Po Canonicalu a SUSE oznámil také Red Hat, že bude podporovat a distribuovat toolkit NVIDIA CUDA (Wikipedie).
TrueNAS (Wikipedie), tj. open source storage platforma postavená na Linuxu, byl vydán ve verzi 25.10 Goldeye. Přináší NVMe over Fabric (NVMe-oF) nebo OpenZFS 2.3.4.
Byla vydána OpenIndiana 2025.10. Unixový operační systém OpenIndiana (Wikipedie) vychází z OpenSolarisu (Wikipedie).
České základní a střední školy čelí alarmujícímu stavu kybernetické bezpečnosti. Až 89 % identifikovaných zranitelností v IT infrastruktuře vzdělávacích institucí dosahuje kritické úrovně, což znamená, že útočníci mohou vzdáleně převzít kontrolu nad klíčovými systémy. Školy navíc často provozují zastaralé technologie, i roky nechávají zařízení bez potřebných aktualizací softwaru a používají k nim pouze výchozí, všeobecně známá
… více »Během tradiční ceremonie k oslavě Dne vzniku samostatného československého státu (28. října) byl vyznamenán medailí Za zásluhy (o stát v oblasti hospodářské) vývojář 3D tiskáren Josef Průša. Letos byly uděleny pouze dvě medaile Za zásluhy o stát v oblasti hospodářské, druhou dostal informatik a manažer Ondřej Felix, který se zabývá digitalizací státní správy.
Tor Browser, tj. fork webového prohlížeče Mozilla Firefox s integrovaným klientem sítě Tor přednastavený tak, aby přes tuto síť bezpečně komunikoval, byl vydán ve verzi 15.0. Postaven je na Firefoxu ESR 140.
Bylo oznámeno (cs) vydání Fedora Linuxu 43. Ve finální verzi vychází šest oficiálních edic: Fedora Workstation a Fedora KDE Plasma Desktop pro desktopové, Fedora Server pro serverové, Fedora IoT pro internet věcí, Fedora Cloud pro cloudové nasazení a Fedora CoreOS pro ty, kteří preferují neměnné systémy. Vedle nich jsou k dispozici také další atomické desktopy, spiny a laby. Podrobný přehled novinek v samostatných článcích na stránkách Fedora Magazinu: Fedora Workstation, Fedora KDE Plasma Desktop, Fedora Silverblue a Fedora Atomic Desktops.
Elon Musk oznámil (𝕏) spuštění internetové encyklopedie Grokipedia (Wikipedia). Zatím ve verzi 0.1. Verze 1.0 prý bude 10x lepší, ale i ve verzi 0.1 je podle Elona Muska již lepší než Wikipedia.
PSF (Python Software Foundation) po mnoha měsících práce získala grant ve výši 1,5 milionu dolarů od americké vládní NSF (National Science Foundation) v rámci programu "Bezpečnost, ochrana a soukromí open source ekosystémů" na zvýšení bezpečnosti Pythonu a PyPI. PSF ale nesouhlasí s předloženou podmínkou grantu, že během trvání finanční podpory nebude žádným způsobem podporovat diverzitu, rovnost a inkluzi (DEI). PSF má diverzitu přímo ve svém poslání (Mission) a proto grant odmítla.
Balík nástrojů Rust Coreutils / uutils coreutils, tj. nástrojů z GNU Coreutils napsaných v programovacím jazyce Rust, byl vydán ve verzi 0.3.0. Z 634 testů kompatibility Rust Coreutils s GNU Coreutils bylo úspěšných 532, tj. 83,91 %. V Ubuntu 25.10 se již používá Rust Coreutils místo GNU Coreutils, což může přinášet problémy, viz například nefunkční automatická aktualizace.
Slashdot informuje, že dlouholetý jaderný hacker Alan Cox se rozhodl opustit vývoj jaderného subsytému TTY. Důvodem je prý ostrá kritika ze strany Linuse Torvaldse. V oznámení Alan prohlásil: "Už toho mám dost."
Tiskni
Sdílej:
jak male deti. pritom obaja mali kus pravdy.
pritom obaja mali kus pravdy.no nevím, nechce se mi to studovat celé, ale připadá mi, že v tomto případě má pravdu pouze Alan ... Linus opět uplatňuje to, co u něj někteří označují jako "pragmatický přístup", a na základě toho Alana úplně nesmyslně napadá, bez hluboké znalosti problému - ale třeba se mýlím a třeba Linus rozumí Alanovu kódu lépe než Alan sám
nicmene to vypada ze se to trochu uklidnilo a diskuze pokracuje uz zase spise na technice urovni, tak snad to nakonec dobre dopadne. linus by si mohl odpustit ty idioty atd a mohlo se to vyresit v klidu...
Od Linuse to vyznělo opravdu velmi legračně.
zrovna Theo de Raat je jeden z tych, co si vzdy davaju pozor na to co povedia/napisu 
Což je vcelku překvapující vzhledem k faktu, že je vývoj OpenBSD mnohem cílenější a neskončí v něm kdejaký zdivočelý polofungující patch, takže by se mohlo zdát, že je potřeba lidi pérovat mnohem více.
kdejaky zdivocely polofungujici patch? muzete uvest par prikladu?
Zaprvé se mi nechce hledat a za druhé to stejně měla být jenom narážka na občasnou kritiku stylu vývoje Linuxu a kvality jeho kódu ze strany (Open)BSD.
Nicméně, jakkoli mám Linux rád a fandím mu, občas se *opravdu* při čtení mailing listů a podobných zdrojů divím, že se ta hromádka kódu ještě pořád nerozsypala na jednotlivá písmenka.
Ale to je samozřejmě způsobeno stylem vývoje a požadavky. Díky tomu Linux umí tolik věcí a díky tomu je tam, kde je. OpenBSD je sice bezpečné, dost času tam tráví procházením, opravováním a vyšperkováváním kódu, ale nepodporuje tolik zařízení, neobsahuje tolik softwaru a nikdy nebude tak rozšířené.
Skutočne je to až tak zlé? Ja som sa jadru nikdy nevenoval, ale ako si tak čítam jaderné noviny a pod., tak mi to pripadá, že na linuxovom kerneli pracujú najgeniálnejší ľuďia na planéte. Takže som predpokladal, že aj ten kód je adekvátne kvalitný. To, čo popisuješ ty, znie fakt hrozne 
Za druhé, Linux sice vedou vedou velmi dobří softwaroví inženýři (a podle některých přednášek i lidé se skvělým smyslem pro humor
), ale v prvé řadě velmi pragmatičtí a praktičky založení lidé. "Nějak už to naprogramujme/naprasíme, v rámci možností co nejlíp a snad to nějak bude fungovat. A co fungovat nebude, to se snad brzy nějak opraví. A co bude napsáno fakt hnusně, se snad někdy opraví taky. Možná. Pokud se někomu bude chtít. "
Tak bych shrnul motto Linuxu. Má to spoustu výhod (rychlý, živelný vývoj odpovídající tomu, jak přicházejí a odcházejí požadavky na nové vlastnosti), ale i nevýhod (kód docela dost bobtná, je nutné udržovat – i kdyby jen kvůli zpětné kompatibilitě – spoustu třeba už nepoužívaných věcí...).
Abych teda odpověděl: za poslední 3/4 rok jsem se o open source operační systémy začal zajímat trochu víc, i když stále ještě bohužel ne příliš do hloubky, takže o tom vím pořád vcelku kulové. Ale musím říct, že jako člověk stále ještě naivně zatížený na elegantně napsané programy, občas při čtení některých věcí docela trpím.
On ten pragmatismus hraje v programování docela velkou roli a já se s tím ještě pořád nemůžu smířit.
Otázkou ale je, jestli to u projektu podobného rozsahu a podobných ambicí může být jinak. Možná ne? Ono kucí vod OpenBSD se do Linuxu v tomto ohledu rádi strefujou (a maj pravdu!), ale oni jsou přece jenom trochu jinde. Jejich cílem není napsat operační systém "pro všechno".
Na druhé straně, spousta toho balastu v kernelu je způsobená tou těžkou koulí starého unixového dědictví. Hezky o tom píšou Thompson a spol. když rozebírají, proč se pustili do Plan 9. Unix byl nádherný, elegantní a dokonalý před třiceti lety, bohužel se tehdy nepočítalo se spoustou věcí, které přinesla budoucnost, a které byly nahrubo naroubovány na tehdejší architekturu. Zajímalo by mě, jak by třeba vypadal paralelní vesmír, kde se na začátku 90 let uchytil Hurd nebo raději hned ten Plan 9 a stal by se majoritním unixovým systémem (se spoustou ovladačů a podporovaných zařízení). Zahníval by taky tak jako Linux?
Pôvodne som ti písal obrovskú odpoveď, celý elaborát, ale tesne pred dokončením mi prvý raz tento rok padol firefox úplne z ničoho nič a celé je to v ****
Už ma dávno nič tak nenasralo 
Takže len: dík za odpoveď. Možno časom to napíšem znovu. Ale už to budem písať do súboru a sem ho len attachnem, haha 
Ok, hotovo, napísal som to znova (aj keď je to iné, než to bolo)
Slovo filozof nemám rád. Obvykle v kontraste s jeho pôvodným významom znamená v dnešnej dobe ľudí, ktorí vedu nenávidia. A tí, ktorí vedu skutočne milujú sa dnes volajú matfyzáci 
Programujem z času na čas jeden webový obchod v PHP, kde je desný framework osCommerce, kde programátori uplatnili pragmatickosť do extrému a podľa toho to aj vyzerá. Je to obrovské neudržateľné monštrum, kde sa nedá rozumne nič spraviť. Takže bugfixy a pridávanie features vyzerajú tak, že sú často úplne nesystémové. Dôvod je jednoduchý, nemáme pol roka na opravu celého systému -- keď nefunguje nejaká sprostosť je oveľa jednoduchšie to tam proste nejak naprasiť za 5 minút
Na druhej strane, ja som rovnaký idealista ako ty, takže postupne časti toho systému modularizujem a zapuzdrujem, odstraňujem duplicity, takže už je to teraz úplne inde, ako keď som k tomu prvý raz prišiel (vtedy to bol fakt des) a momentálne mám v pláne vyrobiť automatický SQL->Class mapper pomocou metaclassov, ktorý z sql tabuľky automaticky vyrobí triedy a celé by to malo fungovať tak, že nebude treba písať takmer žiadne SQL (doteraz sa muselo písať skoro všade a nevieš si predstaviť tú prácu, keď sa zmenila náväznosť nejakých tabuliek a pod. -> absolutný des, ručne bolo treba nahradzovať SQL cez celý kód). A dokonca aj PHP vychádza v ústrety pretože vo verzii 5.3, ktorá nedávno vyšla, pridali lambda funkcie a late-static binding, takže sa s tým dajú už robiť celkom srandy konečne (sú to síce úplne klasické veci v normálnych jazykoch, ale že sa to raz dostane do odporného PHP som fakt nečakal)
To bude paráda, až to tam bude. Myslím, že na niečom podobnom funguje ruby on rails, ale o žiadnom podobnom systéme neviem skoro nič, proste ma samého napadlo, že vlastne celé sa to dá naprogramovať rozumne 
Takže konečne k tomu linuxu: podľa mňa to nemôže byť zlý systém so zlou architektúrou (a la osCommerce a ďalšie veľké neudržateľné piece of crap softvéry), ale musí to byť veľmi dobre navrhnuté, keď je každý mesiac možné meniť tak rozmanité veci ako správu pamäte, cachce, swap, scheduler a ja neviem čo všetko. V systéme so zlou architektúrou (opäť zoberiem ako príklad ten osCommerce, ktorému som sa venoval najdlhšie) je to totiž tak, že tam nespravíš žiadnu serióznu prácu. Ak ho chceš opraviť tak po 3 rokoch skončíš s tým, že si ho kompletne prepísal
A to je len webový obchod, čo je relatívne malá aplikácia (počet riadkov kódu nebudem písať, pretože to nie je relevantné. Ako postupuje čas a ja ten systém vylepšujem totiž počet riadkov neustále klesá
) Takže tak nejak. Inak samozrejme chápem, že si to bral ako nadsádzku, ale očividne si doteraz nemal skúsenosť s poriadne hnusnou neudržiavanou aplikáciou 
Btw, spomínam si, že som videl niečo o diskusii medzi Linusom a tvorcom minixu. Autor minixu sa Linusovi vysmieval, že jeho operačný systém je úplne desný, žiadna architektúra, makrojadro s modulmi (minix má mikrojadro) a celé, že to je naprasené a Linus mu na to odpovedal, že až minix budú použivať aspoň traja ľudia, tak nech sa ozve znova
Ale toto bolo AFAIK už veľmi dávno, takže odvtedy sa linux asi veľmi zmenil a ja o jeho architektúre nemám ani najmenšiu predstavu a do jadier sa tiež veľmi nevyznám.
OpenBSD som nevidel, ale musí to byť nádherný kód, podľa toho čo hovoríš, keď ti pre mňa (programátora osCommerce) dokonalý linux pripadá ako odpad (nadsádzka!
). Určite sa naňho časom pozriem.
Add Unix: njn, ako to napísal Raymond (dúfam, že to bol on): "It creaks and clanks, but it gets it's job done." 
Plan9 som skúšal a pripadal mi navlas rovnaký ako Squeak: Geniálne myšlienky, ale realizácia úplne desivá. Na hranie ok, ale robiť by som v tom nemohol
)
Vždycky, když commituju něco, co _snižuje_ celkový počet řádků, tak mám pocit skutečně dobře odvedené práce.
Plan9 som skúšal a pripadal mi navlas rovnaký ako Squeak: Geniálne myšlienky, ale realizácia úplne desivá. Na hranie ok, ale robiť by som v tom nemohol
Ehm. Možná docela dobré přirovnání. Tedy ne že bych nějak znal Plan9 a Squeak jsem taky zkoušel jen tak letem světem
.
Presne tak. Skutočné umenie programovania je robiť zložité veci jednoducho 
No, tak tiež som ich videl každý len pár dní. Squak + smalltalk možno trochu dlhšie. Skutočne sa mi páčil ten koncept "všetko je objekt" a jeho systém metatried a to, akým spôsobom je urobená tá virtuálna mašina, to že sa systém dá meniť za chodu, veľmi dobre spravený debugger a vyhľadávanie volaní metód, proste paráda, som prečítal kus nejakej knihy
Ale inak mi ovládanie toho prostredia veľmi nesadlo. Určite je to dosť o zvyku a kopa ľudí je schopných v tom niečo spraviť. Ale ja potrebujem svoj window manager a vim, alebo aspoň emacs, bez toho som totiž ako bez ruky. Squeak s de facto vlastným operačným systémom, kde nie sú žiadne štandardné nástroje skutočne nie je veľmi použiteľný. A Plan9 sa, ak sa dobre pamätám, sa ovladá podivným mouse chordingom a tiež nemal žiadne poriadne editovacie nástroje ani window manager. Ale možno sa do squeaku aj Plan9 dajú nejako pretlačiť natívne linuxové aplikácie? Ak áno, tak by to bola paráda.
One of my most productive days was throwing away 1000 lines of code.
—Ken Thompson
... samozrejme chápem, že si to bral ako nadsádzku, ale očividne si doteraz nemal skúsenosť s poriadne hnusnou neudržiavanou aplikáciouTo jsem tedy opravdu neměl, upřímně to přiznávám.
Opravdu jsem nechtěl tvrdit, že by bylo jádřo špatně navržené (v rámci možností toho, že to je, co se týče návrhu, pořád ten starý un*x). Jen je jeho vývojový model velmi... specifický se spoustou z toho vyplývajících důsledků (kladných i záporných).
Pokud jde o tu prastarou legendární diskuzi. Šlo v prvé řadě o to, že se Andrewovi moc nepozdávalo, že Linus nastartoval projekt nového operačního systému bez jakýchkoli modernizací. Prostě obyčejný klon (už tehdy velmi starého!) Unixu. Od té doby se Linux troufám si říct až tak nezměnil (alespoň v principu), stále je to klasický unixový systém. Andy preferoval a preferuje, jak už jsi napsal, architekturu mikrojader. Argumentuje tím, že kdyby ses běžného člověka zeptal, jestli by byl ochoten se vzdát dejme tomu 15% procent výkonu ve prospěch rapidním způsobem zvýšené spolehlivosti, co by si vybral? Jeden z hlavních Linusových důvodů proti mikrojádru je totiž právě pokles výkonnosti (dle mého trochu nesmyslný, ale budiž).
Jestli má OpenBSD "nádherný" kód nevím, ale rozhodně je dle mého lépe napsaný a bezpečnější než ten Linuxový, sežerte mě.
Plan9 som skúšal a pripadal mi navlas rovnaký ako Squeak: Geniálne myšlienky, ale realizácia úplne desivá. Na hranie ok, ale robiť by som v tom nemoholNešlo by spíš o nezvyk? Přece jen, unix už je tu sakra dlouho...
Dělá spoustu věcí dobře, ale spoustu věcí ne moc dobře. A podle mě jednou nutně přijde doba, kdy už nebude stačit válet před sebou tu velkou těžkou sněhovou kouli dál a dál a nabalovat na ní další věci.
Plan 9 je hodně radikální už od samotných základů, Minix až tak radikální není (sice mikrojádro, ale jinak pořád unix).
Na tom Minixu se mi líbí, že má jeho jádro nějakých pět tisíc řádek Céčka a veškeré ovladače a další služby se točí kolem něj. Modularita a stabilita dotažená k dokonalosti. Doporučuju někdy kouknout i na něj, na minix.org jsou k dispozici nějaké diplomky na toto téma. Nanejvýš zajímavé.
I když se asi reálného nasazení jen tak nedočkáme, "the old unix way" má příliš velkou setrvačnost. Ale přesto, i když nehrozí nějaká revoluce na poli OS, dobré myšlenky z nových systémů se protlačily i do Linuxu (třeba takový procfs z Plan 9). Před pár měsíci dostal Minix vcelku slušný grant, který zajistí fulltime vývoj na nějaké dva tři roky. Třeba z toho ještě něco vyleze.
To je samozrejme celkom možné, ale ja o tom nič neviem, tak som sa chcel uistiť 
No tak to neviem. 15% výkonu je dosť. A ak je nenávratne stratený už len kvôli architektúre, tak je to pre jadro (pre všetko) ako linux veľmi zlé, pretože v niektorých nasadeniach je ten výkon skutočne potrebný. Ale ak je to tak, že by sa v prípade potreby nejako ten výkon dal zvýšiť, tak by som samozrejme bral mikrojadro.
Netuším, kto ťa tu bude žrať, pochybujem, že je moc ľudí, ktorí videli zdrojáky linuxu a zároveň openBSD. Ja osobne som ešte nevidel ani riadok kódu žiadneho skutočného jadra. Len jedného virtuálneho v Jave 
Myslím, že sa bavíme každý o trochu niečom inom. Linux vs. GNU/Linux, kernel vs. OS. Aby som to upresnil, tak kernel geniálny, OS nepoužiteľný
Pokiaľ viem, tak pre Plan9 (kernel) existuje len oficiálny Plan9 (OS) s nepoužiteľným window managerom, GUI a aplikáciami. Keby niekto zobral jadro Plan9 a na to nabalil pre začiatok linuxové aplikácie (samozrejme, nie tie základné, ktoré odrážajú *nixový filozofiu a nijak nevyužívajú Plan9), tak by som mal skutočnú radosť.
To znie moc dobre, pár tisíc riadkov kódu sa dá ešte kompletne nacpať do hlavy a pochopiť 
Jj, procfs je dobrá vec. Nejakú takú myšlienku používalo aj wmii, konfigurovalo a ovládalo sa pomocou zápisu do súborov procesu, vytvorenie novej plochy sa robilo vytvorením súboru (alebo to bol adresár a v ňom sa potom pracoval ďalej? Už si to moc nepamätám, sú to roky) a pod. Fakt paráda 
Uau, netušil som, že na minixe sa ešte stále pracuje. Myslel som, že je to len historický pokus. Ja osobne by som asi na tom pracovať prestal, keby to nemalo žiadny úspech 
Aby som to upresnil, tak kernel geniálny, OS nepoužiteľnýTo je docela dobře řečeno.
Plan 9 sice přináší spoustu nových myšlenek, ale přináší je opravdu do *všech* oblastí. Přiznám se, že s tím jeho GUI jsem to vůbec nepochopil a ani jsem se to chápat nepokoušel.
Když jsem o tom četl, tak jsem si říkal: "všeho moc škodí, hoši".
Já mluvil hlavně o těch kernelech.
Jj, procfs je dobrá vec. Nejakú takú myšlienku používalo aj wmii, konfigurovalo a ovládalo sa pomocou zápisu do súborov procesu, ...Jo, lidi ze suckless.org se technologiemi kolem Plan 9 nechali docela inspirovat. Pár aplikací na bází 9P protokolu tam vzniklo (a wmii je jednou z nich). Ještě jsem na ně pořádně nekoukal, ale rozhodně to beru jako chvályhodnou činnost.
Uau, netušil som, že na minixe sa ešte stále pracuje. Myslel som, že je to len historický pokus. Ja osobne by som asi na tom pracovať prestal, keby to nemalo žiadny úspechPozor, současný Minix 3 nemá se starými Minixy 1 a 2 používanými čistě pro výuku operačních systémů příliš společného (nejvíc asi jméno
)! Poskytl jsem vlastně starý odkaz, má to být ne www.minix.org ale www.minix3.org.
MINIX 3 is a new open-source operating system designed to be highly reliable, flexible, and secure. It is loosely based somewhat on previous versions of MINIX, but is fundamentally different in many key ways. MINIX 1 and 2 were intended as teaching tools; MINIX 3 adds the new goal of being usable as a serious system on resource-limited and embedded computers and for applications requiring high reliability This new OS is extremely small, with the part that runs in kernel mode under 4000 lines of executable code. The parts that run in user mode are divided into small modules, well insulated from one another. For example, each device driver runs as a separate user-mode process so a bug in a driver (by far the biggest source of bugs in any operating system), cannot bring down the entire OS. In fact, most of the time when a driver crashes it is automatically replaced without requiring any user intervention, without requiring rebooting, and without affecting running programs.Byl jsem na Andrewově přednášce loni v Praze, která byla věnována právě novému Minixu, resp. architektuře mikrojader. Vcelku si mě tam pro svou věc získal, musí přiznat.
Nevím přesně, odkud jsem si těch 15% vycucal, snad zaznělo někde v té debatě. Je dost nebezpečné se takhle ohánět číslama a radši jsem to neměl dělat. Podstatné je, že se takové QNX používá ve vysoce kritických hard real-time systémech a je taky postaveno na mikrojádru, takže to nemůže být až tak zlé.Pozor pozor, to je úplně něco jiného. Hard realtime neznamená "rychle", ale "určitě". Realtimové systémy právě obětují propustnost za spolehlivost, neboli: nejsou optimalizované na průměrný případ, ale na nejhorší možný případ. Mít realtimový počítač na hry znamená, že máš jen 10fps, ale zato záruku, že to pod těch deset nikdy neklesne. Čímž nechci říkat, že QNX je pomalý.
Byl jsem na Andrewově přednášce loni v Praze, která byla věnována právě novému Minixu, resp. architektuře mikrojader. Vcelku si mě tam pro svou věc získal, musí přiznat.Osobně si myslím, že tento koncept už je mrtvý. 15% výkonu dnes jen tak někdo neobětuje a monolitické systémy (Win, Lin) jsou dostatečně spolehlivé. Osobně spíš věřím objektovým systémům ala Singularity.
Ad paralelizácia: už ma to napadlo predtým, keď som si všimol niečo o objektovom kerneli, čo spomínal Alblaho, čo je v podstate alternatívny prístup k bežnému (C-like) procedurálnemu, ale nijak extrémne sa to vo výsledku nelíši (len je asi čistejší kód a a rozumnejší kód). O dosť radikálnejší prístup by bol funkcionálny. Takže, existuje nejaký funkcionálny kernel (IMHO pre paralelizáciu najvhodnejší prístup), proof of concept, alebo aspoň článok? Funkcionálne jazyky sú úplne geniálne, ale ešte som nevidel ani jediný poriadny a veľký program v nich napísaný. Takže smelo do mňa; chcem počuť mená nejakých zaujímavých programov. Momentálne ma napadá len darcs, ale ten nie je nijak zvlášť geniálny a má kopu nedostatkov 
keď som si všimol niečo o objektovom kerneli, čo spomínal Alblaho, čo je v podstate alternatívny prístup k bežnému (C-like) procedurálnemu, ale nijak extrémne sa to vo výsledku nelíšiNemyslel jsem to tak, že se napíše tradiční kernel třeba v C++. U Singularity běží celý OS a aplikace v jednom adresovém prostoru (tudíž je velmi rychlé přepínání kontextu a dobře se sdílí data). Objekty tam normálně žijí vedle sebe. Objekty z různých aplikací na sebe ale nemají reference (a není způsob, jak ji získat), komunikují mezi sebou přes nějaké předdefinované rozhraní které navíc obsahuje i protokol (state machine).
Samozrejme, že nie v C++, už len preto, že to nie je objektový jazyk
Je mi jasné, že by sa to spravilo tak ako píšeš (čiže správne objektovo: nie C++ objekty, ale napríklad smalltalk) a je to pekné riešenie. Len ja objektové programovanie aj tak beriem len ako drobné rozšírenie toho bežného procedurálneho. Na rozdiel od funkcionálneho; preto som bol zvedavý.
Když jsem mluvil možnosti využít paralelizace, měl jsem na mysli právě čistě funkcionální jazyky jako Haskell, jejich implicitní možnosti paralelizace (Because they are pure!
), bezpečné typování a další lahůdky.
Proof-of-concept a články rozhodně existují. Mrkni se na House. Proof-of-concept operačního systému v Haskellu. Dále třeba paper A Principled Approach to Operating System Construction in Haskell a další články přímo na webu House. Víc ti k tomu zatím nepovím, moje znalosti Haskellu zatím bohužel stále hnijí na úrovni předmětu Neprocedurální programování, a o detailech návrhu operačních systémů zatím taky příliš nevím. Ale letmo jsem si ty věci prohlídnul a rozhodně to stojí za pozornost. Takže asi tak, víc toho zatím v záložkách na toto téma nemám.
Před dvěma měsíci jsem si na Amazonu koupil Real World Haskell s tím, že se ten jazyk už *konečně* naučím a to *pořádně*. V poslední době jsem trochu začal pochybovat o studiu teoretické informatiky, uvažuju, že se spíš zaměřím na něco užitečnějšího a praktičtějšího, jako třeba concurrent computing, bezpečné operační systémy a podobně. Tam by ta moje slabost pro funkcionální programování mohla být vcelku zajímavá.
. Je jasné že pro tu paralelizaci je funckionální přístup výborný, ale asi to dopadne tak, že funkcionální fíčury nasají "normální" jazyky, třeba C#.
Dnes ma zasypávaš odkazmi. Dúfam, že sa tým trochu prehrabem a nie že to len ako obvykle zabookmarkujem a už sa k tomu nikdy nedostanem 
Jj, tiež už som dospel do štádia, kedy toho hrania s geniálnymi, ale na prvý pohľad (a druhý a tretí...) nepoužiteľnými myšlienkami bolo trochu moc
Takú knihu by som bral všetkými desiatimi
Ale ja našťastie nemusím s informatikou nič riešiť, mám ju len ako koníček 
Ale zřejmě to nebude tak jednoduché, jak by se mohlo zdát, jinak by to už někdo dávno udělal.
Takmer so všetkých 100% súhlasím
Okrem záveru. Napísať interpreter (neviem či je to to správne slovo) ELF binárky predsa nemôže byť tak veľký problém (BSD systémy majú porty pre linux, ktoré fungujú presne takto, nie?). A podľa mňa to už niekto urobil, len sme sa to zatiaľ nepokúšali zistiť (aspoň ja teda nie) 
Jedna věc je vyhnout se práci se synchronizací na níšší úrovni, druhá věc je zase korektnost na abstraktní úrovni v nějakém takovém jazyce.
Jako chlap ale přiznávám, že teď naprosto vařím z vody a jsem tedy dopředu smířen s jakýmkoli posměchem.
Realtimové systémy právě obětují propustnost za spolehlivost, neboli: nejsou optimalizované na průměrný případ, ale na nejhorší možný případ. Mít realtimový počítač na hry znamená, že máš jen 10fps, ale zato záruku, že to pod těch deset nikdy neklesne.Teď čtu Beautiful Architecture a třetí kapitola je o projektu Darkstar. Je to projekt Sun Labs zabývající se vytvořením "frameworku" pro masivní multiplayerové online hry, které právě něco takového dělají – upřednostňují latenci před propustností. Taková MMO je vlastně (soft) realtime systém, ale kdyby autoři zvládli jenom 10 FPS, asi by je hráči poslali kam slunce nesvítí
Aha, dík za upresnenie. Btw, tie odkazy nefungujú (ale nemusíš ich opravovať, som schopný sa tam dostať aj tak
). Ten minix znie fakt dobre. Veľmi pekná architektúra. Netuším, či a ako je to použiteľné v praxi, ale určite sa na to časom pozriem, už len preto, aby som si trochu rozšíril obzor.
Ještě zajímavější je, že by těch reinkarnačních serverů mohlo být více a hlídaly by se navzájem na podobném principu. Moc a moc zajímavá věc.
Sice se to zřejmě nikdy neuchytí na desktopech, ale v embedded řešeních a systémech závisejících na stabilitě by se to ujmout mohlo.
Samoopravitelné nebo alespoň odolné systémy jsou pěkná myšlenka. Já si ale myslím, že než systém šíleně složité logiky to lépe řeší znásobení základní infrastruktury a diverzifikace implementací. Pak je prakticky vždy možné dosáhnout výsledku jinou cestou, takže prostě nemocné prvky se odizolují a na systém jako takový vliv mít nebudou. Spolu s genetickým programováním je možné odizolované prvky nahradit prototypy nové generace a jede se dál.
odborně řečeno se tomu říká regreseZjevně Linux dospěl do takového stádia, že na takové věci musí brát zřetel. A že se to mohlo stát je nejspíš zásluhou toho, že Linus je – no prostě jaký je. Totéž asi s tím OpenBSD a Theem, si myslím – i když ti jsou zase v úplně jiném bodě, výhodném pro jiné účely.
...ale trend je kupodivu rostoucí.
Len je otázka, že trend čoho. Určite počtu riadkov 
I když to asi zrovna není nejlepší míra kvality. Alespoň tedy pro mě.
Jde o přístup obou projektů k vývoji software.Jasně. A já si myslím, že ten je velmi dobře představován jejich vůdčími osobnostmi, možná dokonce utvářen. Se zbytkem souhlasím – Linux určitě není takový piece of crap, aby se zbortil jako domeček z karet
já si myslím, že ten je velmi dobře představován jejich vůdčími osobnostmi, možná dokonce utvářenRozhodně. Je poměrně vypovídající, že oba dva stáli na samotném počátku vzniku open source "hnutí". Každý v trochu jiném táboře, s trochu jinými prioritami. Linus nastartoval Linux, Theo zase stál při zrodu NetBSD. Spojuje je to, že to jsou to oba vynikající softwaroví inženýři a namyšlení klackové přesvědčení o své vlastní pravdě (tak už to u schopných lidí často bývá).
Oba mají můj docela upřímný obdiv.
připadá mi, že v tomto případě má pravdu pouze AlanAle je to konzistentní. Dlouhodobě prosazuje, že pokud kvůli změně v jádře přestane fungovat userspace, tak je to špatná změna - i kdyby se ukázalo, že je to kvůli vadnému userspace.
Coz me koneckocu prijde jako jedna z nejpodivnejsich veci na Linuxu. Vzdyt je to koncepcne jenom nejaka pipa z drobnyma upravama posilanych informaci. Obavam se, ze vsechny problemy s tty vychazeji ze snahy udrzovat kompatibilitu z (dnesniho pohledu) nesmyslnym tradicne unixovym rozhranim.