie čo je pre užívateľa dobre. Preto je tak enforcing gui ?
vsetci, co jej radite pouzit m$ office (akymkolvek sposobom), ste obycajni zbabelci a pokrytci.Díky. Otázka je, co jsi ty :).
Asi už nemůžu dodat nic extra nového, tak se aspoň podělím o zkušenosti z naší fakulty. Jako jedním z povinných předmětů byla i jakási informatika zaměřená v podstatě výlučně na práci z Excelem. Učilo se taktéž na MSO 2007 a to tím způsobem, že vyučující nejprve téma ve zkratce vysvětlil a pak prakticky přes projektor předváděl. Zápočet se udílel za splnění pár jednoduchých úloh v časovém limitu, testy byly během semestru tuším dva (nevzpomínám si, že by to někdo nedal). Nic jako domácí úkoly a podobně neexistovalo.
Pokud člověk o cvičení poslouchal a složitější postupy si ve zkratce zapsal, v podstatě nešlo neuspět. Pokud někdo nedisponoval MSO, mohl použít počítačových učeben.
Asi nejpragmatičtějším řešením by bylo nainstalovat VirtualBox a do něj WinXP a MSO - klidně i nějaké trial verze zmíněné výše. Takhle jsem prošel kurzem C#/.NET a přišlo mi to rozhodně lepší, než válčit s Mono a při odevzdávání práce riskovat, že narazím na nějakou nekompatibilitu. Rozchodit to by neměl být nejmenší problém, MSO bude fungovat v pohodě a aspoň se seznámíte s Wordem "ribonní" generace. MSO lze samozřejmě spouštět pod Linuxem i přes WINE, ale když jsem to viděl naposled, muselo se doinstalovávat nemálo nativních knihoven a rychlost byla dost bídná.
Taky už čtvrtým rokem naprosto šťastně používám LO+LaTeX+GNUPlot, ale umět se zorientovat i v MSO se fakt hodí.
To je… vtip, že?
Je pravda, ze som informatik, ale mne tie offisy nikdy nestali za to, aby som ich neriesil, ak som dany dokument vedel otvorit. Nikdy som sa office neucil a minule verzie MS Office ako aj OO ci Libre Office mi prisli o tom, ze sa mam naucit, co kde je. No ak som mal moznost vyskusat nove verzie MS Office, tak som bol velmi milo prekvapeny, lebo mi vskutku intuitivne. Vsetko, co som chcel, som rychlo nasiel, co sa o minulych verziach velmi povedat neda. Co mam skusenosti, tak na novy MS Office nadavaju prevazne ludia, ktori nerozmyslaju a su z minulych verzii nauceni, co kde ma byt. Aj preto som informatik, lebo mi informatika pride intuitivna. Niektore veci menej, niektore viac ale vzdy mi to islo lahko.Ale ak mi treba napisat nieco seriozne, idem od LaTeXu.
K idelogickemu problemu. Zhrnme si to.
Otazka mimo. Vsetci Tvoji spoluziaci maju doma MS Office?
V takom to pripade mas je na vyber par rozumnych moznosti:Moznosti je vela, ako to vyriesit. Ale ak si chces silou mocou razit cestu sama, nech sa paci.. Ale sam clovek dnes uz dnes nedosiahne. Ja som za socializaciu :)
Tato tema je cela divna, az mi to pripomina zaryteho linuxaka. Roky pouzivam linux ale nie preto, ze je open source, to je iba bonus navyse, ale pouzivam ho preto, ze najlepsie vyhovuje mojim potrebam. Ak by mojim potrebam najlepsie vyhovoval Windows ci Mac, tak si niecoho z toho kupim.. Popravde, linux ma aj moj otec a dokonca bez toho, aby vedel, ze to nie je Windows. Skutocne som sa ho minule pytal, ci vie o tom, ze nema Windows na notebooku, tak bol znacne prekvapeny. Jednoducho Windows ho stale rozculoval, tak som mu prisposobil linux na jeho potreby a nikdy nebol spokojnejsi. Aj ked asi Windows 7 by mu vyhoval, lebo nie su tam tie veci co mu vadili na XP, no uz sa mi s cim nechce hrat a nepotrebuje to.
Tato tema je divna aj preto, ze viac menej hovori aj to, ze aby mohol clovek spravit skusku, tak musi mat doma pocitac, teda ze nestacia pocitace iba v skole, co z mojho laickeho odhadu este nie je standard pre kazdu domacnost. O nekompetnosti niektorych uciteloch sa bavit, mi tiez pride trochu nezmyselne. Ano, je ich dost ale vykriky do tmy ani diskusie tuna to nevyriesia.
My sme na strednej mali na povinne citanie Epos o Gilgamesovi. Ale to, ze bola jedina kniha v celej kniznici, tak to bol nas problem. Ale boli sme partia, zohnali sme ju, poziciali a bolo to. Obdobny problem.. Pamatam si, ze ako nam neboli jasne rezy kocky, tak sme so spoluziakmi na to sadli, trochu popremyslali a bolo to jasne. Spoluziakov otec je profesor matematickej analyzy. Ak sme nieco neveli, opytali sme sa jeho. A je to fer? Je to spravodlive? Uplne kazdy ma moznost sa opyta cloveka nieco z matematiky, pre ktoreho su vsetky nase otazky trivialne? Dievca zvykaj si, ze zivot nie je spravodlivy, ale je musis premyslat a socializovat sa, ak chces mat uspech. A ak to spravil, tak z celeho tohto fora je uplne malicherny problem.
Tiskni
Sdílej: