Kevin Lin zkouší využívat chytré brýle Mentra při hraní na piano. Vytváří aplikaci AugmentedChords, pomocí které si do brýlí posílá notový zápis (YouTube). Uvnitř brýlí běží AugmentOS (GitHub), tj. open source operační systém pro chytré brýle.
Jarní konference EurOpen.cz 2025 proběhne 26. až 28. května v Brandýse nad Labem. Věnována je programovacím jazykům, vývoji softwaru a programovacím technikám.
Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE Plasma? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE Plasma.
Před 25 lety zaplavil celý svět virus ILOVEYOU. Virus se šířil e-mailem, jenž nesl přílohu s názvem I Love You. Příjemci, zvědavému, kdo se do něj zamiloval, pak program spuštěný otevřením přílohy načetl z adresáře e-mailové adresy a na ně pak „milostný vzkaz“ poslal dál. Škody vznikaly jak zahlcením e-mailových serverů, tak i druhou činností viru, kterou bylo přemazání souborů uložených v napadeném počítači.
Byla vydána nová major verze 5.0.0 svobodného multiplatformního nástroje BleachBit (GitHub, Wikipedie) určeného především k efektivnímu čištění disku od nepotřebných souborů.
Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za duben (YouTube).
Provozovatel čínské sociální sítě TikTok dostal v Evropské unii pokutu 530 milionů eur (13,2 miliardy Kč) za nedostatky při ochraně osobních údajů. Ve svém oznámení to dnes uvedla irská Komise pro ochranu údajů (DPC), která jedná jménem EU. Zároveň TikToku nařídila, že pokud správu dat neuvede do šesti měsíců do souladu s požadavky, musí přestat posílat data o unijních uživatelích do Číny. TikTok uvedl, že se proti rozhodnutí odvolá.
Společnost JetBrains uvolnila Mellum, tj. svůj velký jazykový model (LLM) pro vývojáře, jako open source. Mellum podporuje programovací jazyky Java, Kotlin, Python, Go, PHP, C, C++, C#, JavaScript, TypeScript, CSS, HTML, Rust a Ruby.
Vývojáři Kali Linuxu upozorňují na nový klíč pro podepisování balíčků. K původnímu klíči ztratili přístup.
V březnu loňského roku přestal být Redis svobodný. Společnost Redis Labs jej přelicencovala z licence BSD na nesvobodné licence Redis Source Available License (RSALv2) a Server Side Public License (SSPLv1). Hned o pár dní později vznikly svobodné forky Redisu s názvy Valkey a Redict. Dnes bylo oznámeno, že Redis je opět svobodný. S nejnovější verzí 8 je k dispozici také pod licencí AGPLv3.
Phoronix potvrzuje zvěsti o tom, že Valve pracuje na portu distribuční platformy Steam na GNU/Linux a s podporou GNU/Linuxu to myslí vážně. Jednou z prvních her by měla být FPS Left 4 Dead 2.
Tiskni
Sdílej:
vsetky hry su pisane pre directx na PC a pochybujem ze len tak by to zmenili na opengl.Ono to rozhodnutí ale není buď DirectX, nebo OpenGL. Celkem je imho obvyklé, že herní engine má ustřední část nezávislou na platformě (nebo různě polonezávislou) a k tomu má různé grafické backendy - PC/DirectX, PC/OpenGL, různé konzole, mobilní backend...
Konec konců o tom vypovídají i úspěchy herních balíčku Humble Bundle, kde se ukázalo, že jednak uživatelé Linuxu jsou ochotni zaplatit za hry o dost více...O ničem takovém "úspěch" Humble Bundle nevypovídá. Jediné o čem vypovídá, je že Linuxoví hráči jsou ochotní dát za ty konkrétní blbosti z Humble Bundle víc peněz než hráči z jiných platforem, jednoduše proto, že je to pro ně jedna z velmi mála možností, jak si vůbec nějakou hru koupit. Usuzovat z toho, že jsou ochotni platit za hry víc tak nějak obecně, je nesprávné.
Portace Steamu na Linux, sama o sobě příliv her na Linux neznamená. Jak už tady několikrat zaznělo je to jenom platforma pro distribuci her + nějaký ten social networking. Aby hra fungovala na Linuxu musí tak být už napsaná od vývojářů a nedokážu si představit, že by portace Steamu na Linux z ničehonic přesvědčila vývojáře, že vyvíjet i pro Linux se jim vyplatí. Bylo by to fajn, ale nevěřím tomu.
Vývojáři by neměli moc co ztratit, kdyby k vývoji pro Windows a Mac přidali i Linux.To že vývojáří Linux ignorují může mít celkem prostý důvod - prostě Linux (narodíl od Windowsu či Macu) třeba vůbec nepoužívají a znají jenom podle jména. Grafici a hudebníci třeba dělají audiovizuální podklady pro hru na Macu, kód může vznikat ve Visual Studiu na Windows, vývojáři prostě používají nástroje na které jsou zvyklí a se kterými se jim pracuje dobře a které jsou ve svém oboru špičkou.
Chtít pak po nich aby svůj výtvor přiohýbali pro Linux, znamená chtít po nich aby investovali svůj čas do jeho poznání. Ten čas, kterého jakožto vytížení vývojáři určitě už tak mají málo. Znamená to taky chtít po nich aby přestali používat directx na který jsou zvyklý a ve kterém už třeba tvoří x let a začali používat technologie, které jim třeba nevyhovují a které třeba neznají tak dobře.
A když už se některý z nich tedy řekněme obětuje a trochu zagooglí ve snaze zjistit jak situace na Linuxu vypadá, co se dozví? - hromada vzájemně nekompatibilních distribucí a balíčkovacích systémů, navíc dost nestabilních v čase (co platí dnes, za půlroku rozhodně platit nemusí a nebude) a rozšířenost mezi potenciálními koncovými zákazníky někde na úrovni statistické chyby.
A to ruku na srdce není prostředí, které by u vývojáře komerční aplikace vzbudilo jásot a chuť do tvorby. Vývojář komerční placené hry totiž není ve stejném postavení jako vývojář některé běžné free open source aplikace. Takový vývojář si nemůže dovolit prodat x tisíc kopií hry zákazníkům, kterým ta hra třeba za půl roku už nepůjde spustit, protože distributoři mezitím vymění půlku systémových knihoven za novější zpětně nekompatibilí verze. Bude to muset neustále řešit, neustále přepisovat a překompilovávat oproti novým verzím knihoven v distribucích a neustále svým zákazníkům dodávat nové verze balíčků, pro všechny ty jejich obskurní distribuce. A nebo může hru zkompilovat staticky, jako ve Windows, a distribuovat jako jeden obrovský balík, s přibaleným instalačním skriptem, ale pak zas může očekávat nějakého vizionáře který vzápětí prohlásí současné alsa/pulseaudio za přežitek a nahradí ho svým superübercoolaudio systémem bez jakékoliv zpětné kompatibility, distribuce se toho chytnou a vývojář je i tak v háji...
Abych se ale vrátil k tomu co jsem chtěl původně říct - vývojáři mají vlastně hodně co ztratit. Můžou ztratit hromadu času a peněz na experiment který nemusí vyjít a který i kdyby vyšel, tak zas tak velký zisk nepřinese. Rizika podle mně prostě hodně převyšují zisk v tomto případě.
Není to tak dávno co jsem si bez nejmenšího problému nainstaloval a zahrál 12 let starou hru na Windows 7 (DeusEx). Výjimky se samozřejmě vždycky najdou, ale uznej, že ve světě Linuxu můžeš čekat potíže s daleko větší pravděpodobností a za daleko kratší čas, což bohužel bohatě stačí k odrazení většiny vývojářů.
Taky neříkám, že ve Windows je to úplně bez problémů, určitě se najdou nějaké i mnohem novější hry, které třeba v XP jely a v 7 už ne, ale mé zkušenosti mi ukazují, že jde o výjimky. Z té hromady her co jsem si na Windows 7 zatím zkusil zahrát jsem určitě minimálně 99 procent her rozběhl bez jediného problému, a zbytek stačilo nakopnout pomocí compatibility módu. A podotýkám, že šlo většinou o celkem staré hry(rozptyl zhruba 2000-2005), já ty nové blbosti plné otravných animací a zpomalených záběrů a dalších kravin nemám rád.
Dobře tak tak stručněji - udělat ten port tak aby v okamžiku jeho vytvoření v tom Linuxu fungoval asi nebude velký problém. Ale udělat ho tak, aby fungoval bez nutnosti v něm něco opravovat a překompilovávat ho, i za dva, tři, čtyři roky už může být oříšek. Pro vývojáře by to taky mohlo znamenat nepříjemnou povinnost každou chvíli se hrabat v té hře a zkoumat co se zase změnilo v distribucích a jak to napravit. A řekl bych že většina herních vývojářů si tyhle trable s Linuxem prostě radši odpustí, ta mizivá promile potenciálních zákazníků jim za to nestojí. Raději svůj čas věnují vývoji nějaké nové hry.Mám ten dojem, že přesně tyhle problémy má odstínit Steam. Tzn, jednou to vyřeší Valve ve Steamu a vývojář se tím nemusí dál nijak moc zbývat - jen využije služeb které Steam nabízí. Co chcete dál řešit?
O ničem takovém "úspěch" Humble Bundle nevypovídá...To se trochu pletete. Linuxáři mají těch možností mnohem víc, počínaje webovými hrami, jdouce přes nativní hry, přes Wine, konče u dualbootu, nebo virtualizavci. Další věcí, že HB není jediné. Nechce se mi teď hledat konkrétní linky, ale už jsem zaznamenal víckrát, že Linuxáři jsou oproti uživatelům jiných os ochotnější si zaplatit. Mimochodem - mohu-li se považovat za vzorek lixového uživatele - hry na linuxu hraji a taky si je kupuji. Momentálně si brousím zuby třeba na takový Skyrim Navíc ať už to vezmete z jakéhokoliv úhlu HB na poli nezávislých a malých vývojářů her znamenalo obrovský úspěch a to nejen v Linuxu. Co se týče pojetí her HB jako blbostí - to je docela na úhlu pohledu, protože já považuji za naprostou blbost např Crysis, nad kterou mnoho jiných "hráčů" doslova učůrává.
Portace Steamu na Linux, sama o sobě příliv her na Linux neznamená...Jenže já netvrdím, že to musí za každou cenu znamenat, že hned bude mraky nativních her Jak tu už také několikrát zaznělo, Steam není jen distribuční platforma a social networking, ale obsahuje také vlastní herní engine. O tom jsem se, ale docela obšírně rozepisoval výše, a taky jsem to předkládal jako jeden z možných důvodů, proč by právě portace Steamu mohla některé výrobce her přesvědčit a proč do toho asi šlo Valve samotné. Nikde to neprezentuji jako nezlomnou všeobjímající pravdu
Na tom, že dělat nějaké závěry ohledně platební ochoty hráčů na základě statistiky z prodejů HB je zcestné trvám. Je to učebnicový příklad toho jak zavádějící statistika dokáže být. Je to tak trochu jako by ses rozhodl prodávat vodu na dvou různých místech - v poušti a na břehu řeky - a na výsledcích takového prodeje dělal nějaké výsledky o tom, která skupina je ochotnější platit větší částky a na základě takovéto statistiky usuzovat, že ta štědřejší skupina bude stejně štědrá i když začneš místo vody prodávat vzduch.
Kdyby existovala pro Linux a Windows úplně stejná nabídka her (pro oba tábory by byly ty hry stejně dostupné a tudíž i cenné jako ten vzduch v mém příkladu), a hráči by si mohli v rámci akce vybrat jakoukoliv hru z této nabídky, a určit si cenu, pak už by se dalo z výsledků něco kloudného vyčíst a dělat nějaké závěry. Při současném stavu to fakt nejde.
Akce HB není ani zdaleka pro hráče na různých platformách stejně zajímavá. Linuxoví hráči jsou na oné pomyslné herní poušti, takže si rádi dovolí zaplatit za ty infantilní nesmysly z HB o něco více, i už jenom proto aby to "natřeli" Windowsákům a mohli pak všude opakovat, že linuxový hráči jsou ochotni platit za hry více.A co jsou to "Linuxoví hráči"? Každý, kdo má zájem o linux a zároveň o hry, dobře ví, že pro linux nikdo moc hry nepíše, a tudíž má pravděpodobně někde stroj s windows coby herní konzoli (na co jinýho taky, že), a tudíž na tom je s výběrem her úplně stejně. A krom toho můžeme započítat i existenci wine, na kterém dnes chodí už i nové hry. Jinými slovy, to co tady meleš o "herní poušti" platí možná tak o linuxu jako o OS, nikoli však o linuxácích. Já například mam na pracovním stroji Arch Linux, krom toho ale mam ještě desktop s widlema přesně na tyhle účely, a dále PSP. Takže bych podle tvé logiky mohl říct, že mám větší výběr (o linux a o PSP) než "windowsoví hráči", oba ale tak nějak citíme, že to není dobrá logika, protože oni mají ty samé možnosti.
infantilní nesmysly z HBLoL. To vypadá na velmi nestranný názor
A co jsou to "Linuxoví hráči"? Každý, kdo má zájem o linux a zároveň o hry, dobře ví, že pro linux nikdo moc hry nepíše, a tudíž má pravděpodobně někde stroj s windows coby herní konzoli (na co jinýho taky, že)Hm tak potom teda vůbec nechápu smysl portace Steamu na Linux, když stačí, aby každý hraníchtivý uživatel Linuxu měl i Windows na to hraní a je po problému :)
U jaké nové pecky - bez ohledu na platformu - se můžeš bavit tak, jako třeba u World of Goo?Už jsem tu o ní psal - Legend of Grimrock nejlepší hra co jsem hrál od dob Dungeon Master II. Dále pak třeba Portal 2 byl skvělej, a ve srovnání s World of Goo byl zábavnější třeba i ten Skyrim :)
"s podporou GNU/Linuxu to myslí vážně"
Steam pre Windows - 2003
Steam pre Linux - 2012+
lol