abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 18:00 | Nová verze

    Byla vydána (Mastodon, 𝕏) nová stabilní verze 2.0 otevřeného operačního systému pro chytré hodinky AsteroidOS (Wikipedie). Přehled novinek v oznámení o vydání a na YouTube.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 16:00 | Zajímavý software

    WoWee je open-source klient pro MMORPG hru World of Warcraft, kompatibilní se základní verzí a rozšířeními The Burning Crusade a Wrath of the Lich King. Klient je napsaný v C++ a využívá vlastní OpenGL renderer, pro provoz vyžaduje modely, grafiku, hudbu, zvuky a další assety z originální kopie hry od Blizzardu. Zdrojový kód je na GitHubu, dostupný pod licencí MIT.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 3
    dnes 13:33 | IT novinky

    Byl představen ICT Supply Chain Security Toolbox, společný nezávazný rámec EU pro posuzování a snižování kybernetických bezpečnostních rizik v ICT dodavatelských řetězcích. Toolbox identifikuje možné rizikové scénáře ovlivňující ICT dodavatelské řetězce a na jejich podkladě nabízí koordinovaná doporučení k hodnocení a mitigaci rizik. Doporučení se dotýkají mj. podpory multi-vendor strategií a snižování závislostí na vysoce

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    dnes 12:22 | Humor

    Nizozemský ministr obrany Gijs Tuinman prohlásil, že je možné stíhací letouny F-35 'jailbreaknout stejně jako iPhony', tedy upravit jejich software bez souhlasu USA nebo spolupráce s výrobcem Lockheed Martin. Tento výrok zazněl v rozhovoru na BNR Nieuwsradio, kde Tuinman naznačil, že evropské země by mohly potřebovat větší nezávislost na americké technologii. Jak by bylo jailbreak možné technicky provést pan ministr nijak nespecifikoval, nicméně je známé, že izraelské letectvo ve svých modifikovaných stíhačkách F-35 používá vlastní software.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 8
    dnes 06:00 | Zajímavý článek

    Nové číslo časopisu Raspberry Pi zdarma ke čtení: Raspberry Pi Official Magazine 162 (pdf).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 05:55 | IT novinky

    Sdružení CZ.NIC, správce české národní domény, zveřejnilo Domain Report za rok 2025 s klíčovými daty o vývoji domény .CZ. Na konci roku 2025 bylo v registru české národní domény celkem 1 515 860 s koncovkou .CZ. Průměrně bylo měsíčně zaregistrováno 16 222 domén, přičemž nejvíce registrací proběhlo v lednu (18 722) a nejméně pak v červnu (14 559). Podíl domén zabezpečených pomocí technologie DNSSEC se po několika letech stagnace výrazně

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 9
    včera 18:33 | IT novinky

    Google představil telefon Pixel 10a. S funkci Satelitní SOS, která vás spojí se záchrannými složkami i v místech bez signálu Wi-Fi nebo mobilní sítě. Cena telefonu je od 13 290 Kč.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 7
    včera 16:22 | Komunita

    Byl publikován přehled dění a novinek z vývoje Asahi Linuxu, tj. Linuxu pro Apple Silicon. Fedora 43 Asahi Remix s KDE Plasma už funguje na M3. Zatím ale bez GPU akcelerace. Vývojáře lze podpořit na Open Collective a GitHub Sponsors.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 14:00 | IT novinky

    Red Hat představil nový nástroj Digital Sovereignty Readiness Assessment (GitHub), který organizacím umožní vyhodnotit jejich aktuální schopnosti v oblasti digitální suverenity a nastavit strategii pro nezávislé a bezpečné řízení IT prostředí.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 12:22 | Zajímavý software

    BarraCUDA je neoficiální open-source CUDA kompilátor, ale pro grafické karty AMD (CUDA je proprietární technologie společnosti NVIDIA). BarraCUDA dokáže přeložit zdrojové *.cu soubory (prakticky C/C++) přímo do strojového kódu mikroarchitektury GFX11 a vytvořit tak ELF *.hsaco binární soubory, spustitelné na grafické kartě AMD. Zdrojový kód (převážně C99) je k dispozici na GitHubu, pod licencí Apache-2.0.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 1
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (18%)
     (6%)
     (0%)
     (11%)
     (27%)
     (3%)
     (4%)
     (2%)
     (12%)
     (27%)
    Celkem 907 hlasů
     Komentářů: 25, poslední 3.2. 19:50
    Rozcestník

    Milion nových řádků v Linuxu

    Linus Torvalds vydal (LKML) Linux 4.2-rc1. Přidáno bylo více než milion nových řádků zdrojového kódu. Čtvrt milionu řádků bylo odstraněno. Téměř polovina nových řádků souvisí s novým ovladačem amdgpu (41 % hlavičkové soubory a 8 % vlastní kód).

    6.7.2015 13:00 | Ladislav Hagara | Komunita


    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    pavlix avatar 6.7.2015 14:18 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Milion nových řádků v Linuxu
    Tak si říkám, kdy přijde čas na nějaké podstatně menší a podstatně čistší alternativní jádro...
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    Salamek avatar 6.7.2015 14:53 Salamek | skóre: 22 | blog: salamovo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Milion nových řádků v Linuxu
    Nikdo te nenuti si tohle vsechno zakompilovat do jadra :-D
    Skutečně nemám v plánu zničit Microsoft. Bude to jen zcela neúmyslný vedlejší efekt.
    6.7.2015 17:55 AlYoSHA
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Milion nových řádků v Linuxu
    Aj keby niekto nieco take zacal vyvijat, akonhle by sa to malo pouzivat v takych nasadeniach ako terajsi linux - zacne sa to komplikovat. Bud je kernel jednoduchy - ale uzko zamerany na nejaku HW platformu a riesenie uzkeho okruhu problemov, alebo je "takmer univerzalny" ale komplikovany.
    Jendа avatar 6.7.2015 18:30 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Milion nových řádků v Linuxu
    Neboj, již brzy bude hotový Hurd.
    xkucf03 avatar 6.7.2015 19:07 xkucf03 | skóre: 50 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Milion nových řádků v Linuxu

    Hurd? :-) (ale kdybys do něj portoval ovladače pro všechen ten hardware, tak by taky nabobtnal)

    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    |🇵🇸 avatar 6.7.2015 19:17 |🇵🇸 | skóre: 94 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Milion nových řádků v Linuxu
    Prosím, můžeš mi vysvětlit, jak nabobtná mikrojádro při portu ovladačů?
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ ani boha, ani pána
    6.7.2015 20:45 AlYoSHA
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Milion nových řádků v Linuxu
    Hmm. Z toho mala co o HURD jadre viem je, ze ovladace su samostatne procesy beziace v userlande. Takze mikrojadro nenarastie :). V monolitickom jadre ako je linux su ovladace sucasto jadra, ale ovladace nemusia nutne byt priamo v jadre zakompilovane resp. nemusia byt vobec kompilovane ak ich netreba. Len tak jedna otazka do plena: Vie niekto o njakom mikrojadre v produkcnom nasadeni? Nieco porovnatelne s linuxom? Mam pocit ze mikrokernely tak nejak neopustili akademicku podu. Aj ked ako napad sa mi myslienka mikrojadra paci.
    6.7.2015 22:55 jb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Milion nových řádků v Linuxu
    QNX
    7.7.2015 00:09 mhepp | skóre: 22
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Milion nových řádků v Linuxu
    Windows byly nějakou dobu postavené na mikrojádře a fungovaly dobře (Myslím, že to byly NT 4.0, možná i novější...).
    Vykook avatar 7.7.2015 04:35 Vykook | skóre: 23 | blog: Tomas
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Milion nových řádků v Linuxu
    NT a stejně tak XNU z OS X jsou jádra hybridní.
    Nejde nám o dobro druhých. Nejde nám o bohatství. Jde o čisté opojení mocí.
    Luboš Doležel (Doli) avatar 7.7.2015 20:17 Luboš Doležel (Doli) | skóre: 98 | blog: Doliho blog | Kladensko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Milion nových řádků v Linuxu
    Současné XNU není o nic víc hybridní než Linux.
    Vykook avatar 31.7.2015 02:12 Vykook | skóre: 23 | blog: Tomas
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Milion nových řádků v Linuxu
    {{Citation needed}}
    Nejde nám o dobro druhých. Nejde nám o bohatství. Jde o čisté opojení mocí.
    xkucf03 avatar 6.7.2015 22:40 xkucf03 | skóre: 50 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Milion nových řádků v Linuxu

    Asi podobně jako monolitické jádro u ovladačů, které do něj nezakompiluješ.

    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    7.7.2015 13:39 Ivan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Milion nových řádků v Linuxu
    Staci mit divoky HW. Napr. CDMA modem propojeny pres seriak (umulovany pres USB). Za normalnich okolnosti modem vyvola preruseni, to vlozi do fronty pozadavek, ovladac to vyzvedne a nejak na nej zareaguje. Pak se ale ukaze, ze tenhle pristup je prilis pomaly a ze je u nekterych zarizeni potreba aby obsluha preruseni "okamzite" neco zapsala nazpatek. A tak ma obsluha preruseni seznam pointeru na callback funkce, ktere je potreba "nekdy" zavolat. A najednou genericka cast kernelu resi nedokonalost HW.

    Jeste zajimavejsi je to se sitovyma kartama. Cim chytrejsi karta, tim vic se toho off-loaduje(L2, L3) a genericka cast musi byt dostatecne obecna na to aby vsechny tyhle veci dokazala postihnout.

    Anebo obycejna flash-ka. Na jednu strau se to tvari jako genericky SCSI disk, ale na druhou stranu jak urcim jeji velikost? Je to skutecne garantovane, ze muzu zjistit velikost USB disku, tak jako to je u opravdoveho SCSI?

    Problem je v tom, ze se to neda uplne presne oddelit. A idealni design(mikrojadro) funguje pouze s idelanim HW.
    little.owl avatar 7.7.2015 14:50 little.owl | skóre: 22 | blog: Messy_Nest | Brighton/Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Milion nových řádků v Linuxu
    Ano, velky problem jsou efektivni genericka rozhrani.
    s idelanim HW.
    Spise s unifikovanym HW modelem, coz nemame a nejsem si jist, ze bychom krom urcitych kategorii mit vubec meli - mela by to pokryt flexibilita SW.
    A former Red Hat freeloader.
    Bedňa avatar 6.7.2015 22:44 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Milion nových řádků v Linuxu
    Je to ovládač a nie Kernel kód, ako väčšina pridaného kódu v hocijakom novom jadre.
    KERNEL ULTRAS video channel >>>
    andree avatar 6.7.2015 18:12 andree | skóre: 39 | blog: andreeeeelog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Milion nových řádků v Linuxu
    trochu nechapem ako sa ten driver dostal v takomto stave do kernelu :-/

    amdgpu/atom.c vs. radeon/atom.c

    ...mam obavy ze 2/3 z toho kodu a headerov budu kopia povodneho radeon driveru + prefix amdgpu_ :-/
    6.7.2015 18:57 sonicpp | skóre: 7
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Milion nových řádků v Linuxu
    No a někdo tvrdí že to není kopie?
    6.7.2015 19:09 2X4B-523P | skóre: 38 | blog: Zelezo_vs_Debian
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Milion nových řádků v Linuxu
    nejak se ty backdoory musi maskovat, kdo by kontroloval milion radku :-)
    6.7.2015 19:03 R
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Milion nových řádků v Linuxu
    Najvacsie sracky sa do kernelu dostavaju spravidla priamo od nejakeho maintainera (typicky z velkej firmy), mimo mailing listov...
    7.7.2015 11:28 martin
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Milion nových řádků v Linuxu
    napriklad?
    6.7.2015 21:13 nobody
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Milion nových řádků v Linuxu
    no kdyz vypustis ten prefix amdgpu_, zustane tohle, tedy spis jde o 49/50 ;)
    diff --git a/radeon-atom.c b/amdgpu-atom_NOPREFIX.c
    index ec1593a..c4a4e80 100644
    --- a/radeon-atom.c
    +++ b/amdgpu-atom_NOPREFIX.c
    @@ -35 +35 @@
    -#include "radeon.h"
    +#include "amdgpu.h"
    @@ -105 +104,0 @@ static uint32_t atom_iio_execute(struct atom_context *ctx, int base,
    -	struct radeon_device *rdev = ctx->card->dev->dev_private;
    @@ -118,2 +116,0 @@ static uint32_t atom_iio_execute(struct atom_context *ctx, int base,
    -			if (rdev->family == CHIP_RV515)
    -				(void)ctx->card->ioreg_read(ctx->card, CU16(base + 1));
    @@ -1220 +1217 @@ free:
    -int atom_execute_table_scratch_unlocked(struct atom_context *ctx, int index, uint32_t * params)
    +int atom_execute_table(struct atom_context *ctx, int index, uint32_t * params)
    @@ -1241,9 +1237,0 @@ int atom_execute_table_scratch_unlocked(struct atom_context *ctx, int index, uin
    -int atom_execute_table(struct atom_context *ctx, int index, uint32_t * params)
    -{
    -	int r;
    -	mutex_lock(&ctx->scratch_mutex);
    -	r = atom_execute_table_scratch_unlocked(ctx, index, params);
    -	mutex_unlock(&ctx->scratch_mutex);
    -	return r;
    -}
    -
    @@ -1329 +1316,0 @@ int atom_asic_init(struct atom_context *ctx)
    -	struct radeon_device *rdev = ctx->card->dev->dev_private;
    @@ -1349,4 +1335,0 @@ int atom_asic_init(struct atom_context *ctx)
    -	if (rdev->family < CHIP_R600) {
    -		if (CU16(ctx->cmd_table + 4 + 2 * ATOM_CMD_SPDFANCNTL))
    -			atom_execute_table(ctx, ATOM_CMD_SPDFANCNTL, ps);
    -	}
    
    6.7.2015 21:43 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Milion nových řádků v Linuxu
    Tak se podívejte třeba na e1000, e1000e a igb - tam v těch druhých dvou u spousty funkcí zůstal i prefix "e1000_". Nevidím v tom problém: pokud ten kód má dělat přibližně totéž se stejným nebo velmi podobným hardware, proč by měl za každou cenu vypadat jinak? Koneckonců o amdgpu IIRC nikdo ani netvrdil, že to má být úplně nový driver, který nemá nic společného s tím původním.
    pavlix avatar 7.7.2015 07:12 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Milion nových řádků v Linuxu
    Chápu správně, že obhajuješ duplikaci kódu?
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    7.7.2015 07:58 Jindřich Makovička | skóre: 17
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Milion nových řádků v Linuxu
    Jsou případy, kdy duplikace dává smysl, viz třeba přechod z ext3 na ext4. Teoreticky by se z kernelu dal ext3 vyhodit, protože ext4 s povypínanými funkcemi zvládne totéž. V praxi ale pro někoho opuštění léty prověřeného ext3 nepřicházelo v úvahu.

    Nejsem si pravda jistý, jestli je ovladač pro radeon natolik kritický a superstabilní, aby oddůvodňoval podobný přístup :)
    7.7.2015 08:00 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Milion nových řádků v Linuxu
    Určitě ne obecně. Ale většina pravidel se nedá brát úplně stoprocentně. Drivery zařízení jsou často plné větvení typu "pro tuhle revizi je potřeba tenhle trik" nebo "pro tuhle revizi musíme použít trochu jinou hodnotu" a je obtížné určit hranici, kdy ještě důsledně oddělovat společné části a kdy je jednodušší a přehlednější mít tam dvakrát (skoro) stejný kód.
    little.owl avatar 7.7.2015 08:13 little.owl | skóre: 22 | blog: Messy_Nest | Brighton/Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Milion nových řádků v Linuxu
    +1

    Problem s drivery je, ze vyvojar to po vyraznejsich zmenach neni schopen casto otestovat na dostatecnem poctu zarizeni, protoze je proste nema, a casto jen doufa, ze nic nerozbil. Takze kopie muze byt bezpecnejsi cesta jak zacit, nebot stary, funkcni a overeny driver tam stale je.
    A former Red Hat freeloader.
    andree avatar 7.7.2015 09:05 andree | skóre: 39 | blog: andreeeeelog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Milion nových řádků v Linuxu
    Problem je, ze ten "stary overeny driver" je miestami stale dost fragilny... ked to teraz takto "usekli", tipujem ze stary driver uz nikto moc udrzovat nebude, a vsetky zmeny sa budu musiet zlozito backportovat.

    Je to samozrejme rozhodnutie vyvojara toho driveru, a chapem ze to ma iste vyhody - ale aj tak by som dufal ze ked uz niekto do kernelu narve megovy patch, tak budu na to kladene trochu vyssie naroky na udrzovatelnost, aj ked je to "iba" driver...
    7.7.2015 09:29 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Milion nových řádků v Linuxu
    Původní driver (radeon) se bude udržovat dál, ale nebude se do něj přidávat podpora nových verzí GPU. Naopak, nový driver (amdgpu) podporuje v současnosti jen několik poslední verzí GPU a postupně se do něj budou přidávat další, ale jen nové. Takže překryv (množina GPU podporovaných oběma) je poměrně malý už teď a jeho význam se bude dál zmenšovat.
    andree avatar 7.7.2015 11:32 andree | skóre: 39 | blog: andreeeeelog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Milion nových řádků v Linuxu
    Ano, ale ten driver+hardware nie je nejaky monolit - kopa casti je pomerne starych/generickych (uz len podpora toho atom-biosu). Takze napr. nedavno tam pribudla podopora novej spravy napajania, ktora evidentne funguje podobne napriec niekolkymi generaciami chipov. Pochybujem ze by teraz zmenili vsetko od zakladov - skor si fakt povedali, ze sa im nechce pridavat dalsie if-else bloky, prip. ako sa pisalo hore, testovat kod na starych hw.

    Pochopitelne to je, ale az tam za 1-2 roky pribudne patch "improve power managerment performance by 50%", ci "add support for supercool feature", je dost mozne ze bude velmi netrivialne to backportovat do orig. driveru, aj keby to ten hw vedel. A miesta na zlepsenie tam vazne su (par clovekodni som ho musel debugovat...).
    little.owl avatar 7.7.2015 14:57 little.owl | skóre: 22 | blog: Messy_Nest | Brighton/Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Milion nových řádků v Linuxu
    Uzivatele jsou vice toleratnejsi k bugum v nove verzi, nez k regresim ve starsich verzi a tim je to dane.
    A former Red Hat freeloader.
    7.7.2015 12:22 R
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Milion nových řádků v Linuxu
    Problem je, ze to casto netestuju na starsich zariadeniach vobec. Spominam si na bug v driveri na Intel grafiky, ktory sposoboval null-pointer dereference na starsich chipsetoch (len s jednym vystupom). Niekto vtedy prerabal velky kus kodu a neotestoval to...

    Urobit kopiu je bezpecnejsia cesta pre vyvojara, ale vysledkom je zly stav: duplicitny kod, ktory postupne diverguje a kazdy ma ine bugy.

    Takto kedysi skopirovali v kerneli architekturu x86_64 z i386 a dodnes ten bordel davaju dokopy...
    7.7.2015 10:15 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Milion nových řádků v Linuxu
    +1, ten kód by se musel projít nějakým refactoringem, aby se dal použít pro dva trochu odlišné účely. Zkopírovat ho může šetřit čas. Na druhou stranu se ale pak někdo musí postarat, aby bugfixy v jedné 'kopii' byly uplatněny i v druhé.
    7.7.2015 12:56 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Milion nových řádků v Linuxu
    Na druhou stranu se ale pak někdo musí postarat...
    Problém je, že se je kůže líná a vykašle se na to.
    Quando omni flunkus moritati
    little.owl avatar 7.7.2015 14:52 little.owl | skóre: 22 | blog: Messy_Nest | Brighton/Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Milion nových řádků v Linuxu
    A nebo se ta starsi necha vyhnit, pokud se nenajde nekdo, kdo to bude chtit udrzovat.
    A former Red Hat freeloader.

    Založit nové vláknoNahoru


    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.