Byla vydána (𝕏) dubnová aktualizace aneb nová verze 1.100 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.100 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Open source platforma Home Assistant (Demo, GitHub, Wikipedie) pro monitorování a řízení inteligentní domácnosti byla vydána v nové verzi 2025.5.
OpenSearch (Wikipedie) byl vydán ve verzi 3.0. Podrobnosti v poznámkách k vydání. Jedná se o fork projektů Elasticsearch a Kibana.
PyXL je koncept procesora, ktorý dokáže priamo spúštat Python kód bez nutnosti prekladu ci Micropythonu. Podľa testov autora je pri 100 MHz približne 30x rýchlejší pri riadeni GPIO nez Micropython na Pyboard taktovanej na 168 MHz.
Grafana (Wikipedie), tj. open source nástroj pro vizualizaci různých metrik a s ní související dotazování, upozorňování a lepší porozumění, byla vydána ve verzi 12.0. Přehled novinek v aktualizované dokumentaci.
Raspberry Pi OS, oficiální operační systém pro Raspberry Pi, byl vydán v nové verzi 2025-05-06. Přehled novinek v příspěvku na blogu Raspberry Pi a poznámkách k vydání. Pravděpodobně se jedná o poslední verzi postavenou na Debianu 12 Bookworm. Následující verze by již měla být postavena na Debianu 13 Trixie.
Richard Stallman dnes v Liberci přednáší o svobodném softwaru a svobodě v digitální společnosti. Od 16:30 v aule budovy G na Technické univerzitě v Liberci. V anglickém jazyce s automaticky generovanými českými titulky. Vstup je zdarma i pro širokou veřejnost.
sudo-rs, tj. sudo a su přepsáné do programovacího jazyka Rust, nahradí v Ubuntu 25.10 klasické sudo. V plánu je také přechod od klasických coreutils k uutils coreutils napsaných v Rustu.
Fedora se stala oficiální distribucí WSL (Windows Subsystem for Linux).
Společnost IBM představila server IBM LinuxONE Emperor 5 poháněný procesorem IBM Telum II.
Podľa analýzy, ktorú si nechala Európska komisia vyhotoviť v jednom zo svojich výskumných centier, pirátske sťahovanie hudby nijak výrazne neovplyvňuje predaje hudobných nosičov. Medzinárodné záujmové zoskupenie vydavateľov IFPI však analýzu vyhlasuje za chybnú a naďalej trvá na správnosti vyčíslenia svojich fiktívnych strát spôsobených nelegálnym sťahovaním hudby.
Na výskum upozornila BBC
Tiskni
Sdílej:
Jenže kdyby to měl být převládající obchodní model, tak by to vůbec nefungovalo.Ještě před několika lety jsem četl názory, že by to zaručeně nefungovalo ani v malém měřítku nebo v malé části případů, prostě vůbec nikdy... A hle, ono to funguje. Mimochodem, na Humble Bundle je aktuálně v prodeji Bastion, zbývá 10 hodin
To nemusi byt jen o hodnote, velmi casto je to o tom, ze danou vec nelze koupit zadnym akceptovatelnym (neopruzujicim) zpusobem, a jako bonus, je casto stazena varianta zbavena viru (vsemozny DRM).Taky se mi nechce připlácet za DRM/spyware.
Neumi, nechtej umet? Nj, jejich chyba, sosnu si kinorip, a zjistim, ze je to neuveritelna <>ina => neuvidej ani korunu.+1 Pragmatický přístup je kolikrát lepší než ideologický.
on by mohl zcela volne pouzivat praci jinychFakt? Co když ta skupinka inženýrů, co v Číně ubastlila mobil nebo router, vydá jenom binárku firmware a ne zdrojáky?
Vsak v Linuxu je hromada firmwarovych blobu (nevim jaktoze je to slucitelne s GPL)Firmware je naloadovan do HW, kde si bezi samostatne mimo Linux a driver v jadre Linuxu, ktery s nim pracuje je otevreny, v tom neni zadny problem.
musi pouzit i binarni drivery...Tam je to take OK, protoze se pouzije nejaky shim.
Zajímalo by mě, proč si myslíš, že je to propaganda. Dokonce když se hned v druhé větě zprávičky objevuje i vyjádření oponenta.No, podle mě je to takhle - na webu jako je tenhle se vždycky bude psát o studiích, které tvrdí toto, tedy že piráti jsou neškodní nebo navíc prospěšní. Na jiných webech zase budou stude, které budou ukazovat opak, ale o těch se tady psát nebude, nebo bude, ale podá se to tak, že jsou absurdní a zaplacené... Ale ona to není ani tak chyba ábíčka, jakož spíš lidí obecně. Vždycky budou brát jenom ty argumenty/důkazy, které se hodí k jejich existujícímu přesvědčení. Ty nevyhovující se škrtnou, zbagatelizují, odmítnou nebo odignorují. Na letošních volbách to bylo dost hezky vidět, imho :D
Vždycky budou brát jenom ty argumenty/důkazy, které se hodí k jejich existujícímu přesvědčení. Ty nevyhovující se škrtnou, zbagatelizují, odmítnou nebo odignorují.+1
Spousta z nich by se rada vratila do dob, kdy stacilo vydat jeden uspesny singl, a zist z nej cely rok. Nebylo treba nic vic nez sem tam jednou za 2-3 roky neco splacnout. A koncerty ... to byl takovy ten vopruz 1-2x do roka ... ;DTake mam tento pocit, ze za to proste muze ta nase cim dal vetsi a neopodstatnenejsi lenost.
Přesně, pamatuju kámoše, co jezdil na koncerty s tape deckem...
Uzitim dila pristupujete na smluvni podminky (gpl, freeware, dvd, bd) i v pripade osobniho uziti.To neni uplne pravda. Pokud zakon dava moznost pouzit dilo bez nutnosti ziskat k takovemu typu pouziti souhlas autora, tak neni zadny duvod uzavirat s nim smlouvu (a tedy pristupovat na smluvni podminky vymenou za jeho souhlas). Do toho spadaji nektere typy uziti pro osobni potrebu a dale ruzne jine specialni pripady zminene v autorskem zakone.
Uzitim dila pristupujete na smluvni podminkyAle vubec ne.
Vzdycky mne fascinuje, jak nekdo proste nechape to, ze je moralni a slusne respektovat podminky sireni dila, ktere stanovil jeho autor nebo distributor.Být tebou, tak o nějaké "morálce a slušnosti" raději mlčím - vzhledem k tomu, jak se zde již delší dobu prezentuješ.
GPL je o stavění barikád, a to bohužel i mezi open source projekty; BSD je o sdílení kódu.Oboji je o sdileni kodu.
GPL primárně řeší to, komu svůj kód k dispozici nedámGPL primarne resi to, ze uzivatel dostane vedle binarky i kod a navic se castecne resi otazka patentu. Ja nepopiram, ze GPL je restriktivnejsi, coz muzete vykladat jako 'mene svobodny'.
Z pohledu projektu s BSD licencí je GPL nástroj umožňující vzít si ode mne cokoli, co uznají za vhodné, ale zabránit mi vzít si na oplátku byť jen jediný řádek (a jako bonus ještě vykřikovat, že nejsem dostatečně "svobodný"). Takže vlastně z mého pohledu není co do sdílení kódu o nic lepší než jakýkoli closed source, který dělá přesně totéž.
To je to, co jsem měl na mysli: zatímco BSD myslí v první řadě na to, aby zdroják byl k dispozici všem, kdo by ho chtěli použít, GPL myslí v první řadě na to, kdo ten zdroják použít nesmí, a až ve druhé na to, že ho tedy dám k dispozici aspoň úzkému klubu vyvolených, kteří mají stejně přísná kritéria.
Svým způsobem je GPL zaměřena daleko víc právě proti non-GPL open source projektům, protože z praktického hlediska může do closed source trochu drzejší autor převzít i poměrně velké kusy GPL kódu, aniž by měl kdokoli šanci to zjistit (a nedělám si iluze, že se to neděje), zatímco u open source by se na to snadno přišlo.
u poslednich projektu se provadi u finalniho kodu analyza zdali neobsahuje fragmenty volne dostupneho kodu pod jakoukoliv licenciTak ten tool pak ale zjisti ze bylo prave neco pod BSD licenci "vyrabovane". Dokaze pak ten tool odlisit pripad kdy nekdo z firmy jim posle bugfix a kdy "jsme jim poslali bugreport, pak to nekdo celkem rychle fixnul, tak jsme to prevzali i s tou opravou" :)
Dalsi otazkou jsou patenty, vy sice muzete dostat kod pod BSD, ale ten muze byt prospikovan patenty skrz naskrz, klidne od puvodniho autora, ktery je po vas muze pak vymahat a vy pokud se teto oblasti nevenujete, nevite.V tomhle GPL neni o moc lepsi, ta mozna trochu svazuje ruce puvodnimu autorovi pokud by mel nekale umysly kolem patentu, ale nijak nebrani patentovym trolum aby tam neco nasli ...
samotneho autora neomezuje.Nekompatibilita GPL2 a GPL3 uz obcas jo - clovek pak musi uz sledovat co odkud k sobe do projektu pribira a smirit se s tim, ze nektere kusy kodu tam pak holt najednou nenacpe ....
Cena za konzumaci jednotky (neceho) je dana. Pocet neopravnenych konzumaci x cena = ztrata.zjevně ti nedochází, že tady není řeč o pojídání rohlíků ...
Trefné, protože přesné.Cena za konzumaci jednotky (neceho) je dana. Pocet neopravnenych konzumaci x cena = ztrata.zjevně ti nedochází, že tady není řeč o pojídání rohlíků ...
neni to zadna blbost a naprosto netusim co s tim ma mit spolecneho vypocet prumeru. Cena za konzumaci jednotky (neceho) je dana. Pocet neopravnenych konzumaci x cena = ztrata. To, jestli by se v situaci s pistoli u hlavy ti lide rozhodli, ze radeji nebudou konzumovat a nezaplati (argument stejne by nikdy nezaplatili) je imho irelevantni. Ke konzumaci jiz doslo...Ehm, nemyslím si.
A: Tržby v situaci, kdy nikdo nemůže stáhnout zadarmo, každý si musí jen koupit nebo nekoupit.
B: Tržby v situaci, kdy existuje navíc možnost si zadarmo stáhnout.
Ztráta == A - B.
Nijak jinak nelze objektivně ztrátu určit (a protože toto schéme není uskutečnitelné v reálu, tak objektivně určit prostě nejde, nejvýše klavifikovaně odhadnout). Všimněte si prosím, že počet stažení ve výše uvedených vztazích vůbec nevyskytuje, je tedy irelevantní. Vyčíslit ztrátu jako počet stažení * cena jednotky je právní fikce, která:
a) Je velmi výhodná pro vydavatele.
b) Z věci většinově vnímané jako cca přestupek proti dobrým mravům (*) doslova vyrábí kriminální čin a má potenciál zničit celý život mladého (většinou) člověka (záznam v RT + za celý život nesplatitelné dluhy).
(*) Nejde o můj názor, já nejsem většina.
Ale zadna moznost si "neprotipravne" stahnout zadarmo neni.On nespecifikoval, jestli ta možnost „stáhnout zadarmo“ je protiprávně či neprotiprávně.
Ale zadna moznost si "neprotipravne" stahnout zadarmo neni. My se snad bavime o dilech, ktere jejich vlastnik nema zajem nabizet zadarmo. nase zakony sice stahovani nepostihuji, ale ja uprime nechapu jak muze nekdo nevidet, ze v tehle rovnici jedna strana nedostane za poskytnutou sluzbu nic a jeste bude tvrdit, ze je to moralni a spravne a muze si za to vlastne sam, protoze lidi chteli CDcko za dvacku a basta! pak se nemuzete divit, ze existuje takove zverstvo jako placeni za prazdna datova media.COŽE!?! Jak "není"? Jaké "nepostihuje"??? Právo si stáhnout hudbu, knihu, film je explicitně garantované AZ! A je to již jednou zaplacené v AP v ceně médií!
Takhle může lhát IMHO jen někdo z OSA, BSA nebo jiné zločinecké (byť zatím bohužel legální) organizace.
Nalezi vlastnikovi dila odmena za jeho uziti?Obecně ne. Navíc mi to přijde celé zvrácené. Písničku napíše Pepa, nazpívá jí Lukáš s kapelou, ale vlastník je Jirka&CO a to i přesto, koupím-li si nahrávku... Naproti tomu, když půjdu na koncert, tak část peněz si vezme pořadatel (za organizaci), část kapela a část autor, pokud si nenechal zaplatit jednorázově, ale má s kapelou smlouvu na procenta. Když Lenka vyrobí židli a prodá mi jí, jsem jejím vlastníkem a můžu si s ní dělat, co chci. Třeba ji "obšlehnout" a vyrábět a prodávat aniž bych cokoliv dalšího Lence platil (nemá-li patent na nějaké specifikum dané židle, či copyright na design). Možná ještě jinak, aby analogie byla přesnější. Vyrobí-li mi Bára do restaurace stůl na zakázku, mí zákazníci přece nebudou platit poplatky za to, že na něm jedí... Za užití díla se prostě v principu neplatí. Platí se za buď za služby (např. když jdu do kina nebo na koncert), nebo za nabytí vlastnictví. Alespoň, tak by to bylo podle mě morálně v pořádku. Samozřejmě, že aby se podpořila tvorba, existuje zvýhodnění autorů v podobě patentů a copyrightu. Jen mi přijde, že patenty by potřebovaly reformu aby reflektovaly proměnu společnosti od dob průmyslové revoluce, a copyright je silně přehnaný (např. fakt, že chráněná autorská díla se stávají public domain až 50–70 let po smrti autora!) a asi vylobovaný ("populárním") hudebním a filmovým průmyslem.
copyright na designPrůmyslový vzor.
Písničku napíše Pepa, nazpívá jí Lukáš s kapelou, ale vlastník je Jirka&COTo je naprosto normální a funguje to i ve „fyzickém“ světě - Lukáš prostě židli prodá („exkluzivní licence“) Jirkovi.
a to i přesto, koupím-li si nahrávkuKdyž už to chceš přirovnávat ke hmotným věcem, tak je to spíš pronájem. Koupit si ji můžeš taky, ale bude to stát mnohem víc (hudebník + studio + …).
Naproti tomu, když půjdu na koncert, tak část peněz si vezme pořadatel (za organizaci), část kapela a část autor, pokud si nenechal zaplatit jednorázově, ale má s kapelou smlouvu na procenta. Vyrobí-li mi Bára do restaurace stůl na zakázku, mí zákazníci přece nebudou platit poplatky za to, že na něm jedí...Tak se rozhodni, co teda chceš:
Za užití díla se prostě v principu neplatí.Zatím jsi dával pouze příklady, kdy se za užití díla neplatí, protože jeho autor nechtěl, aby se za něj platilo. Jak je to ale v případě, kdy to autor chce?
Platí se za buď za služby (např. když jdu do kina nebo na koncert), nebo za nabytí vlastnictví. Alespoň, tak by to bylo podle mě morálně v pořádku.Tudíž prodávat licence (tj. to, co se stane teď, když jdeš do obchodu a koupíš si hudební CD) by mělo být zakázáno? To totiž není ani služba ani nabytí vlastnictví.
Nicméně, co když ti Bára stůl pouze pronajala a chce procenta ze zisku nebo tak? Myslíš, že byste neměli mít právo uzavřít takovou smlouvu?Nemyslíš že by každá smlouva měla být uzavřena vědomě?
Tudíž prodávat licence (tj. to, co se stane teď, když jdeš do obchodu a koupíš si hudební CD) by mělo být zakázáno? To totiž není ani služba ani nabytí vlastnictví.Popravdě řečeno jsem ještě v žádné prodejně licenční ujednání ani smlouvu o pronájmu nepodepisoval.
Nemyslíš že by každá smlouva měla být uzavřena vědomě?Myslím, vyplývá snad z mého komentáře opak?
Popravdě řečeno jsem ještě v žádné prodejně licenční ujednání ani smlouvu o pronájmu nepodepisoval.Platí pro tebe AZ default.
Platí pro tebe AZ default.Z čehož plyne že srovnání s pronájmem není úplně to ono.
Když už to chceš přirovnávat ke hmotným věcem, tak je to spíš pronájem. Koupit si ji můžeš taky, ale bude to stát mnohem víc (hudebník + studio + …).Pronájem je, když si film půjčím v půjčovně, nebo když ho promítá po omezenou dobu kino. Když si jdu koupit CD/DVD, chci, abych bych měl větší práva, než při pouhém zapůjčení, na to, co s ním budu dál dělat (např. že ho "použiju" a prodám dál, půjčím kamarádovi, poslechnu si ho s rodinou, vyzálohuju si ho buď do PC nebo na jiné médium, ...). Nemám pocit, že bych tohle mohl. Jako zákazník mám na výběr buď podpořit interpreta tím, že jdu na placený koncert (pořádá-li nějaké) nebo, že si půjčím jeho nahrávku. Ale nemůžu si koupit kopii nahrávky bez jakýchkoliv omezení jak s ní dále budu nakládat, vyjma komerčního vy-/zne-užití (vydělávám-li na cizím výtvoru, určitě si část mého zisku zaslouží).
Tak se rozhodni, co teda chceš:S prvním souhlasím, s druhým z části. Vyrobí-li autor stůl, a vystavuje ho na výstavě, návštěvníci platí za vstupné (pronájem výstavní síně není zdarma, že). To je dobře. Samozřejmě, pokud si to autor přeje. Není důvod zakazovat "vstupné dobrovolné". Vystavuje-li ho u sebe v obchodě, tak je špatně, pokud platím za vstupné. Mě vadí ten obrovský nepoměr mezi právy autora, resp. a to je mnohem horší, nahrávacích společnosti a právy zákazníka. Nejsem a priori proti licencím, ale vadí mi, že si se mnou vlastníci licencí jako se zákazníkem vytírají ř.ť (a často i se samotnými autory!), a protože to tak dělají všichni, tak si to můžou dovolit... Proto mi nezbývá než stahovat a občas podpořit toho, kdo si to dle mého názoru zaslouží návštěvou koncertu. (S filmy je to těžší o to, že ty o které mám zájem často v ČR nejsou licencované vůbec a tedy musel bych je importovat, což se příliš nevyplatí).
- Autor pořádá koncert a návštěvníci platí za vstupné. To je dobře.
- Autor vyrobí stůl a návštěvníci platí za vstupné. To je špatně.
Mě vadí ten obrovský nepoměr mezi právy autora, resp. a to je mnohem horší, nahrávacích společnosti a právy zákazníka. Nejsem a priori proti licencím, ale vadí mi, že si se mnou vlastníci licencí jako se zákazníkem vytírají ř.ť (a často i se samotnými autory!), a protože to tak dělají všichni, tak si to můžou dovolit...Amen. To je přesně i můj pocit...
Proč má být správný právě ten první pohled?Protože realita jednoduchosti kopírování mluví pro něj?
resp. má to mnohem méně vážné implikace v oblasti narušování soukromíTo je posun od „mám na to právo“ k „je špatně, když to někdo dělá, ale neumíme s tím nic moc dělat -e.g. účinná protiopatření by měla jako vedlejší účinek nepřijatelné omezování ostatních svobod“. S tím už souhlasím.
zabít někoho také není těžké, přesto jsme se dohodli, že to dělat nebudemeDěláš si srandu? Vražda je mnohonásobně náročnější než si s někym nasdílet písničku po netu. Kór, když se na to nemá přijít. Si skoč do kriminálu za Reiserem na kus řeči
:-/
Proč má každý nutkání házet záležitosti duševního vlastnictví do jednoho pytle s vraždami, prodejem nábytku, rohlíků a já nevim s čim ještě? :-/Podle mě to nehází do jednoho pytle, pouze rozvíjí použití argumentu je to jednoduché → je to morální.
Podle mě to nehází do jednoho pytle, pouze rozvíjí použití argumentu je to jednoduché → je to morální.Ok, jenže on ten argument do jisté míry pravdivý je. Záleží samozřejmě na definici jednoduchosti v tomhle kontextu, ale vražda prostě je komplikovaná, zahrnuje spoustu problémů, a to jak s provedením činu, tak i s následky (společenské odsouzení, pozůstalí, zcela jasná a hamatatelná ztráta atd. atd.). Oproti tomu stažení písníčky žádný tyhle komplikace neobnáší, pouze existuje někde kdesi daleko někdo, kdo utrpěl jakousi hypotetickou, těžko přesně určitelnou ztrátu, kterou možná navíc ani neutrpěl, podle okolností a úhlu pohledu. Zkrátka, stažení písničky je nesrovnatelně jednodušší, a proto to taky tolik lidí dělá, a tím pádem to taky má mnohem lepší morální status, protože, ať se nám to líbí, nebo ne, většina nakonec morálku určuje (jak asi morálka vůbec vznikla, že). On sice každý tak nějak chápe, že by bylo fér autory odměnit. Jenže stejně každý tak nějak chápe, že jedním konkrétním stažením písničky z netu nikdo nedojde ke škodě větší než zcela malé, a ještě k tomu hypotetické.
Oproti tomu stažení písníčky žádný tyhle komplikace neobnáší, pouze existuje někde kdesi daleko někdo, kdo utrpěl jakousi hypotetickou, těžko přesně určitelnou ztrátu, kterou možná navíc ani neutrpěl, podle okolností a úhlu pohledu.Proč všude okolo píšeš o složitosti činu, jenom tady najednou (správně) poukazuješ na malou škodu?
pardon za trapnej bonmot, ale mě to přijde "pravdivý" leda tak od jisté míry - asi tak čtyři deci rumuPodle mě to nehází do jednoho pytle, pouze rozvíjí použití argumentu je to jednoduché → je to morální.Ok, jenže on ten argument do jisté míry pravdivý je.
Záleží samozřejmě na definici jednoduchosti v tomhle kontextu, ale vražda prostě je komplikovaná, zahrnuje spoustu problémů, a to jak s provedením činu,níže máš několik návrhů na provedení - který z nich konkrétně ti přijde "prostě komplikovaný" a proč?
tak i s následky (společenské odsouzení, pozůstalí, zcela jasná a hamatatelná ztráta atd. atd.).a co mají následky společného s jednoduchostí činu samotného? a propos, tak trošku se pokoušíš o důkaz kruhem - je to špatné, protože po vraždě budeš odsouzen, ale odsouzen budeš, protože je to špatné ...
Oproti tomu stažení písníčky žádný tyhle komplikace neobnáší,jaktože ne? - opět poukážu, co jsem psal níže: 1) je třeba mít počítač 2) je třeba mít připojení k Síti, odkud se dá něco stáhnout 3) je třeba umět počítač ovládat natolik dobře, aby sis tedy vůbec něco mohl zkopírovat ... možná ti to přijde divné, protože je to tak dávno, že jsi to zapomněl, že jsi někdy s počítačem pracovat neuměl, ale lidi se stále ještě nerodí s geneticky vtištěnou znalostí moderních UI a adresy www.google.com to mi nepřijde o nic jednodušší, nežli například metoda přejetí autem, a naopak o dost složitější nežli například metoda strčení pod vlak
pouze existuje někde kdesi daleko někdo, kdo utrpěl jakousi hypotetickou, těžko přesně určitelnou ztrátu, kterou možná navíc ani neutrpěl, podle okolností a úhlu pohledu.a toto říkáš proč? jak to souvisí s tím, nakolik je samotný akt kopírování jednoduchý?
Zkrátka, stažení písničky je nesrovnatelně jednodušší,zkrátka nebo zdlouha, tady se dá říct jediné: non sequitur
a proto to taky tolik lidí dělá, a tím pádem to taky má mnohem lepší morální status, protože, ať se nám to líbí, nebo ne, většina nakonec morálku určuje (jak asi morálka vůbec vznikla, že).to je dost originální teorie ... já bych řekl, že morální status je určován spíše tím, nakolik danou věc lidé považují za prospěšnou (z čehož pak vzniká nějaký kompromis, co je prospěšné pro většinu společnosti) - ostatně k témuž jinými slovy se nakonec dopracoval i Bystroushaak - nežli nakolik je jednoduché tu věc dělat ... ano, jistě, je tam společný bod "tolik lidí to dělá", pro který je ta jednoduchost podmínkou nutnou, duplikovat vybranou skladbu tím, že si ji zahraju sám zvládne málokdo, ale nikoli postačující - jak jsem snad dostatečně doložil na příkladu, že "tolik" lidí nevraždí no a na druhou stranu dovozovat z "tolik lidí to dělá", že to bude morální je výše zkritizovaný důkaz kruhem, stejně tak můžeme tvrdit, že ti lidé to považují za morální (resp. ne nemorální) a priori, a právě proto nemají problém to dělat (pak bychom mohli ještě rozběhnout diskusi, zda se tedy bavíme o kopírování ve smyslu pouhého stažení aniž bychom řešili legálnost zdroje, anebo sdílení - nabízení ... to druhé totiž "tolik" lidí nedělá, a dokonce existují tací, a slyšel jsem, že jich není málo, kteří ani neví, že to dělají, nejsou například obeznámeni s principem torrentu, takže tuto část té morálně-legální otázky vůbec neřeší, a kdyby věděli, dost možná by se chovali jinak ...)
On sice každý tak nějak chápe, že by bylo fér autory odměnit. Jenže stejně každý tak nějak chápe, že jedním konkrétním stažením písničky z netu nikdo nedojde ke škodě větší než zcela malé, a ještě k tomu hypotetické.hezká slova ... jen nechápu, jak souvisí s tím, co se tady snažím řešit, tedy jak psal Jenda: použití argumentu je to jednoduché → je to morální ...?
níže máš několik návrhů na provedení - který z nich konkrétně ti přijde "prostě komplikovaný" a proč?Všechny jsou dost komplikovaný. Je mi divný, že to musim vysvětlovat, ale tak když jinak nedáš, tak například s tím zajetím někoho: Musíš prvně na toho člověka natrefit na vhodném místě - musíš vědět kudy se pohybuje a kdy, případně bys ho musel někam vylákat. Neměli by u toho být další lidi. Neměla by u toho být kamera. Musíš se rozjet dost rychle. Musíš mít naplánovanou únikovou strategii. Pravděpodobně budeš potřebovat auto jiné, než to, co běžne používáš, což obnáší další komplikace: zbavit se toho auta, aniž bys v něm nechal otisky, vlasy,... No a podobné problémy se týkají i těch ostatních způsobů. Doufám, že nebudu nucen tady rozebírat různé způsoby vraždy. Prostě jestli nevidíš tu složitost, tak už jsi ty 4 rumu deci požil...
a co mají následky společného s jednoduchostí činu samotného?Imho celkem mnoho. Je to další faktor, s kterým člověk musí počítat. Viz odpověď Jendovi.
- opět poukážu, co jsem psal níže: 1) je třeba mít počítač 2) je třeba mít připojení k Síti, odkud se dá něco stáhnout 3) je třeba umět počítač ovládat natolik dobře, aby sis tedy vůbec něco mohl zkopírovatTo dnes umí/má "každý". Nebo se snad bavíme o nějakých důchodcích?
to je dost originální teorie ... já bych řekl, že morální status je určován spíše tím, nakolik danou věc lidé považují za prospěšnou (z čehož pak vzniká nějaký kompromis, co je prospěšné pro většinu společnosti)To zaprvé není nijak v rozporu s tím, co jsem napsal, a zadruhé ta věta obsahuje ono magické slůvko "považují (za prospěšnou)", ie. s reálnou prospěšností to nemusí mít vůbec nic společného (kdyby to tak bylo, pravděpodobně bychom žili nějak úplně jinak). Každopádně, ty si myslíš, že mnoho lidí stahuje/sdílí autorská díla, přestože to pvoažují za škodlivé?
víš co, připomínáš mi ten vtip co povídal Karel Gott o těch soudruzích - "... vysvětlit to umím taky, ale já tomu nerozumím!" myslím, že bys měl udělat krok zpátky a zamyslet se nad tím, o čem se vlastně bavíme, a co chceš vysvětlovat, než to začneš "vysvětlovat"níže máš několik návrhů na provedení - který z nich konkrétně ti přijde "prostě komplikovaný" a proč?Všechny jsou dost komplikovaný. Je mi divný, že to musim vysvětlovat,
ale tak když jinak nedáš, tak například s tím zajetím někoho: Musíš prvně na toho člověka natrefit na vhodném místě - musíš vědět kudy se pohybuje a kdy, případně bys ho musel někam vylákat.sorry, ale to se mi nejeví nijak složité, vezmu-li v potaz, že naprostá většina lidí zde se pravidelně přemísťuje mezi domovem a prací/školou/obchodem ...
Neměli by u toho být další lidi. Neměla by u toho být kamera.proč? v případě dostatečného momentu překvapení tomu činu lidi nijak nezabrání, a kamera už vůbec ne
Musíš se rozjet dost rychle.a to je složité? - notabene, když to "dost rychle" je pouze nějakých 30-40 km/h, aby jsi oběť spolehlivě srazil, pak jí můžeš rozjezdit klidně rychlostí splašeného šneka
Musíš mít naplánovanou únikovou strategii. Pravděpodobně budeš potřebovat auto jiné, než to, co běžne používáš, což obnáší další komplikace: zbavit se toho auta, aniž bys v něm nechal otisky, vlasy,...proč? jaký vliv mají nějaké otisky apod. na to, jestli ten člověk bude mrtvý nebo ne?
No a podobné problémy se týkají i těch ostatních způsobů. Doufám, že nebudu nucen tady rozebírat různé způsoby vraždy.no, asi bys měl, protože já tam žádné "podobné problémy" nevidím ...
Prostě jestli nevidíš tu složitost, tak už jsi ty 4 rumu deci požil...vážně nevidím žádnou složitost v tom někoho zabít, jen vidím, že neustále, kdovíproč, řešíš, co bude po tom činu, a započítáváš to, kdovíproč, do složitosti činu samotného
hm, a že jsem několikrát upozornil na to, že započteš-li do složitosti následky, tak se jedná o důkaz kruhem, ti nevadí? stahování: je to jednoduché => je to morální, protože je to jednoduché => nebudeme za to trestat, protože je to morální => je to jednoduché, protože není třeba vyhýbat se trestu => je to morální ... zabití/vražda - hypoteticky: je to jednoduché => je to morální => nebudeme za to trestat => je to jednoduché => je to morální ... zabití/vražda - reálně: je to jednoduché => je to morální => nebudeme za to trestat => ???! => reálně to považujeme za nemorální a trestáme za to => je to složité (je třeba vyhýbat se trestu) => je to nemorální => budeme za to trestat => je to složité => je to nemorální ... ha, někde se nám tam vloudil spor, a tedy asi ta implikace nebude tak úplně oukej, že?a co mají následky společného s jednoduchostí činu samotného?Imho celkem mnoho. Je to další faktor, s kterým člověk musí počítat.
To dnes umí/má "každý". Nebo se snad bavíme o nějakých důchodcích?stejně tak umí řídit a vypozorovat něčí denní trasu "každý", takže ... kde má být ten zásadní propastný rozdíl ve složitosti?
no já to vidím trochu jinak ... pokud na "použití argumentu je to jednoduché → je to morální." říkáš "Ok, jenže on ten argument do jisté míry pravdivý je.", pak těžko můžeš zároveň souhlasit s tím, kdy říkám, že platí něco jiného namísto tohoto argumentu ...to je dost originální teorie ... já bych řekl, že morální status je určován spíše tím, nakolik danou věc lidé považují za prospěšnou (z čehož pak vzniká nějaký kompromis, co je prospěšné pro většinu společnosti)To zaprvé není nijak v rozporu s tím, co jsem napsal,
a zadruhé ta věta obsahuje ono magické slůvko "považují (za prospěšnou)", ie. s reálnou prospěšností to nemusí mít vůbec nic společného (kdyby to tak bylo, pravděpodobně bychom žili nějak úplně jinak).to je správný postřeh (a přesně proto jsem tam to "magické slůvko" vložil), nicméně má pramálo společného s hodnocením platnosti výše diskutovaného argumentu
Každopádně, ty si myslíš, že mnoho lidí stahuje/sdílí autorská díla, přestože to pvoažují za škodlivé?myslím si, že většina lidí to především vůbec neřeší z toho zbytku, ano, domnívám se, že existuje významná skupina lidí, kteří si myslí, že nějakou škodu páchají, ale preferují osobní prospěch a pak existuje mnoho dalších, různě velkých, skupin ...
vážně nevidím žádnou složitost v tom někoho zabít, jen vidím, že neustále, kdovíproč, řešíš, co bude po tom činu, a započítáváš to, kdovíproč, do složitosti činu samotnéhoKdovíproč? Jak kdovíproč? Kdokoli, kdo bude plánovat vraždu tak bude přitom plánování tak či onak počítat s následky. (Tys asi nikdy nečetl detektivku nebo nesledoval reálné případy.) A přitom počítání mu vyjde, že bude mít mnohem jednodušší, když radši zůstane doma a stáhne si nějaké nové album... Takhle to beru: z pohledu jednotlivce. Nevím, z jakýho jinýho pohledu na to chceš koukat...
hm, a že jsem několikrát upozornil na to, že započteš-li do složitosti následky, tak se jedná o důkaz kruhem, ti nevadí?Označit to za důkaz kruhem je zjednodušení/nepochopení. Zaprvé platné zákony != morálka (ačkoli to spolu nějakým způsobem souvisí) a zadruhé, názor ostatních lidí prostě při posouzení morálnosti toho činu započítám. Přijde mi, že tady mluvíš o jakési objektivní morálnosti nějakého činu. Moc nemám představu, jak o nečem takovým uvažovat. Jestli se jedná o nějaké náboženské záležitosti, dej mi to prosímtě vědět, aby se stihl urychleně evakuovat z vlákna
vskutku? a jak tu náročnost posuzuješ? myslímže přišlápnout plyn a vhodně otočit volantem tak těžké není, strčit do někoho před přijíždějícím vlakem, přiblížit se zezadu a bodnout kudlu do ledvin, použít střelnou zbraň, v instalaci bez chrániče hodit do vany fén ... nic z toho mi nepřijde nijak náročné (pokud necílíš na permanentně střeženou osobu), tedy aspoň o nic náročnější nežli pořídit si počítač, pořídit si připojení k Internetu, naučit se s tím pracovat a naučit se sdílet soubory ... a to je jen pár náhodně vybraných možností ...zabít někoho také není těžké, přesto jsme se dohodli, že to dělat nebudemeDěláš si srandu? Vražda je mnohonásobně náročnější než si s někym nasdílet písničku po netu.
Kór, když se na to nemá přijít.o tom ale původně řeč nebyla kromě toho, zajímalo by mě, jak si představuješ, že si běžný uživatel s někým nasdílí písničku tak, aby se na to nepřišlo kdyby se chtělo - pokud bychom sdíleče honili tak poctivě jako vrahy (jakože snahy o to již jsou :-/), tak by si s Reiserem mohl povídat na stejné straně mříží pomalu každý druhý
že si běžný uživatel s někým nasdílí písničku tak, aby se na to nepřišlo kdyby se chtěloZapojí se do anonymizační p2p sítě s distribuovanou databází, jako je freenet. Je to jen otázka napsání pěkné klikací aplikace.
zabít někoho také není těžké, přesto jsme se dohodli, že to dělat nebudeme
pouze rozvíjí tvou argumentaci o morálnosti činůBleh, do čeho jsem se to zase zapletl.. Obávám se, že jsem nějak ztratil nit diskuze.
Zabíjíme stále, jen k tomu v "civilizované společnosti" potřebujeme oficiální povolení, případně souhlas většiny.nevím, jak ve zbytku EU (hm, vlastně Nizozemí, Belgie a Lucembursko povoluje euthanasii ...), nicméně v ČR toto tvrzení neplatí - každopádně si tím vlastně sám odpovídáš, nemůže si stahovat, ehm, tedy zabíjet kdo chce a jak chce
Zabitím člověka jaksi nevzniká jeho kopie a samotný člověk si toho krapet všimne,to nepopírám, nicméně příspěvek, na který jsem reagoval, neřešil, co se stane s originálem a zda si toho postižený všimne, nýbrž jak je snadné to udělat
proto je blbost tím vůbec argumentovat.již vysvětlil Jenda ...
PS: Původně jsem chtěl napsat na papír, že někdo použije tenhle argument, pak to vyfotit, fotku nahrát někam, kde je 3rd party časové razítko a pak se s tím vytasit místo argumentů, až to přijde.Hitler? smutné, že "to přišlo" zrovna od lidí, co preferují BSD-like, že ...
Proč jsou všechny diskuze o copyrightu nakonec stejné?nejspíše proto, že pomalu už ani nejde o ideologický střet v dialogu, jako spíše o několik monologů omílajících vlastní dojmologii, namísto diskuse s kritickým náhledem na jednotlivé argumenty a stanoviska ...
nicméně v ČR toto tvrzení neplatí - každopádně si tím vlastně sám odpovídáš, nemůže si stahovat, ehm, tedy zabíjet kdo chce a jak chcePořád máme armádu, kam se můžeš napustit a pak po povolení zabíjet.
to nepopírám, nicméně příspěvek, na který jsem reagoval, neřešil, co se stane s originálem a zda si toho postižený všimne, nýbrž jak je snadné to udělatDá se na něj odpovědět i tak, že lidi se stále zabíjejí, i když je to jeden ze zločinů, který se netoleruje. Většina lidí nezabíjí prostě proto, že svět kde je kdokoliv může zabít je pro ně méně výhodný, než svět kde se něco podobného děje minimálně, což o kopírování neplatí.
Hitler?Jo.
nevšiml jsem si, že by se na našem území aktuálně vedla nějaká válka, pročež to povolení nedostaneš, pokud někam nevycestuješ - pak už to ale nebude "v ČR" ...nicméně v ČR toto tvrzení neplatí - každopádně si tím vlastně sám odpovídáš, nemůže si stahovat, ehm, tedy zabíjet kdo chce a jak chcePořád máme armádu, kam se můžeš napustit a pak po povolení zabíjet.
Většina lidí nezabíjí prostě proto, že svět kde je kdokoliv může zabít je pro ně méně výhodný, než svět kde se něco podobného děje minimálně, což o kopírování neplatí."méně výhodný svět" je ovšem zcela jiný argument než "realita jednoduchosti", nezdá se ti?
nevšiml jsem si, že by se na našem území aktuálně vedla nějaká válka, pročež to povolení nedostaneš, pokud někam nevycestuješ - pak už to ale nebude "v ČR" ...Pravda. Jinak k tomu není zapotřebí válka, stačí stanné právo, tedy větší katastrofa či občanské nepokoje.
"méně výhodný svět" je ovšem zcela jiný argument než "realita jednoduchosti", nezdá se ti?Mělo by mě to nějak znepokojovat?
samozřejmě, že ne, pokud jenom troluješ ..."méně výhodný svět" je ovšem zcela jiný argument než "realita jednoduchosti", nezdá se ti?Mělo by mě to nějak znepokojovat?
Proto máme všelijaké ty patenty a licence.Patenty a licence nemame jiz davno, bohuzel, proto abychom podporili tvorbu neceho noveho, ale abychom podrizli konkurenci, pripadne ji nahazeli klacky pod nohy a nebo alespon ziskali vypalne.
To v případě skrytého monopolu nahrávacích společností a organizací typu OSA jaksi chybí.Když existuje monopol (což tedy podle mě minimálně v případě hudby není pravda, svobodné jí je hromada, ale budiž), můžeme vůči tomuto monopolu dělat i věci, které by normálně nebyly morální? Platí to i v jiných oblastech než je AZ? Pokud ne, proč?
Druhá věc je, že pokud to autor nechce mít doma v trezoru, ale chce svoje dílo šířit a dostávat za něj nějakým způsobem odměnu, je v jeho zájmu aby např. neomezoval licence regionálně či aby se přizpůsobil tomu drobnému faktu, že svět je globalizovaný a nenabídne-li mi svoje dílo ke koupi legálně, pak si ho s největší pravděpodobností buď nekoupím vůbec, nebo stáhnu legálně zadarmo (dle platného práva v ČR).Tvrdíš tedy, že autor by neměl mít právo dát si podmínku „nepřeju si, aby tuto nahrávku poslouchali lidi v Americe“?
nebo stáhnu legálně zadarmo (dle platného práva v ČR)Znovu, řešíme morálku, ne, jak je to zrovna náhodou implementováno v zákonech.
A to nemluvím o tom, že nabídnout autorské dílo na internetu za poplatek v n formátech je levnější, než lisovat ty plastový kolečka, vrážet je do krabiček a tisknout/skládat/sešívat k nim přebaly.Třeba mají k Internetu podobný odpor, jako ty k válečkům a kolečkům.
Jenže to by si autoři mohli dovolit tohle dělat přímo a to by byla smrt organizací jako OSA...No ale proč to už teda všichni nedělají, když je to tak výhodné? Drží jim snad OSA u hlavy pistoli?
A ještě dodatek. Porušuje-li zákon drtivá většina obyvatelstva, je načase začít přemýšlet o tom, jestli není chyba nikoliv v lidech ale v zákoně. To platí i pro licence.Ha, nová implikace, dělá to většina → je to morální. Myslím si, že většina by byla třeba pro tohle nebo, jak to tak vypadá, zrušení práva nevypovídat vůbec. Zavést?
Když existuje monopol (což tedy podle mě minimálně v případě hudby není pravda, svobodné jí je hromada, ale budiž), můžeme vůči tomuto monopolu dělat i věci, které by normálně nebyly morální? Platí to i v jiných oblastech než je AZ? Pokud ne, proč?Ano. Viz třeba EU vs. MS.
Tvrdíš tedy, že autor by neměl mít právo dát si podmínku „nepřeju si, aby tuto nahrávku poslouchali lidi v Americe“?V podstatě ano. Z mého pohledu je to podobné, jako kdyby si autor dal podmínku, že nechce aby to poslouchali černoši nebo křesťané. V globalizovaném světě je to diskriminace (v neglobalizovaném je to složitější, protože dopravit něco z místa A do místa B vyžaduje značné úsilí, čas a finanční prostředky, tím spíš, je-li to za velkou louží a tudíž se to nemusí vyplatit).
Třeba mají k Internetu podobný odpor, jako ty k válečkům a kolečkům.Nemám a priory odpor k válečkům a kolečkům jen tvrdím, že internetový prodej je finančně i logisticky výhodnější. Jestli mají autoři k internetu odpor to je jejich věc, ale jim by mělo být v principu jedno, jak se uživatel k jejich dílu dostane, "as long as he pays". Jenže pokud chtějí distribuovat i kolečka, je téměř nemyslitelné to dělat jinak, než skrze některého z velkých hráčů a ti si ze své monopolní pozice mohou dovolit pro autory silně restriktivní smlouvy, které jim prakticky zakazují šířit dílo jinak. Nemám pocit, že by autoři měli odpor k internetu, spíš mám pocit, že velcí hráči typu OSA se internetového prodeje bojí jak čert kříže. A kvalitou se to omluvit nedá, FLAC může mít vyšší kvalitu než CD i Audio DVD a plastinky na internet bezeztrátově nedostaneš, čili o výnos z gramodesek nepřijdeš tak i tak
V podstatě ano. Z mého pohledu je to podobné, jako kdyby si autor dal podmínku, že nechce aby to poslouchali černoši nebo křesťané. V globalizovaném světě je to diskriminace.OK, tady se prostě rozcházíme, podle mě bych zase měl mít možnost pro libovolného Pepu určit, jestli mu svůj výrobek prodám nebo ne.
Pokud prodejce prodává zboží nebo nabízí služby, tak kromě případů nařízených zákonem (léky jen na předpis, alkohol jen dospělým apod.) _nesmí_ Pepovi prodat a Karlovi (Marii, Dežovi) neprodat. Dokonce ani nesmí prodávat Pepovi za kilo a Dežovi za dvě (i když tohle se obchází snadno). V našem i EU právu platí zákaz diskriminace. Kupodivu majitelé IP si dokázali vylobovat, že v mezinárodním měřítku tohle neplatí. Placka s hudbou nebo filmem nějak zázračně není ani zboží ani služba. A to je základ všeho zla kolem toho. A poslední poznámka, jaksi globální: Jsem přesvědčen, že někteří trollové v této diskuzi jsou přímo lidi ze zločinecké organizace OSA a/nebo Dilia a/nebo jak se všechny ty legální mafie jmenují. Nekrmit.V podstatě ano. Z mého pohledu je to podobné, jako kdyby si autor dal podmínku, že nechce aby to poslouchali černoši nebo křesťané. V globalizovaném světě je to diskriminace.OK, tady se prostě rozcházíme, podle mě bych zase měl mít možnost pro libovolného Pepu určit, jestli mu svůj výrobek prodám nebo ne.
Pokud prodejce prodává zboží nebo nabízí služby, tak kromě případů nařízených zákonem (léky jen na předpis, alkohol jen dospělým apod.) _nesmí_ Pepovi prodat a Karlovi (Marii, Dežovi) neprodat. Dokonce ani nesmí prodávat Pepovi za kilo a Dežovi za dvě (i když tohle se obchází snadno).To samozřejmě vím, ale po sté opakuji, že se nebavíme o tom, jak je to zrovna náhodou implementováno v zákoně, ale o tom, jak si myslíme, že by to mělo být. Nechápu, proč tady někdo neustále vytahuje aktuální implementace v různých banánistánech.
A poslední poznámka, jaksi globální: Jsem přesvědčen, že někteří trollové v této diskuzi jsou přímo lidi ze zločinecké organizace OSA a/nebo Dilia a/nebo jak se všechny ty legální mafie jmenují. Nekrmit.Ubezpečuji tě, že s těmito společnostmi nemám společného nic víc, než že jim platím výpalné z disků, a sám jsem velký propagátor svobodných médií i SW. Myslím si ale, že informace by se měla uvolnit tím, že autor tak chce učinit, ne tím, že ho k tomu násilím donutíme. A taky chci, aby když něco dám pod CC-BY-ND-SA, aby tomu tak opravdu bylo, a aby když někdo distribuuje upravený GPL kód, aby musel zveřejnit zdrojáky (a neoháněl se tím, že je jeho program freeware a na nekomerční použití se přece autorské právo nevztahuje). Proto jsem silně proti zrušení nebo redukci AZ, jak zde bylo navrženo.
Myslím si ale, že informace by se měla uvolnit tím, že autor tak chce učinit, ne tím, že ho k tomu násilím donutíme.A co by tohle podle tebe mělo znamenalo v praxi? Ie. jak by probíhalo vymáhání autorských licencí?
Myslím si ale, že informace by se měla uvolnit tím, že autor tak chce učinit, ne tím, že ho k tomu násilím donutíme.Vždyť z toho je docela dobře vidět, jak by to vypadalo v praxi, ne? Prostě autor si zvolí licenci díla, od smlouvy s ďáblem po public domain, a když tu licenci někdo poruší, stát ho potrestá.
Vždyť z toho je docela dobře vidět, jak by to vypadalo v praxi, ne? Prostě autor si zvolí licenci díla, od smlouvy s ďáblem po public domain, a když tu licenci někdo poruší, stát ho potrestá.Aha, takhle prosté to je
A taky chci, aby když něco dám pod CC-BY-ND-SA, aby tomu tak opravdu bylo, a aby když někdo distribuuje upravený GPL kód, aby musel zveřejnit zdrojáky (a neoháněl se tím, že je jeho program freeware a na nekomerční použití se přece autorské právo nevztahuje). Proto jsem silně proti zrušení nebo redukci AZ, jak zde bylo navrženo.CC-BY-ND-SA... Typicky nesvobodná licence. SA je v pořádku, autor má právo chtít, aby ostatní autoři jeho (upravené) dílo šířili dál v podobném duchu, ale zakazovat úpravy/derivace je podle mě už typický příklad zneužití autorského práva. Podobně je to s GPL vs. LGPL. GPL je v jistém smyslu nesvobodná licence, jejíž použití je IMHO vhodně jen u end-user aplikací. Jak tvrdí i moje patička, svoboda je vždycky vzájemnou věcí dvou lidí, nikoliv jednoho člověka (to by pak byla buď anarchie nebo diktatura).
SA je v pořádku, autor má právo chtít, aby ostatní autoři jeho (upravené) dílo šířili dál v podobném duchu, ale zakazovat úpravy/derivace je podle mě už typický příklad zneužití autorského práva.A NC je podle tebe v pořádku?
Počkej, jak se liší CC-SA a GPL?Píšu někde, že ne? Nepíšu, že GPL není v pořádku, jen, že je v jistém smyslu nesvobodná. Autor na to malé omezení svobody (ať už SA nebo GPL) právo má. I když, příliš hluboko do toho nevidím, ale myslím, že GPL je o trochu restriktivnější než CC-SA. Pokud se nepletu, tak GPL tě nutí i zveřejňovat zdrojáky a nutí tě upravený kód distribuovat pod stejnou (nebo novější) licencí, SA umožňuje použití podobné licence v čemž je trochu volnější. LGPL je z tohohle pohledu mnohem svobodnější licence.
Vzdycky mne fascinuje, jak nekdo proste nechape to, ze je moralni a slusne respektovat podminky sireni dila, ktere stanovil jeho autor nebo distributor. Nejedna se jen o cenu. Kdyz nekdo porusi gpl licenci, to jsou tady najednou vsichni svati, ale kdyz nekdo porusi licenci u komercniho programu nebo filmu, tak je to najednou spravne. Stejne jako osobne dodrzuji gpl licenci, stejne svedomite dodrzuji podminky u komercnich "uzavrenych" produktu.Ano, tohle je ten ideál toho publikování intelektuálních děl. Něco vytvořím, stanovým licenci (jakoukoli) a lidé na ni buď přistoupí, nebo ne a všechno je fér a všechno úžasně funguje, zbytek totiž vyřeší neviditelné chapadlo trhu. Něco takového tady léta prosazoval Jirsák, a zřejmě podobně jako ty naivně věřil tomu, že to bude fungovat. Jenže je v tom háček. Ono to totiž v praxi takhle idealisticky nefunguje, protože v praxi to vede ke vzniku velkých nadnárodních korporací, sdružení a všelijakých skupin od amerických korporací typu MPAA nebo UMG až po lokální mafie typu OSA, které různými způsoby naberou moc a prosazují jednu ručitou licenci (a model prodeje) na úkor ostatních, zejména svobodných licencí. Ve výsledku pak tenhle model vede jak k šikanování uživatelů/spotřebitelů, tak ale v důsledku i autorů. Ono totiž je to hlavně o domluvě mezi autorem a uživateli/spotřebiteli. V případě GPL tahle dohoda celkem dobře funguje. V případě EULA a podobných už ta dohoda tak dobrá není, resp. v SW to ještě jde (zejména v podnikání), ale zejména v hudbě/filmu prakticky vůbec. Chápu, že to může vypadat jako dvojí metr, jde ale o to, že to jsou dvě různé věci a jejich fungování a dohoda ohledně jejich fungování je úplně někde jinde. Prostě, vydávání linux kernelu a prodej písničky je něco zcela diametrálně odlišného, ačkoli se to utopisté stylu loki nebo Jirsák snaží hodit do jednoho pytle...
Nehmotny statek + extremni snadnost vytvareni kopii 1:1Ah, to je ono obecně platné moudro
To jestli ten konkretni sled nul a jednicek je posledni hit helenky vondrackove nebo software pocitajici zatizeni nosniku je pro nas problem imho nepodstatne.Vůbec to není nepodstatné. Ten software, zejména pokud jde třeba o FOSS GPL, se typicky vývíjí úplně jiným způsobem, jiným způsobem se do něj investuje, jiným způsobem za něj zákazníci platí (licence jsou typicky jiné, i když třeba podobně restriktivní) a i jeho role je typick zcela jiná - nejedná se o "spotřební materiál", ale o výrobní nástroj (vyjma her). S posledním "hitem" Vondráčkové těch podobností nacházím velmi málo, teda kromě toho, že to je sled 1 a 0, ale to je v dnešní době leccos...
Ten software, zejména pokud jde třeba o FOSS GPLAsi mluvíme o komerčních dílech…
se typicky vývíjí úplně jiným způsobem, jiným způsobem se do něj investujeJako zákazníkovi ti může být jedno, jestli jsem to po nocích napsal nebo mi to našeptal Aštar ve spánku.
jiným způsobem za něj zákazníci platí (licence jsou typicky jiné, i když třeba podobně restriktivní)Mně to přijde dost stejné. Zaplatíš a dostaneš většinou časově neomezenou licenci pro jednu osobu.
a i jeho role je typick zcela jiná - nejedná se o "spotřební materiál", ale o výrobní nástroj (vyjma her)A proč že má mít předpokládané využití vliv na to, jak se díváme na licence?
Asi mluvíme o komerčních dílech…OP srovnával i s GPL.
Jako zákazníkovi ti může být jedno, jestli jsem to po nocích napsal nebo mi to našeptal Aštar ve spánku.Může mi to být jedno, ale mně to jedno není
A proč že má mít předpokládané využití vliv na to, jak se díváme na licence?Protože např. SW, který mi pomůže vydělat peníze, (ne)budu ochoten koupit za jiných podmínek, než nějakou písničku. Viz třeba Unreal Developement Kit - něco takového třeba na písničku aplikovat nelze.
Jednodušší by bylo říct, v čem je to stejnéNeměl by spíš dokázat, že je to jiné, ten, kdo to tvrdí? Jak si představuješ důkaz, že nějaké dvě věci jsou stejné?
JirkaH tady prosazuje přistupovat zcela stejně k prodeji veškeré hudby, filmů, SW,... prostě šmahem ke všem autorským dílům.A v čem přesně že je to zvrácené? Proč ne licence jako licence?
Vždyť si vem, jak rozdílné podmínky platí třeba pro nákup rohlíku v sámošce a pro nákup hardwaru přes internet.Vycházíš z předpokladu, že JirkaH chce, aby tady platily jiné podmínky. To ale nemusí být nutně pravda. Nemůžu za něj samozřejmě mluvit, ale předpokládám, že by chtěl, aby zde platily přesně takové podmínky, které si mezi sebou smluvní strany dohodnou.
A v čem přesně že je to zvrácené? Proč ne licence jako licence?No právě, ona není licence jako licence. Některé jsou vhodné na prodej SW, jiné na prodej hudby, atd. A vůbec se nemusí jednat jen o licence typu autor↔jednotlivec. Pozn.: Tím nechci říct, že by mělo být zákonem nařízené, které licence kde použít. Jen to, že by to autoři a zastánci typu JirkaH mohli možná konečně vzít na vědomí...
Nemůžu za něj samozřejmě mluvit, ale předpokládám, že by chtěl, aby zde platily přesně takové podmínky, které si mezi sebou smluvní strany dohodnou.Hmm, jasný, v tomhle kontextu je smutné, že v 95% případů nákupu hudby já vůbec nemám žádnou možnost se s autorem dohodnout. A ne, to, že autorova record label postaví do obchodu na regál CD za $99 opravdu žádná rozumná dohoda není.
Je principiálně nemožné dodržet licenci, která říká třeba "do zítra zapomeneš všechno, co jsem ti teď ukázal".A proto na takové licence nebudeme co, Halík? No přece přistupovat!
Technicky prostě nejde nebýt ovlivněn věcmi, co jsem viděl, četl, ...Ještě štěstí, že se v této diskuzi neřeší nějaké ovlivnění, ale prosté přepapouškování díla as-is.
A proto na takové licence nebudeme co, Halík? No přece přistupovat!To ti ovšem moc možností na licence přistoupit v současné situaci nezbude. Ale OK, pokud by byla licence jen věcí dvou stran které se dohodnou, defaultní stav by byl žádné omezení (... co není zákonem zakázáno ...) a neexistovalo by implicitní uzavření licence bez jasného projevení vůle (tj. to, že mi cizí server pošle nějaký balík dat není uzavření licence), tak proč ne. Jenže tím se vracíš k principu, že co se nemá šířit, to si autor musí zavřít do trezoru. S tím rozdílem, že trezor bude tentokrát multiuživatelský.
Ještě štěstí, že se v této diskuzi neřeší nějaké ovlivnění, ale prosté přepapouškování díla as-is.Já reagoval na poznámku, ze je moralni a slusne respektovat podminky sireni dila, ktere stanovil jeho autor. V kteréžto větě nevidím ani omezení jen na dvě smluvní strany vyjadřující explicitní vůli, ani omezení na as-is. Ono as-is taky není úplně jednoznačné. Pokud jde o bajty, tak as-is není písnička z CD a převedená do mp3. Pokud jde o smysl/účel, tak je zas není as-is stažení na "otestování" (o což zhruba jde v původní zprávičce), protože takové má účel velmi podobný přečtení recenze, které, mám za to, zatím nikdo nezakazuje. Rozdíl je jen větší efektivita (není třeba člověka píšícího recenzi) a absence cizích subjektvních vlivů. Např.
ale neco jsi zapomel dodat. ti co nekupiji pak jdou a onen produkt si ukradnou alias vytvori si kopii "pro vlastni potrebu".No jistě. Nabízí se otázka "No a co?", resp. otázka "Proč se prodejci nepřízpůsobí? Podle teorie volného trhu by měli". (Mimochodem, někteří z nich to už udělali
... nikdo si takovy produkt nekoupi. to se ale jaksi nedeje, ze?je - děje se to. Prodejci pak místo toho, aby přizpůsobili podmíky (konečně pochopili, že doba LP, kdy se dalo vydělávat na každé kopii, je pryč), mají snahu z lidí dělat kriminálníky (ne, že by to bylo zcela neoprávněné, jde o míru).