abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 01:00 | Komunita

    Debian dnes slaví 32 let. Ian Murdock oznámil vydání "Debian Linux Release" 16. srpna 1993.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 8
    včera 17:44 | IT novinky

    Policisté zadrželi odsouzeného drogového dealera Tomáše Jiřikovského, který daroval ministerstvu spravedlnosti za tehdejšího ministra Pavla Blažka (ODS) bitcoiny v miliardové hodnotě, a zajistili i darovanou kryproměnu. Zadržení Jiřikovského může být podle ministerstva důležité k rozuzlení kauzy, která vypukla koncem května a vedla ke konci Blažka. Zajištění daru podle úřadu potvrzuje závěry dříve publikovaných právních

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 6
    včera 13:44 | IT novinky

    Administrativa amerického prezidenta Donalda Trumpa jedná o možném převzetí podílu ve výrobci čipů Intel. Agentuře Bloomberg to řekly zdroje obeznámené se situací. Akcie Intelu v reakci na tuto zprávu výrazně posílily. Trump minulý týden označil Tana za konfliktní osobu, a to kvůli jeho vazbám na čínské společnosti, čímž vyvolal nejistotu ohledně dlouholetého úsilí Intelu o obrat v hospodaření. Po pondělní schůzce však prezident o šéfovi Intelu hovořil příznivě.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    včera 05:44 | IT novinky

    Společnost Purism stojící za linuxovými telefony a počítači Librem má nově v nabídce postkvantový šifrátor Librem PQC Encryptor.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 10
    14.8. 18:00 | Nová verze

    VirtualBox, tj. multiplatformní virtualizační software, byl vydán v nové verzi 7.2. Přehled novinek v Changelogu. Vypíchnou lze vylepšené GUI.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    14.8. 14:11 | IT novinky

    Eric Migicovsky, zakladatel společnosti Pebble, v lednu oznámil, že má v plánu spustit výrobu nových hodinek Pebble s již open source PebbleOS. V březnu spustil předprodej hodinek Pebble Time 2 (tenkrát ještě pod názvem Core Time 2) za 225 dolarů s dodáním v prosinci. Včera představil jejich konečný vzhled (YouTube).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 26
    14.8. 12:44 | Zajímavý software

    Byla oznámena nativní podpora protokolu ACME (Automated Certificate Management Environment) ve webovém serveru a reverzní proxy NGINX. Modul nginx-acme je zatím v preview verzi.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    14.8. 12:22 | Nová verze

    Vývojáři KDE oznámili vydání balíku aplikací KDE Gear 25.08. Přehled novinek i s náhledy a videi v oficiálním oznámení.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    13.8. 11:55 | IT novinky

    Společnost Perplexity AI působící v oblasti umělé inteligence (AI) podala nevyžádanou nabídku na převzetí webového prohlížeče Chrome internetové firmy Google za 34,5 miliardy dolarů (zhruba 723 miliard Kč). Informovala o tom včera agentura Reuters. Upozornila, že výše nabídky výrazně převyšuje hodnotu firmy Perplexity. Společnost Google se podle ní k nabídce zatím nevyjádřila.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 5
    13.8. 04:33 | Bezpečnostní upozornění

    Intel vydal 34 upozornění na bezpečnostní chyby ve svých produktech. Současně vydal verzi 20250812 mikrokódů pro své procesory řešící 6 bezpečnostních chyb.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Kolik tabů máte standardně otevřeno ve web prohlížeči?
     (52%)
     (19%)
     (4%)
     (5%)
     (3%)
     (1%)
     (1%)
     (17%)
    Celkem 400 hlasů
     Komentářů: 23, poslední 4.8. 13:01
    Rozcestník

    Fedora 12 a funkční open source 3D akcelerace ATI

    Do Fedory 12, využívající kernel 2.6.31, byl backportován DRM kód z jádra 2.6.32 pro kernel mode-setting and 3D podporu na kartách ATI R600/700. Fedora se tak stává distribucí s funkčními open source 3D ovladači pro Radeony. Podle testů na Phoronixu není 3D akcelarace bez chyby, zejména ve hrách se objevují vady zobrazení, ale třeba Compiz již běhá bez problémů.

    26.10.2009 16:07 | Hector | Zajímavý článek


    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    26.10.2009 18:10 mnn | skóre: 1
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Fedora 12 a funkční open source 3D akcelerace ATI
    Whoa, konečne :) čakali sme na to dlho. Už aby to bolo aj v regulérnom kerneli. Ale asi vďaka Linusovi sa to odmietne alebo sa to poriadne "zpoždí" :D
    vlastikroot avatar 26.10.2009 18:51 vlastikroot | skóre: 24 | blog: vlastikovo | Milevsko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Fedora 12 a funkční open source 3D akcelerace ATI
    Však to už v kernelu je, tohle je jen backport do staršího jádra ;-)
    We will destroys the Christian's legion ... and the cross, will be inverted
    Grunt avatar 26.10.2009 19:07 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Fedora 12 a funkční open source 3D akcelerace ATI
    Co s tím furt máte? Co neumíte patchovat a kompilovat?
    Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
    tsLnox avatar 26.10.2009 20:01 tsLnox | skóre: 31 | blog: Blog jednoho ukecaného Gentoolemana | Žďár nad Sázavou
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Fedora 12 a funkční open source 3D akcelerace ATI
    Heh, asi neumí... (to říkám já, když ještě pořád jedu na 2.6.30-gentoo-r4 :-D)
    Drom avatar 27.10.2009 00:20 Drom | skóre: 24 | Kdyne
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Fedora 12 a funkční open source 3D akcelerace ATI
    Duvodu muze byt vic.
    kozzi avatar 26.10.2009 21:17 kozzi | skóre: 55 | blog: vse_o_vsem | Pacman (Bratrušov)
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Fedora 12 a funkční open source 3D akcelerace ATI
    Moc se neraduj, je to jen zaklad. Celkove je to jeste nepouzitelne. Pokud se vypne KMS tak je to sice celekm stabilni, ale vykon je velmi chaby a vznika dost artefaktu.
    Linux je jako mušketýři "jeden za všechny, všichni za jednoho"
    David Heidelberg avatar 26.10.2009 20:09 David Heidelberg | skóre: 46 | blog: blog_
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Fedora 12 a funkční open source 3D akcelerace ATI
    Osobně se mi nelíbí filozofie backportování změn (kromě bezpečnostních chyb a quirků), protože vzniká mnohem větší bordel... Nejlepší by bylo, kdyby si prostě uživatel mohl zvolit, jestli chce upgradnout jádro na novější včetně nových ovladačů...
    Grunt avatar 26.10.2009 20:15 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Fedora 12 a funkční open source 3D akcelerace ATI
    No úplně nejlepší by bylo, kdyby se ovladače oddělili od jádra samotného, když už jsme teda u toho.
    Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
    David Heidelberg avatar 26.10.2009 20:33 David Heidelberg | skóre: 46 | blog: blog_
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Fedora 12 a funkční open source 3D akcelerace ATI
    no, jak se to vezme, zase by museli udržovat kompatibilitu s hromadou jader, což nepřispívá stabilitě... Osobně bych v každé distribuci dal možnost, že když uživatel zpozoruje problémy, nebo mu něco nefunguje, mohl by naklikat nové jádro. Když by dobře nefungovalo, tak by se to vrátilo k starému a bylo by vyřešeno.
    vlastikroot avatar 26.10.2009 20:40 vlastikroot | skóre: 24 | blog: vlastikovo | Milevsko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Fedora 12 a funkční open source 3D akcelerace ATI
    Spíš by se dost velká část kernel API změnila na ABI se vší tou byrokracií. Takže by to brutálně ztížilo jakékoli nové věci (nedokážu si představit ani ovladače nad DRM v takovém jádře, což ani alsu).
    We will destroys the Christian's legion ... and the cross, will be inverted
    Grunt avatar 26.10.2009 20:43 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Fedora 12 a funkční open source 3D akcelerace ATI
    Spíš by se dost velká část kernel API změnila na ABI se vší tou byrokracií.
    Co furt máte všichni s tím ABI? Nějaký nesplněný dětský sen? Základním stavebním kamenem v otevřeném světě je možnost zkompilovat.
    Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
    vlastikroot avatar 26.10.2009 20:53 vlastikroot | skóre: 24 | blog: vlastikovo | Milevsko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Fedora 12 a funkční open source 3D akcelerace ATI
    Však to by pak bylo pořád to stejný jako je to teď, uplně beze změny (maximálně pár makefile). Modul z jednoho jádra by nešel s druhým, protože API se mění jak na běžícím pásu. To by bylo trochu k ničemu.
    We will destroys the Christian's legion ... and the cross, will be inverted
    Grunt avatar 26.10.2009 21:03 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Fedora 12 a funkční open source 3D akcelerace ATI
    Modul z jednoho jádra by nešel s druhým
    No a to by vadilo jako komu? Kompilace je základním stavebním kamenem.
    protože API se mění jak na běžícím pásu.
    To není důvod proč nejdou spustit. Tím je vnitřní ochrana zvaná vermagic, která lze vyřadit z provozu a pak s trochou štěstí, pokud sedí adresy symbolů spustit jde. Jinak že by se zrovna toto měnilo jako na běžícím páse mi nepřijde. Ale to je snad úplně jedno, ne? Když je dostupná zdroják.
    To by bylo trochu k ničemu.
    Proč by to bylo k ničemu?
    Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
    vlastikroot avatar 26.10.2009 21:18 vlastikroot | skóre: 24 | blog: vlastikovo | Milevsko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Fedora 12 a funkční open source 3D akcelerace ATI
    Nemyslel jsem zrovna proč nejdou spustit už skompilované moduly, ale proč nejdou skompilovat moduly určené pro jiný (starší,novější) kernel. Potkávám to pořád, nvidia, vmware, hybrid-port na broadcom ... Nechtěl bych psát ovladače tak, aby museli být skompilovatelné uplně všude, už i v těhle ovladačích/modulech je to samej IFDEF, je jich tam snad víc než kódu. Navíc kdyby byly ovladače mimo kernel, nikdo by se o ně nestaral. Takhle se většinou při změně v jádře opraví i zbytek, kterej se tím rozbije.
    We will destroys the Christian's legion ... and the cross, will be inverted
    default avatar 27.10.2009 15:23 default | skóre: 22 | Madrid
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Fedora 12 a funkční open source 3D akcelerace ATI
    proč nejdou skompilovat moduly určené pro jiný (starší,novější) kernel.
    Protože je ten kernel v bordelu a API je stabilní asi stejně jako jaderná elektrárna Černobyl šestadvacátýho dubna '86. :-D
    Karry avatar 27.10.2009 08:02 Karry | skóre: 10
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Fedora 12 a funkční open source 3D akcelerace ATI
    Jo, přesně tohle pravidlo se snaží udržovat komunita kolem stromu linuxtv.org, snaží se mít strom který je zkompilovatelný na všech jádrech tuším od 2.6.20... Zdrojáky jsou pak plné IFDEF, takže si na tom všechny editory C vylámou zuby, když chci zobrazit strukturu zdrojáku, nebo nedej bože dát automatické přeformátování.

    Psát patche pro takový strom připomíná porod ježka proti srsti. Navíc spousta věcí je beztak napsaných tak, že to na starších jádrech nemá šanci chodit (chcete příklady?).

    Prostě, já jsem pro to, aby nové věci, kromě bezpečnostních oprav, se psaly pouze pro nové kernely! Proti tomu že někdo backportuje kód pro stařší jádro své distribuce nic nemám, ale ať to prosím vás nenutí celému stromu subsystému!
    unzip; strip; touch; grep; finger; mount; fsck; more; yes; umount; sleep
    Grunt avatar 26.10.2009 20:41 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Fedora 12 a funkční open source 3D akcelerace ATI
    no, jak se to vezme, zase by museli udržovat kompatibilitu s hromadou jader, což nepřispívá stabilitě
    Zas tak brutálně ne. Stačilo by jako libswscale. Vnitřní API stejně všechny mají a aspoň se o něm bude vědět když se do něj furt bude rýpat.
    Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
    26.10.2009 20:35 jehovista
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Fedora 12 a funkční open source 3D akcelerace ATI
    Mohli jste si s tim prekladem dat trochu vic prace: "pro kernel mode-setting and 3D podporu na kartách ATI R600/700"
    27.10.2009 09:18 Lukáš Zapletal | skóre: 42 | blog: lzapův svět | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Fedora 12 a funkční open source 3D akcelerace ATI
    Správný linuxák má mít NVidii. ;-)
    27.10.2009 09:27 Kerala
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Fedora 12 a funkční open source 3D akcelerace ATI
    Stačí Intel. Včera jsem použil liveUSB-GNOME (openSUSE-11.2-RC1) na Intel G45 a nestačil jsem se divit, Compiz byl zapnut v defaultu a ono to dokonce fungovalo. No prostě super.
    27.10.2009 09:41 R
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Fedora 12 a funkční open source 3D akcelerace ATI
    Nie, nema. Prinos firmy nVidia pre Open Source je nulovy, ak nie zaporny.
    vlastikroot avatar 27.10.2009 10:32 vlastikroot | skóre: 24 | blog: vlastikovo | Milevsko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Fedora 12 a funkční open source 3D akcelerace ATI
    Přínos v podobě ovladačů a technologií pro linux na profesionální úrovní je záporný? Však nebýt nvidie, tak si o nějakých linuxových nativních hrách můžem jen zdát, to samý s oGL3 nebo CUDA. Pro open source nvidia přínos nemá, ale pro linux jako platformu na výpočty nebo hry má IMHO velmi kladný přínos.
    We will destroys the Christian's legion ... and the cross, will be inverted
    27.10.2009 11:23 Ondar
    Rozbalit Rozbalit vše Mikrokernel
    Ovladače z jádra vyházet. V jádře toho musí být co nejmíň. Jinak budou mít Windowsy se stabilitou brzy navrch. Už teď vídám kernel panic až moc nepříjemně často...
    vlastikroot avatar 27.10.2009 11:29 vlastikroot | skóre: 24 | blog: vlastikovo | Milevsko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mikrokernel
    Ty bys chtěl mít ovladače na všechno v user space?
    We will destroys the Christian's legion ... and the cross, will be inverted
    Grunt avatar 27.10.2009 11:50 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mikrokernel
    Ale veverky. Jádro má vlákna a když sletí ovladač a nepoškodí něco zásadního, tak se uživatel může dočkat tak max. Oopsu.
    Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
    27.10.2009 12:08 Ondar
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mikrokernel
    Ale veverky. Jádro má vlákna a když sletí ovladač a nepoškodí něco zásadního, tak se uživatel může dočkat tak max. Oopsu.
    No právě. Co mám zkušenost, tak Ooopsů vidím minimum, většinou vidím kernel panic protože Null pointer assignment. Jádro je už tak velký (dávno pryč jsou ty doby, kdy se vešlo na disketu) že jeho správa začíná být problematická. Všechny ovladače i moduly mají přístup do kernel space, takže stačí jediná chybička a všechno letí do kopru. U Microsoftu si to už uvědomili a sedmičky už mají ovladače v userspace. Jestli si to v Linuxu neuvědomíme taky, tak do pár let už žádnýho Linuxu nebude protože tahle strategie skrátna není dlouhodobě udržitelná.

    Už aby konečně pohli s GNU/Hurd....
    27.10.2009 13:00 Mti. | skóre: 31 | blog: Mti
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mikrokernel
    Už aby konečně pohli s GNU/Hurd....
    Nestras. Wine 1.0 mame, DNF nebude... posledni jistota a Ty nam ji chces sebrat? :-D
    Vidim harddisk mrzuty, jehoz hlava plotny se dotyka...
    27.10.2009 15:04 cadic | blog: cadic
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mikrokernel
    dnf jako fakt nebude???
    27.10.2009 16:38 Mti. | skóre: 31 | blog: Mti
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mikrokernel
    Ne. Slo to netem tak v kvetnu. :-/ (treba na bonuswebu)
    Vidim harddisk mrzuty, jehoz hlava plotny se dotyka...
    Grunt avatar 27.10.2009 21:04 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mikrokernel
    Co mám zkušenost, tak Ooopsů vidím minimum
    Tak to já Panic neviděl ani nepamatuju. Sem tam sletí ovladač, zacyklí se jaderné vlákno, ale jádro samotné drží.
    dávno pryč jsou ty doby, kdy se vešlo na disketu
    Co? Jádro se dí dostat na 512kb FLASku u AVR32 i s programama. To je jen na člověku co si do něj všechno zakompiluje. A možná by to šlo i míň.
    Všechny ovladače i moduly mají přístup do kernel space, takže stačí jediná chybička a všechno letí do kopru. U Microsoftu si to už uvědomili a sedmičky už mají ovladače v userspace.
    To je snad vtip. V době mikrokernelů se hailovalo na Widlema a jak je to suprově rychlé a kdesicosi(o tom, že GNU/Hurd kdesi smrdí už jakou dobu radši ani nemluvím) a teď kdy se to konečně podařilo dovést do alespoň trochu stabilního stavu se na to zase nadává? Jinak Windows 7 určitě nemá všechny ovladače v user-space. Je to asi jako na Linuxu unified userspace <-> kernelspace connector, který některé ovladače využívají. Microsoftí systém, který by to tak měl mít bude až Singularity(o tom jak jsem četl, jak zas Microsoft vymyslel přelomovou myšlenku radši mlčím), ale to už radši snad i ten GNU/Hurd.
    Jestli si to v Linuxu neuvědomíme taky, tak do pár let už žádnýho Linuxu nebude protože tahle strategie skrátna není dlouhodobě udržitelná.
    To je fakt něco. To lidi vždycky chtějí přesný opak toho co se udělá už jen tak z principu?
    Už aby konečně pohli s GNU/Hurd...
    S čím na něm mají hýbat? Kdo chce použít už normálně používá. Včetně mě.
    Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
    29.10.2009 10:23 xm | skóre: 36 | blog: Osvobozený blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mikrokernel
    Co s tím proboha děláte? Já se s kernel panic nesetkal už mnoho let na žádném z linuxových počítačů, které spravuji (momentálně to dělá 5 desktopů, 1 notebook a 12 serverů - ale těch desktopů se za tu dobu vystřídalo více, s nejrůznějším hardwarem). Naposledy to bylo tak cca 5 let zpátky na jednom desktopu s NVidiou, kde za to mohly právě binární bloby od NVidie.
    Svoboda je tím nejdůležitějším, co máme. Nenechte se o ní připravit, podporujte Pirátskou stranu!
    Jardík avatar 27.10.2009 19:05 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Fedora 12 a funkční open source 3D akcelerace ATI
    Jak jsem již zmínil, díky backportu DRM z 2.6.32 pojede i s jádrem 2.6.31 správně detekce rozlišení TV připojené přes HDMI s OS ovladačema.

    BTW:
    mode-setting and 3D podporu
    Věřím v jednoho Boha.

    Založit nové vláknoNahoru


    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.