O víkendu probíhá konference OpenAlt 2025. Na programu je spousta zajímavých přednášek. Pokud jste v Brně, stavte se. Vstup zdarma.
Josef Průša představil novou velkoformátovou uzavřenou CoreXY 3D tiskárnu Prusa CORE One L a nový open source standard chytrých cívek OpenPrintTag i s novou přepracovanou špulkou.
Na GOG.com běží Autumn Sale. Při té příležitosti je zdarma hororová počítačová hra STASIS (ProtonDB: Platinum).
Ubuntu 25.10 má nově balíčky sestavené také pro úroveň mikroarchitektury x86-64-v3 (amd64v3).
Byla vydána verze 1.91.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
Ministerstvo průmyslu a obchodu vyhlásilo druhou veřejnou soutěž v programu TWIST, který podporuje výzkum, vývoj a využití umělé inteligence v podnikání. Firmy mohou získat až 30 milionů korun na jeden projekt zaměřený na nové produkty či inovaci podnikových procesů. Návrhy projektů lze podávat od 31. října do 17. prosince 2025. Celková alokace výzvy činí 800 milionů korun.
Google v srpnu oznámil, že na „certifikovaných“ zařízeních s Androidem omezí instalaci aplikací (včetně „sideloadingu“) tak, že bude vyžadovat, aby aplikace byly podepsány centrálně registrovanými vývojáři s ověřenou identitou. Iniciativa Keep Android Open se to snaží zvrátit. Podepsat lze otevřený dopis adresovaný Googlu nebo petici na Change.org.
Byla vydána nová verze 18 integrovaného vývojového prostředí (IDE) Qt Creator. S podporou Development Containers. Podrobný přehled novinek v changelogu.
Cursor (Wikipedie) od společnosti Anysphere byl vydán ve verzi 2.0. Jedná se o multiplatformní proprietární editor kódů s podporou AI (vibe coding).
Google Chrome 142 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 142.0.7444.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 20 bezpečnostních chyb. Za nejvážnější z nich bylo vyplaceno 50 000 dolarů. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
Server H-Online.com zveřejnil článek Roberta Seetzena, který původně vyšel v časopise c't Digital Photography. Autor se věnuje v Linuxu dostupným nástrojům pro různé činnosti od stáhnutí fotografií do počítače po jejich finální zveřejnění (ať už se jedná o tisk nebo zobrazení na displeji). V článku jsou popsány a porovnány Bibble Pro, digiKam, Picasa, LightZone a RawTherapee. Zmíněny jsou také menší nástroje Rapid Photo Downloader, Geeqie a Geotag.
Tiskni
Sdílej:
Vzhled a ovládání naprosto odlišné od zbytku (desktopového) prostředí, intuitivnost veškerá žádná (částečně za to asi může mizerná lokalizace, pokud to v originále není stejně špatné). Měl bych i konkrétní připomínky, ale před pár týdny jsem to po několika pokusech o používání vyhodil a vrátil se k ufrawu (rawtherapee se ještě celkem dá, rawstudio mi přišlo příšerné, ale jinak). Vyřešit? Nejlépe zahodit a napsat znovu.
Ať si vývojář dělá dle libosti. Jenom bych si z hlediska použitelnosti takový paskvil nedovolil propagovat. Schválně jsem si teda teď hodil verzi 0.8 se stabilního PPA v Ubuntu 10.04.
Nerespektuje systémové nastavení vzhledu (GTK aplikací) a nepoužívá normální nabídky, lišty apod. Takže prvky GUI jsou nekontrastní, špatně se od sebe odlišují (zvláště při sníženém podsvícení displeje) atd.
Navíc po kliknutí (mimo celoobrazovkový režim) se (bezdůvodně) přesouvá okno.
Ja nevim, ja displej pouzivam jen na histogram, nemam duveru ani v moderni displeje s vysokym rozlisenim, kde bych rozdil v zaostreni pri hloubce ostrosti 1-2 cm nepoznal. V terenu se ma clovek soustredit na foceni, ne cumet na displej.
asi jo, D300 je takový křáp který nemá scénické režimy, ani full automat.
Taky musím zcela neergonomicky mačkat spoušť a co hůře, měnit objektivy ručně.
V terenu se ma clovek soustredit na foceni, ne cumet na displej.
tak nech netbook doma a vezmi si více karet.
asi jo, D300 je takový křáp který nemá scénické režimy, ani full automat. Taky musím zcela neergonomicky mačkat spoušť a co hůře, měnit objektivy ručně.Tyjo, D300 jsem mel v ruce hned pote, co vyslo, od te doby i pozdejsi modely a i kdyz je ten displej skvelej, stejne bych se neodvazil na nej spolehat co do kontroly zaostreni na spravne misto. Asi su prilis zvyklej na kontrolu v klidu na monitoru.![]()
tak nech netbook doma a vezmi si více karet.Jo to neni problem, taham s sebou dve sady karet (CFka master a SD pro backup, simultanni zapis), ale nez to tridit v terenu a kodrcat se s notasem, to radsi doma v klidu
Jak jsem psal, něco takového používat odmítám. Kdyby ta funkcionalita byla kdovíjak zajímavá, pokusím se ji portovat do nějaké použitelnější aplikace nebo si udělám fork, protože se můžu vykašlat na něco jako:
Typickou ukázkou je trvání na statickém pohledu "filmových rolí": dt ignoruje změny v adresářích - přidaných/smazaných fotek si nevšimne. Též nelze procházet adresářovou strukturu. (Na toto se v mailing listu neptejte, odpovědi bývají poněkud podrážděné.)
To GUI je naprosto nepoužitelné. Zlatý ufraw.A GUI například LR ti nepoužitelné nepřijde? Stačí pochopit, jakým stylem se v programu pracuje, a GUI se stane velmi použitelným. Jediné, co mi tam chybí, je podpora pro raw Foveonu, takže to řeším tím, že do něj cpu 16bitový TIFF. Ale když vezmu třeba Nikon a jeho NEF, tak rozdíl mezi vyvoláním v ufraw a DT je propastný. Jak co se pohodlnosti a rychlosti týče, tak co se výsledku týče. Dostat z NEF pěkný výsledek přes ufraw je docela porod. Z DT vyleze většinou bez dalších úprav rovnou přepychová fotka…
Dobré světlo