abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    13.6. 17:33 | Nová verze

    Byla vydána (𝕏) nová verze 2025.2 linuxové distribuce navržené pro digitální forenzní analýzu a penetrační testování Kali Linux (Wikipedie). Přehled novinek se seznamem nových nástrojů v oficiálním oznámení na blogu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    13.6. 10:33 | Komunita

    Dánské ministerstvo pro digitální záležitosti má v plánu přejít na Linux a LibreOffice [It's FOSS News].

    Ladislav Hagara | Komentářů: 16
    13.6. 09:22 | Komunita

    V úterý Google vydal Android 16. Zdrojové kódy jsou k dispozici na AOSP (Android Open Source Project). Chybí (zatím?) ale zdrojové kódy specifické pro telefony Pixel od Googlu. Projekty jako CalyxOS a GrapheneOS řeší, jak tyto telefony nadále podporovat. Nejistá je podpora budoucích Pixelů. Souvisí to s hrozícím rozdělením Googlu (Google, Chrome, Android)?

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    12.6. 20:22 | Nová verze

    Byla vydána (𝕏) květnová aktualizace aneb nová verze 1.101 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.101 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    12.6. 10:00 | Komunita

    V Brně na FIT VUT probíhá třídenní open source komunitní konference DevConf.CZ 2025. Vstup je zdarma, nutná je ale registrace. Na programu je celá řada zajímavých přednášek, lightning talků, meetupů a workshopů. Přednášky lze sledovat i online na YouTube kanálu konference. Aktuální dění lze sledovat na Matrixu, 𝕏 nebo Mastodonu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    12.6. 09:44 | IT novinky

    Vyloučení technologií, které by mohly představovat bezpečnostní riziko pro stát, má umožnit zákon o kybernetické bezpečnosti, který včera Senát schválil spolu s novelami navazujících právních předpisů. Norma, kterou nyní dostane k podpisu prezident, počítá rovněž s prověřováním dodavatelů technologií pro stát. Normy mají nabýt účinnosti od třetího měsíce po jejich vyhlášení ve Sbírce zákonů.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    12.6. 01:11 | Nová verze

    Open source platforma Home Assistant (Demo, GitHub, Wikipedie) pro monitorování a řízení inteligentní domácnosti byla vydána v nové verzi 2025.6.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    12.6. 00:55 | Nová verze

    Po Red Hat Enterprise Linuxu a AlmaLinuxu byl v nové stabilní verzi 10.0 vydán také Rocky Linux. Přehled novinek v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    11.6. 22:55 | Nová verze

    Bylo vydáno Eclipse IDE 2025-06 aneb Eclipse 4.36. Představení novinek tohoto integrovaného vývojového prostředí také na YouTube.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    11.6. 22:33 | IT novinky

    Americká filmová studia Walt Disney a Universal Pictures podala žalobu na provozovatele populárního generátoru obrázků pomocí umělé inteligence (AI) Midjourney. Zdůvodňují to údajným porušováním autorských práv. V žalobě podané u federálního soudu v Los Angeles označují firmu za „bezednou jámu plagiátorství“, neboť podle nich bez povolení bezostyšně kopíruje a šíří postavy z filmů jako Star Wars, Ledové království nebo Já, padouch, aniž by do nich investovala jediný cent.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    Jaký je váš oblíbený skriptovací jazyk?
     (56%)
     (31%)
     (7%)
     (2%)
     (0%)
     (1%)
     (3%)
    Celkem 266 hlasů
     Komentářů: 16, poslední 8.6. 21:05
    Rozcestník

    NDISwrapper a přístup k jaderným GPLONLY symbolům

    Na KernelTrapu vyšlo oznámení o diskuzi o NDISwrapper a jeho používání jaderných GPLONLY symbolů. Autor projektu zaslal patch opravující neúmyslné odstranění přístupu k těmto symbolům v Linuxu 2.6.24, ovšem Linus Torvalds z toho nebyl nadšený, jelikož podle něj nejde o GPL projekt, protože načítá ne-GPL moduly.

    3.3.2008 17:52 | David Watzke | Zajímavý článek


    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    3.3.2008 19:52 Let_Me_Be | skóre: 20 | blog: cat /proc/idea/current | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: NDISwrapper a přístup k jaderným GPLONLY symbolům
    Achjo, s timhle mi fakt Linus leze na nervy. Celou dobu se snazi tvrdit ze ovladace pro cizi operacni system jsou odvozenym dilem od Linuxoveho kernelu a proto neni mozne aby NDISwrapper byl GPL. Uzasne mysleni. Ted premyslim jestli tohle vubec nejak resi GPLv3. Chtelo by to presnou definici co je odvozene dilo.
    Linked in profil - Můj web - Nemůžete vyhrát hádku s blbcem. Nejdřív vás stáhne na svoji úroveň a pak ubije zkušenostmi.
    Ilfirin avatar 3.3.2008 20:02 Ilfirin | skóre: 32 | blog: ilfblog | Liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: NDISwrapper a přístup k jaderným GPLONLY symbolům
    +1

    I mistr Linus se někdy utne ;-)
    3.3.2008 20:41 jm
    Rozbalit Rozbalit vše Re: NDISwrapper a přístup k jaderným GPLONLY symbolům
    +2, GPL zealots FTL.
    3.3.2008 20:41 frdrx | skóre: 29 | blog: frdrx
    Rozbalit Rozbalit vše Re: NDISwrapper a přístup k jaderným GPLONLY symbolům
    To je opravdu podivná interpretace toho, co LT píše.
    Patička mi slouží k tomu, abych si lépe poznal svoje příspěvky.
    David Watzke avatar 3.3.2008 20:42 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: NDISwrapper a přístup k jaderným GPLONLY symbolům
    +1
    “Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
    3.3.2008 20:45 Let_Me_Be | skóre: 20 | blog: cat /proc/idea/current | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: NDISwrapper a přístup k jaderným GPLONLY symbolům
    To neni interpretace, to je jeho vyjadreni k situaci (tak rok zpet?).
    Linked in profil - Můj web - Nemůžete vyhrát hádku s blbcem. Nejdřív vás stáhne na svoji úroveň a pak ubije zkušenostmi.
    3.3.2008 22:32 frdrx | skóre: 29 | blog: frdrx
    Rozbalit Rozbalit vše Re: NDISwrapper a přístup k jaderným GPLONLY symbolům
    Co bylo rok zpět nevím, ale v diskusi, která je odkazovaná tady, je jeho postoj úplně jiný než tvrdíš.
    Patička mi slouží k tomu, abych si lépe poznal svoje příspěvky.
    3.3.2008 23:20 Let_Me_Be | skóre: 20 | blog: cat /proc/idea/current | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: NDISwrapper a přístup k jaderným GPLONLY symbolům
    Hmm, zajimave, ted fakt tvrdi neco jineho.
    Linked in profil - Můj web - Nemůžete vyhrát hádku s blbcem. Nejdřív vás stáhne na svoji úroveň a pak ubije zkušenostmi.
    4.3.2008 08:33 mj
    Rozbalit Rozbalit vše Re: NDISwrapper a přístup k jaderným GPLONLY symbolům
    NDISwraper moze byt GLP aj 100x, ale ako ma jadro vediet, ze zavadza neGPL ovladac?
    4.3.2008 10:40 Let_Me_Be | skóre: 20 | blog: cat /proc/idea/current | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: NDISwrapper a přístup k jaderným GPLONLY symbolům
    A co to s tim ma spolecneho? GPL program prece muze pouzivat binarni programy, to GPL nikde neomezuje. Nesmi to byt naopak.
    Linked in profil - Můj web - Nemůžete vyhrát hádku s blbcem. Nejdřív vás stáhne na svoji úroveň a pak ubije zkušenostmi.
    4.3.2008 10:42 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: NDISwrapper a přístup k jaderným GPLONLY symbolům
    GPL s tím má společného to, že některé symboly v jádře jsou GPL-only a ne-GPL moduly k nim nemají přístup.
    Quando omni flunkus moritati
    4.3.2008 10:49 Let_Me_Be | skóre: 20 | blog: cat /proc/idea/current | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: NDISwrapper a přístup k jaderným GPLONLY symbolům
    Ale ndiswrapper je GPL. To je ten zakladni problem. Nikdo zatim nedokazal rict rozumny duvod proc by nemel byt GPL. Tudiz je celkem logicke ze tyhle symboly muze pouzivat.
    Linked in profil - Můj web - Nemůžete vyhrát hádku s blbcem. Nejdřív vás stáhne na svoji úroveň a pak ubije zkušenostmi.
    4.3.2008 11:52 frdrx | skóre: 29 | blog: frdrx
    Rozbalit Rozbalit vše Re: NDISwrapper a přístup k jaderným GPLONLY symbolům
    Linus, například, ten rozumný důvod řekl, opakovaně.
    Patička mi slouží k tomu, abych si lépe poznal svoje příspěvky.
    pavlix avatar 4.3.2008 18:33 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: NDISwrapper a přístup k jaderným GPLONLY symbolům
    Aha... no GPL se čím dál tím víc snaží překročit hranice práva. Ale co s tím má společného Linus? Ten snad nikdy GPL-fanatik nebyl, ne?
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    5.3.2008 11:43 frdrx | skóre: 29 | blog: frdrx
    Rozbalit Rozbalit vše Re: NDISwrapper a přístup k jaderným GPLONLY symbolům
    GPL se čím dál tím víc snaží překročit hranice práva.
    Aha... jak třeba?
    Patička mi slouží k tomu, abych si lépe poznal svoje příspěvky.
    3.3.2008 23:30 bluemoon
    Rozbalit Rozbalit vše Re: NDISwrapper a přístup k jaderným GPLONLY symbolům
    na jednu stranu to linuxu skodi, ze se tahle prace spise odsouva nekam stranou, ale zase na druhou se neni cemu divit, jadro je diky gpl licenci porad odolne vuci soudnim sporum. Myslim, ze clovek s problemy s wifi kartou si vzdy ndiswrapper najde a jestli ne, jsou tu lidi na diskuzi, aby ho doporucili.
    Luboš Doležel (Doli) avatar 3.3.2008 23:51 Luboš Doležel (Doli) | skóre: 98 | blog: Doliho blog | Kladensko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: NDISwrapper a přístup k jaderným GPLONLY symbolům
    Není mi jasné, kdo tady vlastně páchá tu škodu. Autoři ovladačů pro Windows to nejsou, protože jejich ovladače nebyly na tohle dělané. Autoři ndiswrapper také ne, protože ti se GPL sami drží. A kdyby chtěl někdo obviňovat uživatele z té drzosti, že načítají prop. modul, bylo by to absurdní.

    I když je cesta třeba složitější, proprietární userspace software také využívá GPL kód jádra a nikomu to nevadí. Že nechtějí moc připouštět proprietární linuxové moduly do jádra, to má i praktické důvody, ale tady nic takového nevidím.
    4.3.2008 00:22 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: NDISwrapper a přístup k jaderným GPLONLY symbolům
    Autoři ndiswrapper také ne, protože ti se GPL sami drží.
    Ano, samotný ndiswrapper je možná GPL kód, ale nejsem si jist tím, že slinkováním ne-GPL ovladače s přeloženým GPL kódem vznikne modul pod GPL licencí. Dovolil bych si o tom pochybovat.
    I když je cesta třeba složitější, proprietární userspace software také využívá GPL kód jádra a nikomu to nevadí.
    Ale pravděpodobně přitom nepoužívá něco, co je vyhrazené pouze pro GPL jaderné moduly. Nebo se pletu?
    Quando omni flunkus moritati
    Marián Kyral avatar 4.3.2008 08:32 Marián Kyral | skóre: 29 | blog: Sem_Tam | Frýdek-Místek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: NDISwrapper a přístup k jaderným GPLONLY symbolům
    Autoři ndiswrapper také ne, protože ti se GPL sami drží.
    Ano, samotný ndiswrapper je možná GPL kód, ale nejsem si jist tím, že slinkováním ne-GPL ovladače s přeloženým GPL kódem vznikne modul pod GPL licencí. Dovolil bych si o tom pochybovat.
    Kdysi jsem ndiswrapper používal a nevím o tom, že by se něco linkovalo. Ndiswrapper se zkompiluje s daným jádrem a win ovladače se pak načítají dodatečně za běhu.
    4.3.2008 09:18 pet
    Rozbalit Rozbalit vše Re: NDISwrapper a přístup k jaderným GPLONLY symbolům
    Kdysi jsem nekde vycetl, ze v ndiswrapperu je pouzito MSW api a proto nemuze byt GPL, presto ze je opensource.
    4.3.2008 09:55 miro
    Rozbalit Rozbalit vše Re: NDISwrapper a přístup k jaderným GPLONLY symbolům
    Čemu by to mělo vadit? BTW neodstřelila by takováhle argumentace celý projekt wine?
    pavlix avatar 4.3.2008 18:41 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: NDISwrapper a přístup k jaderným GPLONLY symbolům
    Chtělo by to nahradit nějakým hezkým protokolem :D. Ve stylu klient-server. Připojovat se GPL web-browserem k proprietárnímu webserveru nám nikdo nezakáže, tak tohle snad taky ne :D.
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    4.3.2008 10:29 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: NDISwrapper a přístup k jaderným GPLONLY symbolům
    A Windows driver for wireless network card is then linked to this implementation so that the driver runs natively, as though it is in Windows, without binary emulation.
    Je to z web stránky ndiswrapperu. Já jsem pochopil, že se ten windows ovladač přilinkuje, ale jestli říkáš, že ne...
    Quando omni flunkus moritati
    4.3.2008 12:24 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: NDISwrapper a přístup k jaderným GPLONLY symbolům
    Je rozdíl mezí compile-time a run-time linkováním. Tam se mluví o tom druhém.

    Vzhledem k tomu, že wrapper a proprietární ovladač spojí svůj adresní prostor až na cílovém počítači v době běhu, není zde rozpor s GPL, protože GPL řeší pouze šíření, nikoliv samotné provozování.
    pavlix avatar 4.3.2008 18:41 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: NDISwrapper a přístup k jaderným GPLONLY symbolům
    Někdy není potřeba rozpor s GPL. Stačí rozpor s autoritami typu RMS... kteří rádi říkají, že když program volá něčí funkce, je odvozeným toho nečeho dílem. Pak ti už žádnej zákon nepomůže, když se na tebe sesype banda "GPL-příznivců" :D

    Aneb... FUD funguje :).
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    4.3.2008 18:45 bhy | skóre: 35 | blog: bhyblog | brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: NDISwrapper a přístup k jaderným GPLONLY symbolům
    tak nevím.. neměli by náhodou o smyslu a interpretaci licence rozhodovat její autoři? jak může někdo "chápat" GPL lépe než ti, kdo ji sepsali?
    4.3.2008 19:40 Filip Jirsák | skóre: 68 | blog: Fa & Bi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: NDISwrapper a přístup k jaderným GPLONLY symbolům
    Smysl záměru licence by měl nejlépe chápat její autor. Ale to ještě nemusí znamenat, že se mu podařilo vyjádřit to, co chtěl, pomocí správných formulací a právnických termínů.
    4.3.2008 22:22 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: NDISwrapper a přístup k jaderným GPLONLY symbolům
    O smyslu ano, o interpretaci rozhodně ne. Jinak by to totiž v konečném důsledku znamenalo, že všechny licence by šlo nahradit větou "produkt smíte používat/šířít/..., pokud neusoudím, že vám to z jakýchkoli důvodů (nebo i zcela bez důvodu) zakážu.
    Luboš Doležel (Doli) avatar 4.3.2008 14:33 Luboš Doležel (Doli) | skóre: 98 | blog: Doliho blog | Kladensko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: NDISwrapper a přístup k jaderným GPLONLY symbolům
    Ale pravděpodobně přitom nepoužívá něco, co je vyhrazené pouze pro GPL jaderné moduly. Nebo se pletu?
    Například využívá služeb ovladače souborového systému, SATA ovladače, ovladače ethernetu a dalších věcí. A hádám, že to všechno je taky pod GPL.
    4.3.2008 14:42 Ignor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: NDISwrapper a přístup k jaderným GPLONLY symbolům
    Vždyť je to tam v tý diskuzi napsaný, jsou to hlavně nějaký USBoidní funkce, už si to nepamatuju.
    4.3.2008 22:35 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: NDISwrapper a přístup k jaderným GPLONLY symbolům
    Ještě jednou, třeba si přešlápneš...

    Ale pravděpodobně přitom nepoužívá něco, co je vyhrazené pouze pro GPL jaderné moduly.
    Quando omni flunkus moritati
    Luboš Doležel (Doli) avatar 4.3.2008 22:55 Luboš Doležel (Doli) | skóre: 98 | blog: Doliho blog | Kladensko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: NDISwrapper a přístup k jaderným GPLONLY symbolům
    No však já to vidím, ale v té GPL to nějak nevidím.
    4.3.2008 23:03 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: NDISwrapper a přístup k jaderným GPLONLY symbolům
    Tak ještě polopatěji.

    V jádře jsou nějaké symboly. Některé z těch symbolů jsou přístupné pouze GPL modulům.
    I když je cesta třeba složitější, proprietární userspace software také využívá GPL kód jádra a nikomu to nevadí.
    Otázka zní: používá tento userspace proprietární software tyto pouze jaderným modulům přístupné symboly? Silně o tom pochybuju. A vo vo vo vo tom to je. Vůbec se nejdná o to, jestli ne-GPL dílo využívá služeb jádra, ale jestli ne-GPL modul má nebo nemá mít přístup k pouze-GPL symbolům.
    Quando omni flunkus moritati
    4.3.2008 10:13 R
    Rozbalit Rozbalit vše Re: NDISwrapper a přístup k jaderným GPLONLY symbolům
    Pokial viem, tak Linus navrhoval, aby ndiswrapper spravili v userspace. Tam by nemali problem s licenciou jadra a navyse ako bonus by to bolo vhodne prostredie na reverse engineering driverov.
    4.3.2008 12:59 Mandarinka
    Rozbalit Rozbalit vše Re: NDISwrapper a přístup k jaderným GPLONLY symbolům
    "Nelíbí se mi váš ksicht, zkuste se znovu narodit?"
    pavlix avatar 4.3.2008 18:42 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: NDISwrapper a přístup k jaderným GPLONLY symbolům
    Co to meleš? :D
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    David Watzke avatar 5.3.2008 15:43 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: NDISwrapper a přístup k jaderným GPLONLY symbolům
    v changelogu 2.6.25-rc4:
    Pavel Roskin (1):
          module: allow ndiswrapper to use GPL-only symbols
    “Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon

    Založit nové vláknoNahoru


    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.