abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 13:22 | Humor

    Asociace repair.org udělila anticeny těm nejhorším produktům představeným na veletrhu CES 2026. Oceněnými jsou například šmírující kamery Amazon Ring AI, chytrý běžecký pás od společnosti Merach, která otevřeně přiznává, že nedokáže zabezpečit osobní data uživatelů, případně jednorázové lízátko, které rozvibrovává čelisti uživatele a tak přehrává hudbu. Absolutním vítězem je lednička od Samsungu, která zobrazuje reklamy a kterou lze otevřít pouze hlasovým příkazem přes cloudovou službu.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 2
    dnes 12:00 | IT novinky

    Íránští protirežimní aktivisté si všímají 30% až 80% ztráty packetů při komunikaci se satelity služby Starlink. Mohlo by se jednat o vedlejší důsledek rušení GPS, kterou pozemní přijímače Starlinku používají k výpočtu polohy satelitů a kterou se režim rovněž snaží blokovat, podle bezpečnostního experta a iranisty Amira Rashidiho je ale pravděpodobnější příčinou terestrické rušení přímo satelitní komunikace Starlinku podobnou

    … více »
    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 1
    dnes 00:55 | IT novinky

    Evropská komise (EK) zvažuje, že zařadí komunikační službu WhatsApp americké společnosti Meta mezi velké internetové platformy, které podléhají přísnější regulaci podle unijního nařízení o digitálních službách (DSA). Firmy s více než 45 miliony uživatelů jsou podle DSA považovány za velmi velké on-line platformy (Very Large Online Platforms; VLOP) a podléhají přísnějším pravidlům EU pro internetový obsah. Pravidla po

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 11
    dnes 00:44 | IT novinky

    Tržní hodnota technologické společnosti Alphabet poprvé v historii přesáhla čtyři biliony dolarů (83 bilionů Kč). Stalo se tak poté, co Apple oznámil, že bude na poli umělé inteligence (AI) spolupracovat s dceřinou firmou Alphabetu, společností Google.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 11:11 | Zajímavý článek

    Nové číslo časopisu Raspberry Pi zdarma ke čtení: Raspberry Pi Official Magazine 161 (pdf).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 10:44 | Nová verze

    Po delší době vývoje vyšla nativní linuxová verze virtuálního bubeníka MT-PowerDrumKit 2 ve formátu VST3. Mezi testovanými hosty jsou Reaper, Ardour, Bitwig a Carla.

    balda | Komentářů: 1
    11.1. 21:33 | Nová verze

    Desktopové prostředí Budgie bylo vydáno ve verzi 10.10. Dokončena byla migrace z X11 na Wayland. Budgie 10 vstupuje do režimu údržby. Vývoj se přesouvá k Budgie 11. Dlouho se řešilo, v čem bude nové Budgie napsáno. Budgie 10 je postaveno nad GTK 3. Přemýšlelo se také nad přepsáním z GTK do EFL. Budgie 11 bude nakonec postaveno nad Qt 6.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    11.1. 13:00 | Humor

    OpenChaos.dev je 'samovolně se vyvíjející open source projekt' s nedefinovaným cílem. Každý týden mohou lidé hlasovat o návrzích (pull requestech), přičemž vítězný návrh se integruje do kódu projektu (repozitář na GitHubu). Hlasováním je možné změnit téměř vše, včetně tohoto pravidla. Hlasování končí vždy v neděli v 9:00 UTC.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 3
    11.1. 03:00 | Nová verze

    Byl vydán Debian 13.3, tj. třetí opravná verze Debianu 13 s kódovým názvem Trixie a Debian 12.13, tj. třináctá opravná verze Debianu 12 s kódovým názvem Bookworm. Řešeny jsou především bezpečnostní problémy, ale také několik vážných chyb. Instalační média Debianu 13 a Debianu 12 lze samozřejmě nadále k instalaci používat. Po instalaci stačí systém aktualizovat.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    10.1. 03:00 | Komunita

    Na stránkách Evropské komise, na portálu Podělte se o svůj názor, se lze do 3. února podělit o názor k iniciativě Evropské otevřené digitální ekosystémy řešící přístup EU k otevřenému softwaru.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 7
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (7%)
     (5%)
     (0%)
     (9%)
     (20%)
     (3%)
     (6%)
     (3%)
     (11%)
     (49%)
    Celkem 389 hlasů
     Komentářů: 11, poslední dnes 15:18
    Rozcestník

    Superpočítač za 3000€

    Simon J. Cox, profesor na Southmptonskej univerzite a jeho tím postavili superpočítač pozostávajúci zo 64 počítačov Raspberry Pi (návod a obrázky). Celkové náklady bez switchov predstavovali 2500 libier. Ako storage im poslúžili 16GB SD karty (celkovo 1TB v SD kartách) a celková operačná pamäť stroja je 16GB RAM. Dokopy má superpočítač úctyhodný výkon cez 1,7 Teraflopu (pre porovnanie i7 2500K má výkon cca 350 - 400 Gigaflopu). Ako operačný systém pre jednotlivé nody poslúžil Debian Wheezy resp. jeho upravená verzia pre Raspberry Pi - Raspbian.

    18.9.2012 10:10 | Michal Fecko | Zajímavý projekt


    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    little.owl avatar 18.9.2012 10:56 little.owl | skóre: 22 | blog: Messy_Nest | Brighton/Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Superpočítač za 3000€
    To je snad vtip. Superpocitac? Skolni hracka. 1.7 Teraflops tedy odpovida asi ctyrem ci peti i7 2600K za 5 x £200. Pameti, motherboardy, zdroj, nejaky SSD disk, skrine se vejdou v pohode do dalsich £1000. Navic po zkusenosti s vlastni Raspberry Pi mam pocit, ze realny nadhodnocuje.
    A former Red Hat freeloader.
    18.9.2012 11:15 Let_Me_Be | skóre: 20 | blog: cat /proc/idea/current | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Superpočítač za 3000€
    No ten hlavni for je v tom ze r-pi by se melo vejit do 2W. Takze cela sestava by mela zrat top 128W. Coz je velmi dobre.
    Linked in profil - Můj web - Nemůžete vyhrát hádku s blbcem. Nejdřív vás stáhne na svoji úroveň a pak ubije zkušenostmi.
    little.owl avatar 18.9.2012 12:58 little.owl | skóre: 22 | blog: Messy_Nest | Brighton/Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Superpočítač za 3000€
    Takze cela sestava by mela zrat top 128W
    Ha, ha, ha. Pak zacneme zapocitavat ucinnost onech 64 spinanych chcipaku - zdroju, ktere pouzili (coz je sama o sobe uz pitomost). Mam obe revize Raspberry PI a celkova spotreba je urcite vyssi nez 2W (TRMS na vstupu zdroje ze site) - ted nevim kolik to je s vypnutou GPU.
    Coz je velmi dobre.
    Hlavni ukolem superpocitace je neco napocitat v rozumnem case.
    A former Red Hat freeloader.
    little.owl avatar 18.9.2012 13:05 little.owl | skóre: 22 | blog: Messy_Nest | Brighton/Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Superpočítač za 3000€
    Navic si troufam rici, ze jen pouzite 1GB switche budou zrat tolik aby spolehlive zvratili energetickou bilanci, o cene nemluve.
    A former Red Hat freeloader.
    18.9.2012 13:38 Let_Me_Be | skóre: 20 | blog: cat /proc/idea/current | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Superpočítač za 3000€
    Hlavni ukolem superpocitace je neco napocitat v rozumnem case.

    Ne, hlavni ukolem superpocitace je pocitat to co se od nej ocekava v zadanych limitech. Soucasti tech limitu jsou samozrejme i veci jako rozmery a prikon.

    S temi 2W jsem se fakt seknul. Board A zere 2.5W a Board B zere 3.5W.

    Linked in profil - Můj web - Nemůžete vyhrát hádku s blbcem. Nejdřív vás stáhne na svoji úroveň a pak ubije zkušenostmi.
    cezz avatar 18.9.2012 11:20 cezz | skóre: 24 | blog: dm6
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Superpočítač za 3000€
    +1
    Computers are not intelligent. They only think they are.
    18.9.2012 12:18 frdrx | skóre: 29 | blog: frdrx
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Superpočítač za 3000€
    -1
    Patička mi slouží k tomu, abych si lépe poznal svoje příspěvky.
    20.5.2013 20:58 David Indra | skóre: 15 | Prostějov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Superpočítač za 3000€
    +1 :D
    Brilantní modř avatar 18.9.2012 11:12 Brilantní modř | skóre: 14
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Superpočítač za 3000€

    Pozoruhodnější snad je to, že tenhle „superpočítač“ postavili díky Legu. Tedy jestli je to tohle, na AbcLinuxu se to dostalo dost pomalu…

    18.9.2012 16:20 kavol | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Superpočítač za 3000€
    Pozoruhodnější snad je to, že tenhle „superpočítač“ postavili díky Legu.
    a co měli chudáci dělat, když na ostrovech neznají Merkur?
    18.9.2012 19:45 marbu | skóre: 31 | blog: hromada | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Superpočítač za 3000€
    Znají Meccano, ale už asi není dost rozšířené.
    There is no point in being so cool in a cold world.
    18.9.2012 21:21 kavol | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Superpočítač za 3000€
    no, to byla taková drobná historická narážka, která by s Meccano jaksi nefungovala ;-)
    19.9.2012 02:25 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Superpočítač za 3000€
    Ale fungovala by jiná :-D.
    19.9.2012 10:03 kavol | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Superpočítač za 3000€
    a) jenže to není tak známé (btw, kolik čtenářů ábíčka bylo v Kalifornii a kolik jich má technické muzeum za prdelí?)

    b) v případě Babbageova diferenčního stroje jde o repliku, hračku, zatímco v případech zde diskutovaného počítače a čočkostroje jde o funkční prototypy, které posunuly vývoj někam dál (byť o praktických přínosech v případě toho počítače nejsou někteří čtenáři úplně přesvědčeni)
    18.9.2012 13:05 Andrej | skóre: 9
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Superpočítač za 3000€
    repost pekneho komentara z roota:

    ... Výkon je pro výuku irrelevantní. Paralelní algoritmy jsou něco jako letadla - pokud seženete člověka, který nikdy neviděl letadlo, tak vám neuvěří, že něco těžšího než vzduch může létat bez toho, aby to mávalo křídlama. Když mu ale letící letadlo ukážete, tak vám uvěří a začne se i zajímat o to, proč tomu tak je. Letadla ale známe všichni odmalička, takže přesvědčovat netřeba. S paralelními systémy je to ale jinak, tam to "tak se podívej" je potřeba provést. Dokud to člověk nevidí na vlastní oči, tak tomu neuvěří. Některé vlastnosti paralelních systémů totiž "porušují fyzikální zákony". Kupříklad řada algoritmů má tu vlastnost, že na 1 počítači běží hodinu. Na dvou to zabere 30 minut. Na čtyřech 15 minut. Na 5 to zabere 12 sekund. Počkat, 12 sekund na 5? Nemožné. Zkusíme na 3, a... tam to běží 14 sekund. Řada žáků neuvěří, dokud to neuvidí. Teprve když to vidí, tak uvěří a začnou pátrat po tom, proč se to tak chová. A podobných legračních vlastností mají paralelní systémy mraky. Některé se projeví už při pár procesorech, jiné až při desítkách. Vliv režie se také projevuje reálně až u velkého množství procesorů. Různé metody distribuce práce se chovají jinak právě podle počtu procesorů - některé jsou vhodné pro malé sítě, jiné pro velké, vlasnosti se pak mění podle toho, jak jsou procesory propojené (každý s každým, nebo jeden centrální, nebo nějaká míra hybridu jako 8 má každý s každým a ke každému jsou připojeny další 3). A na tohle "hraní" nepotřebujete výkonný HW. Potřebujete systém, který se bude topologií a technologií co nejvíce podobat skutečným superpočítačům. Ale výkonem se jim opravdu rovnat nemusí.

    http://www.root.cz/zpravicky/univerzitni-tym-postavil-superpocitac-z-raspberry-pi-a-lega/
    Any sufficiently advanced magic is indistinguishable from technology. --Larry Niven
    little.owl avatar 18.9.2012 13:08 little.owl | skóre: 22 | blog: Messy_Nest | Brighton/Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Superpočítač za 3000€
    Tedy studijni hracka, zacny superpocitac.
    Řada žáků neuvěří, dokud to neuvidí.
    A to stale mluvime o univerzite?
    A former Red Hat freeloader.
    18.9.2012 13:37 frr | skóre: 34
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Superpočítač za 3000€
    On totiž strojový čas té hračky je mnohem levnější, než strojový čas superpočítače. Takže na hračce si akademici mohou natrénovat algoritmizaci / z větší části vyvinout software, a drahý strojový čas skutečného superpočítače se bude používat na vlastní výpočet reálné výpočetní úlohy...
    [:wq]
    little.owl avatar 18.9.2012 15:25 little.owl | skóre: 22 | blog: Messy_Nest | Brighton/Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Superpočítač za 3000€
    Takže na hračce si akademici mohou natrénovat algoritmizaci / z větší části vyvinout software.
    Na tomhle? Simulace/virtualizace vice jader pro vyvoj je jednoduzsi a efektivnejsi, nemluve o treba o moznosti vyuziti GPU.
    a drahý strojový čas skutečného superpočítače se bude používat na vlastní výpočet reálné výpočetní úlohy..
    Tohle neni vubec usporne reseni, za stejnou cenu vam daji dohromady system s treba 16 deskami s Atomem D525, ktery to strci do kapsy, zejmena kdyz se zacnou pouzivat SSE instrukcni set - Raspberry Pi nema NEON.
    A former Red Hat freeloader.
    18.9.2012 18:14 ovoce
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Superpočítač za 3000€
    Taky si mylím, že s těmi RPi už to může spíš mást, protože přece jenom, ARM11 je pomalá hrůza, a tak to může snadno zastírat reálné problémy v klusterech (u RPi je poměr výkonu CPU a rychlosti komunikace mezi uzly úplně jiný)...
    18.9.2012 23:56 karel
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Superpočítač za 3000€
    Pokud si myslíš, že tohle je hračka pro univerzity, tak seš dost mimo. Představ si, že se ve 2 týdnech na tomhle má vystřídat třeba 200 studentů s nějakým výukovým problémem. I na clusteru s víc než 100 x86 procesory to není nic moc. Na tomhle by byli čekací doby v řádu týdnů možná měsíců.
    19.9.2012 06:19 frr | skóre: 34
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Superpočítač za 3000€
    Asi jo :-) A souhlasím i s Ovocem, že instrukční sada a architektura sběrnic je dost jinde než x86 + SSE/AVX apod. - takže případné "trénování" má své meze.
    [:wq]
    little.owl avatar 19.9.2012 13:11 little.owl | skóre: 22 | blog: Messy_Nest | Brighton/Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Superpočítač za 3000€
    Pokud si myslíš, že tohle je hračka pro univerzity, tak seš dost mimo.
    Ne to si nemyslim, to je jen hracka pro pana profesora a jeho synka.I kdyz ... Southampton je asi 100km od Brightonu a jejich absolventi obcas chodi k nam na pohovory a cast skutecne vypada, jako kdyz si behem studia hrali jen s Legem.
    Představ si, že se ve 2 týdnech na tomhle má vystřídat třeba 200 studentů s nějakým výukovým problémem.
    Vzhledem k tomu, ze jsem na postgradualu byl nucen studenty cvicit, vim jak to chodi. Tohle by se dvousteho studenta nedozilo a navic by resili spise nesouvisejici problemy.
    I na clusteru s víc než 100 x86 procesory to není nic moc. Na tomhle by byli čekací doby v řádu týdnů možná měsíců.
    Blbost.Vyukovy cluster zalozeny na Atomech stoji par babek. Za stejnou cenu zdratuji 20 desek s dual-core Atomy (40 procesoru), s vice pameti, rozumnym sitovym propojenim a na cemz bude stabilne chodit temer jakakoliv distribuce.
    A former Red Hat freeloader.
    18.9.2012 20:37 dik
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Superpočítač za 3000€
    Ahoj, může mi někdo zasvěcený objasnit nejlépe na nějakém příkladu "porušování fyzikálních zákonů" u paralelních systémů? Díky Dik
    19.9.2012 12:16 Erbureth | skóre: 21
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Superpočítač za 3000€
    Něco o tom je na slajdech, super-lineární zrychlení. Příklad může být třeba prohledávání grafů, kdy při určité distribuci dat se hledaný uzel najde dříve než při jiné distribuci.
    18.9.2012 13:36 Adam
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Superpočítač za 3000€
    Dovolim si poopravit i7 2500K ma _po_ pretaktovani cca 100 - 120 Gigaflops :-)
    18.9.2012 14:47 fgsdgsdgf
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Superpočítač za 3000€
    +1 defaultna i7 2500K ma do 80 GigaFlops. Takze na to aby i7 2500K porazila tieto 64x Raspberry Pi ich (i7ciek) potrebujes tak 21 :-D A ta spotreba potom :-D
    18.9.2012 14:57 Bhua
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Superpočítač za 3000€
    Je otazka jestli na CPU nebo GPU. Ve vetsine realnych testu samotna 2500k prevalcuje 'tenhle superpocitac'.
    18.9.2012 15:02 Hanson
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Superpočítač za 3000€
    LOL :-D
    little.owl avatar 18.9.2012 15:41 little.owl | skóre: 22 | blog: Messy_Nest | Brighton/Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Superpočítač za 3000€
    Presne tak. Problem s Raspberry Pi je prodratovani, DMA load network controlleru zabije pamet, nehlede k tomu, u vyssiho loadu sit/disk je system stale nestabilni.
    A former Red Hat freeloader.
    Dreit avatar 18.9.2012 14:59 Dreit | skóre: 15 | blog: Dreit a jeho dračí postřehy | Královehradecký kraj
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Superpočítač za 3000€

    Nechápu proč se všichni pozastavujete nad hromadou nesmyslů, hlavní je ŽE TO JDE! Ten člověk si dal cíl a dokázal, že to opravdu jde a že se to dá používat! Kdyby chtěl seriózně počítat, tak bude těžko něco skládat, když to může koupit ;-)

    Nope
    little.owl avatar 18.9.2012 15:26 little.owl | skóre: 22 | blog: Messy_Nest | Brighton/Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Superpočítač za 3000€
    Ano.
    A former Red Hat freeloader.
    18.9.2012 16:22 JanM | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Superpočítač za 3000€
    Přesně tak, mně také přišlo zábavné strávit odpoledne testováním ZFS na několika USB flash discích (mirror/raid), cvičně je za provozu odpojovat a připojovat :-)
    19.9.2012 06:29 frr | skóre: 34
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Superpočítač za 3000€
    Má ZFS nějakou speciální podporu pro SSDčka? Myslím s ohledem na jejich v principu debilní chování při random zápisu? Pochybuju. Pak by se totiž jednalo o vynikající testovací scénář :-)
    [:wq]
    mikirc avatar 18.9.2012 17:36 mikirc | skóre: 19 | blog: MikiSoft | Vsetín
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Superpočítač za 3000€
    +1
    Byl jednou jeden...
    19.9.2012 02:29 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Superpočítač za 3000€
    Škoda, že to neudělal rovnou z jiných čipů/modulů. Některý ARM SoCy maj i PCIe, takže by měl sběrnici rychlejší.
    little.owl avatar 19.9.2012 13:30 little.owl | skóre: 22 | blog: Messy_Nest | Brighton/Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Superpočítač za 3000€
    A nedoplati se.
    A former Red Hat freeloader.
    19.9.2012 20:22 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Superpočítač za 3000€
    Při stejném výpočetním výkonu? To se mě nezdá Rpí je na výpočetní výkon značně předražené. Jen velmi zběžně a lenivě, 4xCortexA9@1.4GHz z mé patičky je i s deskou za $130, čili do 3000EUR je zruba 30 desek, přičemž časem se možná bude prodávat i samotnej SoC modul. A schválně, co bude mít větší výpočetní výkon 120xCortexA9@1.4GHz nebo 64xARM11@0.7GHz ?

    P.S. U toho Samsungu jsem počítal plnou cenu ze zprávičky, nevím kolik desítek procent ceny stálo to lego :-D.
    19.9.2012 20:29 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Superpočítač za 3000€
    Tak mě vrtá hlavou, kde vzal autor zprávičky ten výpočetní výkon 1.7TFlops/s, to počítal i vnořené grafické jádro?
    The GPU is capable of 1Gpixel/s, 1.5Gtexel/s or 24 GFLOPs of general purpose compute and features a bunch of texture filtering and DMA infrastructure.

    Založit nové vláknoNahoru


    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.